Gå til innhold

Nesten-voldtekt? Hvor går grensen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er ikke voldtekt siden han ikke tvang deg til noe men utrolig respektløst og hensynsløst å drive å prøve å presse deg på den måten. Jeg tror du har tenkt at dere var nærmere venner enn han så på deg som, har kjent flere gutter som er sånn, de er venn fordi de alltid har i baktankene at en dag kan de knulle deg, og sånne er ikke ekte venner så jeg syns du skal ta opp med han at sånn han oppførte seg var ekkelt og ubehagelig og over streken siden du har sett på han som en venn og ikke noe mer,  og sile han ut som "venn".

Anonymkode: 44a37...84f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Omtrent alle menn gjør sånn om du frivillig legger deg i senga med dem. Du burde spørre deg selv hva du gjør en såpass intim plass når du overhodet ikke vil være intim med han. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdningene til folk her inne er mildt sagt hårreisende. Jeg er helt sjokkert.

Ikke gidder folk å lese innlegget til TS ordentlig før de svarer heller.

Utrolig skuffende

Anonymkode: eb0bb...7f0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir oppgitt over hvor mange negative ladede svar TS får ut i fra overskrifta. Akkurat som folk vil missforstå poenget hennes med vilje!

Kjære TS, jeg skjønner at du hadde en helt forjævlig opplevelse, og ja jeg skjønner spørsmålet ditt om dette var en nesten-voldtekt. For det går vist folk over hode innpå her at det er ofte slik voldtekter i nære relasjoner starter. At man stoler på noen som sier de har samme syn som deg, men som snur på flisa og presser seg på!

Jeg veit ikke om denne fyren hadde til hensikt å voldta deg; men han hadde iallefall mentaliteten til det. Han tok ikke ett nei for ett nei. Så hvem veit hvor langt han ville gått for å få viljen sin. Så vær jævlig glad for at du kom deg unna!

Så folk ikke begynner og putte ord i munnen på meg nå å påstå at jeg mener dette er ett voldtektforsøk: Nei det sier jeg ikke. Jeg mener dette kunne ha vært første ledd i en opptrapping på noe som kunne ha blitt det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer overhodet ikke. Som en over her skrev, "seksuell handling uten samtykke" er tvert i mot svært nært beslektet med voldtekt i strafferettslig forstand. Faktisk er det bare voldtektsforsøk som ligger nærmere voldtekt.

Begrepet "seksuell handling uten samtykke" er ikke alminnelig kjent og brukes ikke i dagligtale, derfor er det ikke rart at TS ikke fant fram til riktig begrep. 

Anonymkode: eb0bb...7f0

Nå må dere som vifter med straffeloven ta det litt sakte i bakken.

La oss være enige om at fyren bryter en avtale i den forstand at han prøver seg på ei jente etter at de er enige om å være i "frieds zone".

Men la oss tenke litt over hva seksuell handling uten samtykke er ment å sanksjonere mot. Etter mitt syn er denne paragrafen laget for å kriminalisere adferd av typen tafsing på puppene på et dansegulv, at man presser ståpikken sin mot noen på T-banen etc. etc.

Greia er at man ønsker å beskytte kvinner (og menn for den del) mot de situasjonene de ikke selv kan eller skal vegre seg mot, for eksempel at noen beføler dem på brystene i trengte situasjoner. Det samme gjelder seksuell tilnærming på arbeidsplassen. Da er det ikke slik at fornærmede bare kan reise seg og gå. Nettopp fordi fornærmede er i et avhengighetsforhold til jobben, gjelder det andre regler her enn for eksempel på en bar i syden. Og jo mer asymmetrisk forholdet mellom fornærmede og "fornærmer" er (lege-pasient, lærer-elev, sjelesørger(prest)-menighetsmedlem), jo mer ulovlig blir handlingen.

At man legger seg i samme seng som en mann, og så opplever at denne mannen gjør fysiske tilnærmelser, tror jeg ikke er ment å bli kriminalisert, uansett hvilke avtaler som er gjort på forhånd. Dette gjelder selv om det skjer gjentatte ganger. Så lenge det ikke er vold/tvang med i bildet, er det så enkelt som at fornærmede kan reise seg og gå.

