Gå til innhold

ikke invitert i konfirmasjon, men fått ønskeliste?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så, det er sleipt og ondt å gi 10 000 kr????

Anonymkode: b6163...d5a

Ja, overfor broren. Det er ikke morsomt for foreldre å bli overgått av en slektning når det gjelder beløpet som blir gitt. Samtidig får jo gutten en fin overraskelse. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ha gitt gave. For konfirmanten vil det sikkert være fint at slektningene som "plutselig" dukket opp bryr seg og tenker på han. Kan bli dobbelt vondt for han hvis han verken får deg som gjest, og heller ikke gir han en oppmerksomhet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen invitasjon = ingen gave (ei heller kort)

Anonymkode: b05ba...711

Det er da vanlig kotyme å gi gave selv om man ikke er invitert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Smultring skrev:

Jeg ville gitt 10 000 kr. Det er litt sleipt, men noen ganger er det lov å være ond. 

10 000 kr?! :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hva annet som stod på ønskelisten? Kanskje du kan gi en håndfast gave istedenfor penger.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært meg så hadde jeg sendt et kort med 200 kr. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Evans

Ønskeliste for konfirmasjon? Det har jeg aldri hørt om. Høres ut som bryllup. Er du ikke invitert er det ingen grunn til å gi noe gave etter min mening. Hadde sendt et kort, gratulert han med konfirmasjonen, men det er det. 

Frekt etter min mening å sende ønskeliste til folk du ikke en gang inviterer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt hvem denne "nye" sønnen er. Er det din nevø, eller din brors stesønn?

Jeg vet ikke helt hva jeg ville ha gjort dersom det var stesønnen til en bror jeg omtrent ikke hadde kontakt med, men jeg hadde definitivt sendt kort og penger om det var min nevø. Det er jo ikke hans feil at faren hans opptrer litt ufint.

Anonymkode: 4aaa6...4bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Perle skrev:

Men altså, det er vel vanlig å gi gave til ganske mange uten å være invitert? Fikk av mange naboer og kolleger av mine foreldre, samt slektninger som ikke var innbedt. Vi gir også til barn av dem som har gitt til oss😊 

Når det er sagt syns jeg det er litt spesielt å sende ønskeliste hvis det kun er aktuelt med penger😂 kunne like så godt ha latt være da kanskje. 

Jeg har vært borte i at man gir til naboer etc, men å gi til en som skal være nær slektning uten å være invitert. Nei, bare nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis dette er en sønn, som dukket opp for et par år siden, er det da gitt at far har hatt noe ord med i laget angående gjestene i selskapet i det hele tatt? Eventuelt at foreldrene har bestemt seg for å gjøre det enklest mulig for sønnen ved å bare invitere folk han faktisk kjenner. Kan hende far på et klønete vis egentlig bare ønsker at gutten får oppmerksomhet også fra hans side av familien. Ikke vet jeg, men siden du og broren din har så lite kontakt, så er det ikke sikkert du gjør det heller (?). Jeg ville gjort som en del andre her foreslår - send en liten oppmerksomhet fordi det antagelig ikke var nevøen din sitt valg å ikke invitere deg. Enkelt, for å unngå å såre i en situasjon det ser ut til at du vet lite om. Du er ikke forpliktet til å gjøre det, og skal ikke ha dårlig samvittighet for å evt. la være, men alt du "risikerer" er jo å glede en tenåring. Hadde det vært gave til far selv det dreide seg om, hadde jeg vært helt enig med de som sier "ikke gave".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Nei, jeg er ikke invitert, så det har ikke skjedd noe feil. Et annet søsken som heller ikke er invitert har mottatt samme sms, så ja...

Anonymkode: 98b84...ffe

Jeg trodde det i utgangspunktet heller ikke var normalt å gi ut ønskeliste til konfirmasjon heller jeg da. Er jeg invitert i konfirmasjoner så spør jeg konfirmanten, men har aldri opplevd å få noen ønskeliste før..

Anonymkode: 80480...160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Nei, jeg er ikke invitert, så det har ikke skjedd noe feil. Et annet søsken som heller ikke er invitert har mottatt samme sms, så ja...

Anonymkode: 98b84...ffe

To søsken som ikke er invitert? Skal si det virker som en artig familie! Jeg hadde droppa gave, og vurdert å slette nr hans fra min mobil. Er man ikke velkommen til slike anledninger som konfirmantens tante, så er man nok ikke velkommen i hverdagen heller.

Anonymkode: c71f1...590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi en Bibel med guttens navn inngravert. Det er jo tross alt en konfirmasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden det er broren din, kan du skrive sms tilbake "Er du frekk eller? Ingen fest, ingen gave."

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O.G.
21 timer siden, minister-mio skrev:

Jeg hadde i utgangspunkt sendt kort og gave, men når de er så frekke å sende tiggeliste hadde jeg mistet lysten

Enig, for være måte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er dette et barn fra et ONS, hvor mor plutselig har fortalt broren din at han har blitt far? Eller har han blitt sammen med ei dame med en sønn som han nå er stesønn til?

Hvis det ikke er naturlig for deg å sende penger/gave på eget initiativ, så synes jeg ikke du skal gjøre det. Barnet aner sikkert knapt hvem du er, og kommer ikke til å merke at han ikke har fått noe fra deg. Hvis dette er et barn du ønsker å komme mer i kontakt med, så er dette en fin anledning å sende en gave. En bibel er en fin gave, men en skinnbibel koster ganske mye hvis en i utgangspunktet ikke hadde tenkt å gi noe overhodet.

Anonymkode: 0f8de...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Selfie

Jeg ser på det som en selvfølge å gi konfirmasjonsgave til nevøer og nieser, da man er så tett i slekt uansett hvor lite kontakt man har. Ser derfor heller ikke på det som rart at man får tilsendt ønskeliste.

Broren din er imidlertid veldig lite taktfull. Han burde skrevet hvorfor du ikke var bedt i konfen (plass, økonomi etc), men om du likevel ønsker å gi en gave så ønsker han seg penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes nå det er rart å sende ønskeliste uansett, jeg. Her kommer vi kun med ønsker om noen ber om det enten det er bursdag, dåp eller konfirmasjon.

Anonymkode: 0f8de...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...