Gå til innhold

Er det vanlig å ha barnevakt hele tiden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat sånn er det med min søster også, og det er unormalt mye.. 

Selvfølgelig har alle forskjellige behov, slik som folk beskriver her. Noen har aldri behov for barnevakt, og andre har mer behov av forskjellige grunner. Men når alt er mye mer spennende enn sin egen unge, så er det noe som ikke stemmer helt. 

Å ha en unge er ikke å ha en liten koselig venn som du kan være med når du selv vil og har energi til å "gi alt". En unge er et familie medlem! Og for et familie medlem er det som nummer en å være der. Ikke bare når du selv har 100% energi til å være en super underholder.

Før når jeg ikke hadde barn selv så viste jeg ikke hvor mye jeg ville legge meg borti det. Men jeg synes det var rart at jeg kunne passe tante ungen min hele tiden å være både sliten og trett, og forsatt ha det veldig hyggelig sammen selv om jeg ikke var helt i hundre hele tiden. Jeg følte meg veldig forberedt før jeg fikk barn selv, men fikk stadig høre at "det er forskjell å passe unger enn å ha egne barn." Men det viser seg at det føles helt likt! Så da var jeg vell litt vel mye barnevakt i mine yngre dager?! Men alle trenger å hente seg inn av og til å gjøre egne ting, men det er lett å se hva som er normalt og ikke normalt... 

Men en ting vil jeg nevne, det er veldig tydelig at min søster ikke er spesielt interessert i barn. Hun har aldri passet mitt barn selv om jeg gjerne passer hennes. Og hun storkoser seg når hun har barnefri. Mens jeg har det gøy også, men savner hele tiden barnet mitt og lurer på hvordan det går.... Og vet du hva? Det er helt greit! Noen er mer glad i barn enn andre og alle skal respektere alle. At hun har det gøy med barnefri og ikke tilbyr seg å passe, det er bare sånn våre søstre er. MEN, når de har selv valgt å få barn, så har de et ansvar med å gi de et trygt hjem! Og det er lov å si fra. Det har jeg gjort. Men å snakke med andre om deres oppdragelse, det er jammen ikke lett... Men jeg skjønner deg så utrolig godt. Det er trist å se på. Og til spørsmålet ditt, nei det er ikke normalt og jeg har aldri sett lignende bortsett fra min egen søster. Og tanteungen min er også sånn som du beskriver... Knytter seg til alle, veldig tydelig ute etter voksne sin bekreftelse.

Anonymkode: ab023...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, BlendaSensitive skrev:

Enig. Det sies: It takes a village to raise a child.

Du vet at det ordtaket stammer fra Afrika sant? Hvor det virkelig er behov for at alle i en landsby passer på barna mot ale farer som lurer og sult og tørke og dritt. Og ja, jeg er enig i at man godt kan være litt nabokjerring å se etter naboens unger hvis man er ute med sine egne - men det betyr ikke at man skal overlate barna sine til andre omsorgspersoner stadig vekk og la dem vokse opp med "gud og hvermann" som vil passe dem heller. Det er liksom en mellomvei å gå her tenker jeg - og det er faktisk slik at det er en grense for hva som er og ikke er greit mtp barnepass. Hoveddelen av omsorgen bør og skal komme fra foreldrene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna passes av besteforeldre max en gang i månden for jeg fikk unger for å være sammen med dem. Men av og til så er det litt kjekt for mannen og meg å være bare oss to og være kjærester og finne på noe sammen så det prøver vi å få til en gang i månden, da går vi ut og spiser og gjerne konsert eller kino eller på et utested. Vi er såpass rause med hverandre at vi går ut hver for osss også men da er jo den andre hjemme med ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Carrot skrev:

Du vet at det ordtaket stammer fra Afrika sant? Hvor det virkelig er behov for at alle i en landsby passer på barna mot ale farer som lurer og sult og tørke og dritt. Og ja, jeg er enig i at man godt kan være litt nabokjerring å se etter naboens unger hvis man er ute med sine egne - men det betyr ikke at man skal overlate barna sine til andre omsorgspersoner stadig vekk og la dem vokse opp med "gud og hvermann" som vil passe dem heller. Det er liksom en mellomvei å gå her tenker jeg - og det er faktisk slik at det er en grense for hva som er og ikke er greit mtp barnepass. Hoveddelen av omsorgen bør og skal komme fra foreldrene. 

