Gå til innhold

Ser barnet ditt på kanaler som viser reklame for barn?


Chiyo

Anbefalte innlegg

Er du komfortabel med at barnet ditt ser på TV-kanaler som ikke sendes fra Norge når reglene for reklame ikke er de samme? Jeg hadde besøk av min niese som bare er fem år, og da la jeg merke til disse barnekanalene som ikke blir sent fra Norge, de har jo reklame rettet mot barn. 

Norske kanaler har ikke reklamer rettet mot barn, noe jeg syns er bra fordi jeg syns det er uetisk og utsette barn for salgspress når de ikke forstår hva som skjer. Man lar barnet se på TV for å se på et barneprogram, da vil man ikke at barnet skal utsettes for reklame som viser dukker og bamser og "se hva som skjer når jeg trykker på magen!" Det syns jeg blir helt feil. Voksne mennesker skjønner at de ser på en reklame og at den vil prøve å selge deg noe og at produktet sikkert ikke er like fantastisk som de beskriver, men barn har ikke lik dømmekraft. Greit nok at barn ikke har kontroll over egne penger, men de har kanskje en sparegris med penger de sparer som de får lyst til å bruke, eller de kan mase på foreldrene sine til å kjøpe noe.

Syns du det er greit? 

 

Endret av Chiyo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har litt eldre barn, var mer reklame før. De maste stadig vekk, men svarte bare at de fikk ønske seg til jul/bursdag. Det gikk greit det.

Anonymkode: a16d3...119

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker også all reklamen når jeg var liten. Vi fikk lekebutikkreklame i posten, og jeg pleide å sitte et kryss på alle lekene jeg hadde lyst på. Jeg pleide også å mase på mamma at jeg hadde jo penger i banken! 

Når jeg bodde i England sto det voksne mennesker i lekebutikkene og lot barne prøve dem. Det er jo koselig å stikke innom Hamley's og prøve forskjellige produkter, men jeg husker at jeg som barn bruke mange penger på et tryllesett som de som jobbet i butikken fikk til å se helt utrolig ut... men så var det ikke så utrolig når jeg åpnet mitt eget sett. Det gir barn urealistiske forventninger som påvirker om de vil kjøpe noe eller ikke, og det syns jeg ikke er greit. Til og med voksne kan bli lurt av slikt, men de har i alle fall litt mer ansvarlig dømmekraft. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, et slikt sett kjøpte jeg også når jeg var liten. Klarte ingen av triksene og delene var dårlige😂

Anonymkode: a16d3...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig? Jeg bryr meg ikke rett og slett. Dette reklamehysteriet, spesielt mot barn, i dette landet har gått alt for langt.

Er selv vokst opp på 90-tallet og begynnelsen av 2000 tallet med tv3 og cartoon network  som mine beste venner og kan ikke si at at reklamen har skadet meg. Ja, plagsomt når et program avbrytes, men skal det sendes reklame, så synes jeg reklamen bør være underholdene også og jeg vil heller se reklame for en ny rosa Barbie-bil enn reklame for mageproblemer.

 

At man kan bli misfornøyd pga reklames sa noe annet er bare en del av livet vil jeg enentlig si. Foreldrene kan heller lære ungen om det i stedenfor å gjemme alt bort. Hva lærer ungene av det?

 

 

Anonymkode: 88893...798

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reklame får de overalt, ikke bare på rene barnekanaler, så jeg bryr meg ikke så mye. De vil ha alt de ser på reklamen, men de vet godt at de ikke de får alt, og at de kan ønske seg det til bursdag og jul..

Anonymkode: 35666...9b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest M.A.D.D.E

Hjemme går det mest i NRKSuper og Disney Junior (reklamefri), men på besøk hos familie/venner blir det gjerne til at dem ser på kanaler med reklame (Disney Channel, Boomerang o.l.). Forferdelig slitsomt! Min eldste på 5, blir fullstendig bergtatt og maser ustanselig om en av disse plastlekene fra reklamene i flere uker etterpå :/ Tydelig at barn ikke er i stand til å se kritisk på reklamer. Syns i grunn det er ufint å rette reklame så tydelig mot barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi kun Nrk og Netflix, så slipper unna reklamen. Får heller ikke reklame i posten. Har ikke merket noe når hun har vært hos andre, så ingen mas her heldigvis.

 

Som ei anna har nevnt her i tråden, dersom barnet spør om å få noe, så sier jeg at hun får ønske seg i burdags/julegave. Det aksepterer hun :)

Reklame rettet mot barn er uetisk og burde vært forbudt! Lenge leve kapitalismen? :(

Anonymkode: 870c7...5ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...