Gå til innhold

- Januar og februar 2017-

Northelia

Anbefalte innlegg

24 minutter siden, Caramelli skrev:

@rosenkål jeg har også en fastlege som ikke er like sympatisk som jordmor. Legen ga meg sykemelding, men siden han ikke har tro på fysioterapeuter fikk jeg ikke henvisning dit. Heldigvis går jeg på svømming for gravide med bekkensmerter, men disse timene må jeg betale selv.

I dag er jeg 28 uker, 6 måneder og starter på 3. trimester 👏🏻 Jordmor sjekket hvordan vei babyen lå og klemte hardt på magen. Hun tok også tak i hodet på babyen (stakkars!), men sa det ikke skadet han. Er deres jordmødre like "hardhendte"?

Hun har ikke sjekket hodet her ennå, men jeg husker sist graviditet da tok hun godt tak i hodet nedi bekkenet og kjente litt sånn frem og tilbake. Virker litt brutalt ja men er nok helt ufarlig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, stine889 skrev:

Hun har ikke sjekket hodet her ennå, men jeg husker sist graviditet da tok hun godt tak i hodet nedi bekkenet og kjente litt sånn frem og tilbake. Virker litt brutalt ja men er nok helt ufarlig :) 

Når er det vanlig å sjekke hvilket leie han ligger i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Caramelli skrev:

Når er det vanlig å sjekke hvilket leie han ligger i?

Usikker. Men jeg mener å huske sist gang at det ble sjekket rundt denne tiden. Da lå hun seg ned tidlig og ble liggende slik. Nå lå hun med hodet ned på UL-kontroll i uke 23/24, og jeg trodde hun lå sånn ennå. Men ultralyden i uke 27 viste at hodet var rett opp:fnise: Har lest at det er vanlig at første gang legger de seg tidlig ned, mens i andre svangerskap kan de snu seg rett før termin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stine889 skrev:

Usikker. Men jeg mener å huske sist gang at det ble sjekket rundt denne tiden. Da lå hun seg ned tidlig og ble liggende slik. Nå lå hun med hodet ned på UL-kontroll i uke 23/24, og jeg trodde hun lå sånn ennå. Men ultralyden i uke 27 viste at hodet var rett opp:fnise: Har lest at det er vanlig at første gang legger de seg tidlig ned, mens i andre svangerskap kan de snu seg rett før termin. 

Ok, min ligger visst i seteleie nå - men det er god plass til å snu seg 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2016 den 19.35, stine889 skrev:

Jeg er veldig usikker ang vaksinen. Får tilbud om den på jobb, men to av sykepleierne der sa at de ikke ville gjort det, så ble så usikker! Nå jobber jeg i psykiatrien og ikke med veldig utsatte personer (pluss at jeg har bare 20% stilling). Men veldig gode argumenter over her da! Jeg hadde forresten en skikkelig influensa i vår og lå strak ut i to uker. Er det da tryggere og stå over vaksinen tror dere?

Influensavarianten varierer fra sesong til sesong, så den typen influensa du hadde i vår er neppe den samme som det vil være denne sesongen.

Om du ikke vil ta den for din egen skyld, så kan du jo tenke på at den beskytter barnet i magen. Jo lengre ut i svangerskapet vi kommer, jo dårligere immunforsvar får vi og vi kommer til å føde og ha et nyfødt, sårbart barn mens det ennå er influensasesong. Man trenger slett ikke å bli veldig syk selv, og barnet kan også tåle det helt fint. Men det vil alltid være en større risiko for komlikasjoner hos gravide som da vil kunne ramme barnet mens det ennå er i magen. Og det faktum at barnet vil være beskyttet de første 6 mnd etter fødsel er jo et stort pluss, tenker ihvertfall jeg :) Og selv om du ikke omgås veldig utsatte pasienter, så kan også psykiatriske pasienter få influensa, dine venner og familie kan komme med smitte, man kan bli smittet ute blant folk hvis de ikke er flinke til å holde seg for munnen når de nyser/hoster osv.

Men når det er sagt så kan man jo også være heldig å slippe unna hele greia! :) Og jeg har vært gravid to ganger før hvor jeg ikke tok vaksina og slapp unna influensa. Men da var jeg tidlig i 2. trimester når influensasesongen herjet, mens vi nå kommer til å være på slutten av svangerskapet når det er høysesong for influensa.

