Jolene Skrevet 10. mai 2016 #41 Skrevet 10. mai 2016 7 timer siden, Tanuki skrev: Er dette en norsk greie? “Du skal få lov til å amme offentlig men bare om du greier å dekke deg til?” Det er ingen selvfølge at man bare kan sette seg et diskret sted og har en unge som ligger stille nok eller godtar at man bruker ammesjal. Da babyen min hylte etter mat, midt på et stort kjøpesenter var hensyn til andre det siste jeg tenkte på, heldigvis bor jeg i et land hvor folk er litt mer tolerante. En butikk medarbeider som så at jeg slet kom forressten straks bort til meg med en stol og spurte om jeg ville ha vann, eller te, ingen sure miner selvom jeg satt i full offentlighet og ammet, flashet stadig puppen også siden baby ofte slapp taket. tror faktisk ikke noen brydde seg, og de eneste som sa noe sa kun støttende ting. Igjen, det er lov til å ta hensyn til andre rundt seg. Aner ikke om det er en norsk ting, er også vanlig i bla. USA. Jeg har ingen problemer med at noen ammer offentlig, men å bevisst ikke dekke seg litt til, det skjønner jeg faktisk ikke. 2
Tanuki Skrevet 10. mai 2016 #42 Skrevet 10. mai 2016 4 minutter siden, Jolene skrev: Igjen, det er lov til å ta hensyn til andre rundt seg. Aner ikke om det er en norsk ting, er også vanlig i bla. USA. Jeg har ingen problemer med at noen ammer offentlig, men å bevisst ikke dekke seg litt til, det skjønner jeg faktisk ikke. Er ikke alltid det “bare” er å dekke seg til, selv gjorde jeg det så langt det lot seg gjøre, men det var ofte det ikke gikk. Om baby var urolig slapp han alltid taket, og ja da ble det “flashing”. Flere ganger glemte jeg rett og slett å dekke meg til også, var utslitt, slet masse med ammingen, så da var det å dekke seg og sitte mest mulig diskret ikke alltid det første jeg tenkte på når baby hylte etter mat. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #43 Skrevet 10. mai 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Eh, MANGE gjør det. Hvorfor dra toppen ned istedet for opp? Drar du den opp så synes ikke brystet, men det er like godt tilgjengelig for babyen. Drar du den ned gjør du det med vilje, og jo, da viser man ser frem. Anonymkode: b9a54...332 Skal huske på det fremover, at jeg for guds skyld ikke må dra kjoleutringningen ned når jeg ammer. Mye bedre å dra opp hele kjolen og blotte resten av kroppen, så lenge ingen ser den fæle puppen min! Anonymkode: 870e1...08f 7
Jolene Skrevet 10. mai 2016 #44 Skrevet 10. mai 2016 7 minutter siden, Tanuki skrev: Er ikke alltid det “bare” er å dekke seg til, selv gjorde jeg det så langt det lot seg gjøre, men det var ofte det ikke gikk. Om baby var urolig slapp han alltid taket, og ja da ble det “flashing”. Flere ganger glemte jeg rett og slett å dekke meg til også, var utslitt, slet masse med ammingen, så da var det å dekke seg og sitte mest mulig diskret ikke alltid det første jeg tenkte på når baby hylte etter mat. Det er det faktisk når klærne er tilpasset ammingen. Dersom man er så sliten, er vel ikke akkurat et kjøpesenter stedet å legge turen til uansett tenker jeg. 7
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #45 Skrevet 10. mai 2016 Klart det er greit. Verdens mest naturlige ting. Men greit å putte puppen pent på plass igjen så snart baby er ferdig å spise. Så en kvinne som satt med stasen ute på lufting lenge etter baby hadde sovnet igjen. Sikkert ammetåke som slo inn der Anonymkode: 20977...dae 2
Tanuki Skrevet 10. mai 2016 #46 Skrevet 10. mai 2016 9 minutter siden, Jolene skrev: Det er det faktisk når klærne er tilpasset ammingen. Dersom man er så sliten, er vel ikke akkurat et kjøpesenter stedet å legge turen til uansett tenker jeg. A) Er du seriøs? selv om klærne er tilpasset kan det fint skje at man viser hud og pupp, har du ammet noen gang?? B) Tror du en alltid har et valg? om man er alene, uten familie og nære relasjoner så MÅ man faktisk ut å handle selv. Alt er ikke svart-hvitt. Amming er ikke lett, helt sykt at enkelte skal henge seg opp i at det blir vist litt pupp, det eneste som er viktig er faktisk at ungen får mat. 1
Tanuki Skrevet 10. mai 2016 #47 Skrevet 10. mai 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Klart det er greit. Verdens mest naturlige ting. Men greit å putte puppen pent på plass igjen så snart baby er ferdig å spise. Så en kvinne som satt med stasen ute på lufting lenge etter baby hadde sovnet igjen. Sikkert ammetåke som slo inn der Anonymkode: 20977...dae Ikke sant, men virker som mange her heller vil tenke det værste om de ser noe av puppen til en som ammer. Hva med litt empati, kanskje den stakkars dama er utslitt og faktisk ikke tenker på at prippene mennesker syns puppen hennes er ekkel, i stedet for å anta at hun vil vel bare være trassig og vise seg mest mulig frem. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #48 Skrevet 10. mai 2016 Jeg mener at amming i offentligheten er en selvfølge. Men så bruker man jo også normal folkeskikk og dekker seg til og er diskre. Blir på samme måte som om du må feks. rape, hoste eller nyse. Man går jo ikke på toalettet bare for det, men er jo ikke nødvendig å rape høyt på resturang eller la være å holde for munnen når man nyser lilsom.. Anonymkode: ef98e...fb7 1