- Tsiligup

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skal vite at det han gjorde mot deg er straffbart etter straffeloven § 297.

Det han gjorde er ikke greit, verken moralsk eller juridisk. Og ikke noe du skal måtte finne deg i.

 

Anonymkode: eb0bb...7f0

Skremmende med sånne som deg!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, eksentrisk skrev:

Dette er så langt unna voldtekt det er mulig å komme. At du i det hele tatt tenker på ordet voldtekt i denne sammenheng er meget spesielt. Husk at ved å slenge ut slike bemerkninger til venninner kan det ødelegge noens liv.

:rolleyes: 

 

TS, jeg skjønner veldig godt at dette var veldig ubehagelig! Dere som svarer at dette er helt forventa og nærmest håner TS for at dette plager henne, hadde dere sagt det samme om det var en mann på byen som klådde på henne og presset seg på henne selv etter at hun hadde sagt at hun ikke var interessert? Det er jo ikke greit på noen som helst måte, og det er faktisk både skummelt og ubehagelig å oppleve at grensene dine ikke respekteres. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, kisskissbangbang skrev:

:rolleyes: 

 

TS, jeg skjønner veldig godt at dette var veldig ubehagelig! Dere som svarer at dette er helt forventa og nærmest håner TS for at dette plager henne, hadde dere sagt det samme om det var en mann på byen som klådde på henne og presset seg på henne selv etter at hun hadde sagt at hun ikke var interessert? Det er jo ikke greit på noen som helst måte, og det er faktisk både skummelt og ubehagelig å oppleve at grensene dine ikke respekteres. 

Det er ingen som håner TS eller sier at dette kanskje ikke var både skummelt og ubehagelig. Det folk sier er at dette ikke er en voldtekt eller nesten-voldtekt. Men kan kan selvsagt vanne ut begrepet så mye at det å ta noen på rumpen blir voldtekt for å sørge for at ingen tar faktiske voldtektsofre seriøst.

Anonymkode: 13918...d7e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du sa nei og tok bort hånden og han rørte deg ikke mer. Nei, det er ikke en nesten-voldtekt. Han prøvde seg bare, og det gjør de fleste fyrer :) 

Anonymkode: 7c1d7...fa0

 

9 timer siden, Smultring skrev:

Du velger å lyve framfor å si hva du egentlig vil eller ikke vil? Det var nok her du skulle sagt på en bestemt måte at sex er utelukket. 

Ellers har du vel bare opplevd å bli mast på om å gjøre noe du ikke har lyst til. Jeg synes ikke du skal kalle dette "nesten-voldtekt". 

 

 

7 timer siden, eksentrisk skrev:

Dette er så langt unna voldtekt det er mulig å komme. At du i det hele tatt tenker på ordet voldtekt i denne sammenheng er meget spesielt. Husk at ved å slenge ut slike bemerkninger til venninner kan det ødelegge noens liv.

 

6 timer siden, Evilposelos skrev:

Omtrent alle menn gjør sånn om du frivillig legger deg i senga med dem. Du burde spørre deg selv hva du gjør en såpass intim plass når du overhodet ikke vil være intim med han. 

 

 

2 timer siden, Tsiligup skrev:

Nå må dere som vifter med straffeloven ta det litt sakte i bakken.

La oss være enige om at fyren bryter en avtale i den forstand at han prøver seg på ei jente etter at de er enige om å være i "frieds zone".

Men la oss tenke litt over hva seksuell handling uten samtykke er ment å sanksjonere mot. Etter mitt syn er denne paragrafen laget for å kriminalisere adferd av typen tafsing på puppene på et dansegulv, at man presser ståpikken sin mot noen på T-banen etc. etc.

