Gå til innhold

Hvor stor rolle hadde kristendommen på skolen på 90-tallet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mannjessheim1984 skrev (5 minutter siden):

Jeg begynte på skolen i 1991 på Groruddalen, og det var mye kristendom. Vi var mye i kirken ved juletider, og juleverksted. Jeg synes det var en fin tid. Ga oss veldig mye. Jeg kunne ønske kristendommen, og tradisjonene i Norge kommet mer tilbake. Vi har blitt gudsløse i dette landet at det er nitrist.  Gud har en plass i den menneskelige utviklingen synes nå jeg.

Jeg gikk på skole på 90-tallet, og husker at noen veldig få hadde "livssyn" (eller hva det het). Jeg vet ikke hvordan det er nå, men jeg mener at alle barn burde lære om de ulike religionene. det å ikke utsettes for andre religioner eller livssyn enn sitt eget (for barn – foreldrenes) tror jeg ikke er bra. Barn bør gis kunnskap slik at de kan ta egne valg om religion og livssyn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gikk ut av ungdomsskolen i 1992, jeg hadde livssyn fra 4. klasse tror jeg. På vår skole måtte minst en av foreldrene være utmeldt fra statskirken for å få det, vet ikke om det var slik overalt? Jeg hadde en venninne som tok livssyn, så da det viste seg at pappa var humanetiker (ikke noe han hadde flagget veldig) byttet jeg. Jeg var veldig religiøs da jeg var 8-9, men det gikk over 😄 Er ihuga ateist i dag. Barna mine er heller ikke religiøse, de er ikke døpt. De får velge selv om de vil konfirmeres borgerlig eller i kirken.

Anonymkode: 4ad74...fbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker vi sang «o du som metter liten fugl» og «Jeg er havren…». Husker ikke så mye av undervisningen annet at jeg husker at jeg likte bøkene og klistre fisker i boka på søndagsskolen.

Har ikke så godt forhold til religion i dag, men elsket bøkene, håndarbeidstimene og at vi kalte lærerinnen vår for frøken. Hun skrev veldig pent med løkkeskrift og prøvde å lære oss småtroll også.

 

Anonymkode: e12df...dda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Husker jeg hadde Kristendom-faget. Som de fleste andre i klassen. Og så hadde vi et par-tre særinger i klassen som hadde et alternativ fag. Disse fikk også fritak fra besøk i kirken under julehøytiden, og måtte istedet sitte på klasserommet og gjøre lekser. Husker også disse særingene absolutt skulle ha konfirmasjon som het borgerlig. Fordi de mente det var urettferdig at de kristne fikk ha fest og få masse penger og gaver til konfirmasjon. Da måtte de også få en liksom konfirmasjon.
Enda jeg husker veldig godt vi lærte under konfirmasjonsundervisningen vi hadde kristelig konfirmasjon fordi den skulle bekrefte vår tro på Gud, Jesus og den hellige ånd fra dåpen. Mens særingene som skulle ha borgerlig konfirmasjon skulle bekrefte deres tro på…ingenting?

Anonymkode: 804eb...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kastet bort sykt mye tid på eventyrhistorier fra Bibelen i på skolen.

Anonymkode: d2781...67e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 24.12.2023 den 23.55):

For stor. Godt vi er ferdig, og mindre skal det bli.

Anonymkode: 99dca...1d6

Flertallet er kristne og kristendommen er en del av vår kultur og tradisjon og grunnlovsfestet. Ateistene blir det færre av fremover, og det er bra.

Anonymkode: a5d65...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi kastet bort sykt mye tid på eventyrhistorier fra Bibelen i på skolen.

Anonymkode: d2781...67e

Ateistene tror på eventyr om big bang og evolusjon. kristne tror på Bibelen som er vitenskaplig bevist.

Anonymkode: a5d65...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Flertallet er kristne og kristendommen er en del av vår kultur og tradisjon og grunnlovsfestet. Ateistene blir det færre av fremover, og det er bra.

Anonymkode: a5d65...b69

Tror du forveksler kristne og «kristne» 

Anonymkode: d2781...67e

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ateistene tror på eventyr om big bang og evolusjon. kristne tror på Bibelen som er vitenskaplig bevist.

Anonymkode: a5d65...b69

Bra det ikke er så mange igjen av dem

Anonymkode: d2781...67e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte det, men det var fordi jeg likte det høytidelige, fine kirker (hvis man er så heldig at man sokner til en fin, gammel kirke, da), musikken (som er av typen som har tålt tidens tann), og så noe kort om at det er viktig å være god mot hverandre, osv. Positive ting, da. 

Anonymkode: 17042...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk på skole fra 87 til 96 ( barneskolen og ungdomsskolen) og vi hadde "Kristendom".

Skulle man slippe den, kunne man få det dersom man var utmeldt ( foreldrene, minst en av dem) fra statskirken, men ikke ellers. Tror vi hadde én eller to i klassen som var det. De fikk hva vi kalte "livssyn", som ikke handlet om kristendommen. 

Vi sang mye kristne sanger, også før mat, og måtte I kirken før jul. Var jo ikke noe problem da.. Det skulle jo være sånn. 

(Men vi hadde også noe som het O - fag, som nå er naturfarg og samfunnsfag i ett.. Haha!) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke religiøs, men har alltid likt historie og kristendom/religion på skolen. Gikk på skolen på 90 tallet. Var nok mer religion i skolen da, enn nå.  Fikk spille jomfru Maria et år på julespillet. Så stolt! 😅

Anonymkode: e3b18...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde kristendom som fag, 1-3 klasse hadde vi en veldig kristen lærer så vi måtte synge kristne sanger på morgenen. Etter 3 klasse var det ren undervisning i kristendom, ikke noe som tok plass utover det læreplanen krevde og på ungdomsskolen lærte vi om andre religioner.

Anonymkode: ca4d8...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...