Jolene Skrevet 10. mai 2016 #49 Skrevet 10. mai 2016 3 timer siden, Tanuki skrev: A) Er du seriøs? selv om klærne er tilpasset kan det fint skje at man viser hud og pupp, har du ammet noen gang?? B) Tror du en alltid har et valg? om man er alene, uten familie og nære relasjoner så MÅ man faktisk ut å handle selv. Alt er ikke svart-hvitt. Amming er ikke lett, helt sykt at enkelte skal henge seg opp i at det blir vist litt pupp, det eneste som er viktig er faktisk at ungen får mat. A) Ja, jeg er seriøs. Det går an å tenke over valg av klær og hvordan det vil påvirke amming. B) Da burde man også planlegge litt. Hensyn går begge veier. Jeg kan ta hensyn til en som ammer dersom den som ammer tar hensyn til meg. Å bare drite i andre, er ikke en god vei til løsninger. 6
Lilleninja Skrevet 10. mai 2016 #50 Skrevet 10. mai 2016 22 timer siden, Maleficenta skrev: En toåring trenger ikke morsmelk så atgumentet med at ungen må ha mat faller bort fordi en toåring kan få vanlig mat. Syns ikke det er rart å reagere på offentlig amming av barn som ikke er babyer lengre. Selv om argumentet for mat "faller bort" vil jeg bare nevne at brystet/ammesituasjonen/å die er mye mer enn mat, og at toåringen derfor eventuelt kan dekke andre behov gjennom å die. For eksempel kan toåringen trenge nærhet, kos, trøst, varme, eller litt avslapning med mammaen sin, og da er brystet et godt hjelpemiddel <3 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Klart det er greit. Verdens mest naturlige ting. Men greit å putte puppen pent på plass igjen så snart baby er ferdig å spise. Så en kvinne som satt med stasen ute på lufting lenge etter baby hadde sovnet igjen. Sikkert ammetåke som slo inn der Anonymkode: 20977...dae Haha Håper du sa ifra? Vet hvertfall jeg hadde satt pris på å bli gjort oppmerksom på at puppen hang ute 2 timer siden, Jolene skrev: A) Ja, jeg er seriøs. Det går an å tenke over valg av klær og hvordan det vil påvirke amming. B) Da burde man også planlegge litt. Hensyn går begge veier. Jeg kan ta hensyn til en som ammer dersom den som ammer tar hensyn til meg. Å bare drite i andre, er ikke en god vei til løsninger. Enig i at det går an å tenke over klesvalget, det gjør jeg stort sett alltid (lett tilgjengelig uten å måtte vise for mye), og er også enig i at "begge sider" må ta hensyn Ikke helt enig i at man burde "planlegge litt", for plutselig finner lille ut at lille vil ha mer bryst selv om man ammet rett før man dro hjemmefra 1
Maleficenta Skrevet 10. mai 2016 #51 Skrevet 10. mai 2016 (endret) 3 minutter siden, Lilleninja skrev: Selv om argumentet for mat "faller bort" vil jeg bare nevne at brystet/ammesituasjonen/å die er mye mer enn mat, og at toåringen derfor eventuelt kan dekke andre behov gjennom å die. For eksempel kan toåringen trenge nærhet, kos, trøst, varme, eller litt avslapning med mammaen sin, og da er brystet et godt hjelpemiddel <3 Haha Håper du sa ifra? Vet hvertfall jeg hadde satt pris på å bli gjort oppmerksom på at puppen hang ute Enig i at det går an å tenke over klesvalget, det gjør jeg stort sett alltid (lett tilgjengelig uten å måtte vise for mye), og er også enig i at "begge sider" må ta hensyn Ikke helt enig i at man burde "planlegge litt", for plutselig finner lille ut at lille vil ha mer bryst selv om man ammet rett før man dro hjemmefra Jeg forstår at en toåring kan dekke andre behov ved å die som trøst og kos. Men det er da spesielt at de liksom skal kunne få dekket det behovet i farta på butikken.. det behovet må jo dekkes i rolige omgivelser Endret 10. mai 2016 av Maleficenta 1
Jolene Skrevet 10. mai 2016 #52 Skrevet 10. mai 2016 5 minutter siden, Lilleninja skrev: Selv om argumentet for mat "faller bort" vil jeg bare nevne at brystet/ammesituasjonen/å die er mye mer enn mat, og at toåringen derfor eventuelt kan dekke andre behov gjennom å die. For eksempel kan toåringen trenge nærhet, kos, trøst, varme, eller litt avslapning med mammaen sin, og da er brystet et godt hjelpemiddel <3 Haha Håper du sa ifra? Vet hvertfall jeg hadde satt pris på å bli gjort oppmerksom på at puppen hang ute Enig i at det går an å tenke over klesvalget, det gjør jeg stort sett alltid (lett tilgjengelig uten å måtte vise for mye), og er også enig i at "begge sider" må ta hensyn Ikke helt enig i at man burde "planlegge litt", for plutselig finner lille ut at lille vil ha mer bryst selv om man ammet rett før man dro hjemmefra Vell, vi er i grunn ikke nødvendigvis uenige.