Greia er at man ønsker å beskytte kvinner (og menn for den del) mot de situasjonene de ikke selv kan eller skal vegre seg mot, for eksempel at noen beføler dem på brystene i trengte situasjoner. Det samme gjelder seksuell tilnærming på arbeidsplassen. Da er det ikke slik at fornærmede bare kan reise seg og gå. Nettopp fordi fornærmede er i et avhengighetsforhold til jobben, gjelder det andre regler her enn for eksempel på en bar i syden. Og jo mer asymmetrisk forholdet mellom fornærmede og "fornærmer" er (lege-pasient, lærer-elev, sjelesørger(prest)-menighetsmedlem), jo mer ulovlig blir handlingen.

At man legger seg i samme seng som en mann, og så opplever at denne mannen gjør fysiske tilnærmelser, tror jeg ikke er ment å bli kriminalisert, uansett hvilke avtaler som er gjort på forhånd. Dette gjelder selv om det skjer gjentatte ganger. Så lenge det ikke er vold/tvang med i bildet, er det så enkelt som at fornærmede kan reise seg og gå.

- Tsiligup

AB 13918...d7e: Det er mange nedlatende svar i denne tråden, og veldig mange bagatelliserer opplevelsen til TS. Hun sier jo at hun måtte ta bort hånden hans flere ganger enn hun kan telle, at vennen tidligere har sagt at han ikke ville gjøre noe upassende, og at de var enige om at de bare skulle sove sammen.

Alle er nok enige om at dette verken er voldtekt eller nestenvoldtekt, det sier jo til og med TS selv, men flere svarer som om dette er noe hun bare kunne forvente, og det synes jeg er skremmende.

Å bli tatt på på en seksuell måte og bli presset til sex på andre måter er ikke noe en "bare må forvente", og å legge seg i samme seng som en kompis som selv har presisert at han bare er en kompis er ikke en invitasjon til sex. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, kisskissbangbang skrev:

AB 13918...d7e: Det er mange nedlatende svar i denne tråden, og veldig mange bagatelliserer opplevelsen til TS. Hun sier jo at hun måtte ta bort hånden hans flere ganger enn hun kan telle, at vennen tidligere har sagt at han ikke ville gjøre noe upassende, og at de var enige om at de bare skulle sove sammen.

Alle er nok enige om at dette verken er voldtekt eller nestenvoldtekt, det sier jo til og med TS selv, men flere svarer som om dette er noe hun bare kunne forvente, og det synes jeg er skremmende.

Å bli tatt på på en seksuell måte og bli presset til sex på andre måter er ikke noe en "bare må forvente", og å legge seg i samme seng som en kompis som selv har presisert at han bare er en kompis er ikke en invitasjon til sex. 

Bagatelisere: noen gjør kanskje dette litt ja.
Håning av TS: nei.

Anonymkode: 13918...d7e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Bagatelisere: noen gjør kanskje dette litt ja.
Håning av TS: nei.

Anonymkode: 13918...d7e

Jeg skrev "nærmest håner". Og det mener jeg fortsatt. Vi får fortsette å være uenig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, kisskissbangbang skrev:

 

AB 13918...d7e: Det er mange nedlatende svar i denne tråden, og veldig mange bagatelliserer opplevelsen til TS. Hun sier jo at hun måtte ta bort hånden hans flere ganger enn hun kan telle, at vennen tidligere har sagt at han ikke ville gjøre noe upassende, og at de var enige om at de bare skulle sove sammen.

Alle er nok enige om at dette verken er voldtekt eller nestenvoldtekt, det sier jo til og med TS selv, men flere svarer som om dette er noe hun bare kunne forvente, og det synes jeg er skremmende.

Å bli tatt på på en seksuell måte og bli presset til sex på andre måter er ikke noe en "bare må forvente", og å legge seg i samme seng som en kompis som selv har presisert at han bare er en kompis er ikke en invitasjon til sex. 

Til andre avsnitt:
Jeg er uenig i det du skriver i andre avsnitt over. Jeg har sett to innlegg, som jeg tror kommer fra ulike anonyme identiter som gir uttrykk for at det kompisen til TS gjorde rammes av straffelovens paragraf 297. Dette var grunnen til at jeg i det hele tatt gadd å skrive mitt opprinnelige innlegg.

