Gå til innhold

Hvem sitt etternavn får barnet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest ISeeYouCreep
Arkana skrev (På 4.5.2016 den 18.01):

 

 

Du tar feil på begge disse punkter.  Det er regler for hva som kan være mellomnavn (selv om mange i dagligtale tror at et andre fornavn er et mellomnavn). Ola Henry har to fornavn, ikke et fornavn og et mellomnavn. Et mellomnavn er et slektsnavn/navn som også kan tas som etternavn, ikke ett av flere fornavn.

Setter man bindestrek mellom to etternavn blir de til ett etternavn, ikke et etternavn og et mellomnavn.

 

Ola Hansen heter Ola til fornavn og Hansen til etternavn.

Ola Henry Hansen heter Ola Henry til fornavn og Hansen til etternavn.

Ola Hansen Olsen heter Ola til fornavn, Hansen til mellomnavn og Olsen til etternavn.

Ola Henry Hansen Olsen heter Ola Henry til fornavn, Hansen til mellomnavn og Olsen til etternavn.

Ola Henry Hansen-Olsen heter Ola Henry til fornavn og Hansen-Olsen til etternavn.

 

Endret av Nasse Nøff ❤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, MammaSvarDa skrev:

Barna våre har mitt navn som etternavn og mannens navn som mellomnavn. 

Så lenge det er jeg som må gjennom et svangerskap, jeg som kaster opp i 5 måneder, får smertefullt bekkenløsning, halsbrann, holde meg unna alkohol og salami, kroppen min som gjennomgår alle forandringene og ikke minst fødsel, etterrier og renselse. Og alle våkennettene når barnet er født. For meg var det en selvfølge at barnet skulle få mitt etternavn sist. 

Jeg ba mannen komme med at argument om hvorfor han skulle få sitt etternavn sist, det eneste han kom på var at det var tradisjon. En tullete tradisjon i mine øyne

:klappe::klappe::klappe:
Sånn blir det her og!

Anonymkode: dee18...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er far etternavn som er vanlig, men det er ingen regel/lov som sier det. 
Er det han også bruker som argument, at det er vanlig. Noe som i mine øyne er helt tullete, det er 30 år siden den loven ble fjernet at hun tok mannens navn ved giftemål og da også at barnet får hans navn. 

TS

Anonymkode: 3e45e...687

Loven sier faktisk at ungen får mors navn om dere ikke blir enige

Anonymkode: ee843...809

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi venter en liten baby. Men vi har store "problemer" med hvem sitt etternavn barnet skal få... 
Vi har begge to sjeldne etternavn så det er ikke noe argument å bruke det som er minst brukt. 
Jeg har sagt meg villig til å gi begge etternavnene våre til barnet om hele familien, altså vi tre, kan ta i bruk begge navnene. Dette ønsker han ikke, han vil kun ha sitt eget navn. Jeg liker tanken på at vi har et familienavn.
Skjønner godt at han vil beholde sitt etternavn, vil jo gjerne det selv. Men nå som vi får barn vil jeg bli enda mer i familie med like navn. Vi er allerede gift, men ingen av oss skiftet navn da. 

Er det andre som har hatt dette problemet med å navngi etternavnet til barnet sitt?

Anonymkode: 3e45e...687

Vi hadde samme problem. Vi løste det med å gi barna et helt nytt etternavn, Fars navn og -datter og -sønn (eks: Simensdatter). 

Anonymkode: 85b54...610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ikke til å endre navn ved ekteskap og blir det barn så skal barna ha mitt etternavn. Vi er kun tre personer som kan føre etternavnet videre og det er viktig for meg at det ikke dør ut. Kan ta mannen som mellomnavn og det kan vi godt på barna og. Det kommer jeg til å være ærlig om fra dag en, så da får mannen ta det eller ikke. Trossalt jeg som skal bære barnet i tillegg. Ser ingen grunn til at kun mors etternavn ikke kan bæres av far og barn.

Anonymkode: dee18...1a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg også tenkt mye på. Det vil bli et stort problem når jeg skal formere meg.

Jeg har tenkt på hva jeg skal hete etter å ha giftet meg (vil jo vi skal ha samme navn, men jeg vil beholde mitt og han hans). Enda verre er det med barnet.

Jeg har et ganske skjeldent etternavn hvor det kun er min familie som heter det. Han har et ganske vanlig navn. De fleste vet om en eller annen som heter det. Likevel vil han at han, jeg og barnet skal hete det. Var det i gamledager, ville det nok blitt slik. Men nå er det ikke sånn at alt skal stilles inn etter mannen ( :pls:).

Har dere snakket noe om hva dere selv skal hete?

Det høres ut som om dere kommer til å ende opp med å bruke begge navnene, men hvilket skal være først, og hvilket skal være sist? :P Det siste er jo det som egentlig betyr noe (med mindre man bruker bindestrek).

11 timer siden, Coolaid skrev:

Hvor gammel er dere forresten? 

Det er veldig rart at dere voksne? mennesker ikke klarer å bli enig i noe så enkelt. Tenk på alle de andre tingene som er langt viktigere som dere må bli enig om som familie. 

Du har rett i at du er barnslig når det gjelder dette. Tipper også at det gjelder mannen din. Slutt med det begge to er det beste rådet vi kan gi dere her inne. 

 

:murvegg:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tamsi

Jeg skjønner deg godt, jeg. Skal han bare sette seg på bakbena så kan du gjøre det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekk lodd eller la kjønnet bestemme hvilket navn det får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tibbie skrev:

Dette har jeg også tenkt mye på. Det vil bli et stort problem når jeg skal formere meg.

Jeg har tenkt på hva jeg skal hete etter å ha giftet meg (vil jo vi skal ha samme navn, men jeg vil beholde mitt og han hans). Enda verre er det med barnet.

Jeg har et ganske skjeldent etternavn hvor det kun er min familie som heter det. Han har et ganske vanlig navn. De fleste vet om en eller annen som heter det. Likevel vil han at han, jeg og barnet skal hete det. Var det i gamledager, ville det nok blitt slik. Men nå er det ikke sånn at alt skal stilles inn etter mannen ( :pls:).

Har dere snakket noe om hva dere selv skal hete?

Det høres ut som om dere kommer til å ende opp med å bruke begge navnene, men hvilket skal være først, og hvilket skal være sist? :P Det siste er jo det som egentlig betyr noe (med mindre man bruker bindestrek).

:murvegg:

Ja, takk Gud for det. Likevel virker det som mange kvinner fortsatt føyer seg etter mannen selvom de vil ha sitt eget navn. Skuffende. Synes vi kan få noe igjen for graviditeten og fødselen:)

Anonymkode: dee18...1a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ja, takk Gud for det. Likevel virker det som mange kvinner fortsatt føyer seg etter mannen selvom de vil ha sitt eget navn. Skuffende. Synes vi kan få noe igjen for graviditeten og fødselen:)

Anonymkode: dee18...1a3

Ja, det er visst mange som henger igjen i det gamle. Nesten alle jeg kjenner som har giftet seg, har tatt mannens navn. De har ikke en gang tenkt over det, det bare ble slik...

Kanskje det er ennå er så moderne at ikke alle har fått med seg at det er et alternativ? :P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare mitt etternavn( altså mors) :)  Av dere to synest jeg du virker mest rimelig. Å gi begge sitt etternavn er nå greit nok, men så kommer diskusjonen om hva som er mellomnavn og etternavn. Ikke lett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset har vi beholdt våre egne etternavn (og mellomnavn, for min del.) Noe annet var ikke aktuelt. Barnet får begge. :-)

Anonymkode: a01eb...2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi venter en liten baby. Men vi har store "problemer" med hvem sitt etternavn barnet skal få... 
Vi har begge to sjeldne etternavn så det er ikke noe argument å bruke det som er minst brukt. 
Jeg har sagt meg villig til å gi begge etternavnene våre til barnet om hele familien, altså vi tre, kan ta i bruk begge navnene. Dette ønsker han ikke, han vil kun ha sitt eget navn. Jeg liker tanken på at vi har et familienavn.
Skjønner godt at han vil beholde sitt etternavn, vil jo gjerne det selv. Men nå som vi får barn vil jeg bli enda mer i familie med like navn. Vi er allerede gift, men ingen av oss skiftet navn da. 

Er det andre som har hatt dette problemet med å navngi etternavnet til barnet sitt?

Anonymkode: 3e45e...687

Jeg hadde litt problemer som bestemor, men sa de kunne velge selv. Jeg er den eldste i den grenen av familien. Men det samme var tilfellet med andre. Jeg har ikke problemer med det nå, så det er deres valg selv om besteforeldre kan bli støtt. Gå for det dere velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her i huset har vi beholdt våre egne etternavn (og mellomnavn, for min del.) Noe annet var ikke aktuelt. Barnet får begge. :-)

Anonymkode: a01eb...2f7

Ja, men hvilket navn blir etternavnet? Siden man kun kan ha ett etternavn er det det siste navnet som har noen reell verdi. Med mindre man bruker bindestrek.

Anonymkode: fcad5...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn får begge. Det klinger fint også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har beholdt våre og barna våre har begges. Hans som mellomnavn og mitt som etternavn.

Om dere ikke blir enige så kan loddtrekning eller å bytte for hvert barn være mulige løsninger. Det hjelper ikke på ditt ønske om at dere skal ha felles navn da. Om du tar hans etternavn, og barna får ditt som mellomnavn og hans som etternavn, vil jo de fleste ha felles navn. Jeg tenker at du ikke kan kreve at han tar ditt, like lite som han kan kreve at du tar hans.

Anonymkode: 71786...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 4.5.2016 at 12.29, MammaSvarDa skrev:

Barna våre har mitt navn som etternavn og mannens navn som mellomnavn. 

Så lenge det er jeg som må gjennom et svangerskap, jeg som kaster opp i 5 måneder, får smertefullt bekkenløsning, halsbrann, holde meg unna alkohol og salami, kroppen min som gjennomgår alle forandringene og ikke minst fødsel, etterrier og renselse. Og alle våkennettene når barnet er født. For meg var det en selvfølge at barnet skulle få mitt etternavn sist. 

Jeg ba mannen komme med at argument om hvorfor han skulle få sitt etternavn sist, det eneste han kom på var at det var tradisjon. En tullete tradisjon i mine øyne

 

Den 4.5.2016 at 22.39, AnonymBruker skrev:

:klappe::klappe::klappe:
Sånn blir det her og!

Anonymkode: dee18...1a3

 

Den 4.5.2016 at 21.50, Gorgonzola skrev:

Barnet får det (etter)navnet mor - i likestillingens navn - trumfer igjennom.

Nå: Krapylet døpes Kasper Hansen Nilsen.

Om 22 år: Kasper innleder et seriøst forhold med Mia Pettersen Gulliksen

De puler og får barn, ei lita prinsesse. Mia trumfer igjennom Michelle Pettersen Gulliksen Hansen Nilsen

Og sånn går no dagan, i verdens mest likestilte land.

Som jeg allerede har påpekt der altså :sukk:
Da vi allerede er tungt inne i villfarelsens jungel hva unger, foreldre, bonusbarn, steforeldre og annet kvasi juks angår - la oss gjøre som islendingene: Heter du Gunnar og får en datter, da blir det X Gunnarsdottir. Får du en sønn blir det X Gunnarson.
Så slipper vi å tilføye nye linjer i pass og pålogginger på internettet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Quasis skrev:

Barna har mitt navn selvfølgelig.

Hvorfor er det en selvfølge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Gorgonzola skrev:

Hvorfor er det en selvfølge?

Hvorfor ikke?

For meg er det en selvfølge fordi jeg fikk etternavnet etter min mor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...