Gå til innhold

Nordfront = sosialister?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du misforsto hva jeg mente. Det dreier seg om to ulike akser. Venstreekstreme blir beskrevet som dette fordi de ligger langt til venstre i spørsmålet om statlig vs privat eierskap. Høyreekstreme blir beskrevet som det fordi de ligger langt til høyre på liberal-autoritær aksen. Det er ingen som beskylder disse folkene for å være ukritiske i sin tro på et uregulert marked, økonomisk sett ligger de ofte litt spredt utover.

Anonymkode: 293cc...35c

Noe som da ikke gir noen mening. Som jeg skrev så er ikke å være autoritær et kjennetegn for høyresiden.

Den eneste her som påstår at det må være en sammenheng mellom spørsmålet om sosial kontroll og det om privat eierskap er du. Sannheten er at både kommunister og markedsliberale kan være for eller mot maktbruk som grep for å opprettholde sosial kontroll

Anonymkode: 293cc...35c

Nei det har jeg ikke skrevet noe sted. Slutt å lyv!

Det eneste jeg har skrevet er at det gjennom historien er kommunistene som har vært de mest autoritære statene. Og dette henger jo naturlig sammen med at man må være autoritær for å kunne håndheve et slikt system og hindre folk å å begynne å handle. Frihandel (kapitalisme) derimot er en motsetning til å være autoritær, nå man har en autoritær stat så er per definisjon ikke markedet fritt og man har dermed ikke kapitalisme.

Autoritære høyrestater har vel egentlig ikke eksistert, men det nærmest man kommer er crony capitalism som man finner i USA i dag.

 

 

Anonymkode: 051bd...1a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noe som da ikke gir noen mening. Som jeg skrev så er ikke å være autoritær et kjennetegn for høyresiden.

Nei det har jeg ikke skrevet noe sted. Slutt å lyv!

Det eneste jeg har skrevet er at det gjennom historien er kommunistene som har vært de mest autoritære statene. Og dette henger jo naturlig sammen med at man må være autoritær for å kunne håndheve et slikt system og hindre folk å å begynne å handle. Frihandel (kapitalisme) derimot er en motsetning til å være autoritær, nå man har en autoritær stat så er per definisjon ikke markedet fritt og man har dermed ikke kapitalisme.

Autoritære høyrestater har vel egentlig ikke eksistert, men det nærmest man kommer er crony capitalism som man finner i USA i dag.

 

 

Anonymkode: 051bd...1a6

For det første: Høyresiden er mer enn Libertarianere. Du argumenterer her som om den eneste "sanne" høyresiden er denne lille bevegelsen som stort sett bare finner støtte i en meget liten del av befolkningen. Politikk har eksister lengre enn de siste 20 årene. Tradisjonelt sett har folk på høyresiden vært meget verdikonservative og har ikke nølt med å bruke lovverket for å opprettholde sosial kontroll. Det er absolutt ingen motsetning mellom det å være for et fritt marked og samtidig være for en autoritær stat. Du ser for eksempel stadig vekk ekstreme republikanere i statene ta til orde for å redusere sivile rettigheter. For det andre så dreier det seg som sagt om to ulike akser. Kanskje det er enklere å se for seg med et bilde. 

Political-Compass-politicalcompassDOTorg

Hitler var ikke kommunist. Pinochet var i alle fall ikke kommunist.

Anonymkode: 293cc...35c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...