3. avsnitt er jeg helt enig i. Man forventer ikke slik oppførsel fra kompiser. Og jeg kan skjønne at kompisen blir en X-kompis etter dette. Men det er en avgrunn mellom det og å påstå at det har skjedd noe kriminelt. (Og igjen, denne kommentaren er ikke rettet mot TS, men mot dem som trekker fram paragraf 297).

- Tsiligup

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Tsiligup skrev:

Nå må dere som vifter med straffeloven ta det litt sakte i bakken.

La oss være enige om at fyren bryter en avtale i den forstand at han prøver seg på ei jente etter at de er enige om å være i "frieds zone".

Men la oss tenke litt over hva seksuell handling uten samtykke er ment å sanksjonere mot. Etter mitt syn er denne paragrafen laget for å kriminalisere adferd av typen tafsing på puppene på et dansegulv, at man presser ståpikken sin mot noen på T-banen etc. etc.

Greia er at man ønsker å beskytte kvinner (og menn for den del) mot de situasjonene de ikke selv kan eller skal vegre seg mot, for eksempel at noen beføler dem på brystene i trengte situasjoner. Det samme gjelder seksuell tilnærming på arbeidsplassen. Da er det ikke slik at fornærmede bare kan reise seg og gå. Nettopp fordi fornærmede er i et avhengighetsforhold til jobben, gjelder det andre regler her enn for eksempel på en bar i syden. Og jo mer asymmetrisk forholdet mellom fornærmede og "fornærmer" er (lege-pasient, lærer-elev, sjelesørger(prest)-menighetsmedlem), jo mer ulovlig blir handlingen.

At man legger seg i samme seng som en mann, og så opplever at denne mannen gjør fysiske tilnærmelser, tror jeg ikke er ment å bli kriminalisert, uansett hvilke avtaler som er gjort på forhånd. Dette gjelder selv om det skjer gjentatte ganger. Så lenge det ikke er vold/tvang med i bildet, er det så enkelt som at fornærmede kan reise seg og gå.

- Tsiligup

Hvor har TS skrevet at hun la seg i senga med denne fyren?

Og om hun skulle ha gjort det, er det likegyldig i fohold til straffebestemmelsen. En seksuell handling uten samtykke kan skje hvor som helst, selv midt under en sex-akt.

Det avgjørende er om det forelå en et samtykke og om forgriperen visste at det ikke forelå et samtykke, men gjorde det likevel.

TS viste ved handling tydelig at han ikke hadde samtykke. Og likevel fortsette han. Det faller klart inn under bestemmelsen.

Så det er veldig relevant å "vifte" med den. Det er jo det TS spør om i HI.

For øvrig er resonnementet ditt om strl. § 297 så på jordet at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne å ta tak i det en gang.

Anonymkode: eb0bb...7f0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kisskissbangbang skrev:

:rolleyes: 

 

TS, jeg skjønner veldig godt at dette var veldig ubehagelig! Dere som svarer at dette er helt forventa og nærmest håner TS for at dette plager henne, hadde dere sagt det samme om det var en mann på byen som klådde på henne og presset seg på henne selv etter at hun hadde sagt at hun ikke var interessert? Det er jo ikke greit på noen som helst måte, og det er faktisk både skummelt og ubehagelig å oppleve at grensene dine ikke respekteres. 

 er det håning å si at hun ikke ble voldtatt? Er det håning mot gutten som kanskje mangler takt og kanskje respekt, fortjener han å havne i retten for dett?  han presset og maset, og hun sa nei og ingenting skjedde. Det er ikke "greit" at noen er masete eller tar på deg og du må si nei og dytte dem vekk,men når det slutter der så er det ikke voldtekt. 

Anonymkode: b6608...347

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

 er det håning å si at hun ikke ble voldtatt? Er det håning mot gutten som kanskje mangler takt og kanskje respekt, fortjener han å havne i retten for dett?  han presset og maset, og hun sa nei og ingenting skjedde. Det er ikke "greit" at noen er masete eller tar på deg og du må si nei og dytte dem vekk,men når det slutter der så er det ikke voldtekt. 