-----

Her har halebeinet begynt å krangle mye mer. Før gikk smertene over når jeg tok det med ro eller forsvant over natta, men nå kjenner jeg det litt fra morgenen av, og så blir det verre utover dagen selv om jeg bare tar det med ro (har 14 dager fri). Skal se det an et par dager til, men ser ikke bort ifra at jeg bør ta meg en tur til legen og få en henvisning til fysio. Og hvis det ikke blir bedre så må jeg nok øke % på svangerskapspengene også, for det lar seg vanskelig kombinere med bekkenløsning og en travel, tung hverdag som sykepleier. Det kjente jeg forrige uke. Er ikke vant til å gå rolig med korte skritt, og særlig ikke på jobb:fnise:

Så det blir nok mye nettshopping av julegaver her i huset, og så får jeg sende mannen på posten :erter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Haley skrev:

Influensavarianten varierer fra sesong til sesong, så den typen influensa du hadde i vår er neppe den samme som det vil være denne sesongen.

Om du ikke vil ta den for din egen skyld, så kan du jo tenke på at den beskytter barnet i magen. Jo lengre ut i svangerskapet vi kommer, jo dårligere immunforsvar får vi og vi kommer til å føde og ha et nyfødt, sårbart barn mens det ennå er influensasesong. Man trenger slett ikke å bli veldig syk selv, og barnet kan også tåle det helt fint. Men det vil alltid være en større risiko for komlikasjoner hos gravide som da vil kunne ramme barnet mens det ennå er i magen. Og det faktum at barnet vil være beskyttet de første 6 mnd etter fødsel er jo et stort pluss, tenker ihvertfall jeg :) Og selv om du ikke omgås veldig utsatte pasienter, så kan også psykiatriske pasienter få influensa, dine venner og familie kan komme med smitte, man kan bli smittet ute blant folk hvis de ikke er flinke til å holde seg for munnen når de nyser/hoster osv.

Men når det er sagt så kan man jo også være heldig å slippe unna hele greia! :) Og jeg har vært gravid to ganger før hvor jeg ikke tok vaksina og slapp unna influensa. Men da var jeg tidlig i 2. trimester når influensasesongen herjet, mens vi nå kommer til å være på slutten av svangerskapet når det er høysesong for influensa.

-----

Her har halebeinet begynt å krangle mye mer. Før gikk smertene over når jeg tok det med ro eller forsvant over natta, men nå kjenner jeg det litt fra morgenen av, og så blir det verre utover dagen selv om jeg bare tar det med ro (har 14 dager fri). Skal se det an et par dager til, men ser ikke bort ifra at jeg bør ta meg en tur til legen og få en henvisning til fysio. Og hvis det ikke blir bedre så må jeg nok øke % på svangerskapspengene også, for det lar seg vanskelig kombinere med bekkenløsning og en travel, tung hverdag som sykepleier. Det kjente jeg forrige uke. Er ikke vant til å gå rolig med korte skritt, og særlig ikke på jobb:fnise:

Så det blir nok mye nettshopping av julegaver her i huset, og så får jeg sende mannen på posten :erter:

Gode poeng, Haley! Takk for informasjon :) Jeg heller mot å ta den nå. De på jobb nevnte at viruset forandrer seg med flere års mellomrom, men etter litt googling ser jeg jo at den kan forandre seg noe fra år til år. Også selvfølgelig et stort pluss at det beskytter barnet etter det er født. Med barnehagebarn i hus vil hun jo bli ekstra utsatt. 

Håper du blir bedre i bekkenet snart. Kanskje en ide å få henvisning til fysio ja? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan går det med magene deres?

Jeg føler meg sprengt, som om alt står i spenn. Særlig etter jeg har spist og jeg klarer ikke spise store måltider. Det er visst mest fostervann i uke 28 til 34, så kanskje det er årsaken.

Symfysemålene mine er helt normale, men jeg lurer på hvordan det skal bli plass til mer 😂 Jeg har heldigvis ikke fått strekkmerker og har begynt å smøre magen daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva smører du magen med @Caramelli?
Her er jeg faktisk veldig fornøyd med magen, den er mindre nå enn hva den var i samme uke forrige svangerskap (da var jeg jo enorm) og fortsatt ligger den fint der den skal på symfysegrafen. :)  

Men det er mye liv der inne nå og jeg må ofte sitte '' i bro'' på bussen fordi det kjennes ut som om hun prøver å bryte seg ut på sidene. :bond:
Også har magemusklene tydeligvis delt seg ordentlig nå for den eneste måten jeg kommer meg ut av senga om natten/morgenen er ved å rulle! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Beccy87 skrev:

Hva smører du magen med @Caramelli?
Her er jeg faktisk veldig fornøyd med magen, den er mindre nå enn hva den var i samme uke forrige svangerskap (da var jeg jo enorm) og fortsatt ligger den fint der den skal på symfysegrafen. :)  

Men det er mye liv der inne nå og jeg må ofte sitte '' i bro'' på bussen fordi det kjennes ut som om hun prøver å bryte seg ut på sidene. :bond:
Også har magemusklene tydeligvis delt seg ordentlig nå for den eneste måten jeg kommer meg ut av senga om natten/morgenen er ved å rulle! :fnise:

Jeg bruker bare vanlig bodylotion. Vet ikke om det hjelper, vi får se. I dag har ikke magen vært like sprengt, så jeg er visst mer oppblåst enkelte dager 🤔 

Det er bevegelser flere ganger daglig, men mest action på kveldene. Jeg har også merket at bevegelsene er sterkere enn før. Klarer du å kjenne hvilken vei babyen din ligger og hva som er fot/hand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke hva som er fot og hånd, men har kjent at rumpa stikker ut i den ene enden og hodet i den andre. 
Hun har ligget mye på tvers og plutselig er magen helt skjev fordi hun stikker ut på ene siden! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fra før av måtte være ganske nøye med fuktighetskrem på huden min, spesielt nå i vintertiden. Så har lagt til magen i smøreregimet mitt :fnise: 

Nå vet jeg ikke hvordan jeg kjenner forskjell på hånd og fot men ser for meg at håndbevegelser ikke er like kraftige som spark fra en fot. Har kjent et par ganger noe som kribler i magen på en måte, kanskje det er en hånd? Er spent på neste jordmortime, da skal hun kjenne etter leie :D tror ryggen og rumpa ligger oppover nå men kjenner ikke noe hode, men ifølge UL var det et hode der også :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Beccy87 hehe 😄 Jeg kjenner heller ikke hvilke kroppsdeler som beveger seg. Er det noen sammenheng mellom hvor aktive de er inni magen og utfor? 

@rosenkål Hvilken uke er du i når jordmor skal sjekke leie? Jeg fikk sjekket denne uken, altså uke 28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Caramelli Jeg er i uke 32 neste gang.

Begynner snart å stresse litt angående innkjøp av utstyr, vi har foreløpig kun bleier og litt klær på plass. Aner ikke hvor mye klær vi trenger. Har lagt inn litt søk på finn så får varsel når det kommer noe aktuelt men så langt uten mye hell. Jeg fikk tak i en mammaregnjakke på finn som er jeg er veldig fornøyd med da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Caramelli førstemann her hikket sykt mye når han var inni magen og like mye de første månedene uttenpå. Men ellers ingen stor sammenheng nei :)  

@rosenkål Vi har heller ikke kjøpt mye hittil. Nå skal vi jo bruke en god del fra storebror da, men satser også på å få handlet inn litt neste fredag (black friday) og på januarsalget. ;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@rosenkål Har du kjøpt noen av de store tingene, som f.eks. vogn og seng? Du må bare følge med på tilbud fremover.

Her skal vi flytte, handle møbler/hvitevarer til den nye boligen, style og selge leiligheten vi bor i nå, kjøpe alt utstyr til babyen og handle julegaver. Alt skal skje før babyen kommer og nå er jeg i det fysisk tyngste trimesteret... får bare ta en dag av gangen 😓

@Beccy87 hvor stor blir aldersforskjellen på ungene? 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Caramelli Det blir 17mnd mellom dem! Tettere enn vi hadde tenkt i utgangspunktet. Så er forberedt på et par veldig travle år nå og at de kommer til å få stor glede av hverandre etterhvert. :)  

Vi har akkurat kommet på plass i ny leilighet her nå så vet hvordan du har det! 
Det er for eksempel kjempe frustrerende å flytte uten å kunne løfte og jobbe så mye som man føler man burde. 
Men mitt råd er i alle fall å lytte til kroppen, jeg endte opp med å måtte sykemelde meg 50% fra og med mandag av fordi jeg er nesten helt utslitt etter alt de siste ukene. :sjenert:
Skal dere flytte langt? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 timer siden, Beccy87 skrev:

@Caramelli Det blir 17mnd mellom dem! Tettere enn vi hadde tenkt i utgangspunktet. Så er forberedt på et par veldig travle år nå og at de kommer til å få stor glede av hverandre etterhvert. :)  

Vi har akkurat kommet på plass i ny leilighet her nå så vet hvordan du har det! 
Det er for eksempel kjempe frustrerende å flytte uten å kunne løfte og jobbe så mye som man føler man burde. 
Men mitt råd er i alle fall å lytte til kroppen, jeg endte opp med å måtte sykemelde meg 50% fra og med mandag av fordi jeg er nesten helt utslitt etter alt de siste ukene. :sjenert:
Skal dere flytte langt? :) 

Vi flytter ikke langt, men trengte flere soverom og ekstra plass før den lille kommer 🚼 Planen er å pakke alt selv og bestille et flyttebyrå som kan bære/flytte. Har du noen flyttebyrå å anbefale?

Jeg er også 50 % sykemeldt og hadde ikke klart noe annet.

Endret av Caramelli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, rosenkål skrev:

Jeg har fra før av måtte være ganske nøye med fuktighetskrem på huden min, spesielt nå i vintertiden. Så har lagt til magen i smøreregimet mitt :fnise: 

Nå vet jeg ikke hvordan jeg kjenner forskjell på hånd og fot men ser for meg at håndbevegelser ikke er like kraftige som spark fra en fot. Har kjent et par ganger noe som kribler i magen på en måte, kanskje det er en hånd? Er spent på neste jordmortime, da skal hun kjenne etter leie :D tror ryggen og rumpa ligger oppover nå men kjenner ikke noe hode, men ifølge UL var det et hode der også :P 

Jeg er jo på ultralyd ofte, og nå har begge gutta snudd seg i seteleie😱 har hatt fryktelig mye og ubehagelige kynnere i det siste, og pr nå ligger jeg faktisk på et venterom på Tønsberg sykehus for sjekk, nettopp fordi kynnerne ikke gir seg i kveld...

jeg kan av og til kjenne at det er en fot som sparker, men så har jeg 4 av de å kjenne etter da, så🤔😉 Ellers vet jeg jo nå hvor begge hodene og begge rumpene ligger, så kjenner de godt👍🏻😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Caramelli skrev:

Vi flytter ikke langt, men trengte flere soverom og ekstra plass før den lille kommer 🚼 Planen er å pakke alt selv og bestille et flyttebyrå som kan bære/flytte. Har du noen flyttebyrå å anbefale?

Jeg er også 50 % sykemeldt og hadde ikke klart noe annet.

Vi leide bare bil med sjåfør og samlet en stor vennegjeng til å hjelpe med bæringen. 
Leide av et firma på Carl Berner i Oslo, vet ikke hvor i landet du flytter men vi var veldig fornøyde med dem i alle fall! :) 

9 timer siden, emhanse skrev:

Jeg er jo på ultralyd ofte, og nå har begge gutta snudd seg i seteleie😱 har hatt fryktelig mye og ubehagelige kynnere i det siste, og pr nå ligger jeg faktisk på et venterom på Tønsberg sykehus for sjekk, nettopp fordi kynnerne ikke gir seg i kveld...

jeg kan av og til kjenne at det er en fot som sparker, men så har jeg 4 av de å kjenne etter da, så🤔😉 Ellers vet jeg jo nå hvor begge hodene og begge rumpene ligger, så kjenner de godt👍🏻😂

Huff da! 
Hvordan går det med deg nå? :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Missunner virkelig ikke dere som er på flyttefot nå. Vi har såvidt blitt ferdig med oppussing, mangler fremdeles litt lister her og der, får se når de en gang kommer på plass :fnise:

@Caramelli vi får seng fra svigerinnen min. Må få kjøpt madrass, dyne og sengetøy snart. Kanskje det kommer noe godt tilbud neste fredag :) har ikke kjøpt vognen enda men vet hvilken vi vil ha :)

@Emhanse håper alt går bra med dere tre! 

Endret av rosenkål
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...