Gå til innhold

Nå er det på tide å straffe russen!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor slipper russen unna straff? Grove overgrep mot barn blir ikke straffet, de nøyer seg med en "alvorsprat", selv om de begår forbrytelser som har flere år i fengsel som strafferamme.

Hva hadde skjedd om jeg hadde gått løs på en tilfeldig person på gata, tapet henne fast til en lysstolpe og dynket henne med piss og øl? Fy faen det skulle blitt spetakkel, og jeg hadde blitt straffet med fengsel og kraftig bot.

Så hvorfor blir ikke russen straffet for sine overgrep? Nå er det faen meg på tide at myndighetene setter ned foten og statuerer et eksempel. Sett idiotene bak lås og slå, og kjør full rettssak og marker alvoret i saken, sett dem gjerne i varetekt slik at de går glipp av eksamen og dermed mister vitnemålet sitt.

Hadde en av disse russene fått seg et år bak murene, og deretter tvunget til å ta 3. året på nytt pga manglende eksamen, hadde vi kanskje fått slutt på denne galskapen?

http://www.nrk.no/nordland/russ-teipet-fast-14-aringer_-politiet-matte-bruke-kniv-for-a-fa-dem-los-1.12930518

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/russen/russ-dynket-14-aaring-i-urin-i-sarpsborg/a/23672548/

Anonymkode: 655d1...f8c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er helt enig med deg. Dette er drøyt. Russen slipper unna med mye uakseptabel oppførsel kun fordi de er russ. Det er ikke greit. 

Anonymkode: 1882d...725

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt pussig at russen feirer slutten på flere års skolegang med å bevise hvor dumme de er..

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo ingenting om hva slags straff de har fått, så litt merkelig at du konkluderer med at de bare har fått en alvorsprat? 

Anonymkode: 77f51...84a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klopp

Russen i år er jo helt på trynet? Hva faen feiler det de? Har aldri holdt på sånn før. Rampestreker og tull har de alltid funnet på for det er jo en del av det å være russ, men å holde på sånn som de gjør i år? Små drittunger jo! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide å avskaffe hele russen.

Anonymkode: 045f2...f2f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Fem russ er nå anmeldt av politiet etter at to jenter på 14 og 15 år ble funnet teipet fast til lyktestolper og dynket med vann."
"Hva som skjer videre blir opp til juristene i Nordland politidistrikt.
– Jeg vil ikke forskuttere, men det er viktig å markere hva som er akseptabelt. Det er viktig å huske for årets russ at norsk lov gjelder og uakseptabel atferd vil bli reagert på og få konsekvens".

Det er da ingenting som helst som tilsier at russen "slipper unna straff" for dette. Selvsagt er dette helt jævlig og altfor drøyt enten det er russetid eller ikke. Men derfor ligger nå også sakene hos påtalejuristen. Jeg skjønner ikke hvorfor man blir opprørt over straffen før den er avgjort.

Og nei, de bør ikke sitte i varetekt over eksamen for å statuere et eksempel. Det er klare regler for hvilke vilkår som forsvarer varetektsfengsling. Å markere overfor drittunger at de er drittunger er ikke blant dem, selv om det kan være fristende. Det blir litt som da en bruker her inne mente Northug skulle fått åtte år for fyllekjøring.

Anonymkode: d1003...de3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Fem russ er nå anmeldt av politiet etter at to jenter på 14 og 15 år ble funnet teipet fast til lyktestolper og dynket med vann."
"Hva som skjer videre blir opp til juristene i Nordland politidistrikt.
– Jeg vil ikke forskuttere, men det er viktig å markere hva som er akseptabelt. Det er viktig å huske for årets russ at norsk lov gjelder og uakseptabel atferd vil bli reagert på og få konsekvens".

Det er da ingenting som helst som tilsier at russen "slipper unna straff" for dette. Selvsagt er dette helt jævlig og altfor drøyt enten det er russetid eller ikke. Men derfor ligger nå også sakene hos påtalejuristen. Jeg skjønner ikke hvorfor man blir opprørt over straffen før den er avgjort.

Og nei, de bør ikke sitte i varetekt over eksamen for å statuere et eksempel. Det er klare regler for hvilke vilkår som forsvarer varetektsfengsling. Å markere overfor drittunger at de er drittunger er ikke blant dem, selv om det kan være fristende. Det blir litt som da en bruker her inne mente Northug skulle fått åtte år for fyllekjøring.

Anonymkode: d1003...de3

Forstår du ikke at vi burde hive alt av lover og regler på dynga for å vise ungdommen hvor viktig det er med lover og regler?

Anonymkode: 087ae...820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3.5.2016 at 21.02, AnonymBruker skrev:

Hvorfor slipper russen unna straff? Grove overgrep mot barn blir ikke straffet, de nøyer seg med en "alvorsprat", selv om de begår forbrytelser som har flere år i fengsel som strafferamme.

Anonymkode: 655d1...f8c

Fra dine egne linker: 

– Alle fem er anmeldt av politiet, og vi har hatt en alvorsprat med dem. En av dem er bortvist fra sentrum. Det virker som om de skjønte alvoret.

Politiet har anmeldt dem for forholdene. De har også tatt en alvorsprat med dem. Hva er problemet? De er anmeldt. Og siden dette er saker der det er liten tvl om skyld, så vil de bli straffet.

Ifølge Eriksen vil 14-åringens familie vurdere å anmelde forholdet mandag.

Her snakker vi om en kroppskrenkelse, muligens en grov kroppskrenkelse. Og familien anmelder sannsynligvis. Samme bevissituasjon som i saken over, de vil altså bli straffet.

Hvordan du har fått det for deg at de ikke blir straffet begriper jeg ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjør ikke politiet noe? Jeg er russ og vil gjerne at den lille minoriteten av andre russ som ødelegger skal få konsekvenser. 

Anonymkode: bae44...574

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3.5.2016 at 21.53, Klopp skrev:

Russen i år er jo helt på trynet? Hva faen feiler det de? Har aldri holdt på sånn før. Rampestreker og tull har de alltid funnet på for det er jo en del av det å være russ, men å holde på sånn som de gjør i år? Små drittunger jo! 

Jo. Det har de. Og vi har denne diskusjonen hvert eneste år. Kanskje med mulig unntak for mitt kull, som ifølge min bestemor laget for lite ståk og "ikke hadde heist et eneste grisehode opp i en eneste flaggstang".

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klopp
2 timer siden, nordpedant skrev:

Jo. Det har de. Og vi har denne diskusjonen hvert eneste år. Kanskje med mulig unntak for mitt kull, som ifølge min bestemor laget for lite ståk og "ikke hadde heist et eneste grisehode opp i en eneste flaggstang".

Det verste jeg har opplevd er russen i år ihvertfall. Har ikke vert russ selv men har da hengt med russen og vert venner med russ. Ikke i år, men tidligere år. Ikke minst når de på min alder og bestevennene mine var russ. Holdt aldri på sånn selv om de var ville. Skulle tro det var barnehagebarn som var rødruss i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det folk tydeligvis ikke skjønner er jo at det bare er en liten del av russen som holder på slik. Og sånn har det alltid vært. Greia er at desse får så utrolig mye oppmerksomhet, også tror folk av en eller annen grunn at det er slik alle russ er, når det bare er noen få. 

Anonymkode: d07c3...30a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 3.5.2016 at 21.53, Klopp skrev:

Russen i år er jo helt på trynet? Hva faen feiler det de? Har aldri holdt på sånn før. Rampestreker og tull har de alltid funnet på for det er jo en del av det å være russ, men å holde på sånn som de gjør i år? Små drittunger jo! 

En bekjent av meg som var russ i 1999 fortalte at de året ble alle russe arrangementer avlyst, inkl russetog og sponset russefrokost. Bakgrunnen var at ifølge en av russeknutene så skulle man late som et dyr (hund el. katt e.l.) og krabbe rundt på alle fire og "bite" en (hvem som helst, lærer, medelev osv). Så en av russen som hadde tatt litt mye, krabba rundt en 5-6 åring, og bet h*n i leggen på ordentlig. Det var flere som reagerte, og det endre som sagt med at russearrangement det året ble avlyst, i lokalområdet, ikke nasjonalt selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Klopp skrev:

Det verste jeg har opplevd er russen i år ihvertfall. Har ikke vert russ selv men har da hengt med russen og vert venner med russ. Ikke i år, men tidligere år. Ikke minst når de på min alder og bestevennene mine var russ. Holdt aldri på sånn selv om de var ville. Skulle tro det var barnehagebarn som var rødruss i år.

At du og dine venner ikke gjorde slikt da dere var russ er ikke det samme som at russen ikke drev med mye faenskap før. For det gjorde de. Jeg tror russen i 1945 var ganske greie, men etter det har det gått i nedoverbakke. Og selv om den russen ble det argumentert fra lektorhold om at "mange burde fengsles".

Anbefaler Are Kalvøs bok "Harry" som har et avsnitt om denne tematikken. Ikke bare informativ, men jævla morsom er den også. Fås også som lydbok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan ikke ta all russen fordi noen få har gjort noe kriminelt. Gi de sistnevnte en passende straff.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 5/3/2016 at 21.53, Klopp skrev:

Russen i år er jo helt på trynet? Hva faen feiler det de? Har aldri holdt på sånn før. Rampestreker og tull har de alltid funnet på for det er jo en del av det å være russ, men å holde på sånn som de gjør i år? Små drittunger jo! 

Joda, russ har gjort slikt før også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...