Anonymkode: b6608...347

Som sagt er det ingen som sier at det er voldtekt, det er ikke det jeg reagerer på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer overhodet ikke. Som en over her skrev, "seksuell handling uten samtykke" er tvert i mot svært nært beslektet med voldtekt i strafferettslig forstand. Faktisk er det bare voldtektsforsøk som ligger nærmere voldtekt.

Begrepet "seksuell handling uten samtykke" er ikke alminnelig kjent og brukes ikke i dagligtale, derfor er det ikke rart at TS ikke fant fram til riktig begrep. 

Anonymkode: eb0bb...7f0

Enig.

Anonymkode: 0e0d9...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kisskissbangbang skrev:

 

 

 

 

AB 13918...d7e: Det er mange nedlatende svar i denne tråden, og veldig mange bagatelliserer opplevelsen til TS. Hun sier jo at hun måtte ta bort hånden hans flere ganger enn hun kan telle, at vennen tidligere har sagt at han ikke ville gjøre noe upassende, og at de var enige om at de bare skulle sove sammen.

Alle er nok enige om at dette verken er voldtekt eller nestenvoldtekt, det sier jo til og med TS selv, men flere svarer som om dette er noe hun bare kunne forvente, og det synes jeg er skremmende.

Å bli tatt på på en seksuell måte og bli presset til sex på andre måter er ikke noe en "bare må forvente", og å legge seg i samme seng som en kompis som selv har presisert at han bare er en kompis er ikke en invitasjon til sex. 

Enig.

Anonymkode: 0e0d9...806

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har TS skrevet at hun la seg i senga med denne fyren?

Og om hun skulle ha gjort det, er det likegyldig i fohold til straffebestemmelsen. En seksuell handling uten samtykke kan skje hvor som helst, selv midt under en sex-akt.

Det avgjørende er om det forelå en et samtykke og om forgriperen visste at det ikke forelå et samtykke, men gjorde det likevel.

TS viste ved handling tydelig at han ikke hadde samtykke. Og likevel fortsette han. Det faller klart inn under bestemmelsen.

Så det er veldig relevant å "vifte" med den. Det er jo det TS spør om i HI.

For øvrig er resonnementet ditt om strl. § 297 så på jordet at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne å ta tak i det en gang.

Anonymkode: eb0bb...7f0

Jeg tolker situasjonen som at TS ble med en kompis hjem for å sove. De la seg. Kompisen i trusa og TS påkledt. Og så begynte kompisen å legge an på TS til tross for forutgående forsikringer om det motsatte. I et senere innlegg presiserer TS at hun ble befølt flere ganger (mer enn 5) og at hun skjøv hånden til kompisen vekk. Kompisen kom fortalte også hvor kåt han var og kom med bebreidelse overfor TS fordi hun ikke ville være med på sex. Min tolkning kan selvfølgelig være feil. Bare TS selv vet.

Du forsøker å framstille en kontinuerlig gråsone som noe svart-hvitt. Det med å gjøre fysiske tilnærmelse som blir avvist kan ikke kategorisk stemples som kriminelt. Se for deg et par i tidlige ten-år. Så blir det litt klining. Og gutten forsøker å ta jenta på puppene. Og hånden blir skjøvet vekk uten at det betyr at dama ikke lenger ville sitte på fanget. Skal dette også kriminaliseres? Eller kan det tenkes at så lenge jenta blir sittende, så er de spredte forsøkene på å ta på brystene til å leve med? Eller faller en gutts gjentatte forsøk på beføling like "klart inn under bestemmelsen" som du hevder over?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det nevnes at gutten her "hadde mentaliteten til å voldta" er helt urimelig. Det han gjorde er ikke greit, men å blande inn "nesten-voldtekt" og at dette beviser at gutten er i stand til å gjennomføre er helt absurd. 
Jeg mente på ingen måte å håne TS, men jeg mener at dersom man på ramme alvor mener at dette kvalifiserer til en "nesten-voldtekt" bidrar man til å gjøre det vanskeligere å bli seriøst for dem som faktisk har blitt utsatt for voldtekt/voldtektsforsøk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...