Du har jo misforstått totalt. 

Det er jo nettopp det som er greia, at IKKE fremmede eller "gud og hvermann" skal passe barna. Men nære og kjente omsorgspersoner som barna er trygge med.

 

Og uttrykket kommer fra afrikansk kultur, men lignende mening kan finnes i mange deler av verden. Just google it.

(dessuten er ikke nødvendigvis "Afrika"full av "sult, tørke og dritt" som du så fint kaller det. Det er temmelig stor forkjell i de ulike land, områder i både kultur, geografi, politikk etc.)

 

https://en.wikipedia.org/wiki/It_takes_a_village

http://www.usingenglish.com/reference/idioms/it+takes+a+village+to+raise+a+child.html

 

Hvor stort er "Africa"? Jo større enn Kina, India, USA og europa tilsammen. 

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2445615/True-size-Africa-continent-big-China-India-US-Europe-together.html

 

Endret av BlendaSensitive
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass dine egne sysaker, TS. Etter min erfaring så er det gjerne festglade kvinner som holder på slik. Ingen normal mor ønsker så lite kontakt med barnet. Faren kan være er bare et offer for manipulasjon.. dette er min erfaring

Anonymkode: 6d25a...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, BlendaSensitive skrev:

Du har jo misforstått totalt. 

Det er jo nettopp det som er greia, at IKKE fremmede eller "gud og hvermann" skal passe barna. Men nære og kjente omsorgspersoner som barna er trygge med.

 

Når hele storfamilien gjennom uka ser ungene mer enn foreldrene er det noe som er feil, da hjelper det ikke at ungene er så trygge på disse menneskene - det som skjer er at de ikke har faste omsorgspersoner å knytte seg til. Ungene sendes mellom disse menneskene som ting foreldrene ikke har tid eller ork til - uansett hvor gode disse voksne er så er det ikke meningen at barn skal vokse opp med alle andre enn foreldrene sine. Og slik TS beskriver nivået på barnevaktbehovet fremstår det som unormalt mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Carrot skrev:

Når hele storfamilien gjennom uka ser ungene mer enn foreldrene er det noe som er feil, da hjelper det ikke at ungene er så trygge på disse menneskene - det som skjer er at de ikke har faste omsorgspersoner å knytte seg til. Ungene sendes mellom disse menneskene som ting foreldrene ikke har tid eller ork til - uansett hvor gode disse voksne er så er det ikke meningen at barn skal vokse opp med alle andre enn foreldrene sine. Og slik TS beskriver nivået på barnevaktbehovet fremstår det som unormalt mye.

Ja, om vi stoler på ts, som ikke bor med denne familien så. Vi VET jo ikke om det er ukjente årsaker til hyppig barnevakt. Ts burde jo først og fremst spørre foreldrene, så besteforeldrene om de synes det er ok.  Slik jeg oppfatter ts, så er det bare spekulasjoner - h*n har aldri pratet med foreldrene eller besteforeldrene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, BlendaSensitive skrev:

Ja, om vi stoler på ts, som ikke bor med denne familien så. Vi VET jo ikke om det er ukjente årsaker til hyppig barnevakt. Ts burde jo først og fremst spørre foreldrene, så besteforeldrene om de synes det er ok.  Slik jeg oppfatter ts, så er det bare spekulasjoner - h*n har aldri pratet med foreldrene eller besteforeldrene.