ViljaH Skrevet 10. mai 2016 #53 Skrevet 10. mai 2016 Klart man kan amme offentlig, har selv gjort det på to barn. Hverken jeg eller folk rundt har noen interesse av puppeflashing og det går helt fint uten. Ammetopp eller dobbel singlet, og ingen ser noe som helst, er lynkjapp 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #54 Skrevet 10. mai 2016 Jeg har latt babyen hyle seg rød og svett på offentlig transport på vei hjem mange ganger i frykt for å amme offentlig, forsøkt å trøste/bysse/synge såklart men... Igrunnen lagd mye mer oppstandelse enn om jeg ammet sikkert, for folk har blandet seg inn hver gang- spurt om jeg ikke har en smokk.. Tåteflaske etc. Anonymkode: d2901...4fc
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #55 Skrevet 10. mai 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener at amming i offentligheten er en selvfølge. Men så bruker man jo også normal folkeskikk og dekker seg til og er diskre. Blir på samme måte som om du må feks. rape, hoste eller nyse. Man går jo ikke på toalettet bare for det, men er jo ikke nødvendig å rape høyt på resturang eller la være å holde for munnen når man nyser lilsom.. Anonymkode: ef98e...fb7 Disse tingene har jo ikke noe med amming å gjøre! Anonymkode: 67ae4...bf1 1
Maleficenta Skrevet 10. mai 2016 #56 Skrevet 10. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har latt babyen hyle seg rød og svett på offentlig transport på vei hjem mange ganger i frykt for å amme offentlig, forsøkt å trøste/bysse/synge såklart men... Igrunnen lagd mye mer oppstandelse enn om jeg ammet sikkert, for folk har blandet seg inn hver gang- spurt om jeg ikke har en smokk.. Tåteflaske etc. Anonymkode: d2901...4fc Så am da for faen men gjør det diskret. Ingen som bryr seg da 4
Maleficenta Skrevet 10. mai 2016 #57 Skrevet 10. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Disse tingene har jo ikke noe med amming å gjøre! Anonymkode: 67ae4...bf1 Det har alt med respekt for omverdenen å gjøre. Fatter ikke at en baby automatisk blir frikort til å ikke gjøre det. Am diskret og du får ingen problemer 2
Snigen Skrevet 10. mai 2016 #58 Skrevet 10. mai 2016 Ja, det er absolutt OK. Om du ikke liker at jeg mater mitt barn, kan du se bort. Pupper er mer eller mindre lagd for amming, helt naturlig. Har aldri sett gode argumenter for hvorfor man ikke skal amme i offentlighet.
Maleficenta Skrevet 10. mai 2016 #59 Skrevet 10. mai 2016 3 minutter siden, Snigen skrev: Ja, det er absolutt OK. Om du ikke liker at jeg mater mitt barn, kan du se bort. Pupper er mer eller mindre lagd for amming, helt naturlig. Har aldri sett gode argumenter for hvorfor man ikke skal amme i offentlighet. Ja men du klarer å mate barnet ditt uten å vise hele puppen. Klarer alle andre det så klarer du og det. Om ikke får du jo ikke til å amme 3
Snigen Skrevet 10. mai 2016 #60 Skrevet 10. mai 2016 4 minutter siden, Maleficenta skrev: Ja men du klarer å mate barnet ditt uten å vise hele puppen. Klarer alle andre det så klarer du og det. Om ikke får du jo ikke til å amme Omstendigheter, kroppsfasonger og klær spiller alt en rolle. Noen ganger må du vise mer for å gjøre det mer komfortabelt for både deg og barnet - fordi det er kun de to som spiller en rolle i dette. Blir du fornærmet over at jeg tar hele puppen ut av genseren for å mate barnet mitt kan du vel fint se bort? Ser virkelig ikke problemet. Men jeg selv hadde jo 'skjult' så mye som mulig, for min egen del. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå