AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #1 Skrevet 9. mai 2016 Kan sjefen til typen min tvinge han til å bruke et preparat han ikke vil bruke? Kjæresten er over 18 år og han skal egentlig gå på medisiner, men velger å ikke gjøre det fordi han endrer seg helt som person på denne medisinen. Sjefen hans forslo at han skulle begynne igjen, og da kan han endre seg totalt. Eneste dette preparatet gjør godt for han er at han blir mer effektiv og husker litt bedre. Kan sjefen tvinge han til dette? Jeg sier at han må ingenting, og jeg vet at han ikke vil gå på dem. Anonymkode: e65ae...8bc
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #2 Skrevet 9. mai 2016 Nei, selvfølgelig kan ikke sjefen tvinge han til å ta medisinene. Men hvordan er han uten medisinen? Har han sjekket ut om han kan få andre og bedre medisiner? Anonymkode: 8d5c8...bd5 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #3 Skrevet 9. mai 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Nei, selvfølgelig kan ikke sjefen tvinge han til å ta medisinene. Men hvordan er han uten medisinen? Har han sjekket ut om han kan få andre og bedre medisiner? Anonymkode: 8d5c8...bd5 Han er helt fin! Det er jo noe som preger jobbhverdagen hans, og ellers da, men bare at han glemmer litt her og der, og sliter litt med konsentrasjon. Han kan ikke få andre enn de han har, tror jeg. Han sier bare at han blir mer stille av å gå på medisiner, og det er ikke kjæresten min, uten. Kan sammenligne det med at jeg blir et monster på p-piller, noe jeg absolutt ikke er uten og da vil jeg heller være meg selv enn det bivirkningene på pakka gjør. Og det er det han vil frem til også, han vil være den personen han er uten medisin enn den personen han er med. Anonymkode: e65ae...8bc
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #4 Skrevet 9. mai 2016 ADHD-medisiner? Når det gjelder konsentrasjon og effektivitet er det klart det har noe å si. Om han fikk jobben utfra hvordan han den gang oppførte seg og utførte arbeidet, for så å kutte medisineringen og dermed gå ned i effektivitet mener jeg sjefen selvsagt kan ha noe å si. Å glemme oppgaver på jobb og konsentrasjon som blir borte påvirker sjefen også. Anonymkode: d79c7...8da 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #5 Skrevet 9. mai 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: ADHD-medisiner? Når det gjelder konsentrasjon og effektivitet er det klart det har noe å si. Om han fikk jobben utfra hvordan han den gang oppførte seg og utførte arbeidet, for så å kutte medisineringen og dermed gå ned i effektivitet mener jeg sjefen selvsagt kan ha noe å si. Å glemme oppgaver på jobb og konsentrasjon som blir borte påvirker sjefen også. Anonymkode: d79c7...8da Noe i den duren. Vil ikke skrive så mye mer. Det som er, er at han er ganske effektiv uansett, og når han fikk jobben, så gikk han ikke på medisiner. Han glemmer ikke store oppgaver, bare nøkler, eller andre småting. Selvfølgelig påvirker det han, men han kan ikke tvinge han på medisiner heller, han er 20 år! Jeg vil ikke ha han på medisiner, fordi det er ikke personen jeg falt for, og han vil heller ikke. Anonymkode: e65ae...8bc
Veslefrikk Skrevet 9. mai 2016 #6 Skrevet 9. mai 2016 (endret) 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan sjefen til typen min tvinge han til å bruke et preparat han ikke vil bruke? Kjæresten er over 18 år og han skal egentlig gå på medisiner, men velger å ikke gjøre det fordi han endrer seg helt som person på denne medisinen. Sjefen hans forslo at han skulle begynne igjen, og da kan han endre seg totalt. Eneste dette preparatet gjør godt for han er at han blir mer effektiv og husker litt bedre. Kan sjefen tvinge han til dette? Jeg sier at han må ingenting, og jeg vet at han ikke vil gå på dem. Anonymkode: e65ae...8bc Du spør om han kan tvinge han i den ene setningen og i den andre skriver du at han foreslo. Det er jo en vesentlig forskjell. Men det tyder jo på at han kanskje ikke fungerer optimalt i stillingen sin og at sjefen prøver å formidle dette på en grei måte og siden han egentlig skal gå på disse medisinene så er vel det noe som er besluttet etter en faglig vurdering. Har han fått jobben på vanlige vilkår eller er det et tiltak vis Nav? Endret 9. mai 2016 av Veslefrikk 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #7 Skrevet 9. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Noe i den duren. Vil ikke skrive så mye mer. Det som er, er at han er ganske effektiv uansett, og når han fikk jobben, så gikk han ikke på medisiner. Han glemmer ikke store oppgaver, bare nøkler, eller andre småting. Selvfølgelig påvirker det han, men han kan ikke tvinge han på medisiner heller, han er 20 år! Jeg vil ikke ha han på medisiner, fordi det er ikke personen jeg falt for, og han vil heller ikke. Anonymkode: e65ae...8bc Når det påvirker han så mye (jeg synes ikke det er småting å glemme nøkler!) så bør han vel heller snakke med legen og finne alternative medisiner. Kanskje noe mildere, eller med annet virkestoff. Din mening bør uansett ikke nevnes, dette er en sak han selv må bestemme seg for. Du burde ikke påvirke han i dette, og heller fortelle at du støtter han uansett hva han velger. Det er ikke for din skyld han skal avstå fra medisiner, hvis han ønsker det så skal det være for sin egen. Men arbeidet må han selvfølgelig klare uavhengig av hva han går på. (Alle skjønner hva det er snakk om, ser ikke poenget med å anonymisere. Hadde vært så mye enklere å hjelpe deg om du hadde vært ærlig med alle fakta istedet) ADHD-medisin endrer uansett ikke personligheten til noen. Anonymkode: d79c7...8da 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #8 Skrevet 9. mai 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Når det påvirker han så mye (jeg synes ikke det er småting å glemme nøkler!) så bør han vel heller snakke med legen og finne alternative medisiner. Kanskje noe mildere, eller med annet virkestoff. Din mening bør uansett ikke nevnes, dette er en sak han selv må bestemme seg for. Du burde ikke påvirke han i dette, og heller fortelle at du støtter han uansett hva han velger. Det er ikke for din skyld han skal avstå fra medisiner, hvis han ønsker det så skal det være for sin egen. Men arbeidet må han selvfølgelig klare uavhengig av hva han går på. (Alle skjønner hva det er snakk om, ser ikke poenget med å anonymisere. Hadde vært så mye enklere å hjelpe deg om du hadde vært ærlig med alle fakta istedet) ADHD-medisin endrer uansett ikke personligheten til noen. Anonymkode: d79c7...8da Jeg vet at min mening ikke telles, jeg vurderte å ikke ta det med. Men jeg vet at han ikke vil på medisiner. Og det er Ritalin ja, men ikke for ADHD. Han er ikke på noen måte hyperaktiv og trenger det. Han har en annen diagnose som de bruker samme medisin på. For hans del, så er det ikke noen aktiv jobb, men heller en kontorjobb. Han gjør jobben sin og sjefen kommer med småplukk som at han må skrive ned for at han skal huske. Han vil ikke gå på disse selv fordi han endrer seg så fælt, og det respekterer jeg han for. Han velger selv hva han vil gjøre, men jeg synes det er dumt av sjefen hans å nesten presse han til å gjøre noe han ikke vil. Han fikk jobben uten medisin, og har greid seg der nesten ett år, og gjør jobben sin. Han er ferdig utlært til høsten. Anonymkode: e65ae...8bc
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #9 Skrevet 9. mai 2016 6 minutter siden, Veslefrikk skrev: Du spør om han kan tvinge han i den ene setningen og i den andre skriver du at han foreslo. Det er jo en vesentlig forskjell. Men det tyder jo på at han kanskje ikke fungerer optimalt i stillingen sin og at sjefen prøver å formidle dette på en grei måte og siden han egentlig skal gå på disse medisinene så er vel det noe som er besluttet etter en faglig vurdering. Har han fått jobben på vanlige vilkår eller er det et tiltak vis Nav? Han har fått jobben på vanlige vilkår og er lærling. Jeg vet at sjefen hans kan være tøff til tider, og han ønsket, my bad, at han skulle begynne igjen på medisiner. Han får jobben gjort, og det vet jeg at han kan også. Anonymkode: e65ae...8bc
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #10 Skrevet 9. mai 2016 Jeg synes det er en uting på å prøve folk å gå på medisiner de ikke trenger, ja det er mange med ADHD som trenger medisin,MEN det er mange som fungerer bra uten. ADHD medisiner kan ha meget alvorlige bivirkiniger og det kan påvirke hvordan du føler deg, du kan være konstant dårlig og kanskje du må ta medisin for å dempe de bivirkinger for av ADHD medisiner. Men jeg tror ikke du forandrer personlighet, kun at du blir mer rolig, og det at han glemmer små ting, det kommer ikke medisin til å ha noe påvirkngen med. Folk som ikke peiling på ADHD og hva slags påvirkinger man kan få av medisinen burde ikke å anbefale andre å gå på medisiner. Og nei. Han kan ikke kreve det og jeg hadde bed samboeren om å tatt en prat med sjefen og bed han om respektere hans beslutning om å ikke gå på medisin. Eventuelt tatt det videre. ADHD medisiner skal man ikke ta lett på. Anonymkode: 815da...713
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #11 Skrevet 9. mai 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når det påvirker han så mye (jeg synes ikke det er småting å glemme nøkler!) så bør han vel heller snakke med legen og finne alternative medisiner. Kanskje noe mildere, eller med annet virkestoff. Din mening bør uansett ikke nevnes, dette er en sak han selv må bestemme seg for. Du burde ikke påvirke han i dette, og heller fortelle at du støtter han uansett hva han velger. Det er ikke for din skyld han skal avstå fra medisiner, hvis han ønsker det så skal det være for sin egen. Men arbeidet må han selvfølgelig klare uavhengig av hva han går på. (Alle skjønner hva det er snakk om, ser ikke poenget med å anonymisere. Hadde vært så mye enklere å hjelpe deg om du hadde vært ærlig med alle fakta istedet) ADHD-medisin endrer uansett ikke personligheten til noen. Anonymkode: d79c7...8da Jeg skrev det siste innlegget, jeg er forsåvid enig i denne å. Anonymkode: 815da...713
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #12 Skrevet 9. mai 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er en uting på å prøve folk å gå på medisiner de ikke trenger, ja det er mange med ADHD som trenger medisin,MEN det er mange som fungerer bra uten. ADHD medisiner kan ha meget alvorlige bivirkiniger og det kan påvirke hvordan du føler deg, du kan være konstant dårlig og kanskje du må ta medisin for å dempe de bivirkinger for av ADHD medisiner. Men jeg tror ikke du forandrer personlighet, kun at du blir mer rolig, og det at han glemmer små ting, det kommer ikke medisin til å ha noe påvirkngen med. Folk som ikke peiling på ADHD og hva slags påvirkinger man kan få av medisinen burde ikke å anbefale andre å gå på medisiner. Og nei. Han kan ikke kreve det og jeg hadde bed samboeren om å tatt en prat med sjefen og bed han om respektere hans beslutning om å ikke gå på medisin. Eventuelt tatt det videre. ADHD medisiner skal man ikke ta lett på. Anonymkode: 815da...713 Han fungerer supert uten! Det er det som er poenget. Jeg vet at han er utrolig glad i jobben sin, og gjør sitt beste. Han blir mer rolig, snakker ikke så mye og blir skjelven. Dette er åpenbart noe han ikke ønsker. Han har ikke ADHD. Anonymkode: e65ae...8bc
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #13 Skrevet 9. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Han fungerer supert uten! Det er det som er poenget. Jeg vet at han er utrolig glad i jobben sin, og gjør sitt beste. Han blir mer rolig, snakker ikke så mye og blir skjelven. Dette er åpenbart noe han ikke ønsker. Han har ikke ADHD. Anonymkode: e65ae...8bc Hvis han ikke har ADHD, hvorfor har han fått ADHD medisiner da? Tror det er på tide å innse at du har ADHD Er ikke noe galt i det Anonymkode: 815da...713
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #14 Skrevet 9. mai 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Hvis han ikke har ADHD, hvorfor har han fått ADHD medisiner da? Tror det er på tide å innse at du har ADHD Er ikke noe galt i det Anonymkode: 815da...713 Han har ADD, og har fått ritalin på grunn av dette. Jeg vet at han gjør jobben sin, og han gjør den bra. Så jeg ser ikke poenget å sette han på medisiner han ikke vil være på og fungerer optimalt uten. Anonymkode: e65ae...8bc
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #15 Skrevet 9. mai 2016 Barn eller voksne som bare har oppmerksomhetsforstyrrelse og ikke hyperaktivitet, kan få diagnosen Attention Deficit Disorder (ADD) - Han er ikke hyperativ, han bare sliter litt med konsentrasjon, lese og-skrivevansker Anonymkode: e65ae...8bc
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #16 Skrevet 9. mai 2016 Jeg vil anbefale KG om å stenge denne tråden, da vi ikke kjenner til sitausjoen og ikke har kunnskapen til å svare. Jeg ønker ikke at dere skal ta belustninger av det som har blitt skrevet her, dere må ta en prat med profesonelle, da ingen kan svare på om han burde eller ikke burde å gå medisiner. Anonymkode: 815da...713
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #17 Skrevet 9. mai 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil anbefale KG om å stenge denne tråden, da vi ikke kjenner til sitausjoen og ikke har kunnskapen til å svare. Jeg ønker ikke at dere skal ta belustninger av det som har blitt skrevet her, dere må ta en prat med profesonelle, da ingen kan svare på om han burde eller ikke burde å gå medisiner. Anonymkode: 815da...713 Hadde ikke planer om å ta noe beslutninger. Jeg bare ville høre hva dere tenkte. Men etter det jeg har sett, så er folk bare mer ute etter å være korrekte enn å være sympatiske. For jeg kjenner kjæresten min, og jeg vet at han fungerer optimalt uten medisiner. Anonymkode: e65ae...8bc 1
Veslefrikk Skrevet 9. mai 2016 #18 Skrevet 9. mai 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han har ADD, og har fått ritalin på grunn av dette. Jeg vet at han gjør jobben sin, og han gjør den bra. Så jeg ser ikke poenget å sette han på medisiner han ikke vil være på og fungerer optimalt uten. Anonymkode: e65ae...8bc Hvordan kan du vite med sikkerhet at han gjør jobben sin så bra som du påstår hardnakket? Det må jo være en grunn til at sjefen foreslår at han begynner å ta medisinen sin igjen. 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #19 Skrevet 9. mai 2016 Et øyeblikk siden, Veslefrikk skrev: Hvordan kan du vite med sikkerhet at han gjør jobben sin så bra som du påstår hardnakket? Det må jo være en grunn til at sjefen foreslår at han begynner å ta medisinen sin igjen. Fordi han glemmer småting, som ikke er viktig i jobben! Anonymkode: e65ae...8bc
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #20 Skrevet 9. mai 2016 1 minutt siden, Veslefrikk skrev: Hvordan kan du vite med sikkerhet at han gjør jobben sin så bra som du påstår hardnakket? Det må jo være en grunn til at sjefen foreslår at han begynner å ta medisinen sin igjen. Sjefen hans har aldri sett han på medisin heller, så han vet ikke hva han snakker om. Han bare vet at han har den diagnosen. Anonymkode: e65ae...8bc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå