Gå til innhold

Mulighet for KS med bakgrunn i forrige fødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette blir nok et langt innlegg... Men hvis du har fått innvilget KS etter en vaginal fødsel håper jeg du leser videre :)

Jeg har et barn på snart 7 år.
Har lyst på et barn til, men tanken på en fødsel og tiden etterpå er så skremmende at jeg tør nesten ikke tenke tanken.

Fødselen ble satt i gang 10 dager over termin.
Vannet gikk og riene startet på ettermiddagen en fredag. Fortsatte i økende intensitet og hyppighet fram til lørdags ettermiddag.
Da hadde jeg 2-3 cm åpning og riene stoppet helt opp.
Ble satt på drypp. Riene var forfrerdelig, kom tett som haggel og var så sterke. Men jeg var ved godt mot, for dette måtte jo bety fremgang? Nei. Søndags ettermiddag hadde jeg 5 cm åpning. For å gjøre en allerede lang historie kort - babyen ble født mandags morgen etter 2 timer pressing uten pressrier. 
Jeg ble klippet under fødsel og revnet oppover og innvendig.

Hadde mye problemer med stingene/såret etter klippet i etterkant. Fikk infeksjon og kunne ikke sitte på 4-5 uker. Etter 2,5 mnd måtte jeg operere pga at såret hadde grodd feil og det førte til sterke smerter. Brukte daglig bedøvende krem og måtte bruke vann fra hånddusj for i det hele tatt klare å tisse. For å rette opp i det måtte de lage nye sårkanter, altså snitte opp såret igjen, for å la det gro sammen på nytt.
Når barnet var 8-9 mnd følte jeg meg endelig noelunde normal.

Nå har jeg ingen smerter eller plager, men å føde en gang til har jeg virkelig ikke lyst til.
Jeg liker underlivet mitt og vil ikke risikere å "ødelegge" det på den måten igjen.
Selve fødselen var også tøff, men det er altså alt dette etterpå som er verst. 
Jeg har jo endel arrvev nå, og det er jo mindre elastisk enn uskadet hud. Hva hvis jeg revner i arret, vil det da i det hele tatt være mulig å få et bra resultat etterpå..?
Huff mange tanker, og alt dette stopper meg/oss fra et barn til.

Er det noen som har fått innvilget keisersnitt på en bakgrunn lignende min?
Hvis jeg kunnet få en garanti FØR jeg blir gravid på at jeg får KS hadde det vært greit, men det kan man såklart ikke få.
Jeg skjønner at KS har sine ulemper og smerter i etterkant.
Men smerter takler jeg - plager, smerter og langvarige problemer i underlivet en gang til vil jeg ikke gjennom.

Noen med lignende opplevelser som kan dele erfaringer?

Anonymkode: 422ab...42b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig får du KS.

Anonymkode: 91ba7...b1b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt ,det var da en ille opplevelse, ta det opp med fastlegen din,det kan godt være det  er en medisinsk grunn for deg å få keisersnitt.,med tanke på arrvevet. 

Du har også en veldig god grunn til å ønske keisersnitt med tanke på hvor redd din forrige fødsel har gjort deg det blir det nok også tatt hensyn til. 

 

 

Anonymkode: 1d740...ee4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble lovet ks før jeg fikk gravid. Men hadde en veldig traumatisk fødsel som endte i ks. Og komplikasjoner etterpå. Men ja, det er mulig.

Du kan be fastlegen om henvisning til sykehuset, men hva de vil svare, er det umulig å si (og vil komme an på hvilket sykehus du tilhører). 

Anonymkode: a1f01...dd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble lovet ks før jeg fikk gravid. Men hadde en veldig traumatisk fødsel som endte i ks. Og komplikasjoner etterpå. Men ja, det er mulig.

Du kan be fastlegen om henvisning til sykehuset, men hva de vil svare, er det umulig å si (og vil komme an på hvilket sykehus du tilhører). 

Anonymkode: a1f01...dd2

Visste ikke det var mulig i det hele tatt jeg! 
Skal ta det opp med legen min, men merker jeg føler meg litt tufs.
Er så mange år siden, så jeg burde vell være "kommet over" det nå...
Og det er jo sikkert flere som har vondt i underlivet i ettertid, men føder på nytt allikevel.
Føler meg egentlig litt pysete, men det er jo bare teit.


Er så inderlig lei av vondter og plager der nede...
Har også i flere år etter fødselen vært plaget med tidvis vonde hermoroider, de kom etter fødselen. Sikkert pga jeg ble forstoppet grunnet frykt for å gå på do.
Er så deilig nå å endelig ikke ha vondt noe sted der nede. Mulig det er overfladisk, men denne idyllen vil jeg ikke ødelegge med en fødsel :P

TS

Anonymkode: 422ab...42b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår deg godt. Jeg presset i 2t også uten pressrier. Hadde fullt drypp og det var så umenneskelig vondt. Jeg skrek til jeg ikke hadde stemme og tryglet om å bli skjært opp for å få ungen ut. Personalet stod og humret og gjorde ingenting. Når vi ville ha en unge til gikk jeg til fastlegen og fikk han til å henvise meg til føden for samtale med jordmor. Så henviste hun meg til overlege der jeg fikk innvilget ks neste gang (jeg var ikke blitt gravid). Sørget for å få det skriftlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En venninne av meg har fått beskjed av legen sin om at hun må regne med keisersnitt neste gang pga alvorlig revning ved første fødsel, så jeg ville hørt med legen! 

Anonymkode: 39ed3...0d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en lik opplevelse som deg. Første fødsel endte med tangforløsning, jeg ble klippet, men fikk likevel en tredjegrads ruptur i tillegg. Rett på operasjonssal etter fødselen og mye smerter i barseltiden, jeg følte meg ikke normal før etter flere måneder. Det var helt forferdelig og noe jeg ikke vil oppleve igjen. Nå er jeg heldigvis helt bra. Jeg fikk løfte om keisersnitt før jeg ble gravid neste gang, jeg tror det ble nevnt på en av etterkontrollene etter fødsel (hadde ekstra oppfølging pga rupturen). De sa at siden alt var i orden og dette er noe som sjelden skjer med flergangsfødende var det ikke egentlig noen medisinsk grunn til ikke å føde vaginalt, men at jeg kunne velge helt selv. Jeg var usikker og ville helst føde vaginalt siden keisersnitt tross alt ikke er noen dans på roser det heller, men synes det var trygt å ha et valg.

En gang i tredje trimester ved neste svangerskap hadde jeg ny time med en av legene på sykehuset og der ble jeg rett og slett spurt hvordan jeg ville føde. Jeg fikk velge helt selv, alt fra å la det skje av seg selv som vanlig til keisersnitt til igangsetting opptil to uker før termin. Jeg valgte å la det gå sin gang og da skrev legen et lite skriv med journalen min om at jeg bl.a. skulle ha en erfaren jordmor og at det ikke skulle brukes vakuum eller tang igjen og heller ha lav terskel for keisersnitt om noe skulle oppstå. De to neste fødslene (begge vaginale etter eget valg) var forøvrig problemfrie.

Jeg vil tro du har gode sjanser for å få keisersnitt neste gang selv om det at du ikke har plager nå betyr at man ikke anser keisersnitt som medisinsk nødvendig. Selv om det er opp til sykehuset tviler jeg på at de tvinger noen til å føde vaginalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Arkana skrev:

Jeg hadde en lik opplevelse som deg. Første fødsel endte med tangforløsning, jeg ble klippet, men fikk likevel en tredjegrads ruptur i tillegg. Rett på operasjonssal etter fødselen og mye smerter i barseltiden, jeg følte meg ikke normal før etter flere måneder. Det var helt forferdelig og noe jeg ikke vil oppleve igjen. Nå er jeg heldigvis helt bra. Jeg fikk løfte om keisersnitt før jeg ble gravid neste gang, jeg tror det ble nevnt på en av etterkontrollene etter fødsel (hadde ekstra oppfølging pga rupturen). De sa at siden alt var i orden og dette er noe som sjelden skjer med flergangsfødende var det ikke egentlig noen medisinsk grunn til ikke å føde vaginalt, men at jeg kunne velge helt selv. Jeg var usikker og ville helst føde vaginalt siden keisersnitt tross alt ikke er noen dans på roser det heller, men synes det var trygt å ha et valg.

En gang i tredje trimester ved neste svangerskap hadde jeg ny time med en av legene på sykehuset og der ble jeg rett og slett spurt hvordan jeg ville føde. Jeg fikk velge helt selv, alt fra å la det skje av seg selv som vanlig til keisersnitt til igangsetting opptil to uker før termin. Jeg valgte å la det gå sin gang og da skrev legen et lite skriv med journalen min om at jeg bl.a. skulle ha en erfaren jordmor og at det ikke skulle brukes vakuum eller tang igjen og heller ha lav terskel for keisersnitt om noe skulle oppstå. De to neste fødslene (begge vaginale etter eget valg) var forøvrig problemfrie.

Jeg vil tro du har gode sjanser for å få keisersnitt neste gang selv om det at du ikke har plager nå betyr at man ikke anser keisersnitt som medisinsk nødvendig. Selv om det er opp til sykehuset tviler jeg på at de tvinger noen til å føde vaginalt.

Så "fint" å lese din historie!
Ikke godt at du hadde en sånn opplevelse første gang, men at de neste gikk problemfritt.
Jeg er nå gift med en mann som ikke har barn fra før, og ønsker på en måte å gi han opplevelsen med en vaginal fødsel, samtidig som jeg selv ønsker meg en fin fødselsopplevelse. Jeg vet bare ikke om jeg tar sjansen...

Det kan jo hende jeg som deg, endrer mening når en fødsel er noe reelt som kommer til å skje, ikke bare en fjern tanke.

Jeg skal snakke med legen min, men er så redd for å bli sett på som pysete og masete.
Jeg hadde jo ikke totalruptur. Var jo bare det lille klippet på 4-5 sting som gjorde så vondt etterpå.
Det jeg revnet var jo en lek i forhold. 

TS

Anonymkode: 422ab...42b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, sjøhest skrev:

Forstår deg godt. Jeg presset i 2t også uten pressrier. Hadde fullt drypp og det var så umenneskelig vondt. Jeg skrek til jeg ikke hadde stemme og tryglet om å bli skjært opp for å få ungen ut. Personalet stod og humret og gjorde ingenting. Når vi ville ha en unge til gikk jeg til fastlegen og fikk han til å henvise meg til føden for samtale med jordmor. Så henviste hun meg til overlege der jeg fikk innvilget ks neste gang (jeg var ikke blitt gravid). Sørget for å få det skriftlig.

Huff, ja de drypp-riene var helt forferdelige. Kroppen var ikke med på leken på en måte.

Kan jeg spørre om du hadde noen andre komplikasjoner under/etter fødsel, eller fikk du innvilget KS "bare" pga. en tøff fødsel? 
Syns du prosessen med å få KS var vanskelig? Møtte du mye motstand?

TS
 

Anonymkode: 422ab...42b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Huff, ja de drypp-riene var helt forferdelige. Kroppen var ikke med på leken på en måte.

Kan jeg spørre om du hadde noen andre komplikasjoner under/etter fødsel, eller fikk du innvilget KS "bare" pga. en tøff fødsel? 
Syns du prosessen med å få KS var vanskelig? Møtte du mye motstand?

TS
 

Anonymkode: 422ab...42b

Nei den eneste komplikasjonen var at baby ikke kom skikkelig ned før etter 2t pressing. Ellers var det bare at jeg følte det var alt for vondt jeg ville bare dø og ingen hørte på meg eller hjalp meg. Jeg taklet fødselen utenom de to timene på slutten. De fleste presser jo bare en halvtime maks. 

Både fastlege og jordmor var enig med meg men samtalen med overlegen var vanskelig. Jeg måtte virkelig stå på krava og han sa alt mulig tull, løy og sa han ikke fikk lov å innvilge for så å ombestemme seg når jeg begynte å gråte.

Når jeg var blitt gravid var jeg til tidlig UL på sykehuset. Tok med brevet ang innvilget keisersnitt og viste der så de kunne notere det i papirene mine. Men de fnyste av meg og ville ikke høre eller se på papiret. Så motstand var det men å ta ks var en helt riktig beslutning for meg. Det var himmel ift fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Uff! Jeg føler med deg! Hadde selv en helt forferdelig fødselsopplevelse, satt I gang lørdag morgen, akutt keisersnitt onsdag. Påfølgende infeksjon og 7 (!) operasjoner ila fe to første ukene etter fødselen. Det er bare 2 mnd siden, er fortsatt ikke I form, og kan ikke se for meg å gå igjennom det igjen.

Du burde nok ikke ha problemer med å få innvilget ks på bakgrunn av traumene fra første fødsel, men ha i bakhodet at ks ikke nødvendigvis er problemfritt.

Lykke til! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Vil bare si at jeg anbefaler IKKE keisersnitt. Det er svært ubehagelig og du kan ha vondt lenge etter KS også. Hos meg var det nok ekstra ille siden jeg ikke hadde blitt fulgt opp med vektkontroll, så da det ble akutt keisersnitt bomma de med bedøvelsen, viste seg etterpå at jeg var 10-12 kg tyngre enn det de hadde beregnet ift smertestillende under KS. Et smertehelvette. I tilegg må du ligge flere timer på intensiven mens det er far som tar seg av ungen.

