Gå til innhold

Keisersnitt uten medisinsk indikasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke at de med angst frykter vaginal fødsel mer enn keisersnitt. Jeg er mer redd for å måtte ha keisersnitt. Det er et brutalt inngrep, og assosiert med mye mer komplikasjoner. I tillegg en mer langvarig rekonvalesens. Hva er det som er mer tiltalende med det? 

Anonymkode: d6701...6cf

For min del er det forutsigbarheten. Ingenting skremmer meg mer enn å ikke vite når en evt fødsel er, hvor lang tid det vil ta, om ungen vil overleve og om jeg kanskje må ha hastesnitt fordi jeg grunnet angsten ikke klarer å samarbeide med jordmor under fødsel. Ved et keisersnitt - som jeg forøvrig og er redd for - slipper jeg den uforutsigbarheten. Ja  - man blir kutta opp, og ja, det er en risiko for komplikasjoner, men for meg er det betryggende å vite at det er erfarent personell som "tar seg av fødselen" istedenfor meg som kanskje ender opp med panikk.. 

 

Dessuten har jeg en søster som hadde en fæl fødsel. Hun er ikke ok nedentil ennå og det er 4 år siden. Så, ja - rekonvalesensen er lenger ved et keisersnitt - DERSOM man har en normal fødsel hvor man kun får mindre rifter, men dersom det skjer noe galt kan den være mye lenger.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke at de med angst frykter vaginal fødsel mer enn keisersnitt. Jeg er mer redd for å måtte ha keisersnitt. Det er et brutalt inngrep, og assosiert med mye mer komplikasjoner. I tillegg en mer langvarig rekonvalesens. Hva er det som er mer tiltalende med det? 

Anonymkode: d6701...6cf

Men angst er jo ofte ikke rasjonelt. Hvor er logikken i at noen har alvorlig flyskrekk, men fint kan kjøre milevis i bil hver dag? Angst kan oppstå helt uten en åpenbar grunn, eller det kan være knyttet til tidligere traumatiske opplevelser. Har man en vond fødselserfaring eller har opplevd seksuelle overgrep (og derfor sliter med situasjoner hvor man har null kontroll over egen kropp) er det jo for de individene mer tiltalende å føde på en kontrollert måte (planlagt keisersnitt). 

---

Angst kan behandles, men ikke all angst kan kureres. Det finnes mange nordmenn rundt omkring som er arbeidsuføre pga angstproblematikk. Hvorfor tror enkelte da at ALLE tilfeller av fødselsangst, som er umulig å behandle med for eksempel eksponeringsterapi, kan kureres? Det er en utopi. Jeg syns det er flott at de tilfellene som ikke lar seg kurere, eller der kommunene ikke kan tilby tilstrekkelig behandling, har en mulighet for keisersnitt uten å bli økonomisk straffet for det. Summasummarum er uansett barn et positivt økonomisk bidrag til samfunnet (hvis vi skal være så kyniske), og jeg syns angst absolutt går inn under "medisinsk indikasjon". Antall fødende som tvinger gjennom KS av andre overfladiske årsaker er så liten at jeg ikke ser poenget i å bruke ressurser på å krangle om dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaginal fødsel er det beste for barnet, og de fleste ønsker vel det beste for barnet sitt?

Anonymkode: c27ae...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Thursday, April 28, 2016 at 13.54, AnonymBruker skrev:

Bør det innføres egenandel på keisersnitt uten en medisinsk indikasjon? Hvorfor er det i dag gratis? Det koster samfunnet mye penger at folk som strengt tatt ikke trenger keisersnitt velger å ta det. 

Anonymkode: 37ea6...73a

Ingen får keisersnitt i Norge uten en medisinsk indikasjon. Hva får deg til å spørre på denne måten? 

Anonymkode: 73883...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...