Gå til innhold

Folk som leser bøker er dømmende


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den 29.4.2016 at 15.42, AnonymBruker skrev:

fordi de er mindre intelligente

Anonymkode: d972b...542

Nei det er de ikke. Jeg leser ikke bøker (annet enn fagbøker) og har en IQ på over 125 og jobber med programmering.

Og du vil fort finne ut at veldig mange av nærdene i silicon valley f.eks heller ikke leser bøker (annet enn eventuellt fagbøker) og da snakker vi om folk helt i toppen i verden når det gjelder intelligens.

Anonymkode: 14b76...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nanne70

Jeg har vært veldig glad i å lese bøker helt siden jeg var liten (lærte å lese da jeg var 5 år) og er det fortsatt. Bøker er for meg en kilde til kunnskap og nye perspektiver, til underholdning og avslapping. Av og til leser jeg "tung" litteratur, andre ganger leser jeg "chicklit", men skandinavisk krim er en favoritt jeg alltid kommer tilbake til. Jeg ser ikke ned på mennesker som ikke leser bøker, det er vel heller det at jeg ikke føler at vi har noe særlig til felles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hapi

Jeg kan bare svare for meg selv, og jeg har lest mye bøker. Jeg kjenner mange som ikke leser bøker, og jeg opplever ikke at de som ikke gjør det er mindre intelligente, eller at de som gjør det er mer. Det er en egenskap å kunnne lese så godt at man faktisk orker å lese en hel bok, det har mye med leseferdigheter å gjøre, og det at man ikke har så gode leseferdigheter, eller at man har det, syns jeg ikke sier noe om intelligens.

Men dessverre må jeg også si at jeg "føler" meg litt mere intelligent når jeg har lest så masse bøker, men ikke intelligent som venninna mi som har lest alt av Dostojevski faktisk før hun ble voksen. Kanskje det er noe vi er inndoktrinert med, at man må lese bøker for å være intelligent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3.5.2016 at 23.34, Isabel70 skrev:

Jeg kan bare svare for meg selv, og jeg har lest mye bøker. Jeg kjenner mange som ikke leser bøker, og jeg opplever ikke at de som ikke gjør det er mindre intelligente, eller at de som gjør det er mer. Det er en egenskap å kunnne lese så godt at man faktisk orker å lese en hel bok, det har mye med leseferdigheter å gjøre, og det at man ikke har så gode leseferdigheter, eller at man har det, syns jeg ikke sier noe om intelligens.

Men dessverre må jeg også si at jeg "føler" meg litt mere intelligent når jeg har lest så masse bøker, men ikke intelligent som venninna mi som har lest alt av Dostojevski faktisk før hun ble voksen. Kanskje det er noe vi er inndoktrinert med, at man må lese bøker for å være intelligent?

Det er ufrivillig komisk å se deg snakke om leseferdigheter, når du klarer å tolke et pakningsvedlegg så borti natta.

Anonymkode: e2e8c...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så møkklei hipstere som leser Morgenbladet og ramser opp klassikere, og som tolker disse gørrkjedelig og korrekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...