Anonymkode: af747...763

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Vil bare si at jeg anbefaler IKKE keisersnitt. Det er svært ubehagelig og du kan ha vondt lenge etter KS også. Hos meg var det nok ekstra ille siden jeg ikke hadde blitt fulgt opp med vektkontroll, så da det ble akutt keisersnitt bomma de med bedøvelsen, viste seg etterpå at jeg var 10-12 kg tyngre enn det de hadde beregnet ift smertestillende under KS. Et smertehelvette. I tilegg må du ligge flere timer på intensiven mens det er far som tar seg av ungen.

Anonymkode: af747...763

23 timer siden, sjøhest skrev:

 

Ble noe tull med siteringen her...

Uff, så dumt du hadde en sånn opplevelse!
Skjønner såklart at keisersnitt har sine ulemper og risikoer.

Men et planlagt snitt vil man jo blandt annet unngå noe av det opplevde.
På sykehuset her jeg bor får mor/far/barn være sammen på postoperativ avd. etter operasjon, de legger til rette for det så snart mor er klar.

Som jeg skrev lenger opp så er jeg klar over, og klar for, at det blir smertefult i etterkant av et KS.
Men sånne smerter som jeg hadde i underlivet vil jeg ikke ha igjen. Babyen var 8-9 mnd før jeg kunne sitte oppreist uten smerter i høna liksom... Sex var uaktuelt på over et år. 

TS
 

Anonymkode: 422ab...42b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellige erfaringer med ks er det selvfølgelig, men for min del var sannsynligheten for at det ville gå bedre enn min vaginale stor. Og det stemte. Var innmari vondt å reise seg i starten men utenom det piece of cake. Dessuten kan du få sterke smertestillende i starten. Jeg fikk ei sprøyte med Ketorax når jeg bad om det.👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Vil bare si at jeg anbefaler IKKE keisersnitt. Det er svært ubehagelig og du kan ha vondt lenge etter KS også. Hos meg var det nok ekstra ille siden jeg ikke hadde blitt fulgt opp med vektkontroll, så da det ble akutt keisersnitt bomma de med bedøvelsen, viste seg etterpå at jeg var 10-12 kg tyngre enn det de hadde beregnet ift smertestillende under KS. Et smertehelvette. I tilegg må du ligge flere timer på intensiven mens det er far som tar seg av ungen.

Anonymkode: af747...763

Men det du sier er jo ikke naturlig komplikasjon av ks. Når de bomma med bedøvelsen og gjorde feil var det jo en uheldig hendelse som ikke skulle oppstått. Samme med når de beregnet dosen feil 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Jon Are

Hvorfor ønsker du deg et barn til da? Kan du ikekbare være fornøyd med det barnet du har? Jeg kan ikke forstå at noen vil ha to barn. Nå er barnet ditt såpass gammelt at du kan se framover mot ditt liv! Det du har lyst til ågjøre! Reise, hobbyer osv..Fokusere på deg selv igjen.

Med hilsen fra

Jon are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Jon Are skrev:

Hvorfor ønsker du deg et barn til da? Kan du ikekbare være fornøyd med det barnet du har? Jeg kan ikke forstå at noen vil ha to barn. Nå er barnet ditt såpass gammelt at du kan se framover mot ditt liv! Det du har lyst til ågjøre! Reise, hobbyer osv..Fokusere på deg selv igjen.

Med hilsen fra

Jon are

I motsetning til deg så finnes det folk som liker barn, synes det er givende å ha de og som kunne tenke seg mer enn ett barn. 

Anonymkode: a7dcb...a58

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Are
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

I motsetning til deg så finnes det folk som liker barn, synes det er givende å ha de og som kunne tenke seg mer enn ett barn. 

Anonymkode: a7dcb...a58

høres ut som et mareritt for meg. endelig ferdig med en småbarnperoide også begynne på nytt? ... ja, vi er alle forskjellige..

med hilsen fra

jon are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, sjøhest skrev:

Forskjellige erfaringer med ks er det selvfølgelig, men for min del var sannsynligheten for at det ville gå bedre enn min vaginale stor. Og det stemte. Var innmari vondt å reise seg i starten men utenom det piece of cake. Dessuten kan du få sterke smertestillende i starten. Jeg fikk ei sprøyte med Ketorax når jeg bad om det.👍🏻

Det er også noe som varierer fra sykehus til sykehus. Med førstemann fikk jeg ketorax. Med andremann (annet sykehus) fikk jeg paralgin forte, var ikke snakk om å få mer, selv om jeg sa jeg ikke var godt nok smertelindret. En venninne av meg tok ks på St Olavs, og hun fikk ikke noe annet enn Paracet, selv om hun hadde kjempevondt og også ga tydelig beskjed om dette til de som jobbet der. Til og med paraceten var de gniene på! 

Anonymkode: a1f01...dd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...