 

TS er i familie - jeg forutsetter at TS (Som selv tidvis sitter barnevakt) ikke synser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5. mai 2016 at 19.56, AnonymBruker skrev:

Jeg har en kollega som også har barnevakt veldig mye. Hun sender bort datteren sin til besteforeldre minst 1-2 ganger i uken. Jeg har reagert på det og reager også på det du skriver. For min egen del er det uaktuelt med barnevakt så ofte. Jeg har kun barnevakt om det er spesielle anledninger. Jeg tror ikke det er normalt.

Anonymkode: d7438...fe5

Vet du årsaken til det da? 

Anonymkode: 54e1f...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Thursday, May 05, 2016 at 19.57, AnonymBruker skrev:

Nå har vi barnepike, så vi er kanskje litt i samme situasjon som søsteren din. For min del handler det om å ha overskudd til å være en god forelder når vi først er sammen. Jeg trenger søvn og egentid for å kunne tilby det veste jeg har til mine barn. Derfor ser jeg ingenting galt med å få litt avlastning...

Anonymkode: 7e9d6...2e3

Burde kanskje ikke skaffet barn i det hele tatt du!

Anonymkode: ea144...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er naturlig at en familie lærer å klare seg selv. Vi har alltid klart oss selv og hatt minimalt med barnevakt.Vi har to barn.

Min bror og hans kone har adoptert et barn, barnet er nå i siste år i barnehagen. I tillegg har de en hund (labrador) og de har to vanlige 100% stillinger. 

Likevel er min mor fast en gang i uken og går på tur med hunden. Hennes foreldre stiller også opp med hundepass på fast basis.  I tillegg blir barnet hentet i barnehage  osv, de lever som om de er voksne uten barn. I tillegg er de hjemme hos hennes foreldre og spiser middag, De bor i et rekkehus hvor de får familie til å fikse ting og pusse opp, hjelpe til når det det er bursdagsselskap osv.. makan til hjelpesløshet.

Det virker rett og slett ikke som om de klarer å ta vare på et barn og en hund selv.... 

Forstår godt hva du mener ts.

Anonymkode: 883c2...661

Så lenge barn får god nok omsorg syns jeg det er en uting å legge seg så voldsomt opp i andres familielogistikk. Det er selvsagt ikke greit at foreldre legger hovedansvaret for egne barn over på besteforeldre eller andre, men å legge prestisje i å ha minst mulig barnevakt er ikke nødvendigvis veldig mye bedre for barn. 

Endret av Chestnut
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dette er absolutt ikke vanlig.. Kan jo lure på hvorfor noen velger å sette barn til verden for så å overlate de til andre..

Anonymkode: ada41...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 6. mai 2016 at 6.44, Grønt blad skrev:

Hvorfor er det viktig å være en god (perfekt?) forelder hver gang man er sammen med barnet? Virkeligheten og livet er jo ikke slik, og en del av det å være forelder er vel å delvis vise og lære barnet å takle virkeligheten og livet.

Barna skal definitivt få oppleve nok 'virkelighet' og 'liv' i livet sitt. Ikke vits å skape seg problemer der det ikke er noen. 

Anonymkode: 7e9d6...2e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, Chestnut skrev:

Så lenge barn får god nok omsorg syns jeg det er en uting å legge seg så voldsomt opp i andres familielogistikk. Det er selvsagt ikke greit at foreldre legger hovedansvaret for egne barn over på besteforeldre eller andre, men å legge prestisje i å ha minst mulig barnevakt er ikke nødvendigvis veldig mye bedre for barn. 

Prestisje? Hvor fikk du det fra? Kan ikke si jeg har sett noen svar som tyder på det? Skarpt syns jeg også svaret ditt er, så jeg tenker du kanskje føler at noen har trått deg litt nær? Jeg er enig i at man normalt sett ikke skal "legge seg så voldsomt opp i andres familielogistikk" som du skriver - men nå er vel TS en del av denne familien og logistikken og da stiller det seg gjerne ulikt om naboen griner på nesen vil jeg mene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...