Gå til innhold

julebakst.


lille mor

Baker du småkaker til jul?  

1 stemme

  1. 1. Baker du småkaker til jul?

    • ja
      14
    • nei
      4
    • alle de syv slag
      5


Anbefalte innlegg

Baker du selv til jul eller kjøper/får du julebaksten?

Selv baker jeg noen slag og sef. pepperkake hus med barna, men det meste får jeg av ho mor. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Baker kakemenn, men aldri pepperkaker, for de smaker mye bedre når de kommer fra butikken. også lager jeg smågodt; marsipan, peppermynte osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baker pepperkaker, kakemenn og fløyelsruter, lager også en del smågodt som fløtekarameller og peppermyntedrops (som jeg tror jeg dropper i år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baker pepperkaker (selv om de ikke spises, det er noe med kosen) kakemenn, berlinerkranser, skrull og noen flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg baker masse julekaker. Starter med første slag når undervisninga på universitetet er ferdig. Glimrende med kakebake-pauser i eksamenslesinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi baker selvsagt selv, kjøpekaker er ikke godt.

Da vi var små bakte vi i allefall 10-12 slag hvert år, men ettersom vi har blitt eldre er vi ikke lenger så glade i julekaker (foretrekker selve julematen, koldtbordet og konfekt). Det vi fremdeles baker er sveitsisk konfekt, pepperkaker, kokosmakroner, fyrstekake, kransekakestenger og fruktkake. Før pleide vi også å bake hvite kakemenn, marengs og diverse annet. Da pleide vi også å lage en hel pepperkakelandsby. Vi dekket et brett med folie og laget kirke, småhus, utedo, stabbur, trær o.l. av pepperkakedeig som vi pyntet og satte oppå brettet og drysset melis på som sne. Men de siste årene har vi nøyd oss med et pepperkakehus, mest for moro skyld, for vi pleier å glemme å spise dem opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år blir det pepperkakehus, pepperkakemenn, kransekakestenger, fylte vaniljeskjeks og danske vaniljekranser. Sistnevnte får jeg av mamma.

Julebakst er en del av kosen i desember som jeg ikke vil unnvære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dolphina

Vi pleier å samles hele familien å bake pepperkaker.

I tillegg har jeg lyst til å bake et par slag selv + marsipan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg baker som regel mange sorter..men ikke så mye av hver...disse er favorittene:

Pepperkaker, Julemenn, Marvpostei, Serinakaker, Smørkranser, Mandelstjerner, Kjeks med sjokoladefyll, Congo Stripes og Lisekaker. Disse lager jeg hvert år...en tradisjon jeg elsker!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

:oops: uff, de siste to årene har jeg laget MASSE julekaker, men dessverre er det ingen i familien som er særlig glade i julekaker... mendet er jo så koselig å lage da!! :-) tror jeg lagde åtte-ni slag, veldig mye av det ligger fortsatt i fryseren, så jeg tror ikke jeg gidder å lage noe særlig av det i år. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at jeg kommer til å prøve meg selv om baking ikke er min sterke side akkurat. Første jula med mann og eget hjem, så jo, det kan være hyggelig og morsomt å gjøre et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletroll

Har gjort det noen ganger, men det blir ALLTID mislykket, så forrige gang sa jeg at jeg ALDRI mer skal bake julekaker, og det har jeg tenkt å stå ved foreløpig!! Ikke spiser jeg kakene selv heller...og ikke mannen..... så hva er vitsen da???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...