Gå til innhold

Prioriteringer.


lille mor

Anbefalte innlegg

Sitter å lager gaveliste til julegavene og det slår meg hvor masse tid jeg bruker på dette.

Riktignok så begynner jeg tidligt slik at ikke hele desember forvinner på julegave innkjøp.

Når gavene er i hus så er det stess med juleavsluttninger og julebord og juleverksteder og julekaffe og julegløgg og så videre.....

Og når julen nermer seg med stormskritt så er det pynting i stuer og stall, handling av mat, forberede mat, bake, sy og ordne penklær,dekke bord og organisere bestemødre hit og dit.

Vi er så flinke til å gjemme oss bak utsagn som; vi gjør det for barna, julen er en tid til ettertanke, en deilig lystid mitt i mørke, osv

Men glemmer vi ikke akkurat dette?

Hva gjør vi for barna? blakker oss på toys`r`us? stresser gjennom hele desember og har ihverfall ikke tid til ettertanke, foreldre kjefter og smeller i alle lekebutikker som er og truer med boikott av nissen og det som verre er.

Hva om vi hadde lagd en jul for familien og ikke for handelstand?

Kjøpepresset er enormt, alt av reklame skriker mot oss at julen ikke vil bli bra om vi ikke kjøper ditt og datt.

Julekalenderartikler, advendskalendere, julemarsipan, julehefter, juleskinke, julepølse, julestjerner, julecola og det tar helt av.

Ja,jo selfølgelig tar vi oss tid til barna, vi baker jo med de og er da på juleavsluttningen på skolen. Og om de er våkene kan de jo få være med å pynte treet på lilljulaften.

Men hvor er tiden til sammværet? Bare være der sammen, ikke stesse ikke mase.

Er det bare mas det er blitt igjen av julen?

Kommer vi aldri til å få vår barndomsjul tilbake?

Der desember ble preget av ludo og dorullpynting?

Eller er den komersielle julen kommet for å bli?

Jeg elsker julen, og koser meg med barn, slekt og venner rundt meg. Jeg starter i oktober med å forberede den og prøver å lytte til julens budskap i desember.

For det er den aller beste tiden i året, det var ihvertfall det. :wink:

God jul dere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så enig med deg! Det er blitt så mye stress og organisering for å få ting til å passe i forbindelse med jula, at gleden har forsvunnet no.... :-(

Men..... -det er det jo vi selv som må rette på, så fra nå skal jeg slutte å stresse med tanke på jula... :o :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss - jeg stresser aldri en millimeter i forbindelse med jula jeg..... Men så er jeg også av den typen som har julegavene ferdig i juli (i alle fall nesten..... :wink: ). Og om taklistene på soverommet ikke er gullende rene, så bryr jeg meg ikke det fnugg om det. Pynting er gjort på en kveldsstund og kakene tas sånn litt etterhvert. Jeg koser meg glugg ihjel jeg med dette :-)

Å, som jeg gleder meg til jul :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Vi er så flinke til å gjemme oss bak utsagn som; vi gjør det for barna

:oops: Å... er det derfor dere steller til jul? Hm... har ikke den unnskyldningen jeg. Jeg gjør det bare for min egen skyld. Nå lager jeg julekalender til mannen som ikke engang liker jul... kanskje jeg skulle få meg et barn i stedet, så har jeg i alle fall jule-unnskyldningen klar? I stedet for å stå frem som en jule-freak altså.. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julen er ikke mer stress enn det en selv gjør det til. Jeg kjøper ikke julegaver før tidligst slutten av november, jeg baker mange julekaker og vi pynter og lager mye mat og jeg lagre hjemmelaget julekalender til samboeren min. Likevel tar vi oss mer enn nok tid til å spille spill med familien og bare være sammen, for oss er det det julen handler om, men alt rundt hører med. For meg er det ikke mas, stress eller kjøpepress. De som synes det burde vel heller bare la være å gjøre det da? Julen er det du gjør den til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Arkana - stress lager man nok mest selv. Jeg koser meg med alt som har med forbredelser å gjøre selv om det kun er de gavene jeg skal kjøpe på nett jeg kjøper veldig tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Arkana - stress lager man nok mest selv. Jeg koser meg med alt som har med forbredelser å gjøre selv om det kun er de gavene jeg skal kjøpe på nett jeg kjøper veldig tidlig.

Skriver under her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jul før i verden

Nei, vi kommer ikke til å få den julen vi hadde som barn tilbake.... den gangen da vi kunne konsentrere oss om det vi hadde lyst til uten å måtte være den som organiserte hele julen.

Da jeg flyttet hjemmefra syntes jeg det var helt herlig å komme hjem med toget sent på lille-julaften, barndomshjemmet var ferdig pyntet og alt var gjort klart for julemiddagen neste dag.

I dag er det jeg som har tre barn, og er den som vasker, rydder, sørger for julepyntet hus og har fått juletreet i hus (med hjelp av barna selvfølgelig - men det er ikke de som kjøper det) og gjør alt klart til julaften. I tillegg skal julegaver handles inn, det er juleaktiviteter på skolen, det er juleavslutninger på fritids-aktiviteter og det er julepyntlaging og julekakebaking hjemme sammen med barna.

Det var lettere å beholde juleroen og freden før, og da jeg også slapp julestresset som barn og da jeg senere kom hjem til ferdig julehus som ungdom.

Ja, det var tider det........ nå er det mine barn som nyter av mitt strev, selv om de også bidrar med sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Arkana - stress lager man nok mest selv. Jeg koser meg med alt som har med forbredelser å gjøre selv om det kun er de gavene jeg skal kjøpe på nett jeg kjøper veldig tidlig.

Enig jeg og!Nyter julen, og slapper av og koser meg hele desember!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nyter og slapper av, stresser ikke det aller minste mer enn jeg liker.

Og jeg liker bittelitt stress, da...... :ler:

Julen er til for hele familien, og vi begynner allerede denne helgen med de fysiske forandringene i heimen, "klokke-helgen" er nemlig helgen da "høst"gardinene kommer opp på kjøkkenet og det settes lys i eføyen utenfor kjøkkenvinduet.

Fremover nå er den beste tiden på året, de to neste månedene skal jeg bare kooooose meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...