Gå til innhold

Gratis jobb, penger og bolig til hjemvendte IS-krigere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis IS-krigere får bolig og jobb, så mener jeg at alle kriminelle burde få det. Om man dreper her, eller der borte er vel generelt samme sak. 

Anonymkode: 655e4...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis IS-krigere får bolig og jobb, så mener jeg at alle kriminelle burde få det. Om man dreper her, eller der borte er vel generelt samme sak. 

Anonymkode: 655e4...f95

Men hvordan beviser vi at de har drept folk i Syria.

Anonymkode: 066f0...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny revolusjon mot staten må skje snart igjen, men denne gangen i hele Europa. 

Anonymkode: d620a...d97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan beviser vi at de har drept folk i Syria.

Anonymkode: 066f0...2fa

Bilder og filmer som viser henrettelser og tortur har blitt funnet på telefonene til flere asylsøkere. Hvis man kan identifisere gjerningspersonene bør vel det kunne brukes som bevis?

http://www.dagsavisen.no/innenriks/jihadister-søker-asyl-i-norge-1.346383

 

Anonymkode: b7678...d18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden slått sammen med trådene "Mangler IS IQ" og "Unprecedented event"

Nordvesta, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan beviser vi at de har drept folk i Syria.

Anonymkode: 066f0...2fa

Krigen i Syria er helt ekstremt godt dokumentert, og ligger egentlig klint utover hele Internett, så om det er noen PST, politiet mistenker for å begått straffbarehandliger regner jeg med at de vil klare å finne det. Men jeg tviler ikke på at det kan være krevende, for det ligger som sagt helt ekstremt mye ute. Når det er sagt er det ikke sikkert de sitter og blar slik vi gjør da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis IS-krigere får bolig og jobb, så mener jeg at alle kriminelle burde få det. Om man dreper her, eller der borte er vel generelt samme sak. 

Anonymkode: 655e4...f95

Det å få jobb, nettverk og oppfølging er noe man forsøker å få til i Norge, og har jobbet med i mange år. Dessverre er det nok ikke god nok oppfølging, selv om det er mange tiltak for vi ser jo gjentatte ganger at kriminelle havner i samme løp igjem. Men det å ha fokus på livet etter soning er viktig for sikkerheten til borgerne utenfor murene. 

Det et selvsagt en forskjell på hva slags type oppfølging ulike kriminelle trenger, men det grunnleggende er mye av det samme: stabilitet, arbeid og (nytt/fritt) nettverk. 

https://www.rodekors.no/vart-arbeid/omsorg/sosial-inkludering/nettverk-etter-soning/

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/artikler-og-publikasjoner/livet-etter-soning-hindrer-arbeid-tilbakefall

http://www.kriminalomsorgen.no/-en-takknemlig-gruppe-aa-jobbe-med.5616300-237613.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26. april 2016 at 16.46, AnonymBruker skrev:

Disse mennesker har ingenting i Norge å gjøre, de må kastes ut av landet og de med norsk statsborgerskap skal miste det.

Slikt avskum skal ikke ha livets rett her i landet. Gi de penger, bolig og jobb, har ikke hørt noe så naivt og dumt på veldig lenge. Og det viser tydelig hvor selvutslettende noen er.

Anonymkode: 7fcba...0a0

Det er er etnisk norske og svenske borgere som også blir fremmedkrigeren. Om du ikke har sett dokumentaren som ligger på NRK om fremmedkrigeren anbefales den. 

Det hjelper forøvrig lite å bare kaste ut de man kan kaste ut (etniske normenn får du ikke kastet ut, og trekke tilbake statsborgerskap skal vel helt utrolig mye til). Forebyggende arbeid rettet mot radikalisering er utrolig viktig, og slik at man evner å se det store bildet. Hvorfor blir noen radikalisert og andre ikke? 

Dokuemnteren jeg nevente tar opp noe, ellers har du boka til Tore Bjørgo som handler om forebygging. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26. april 2016 at 15.23, N0RGE skrev:

Så ved å tilby kriminelle tilrettelegging for å komme seg inn i samfunnet, så forebygger du et problem altså? Hva med den resterene 20 prosenten av arbeidsløse svensker da? De står jo like mye utenfor, men jeg regner med det er en god løsning å vente på at de begår kriminelle handlinger så vi kan tilrettelegge mer for dem, for så å gjenta det hele når vi ser konsekvensene av å prioritere kriminelle på bekostning av lovlydige grupper.

Det eneste dette bidrar til er mer polarisering, mer sinne i majoritetsbefolkningen og mer bensin på bålet for å gjøre samfunnet vårt enda mer utrygt. Foreløpig er terror og vandalisme enklere å forutse fordi den hovedsakelig begås av minoritetsbefolkningen. Det blir plutselig mye hardere kår her når vi vil se de samme ugjerningene fra sinte majoritetsborgere som blir totalt overkjørt, tilsidesatt og forbigått i sitt eget samfunn. 

Problemet til dere idealister er at dere ser på disse kortvarige og selektive håndsutstrekningene til tikkende bomber som gode løsninger, men dere ser ikke det større bildet, og at dere dyrker fremvekts av ekstremisme i de befolkningsgruppene som foreløpig anses som uproblematiske. Dette er en god løsning sier du, mens vi fortsetter å se polariserte samfunn, fremvekst av høyreekstremisme og en ny hyppighet i terrorisme i Europa vi ikke har sett maken til de siste 50 årene.

Livet etter soning er noe som har pågått i mange år i kriminalomsorgen og langt fra noe nytt. Det som skiller denne saken fra andre er at det her er snakk om en annen gruppe, som kommer til å trenge en noe annen oppfølging etter endt soning. 

Du tillegger meg fryktelig mange meninger, men jeg kan vel kort si at jeg ikke en idealist. Hvis det beghager deg kan du fortsette å fantaserer om hvilke meninger jeg måtte ha, og hva jeg mener er gode løsninger, men det gavner ikke akkurat diskusjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Evans skrev:

Livet etter soning er noe som har pågått i mange år i kriminalomsorgen og langt fra noe nytt. Det som skiller denne saken fra andre er at det her er snakk om en annen gruppe, som kommer til å trenge en noe annen oppfølging etter endt soning. 

Du tillegger meg fryktelig mange meninger, men jeg kan vel kort si at jeg ikke en idealist. Hvis det beghager deg kan du fortsette å fantaserer om hvilke meninger jeg måtte ha, og hva jeg mener er gode løsninger, men det gavner ikke akkurat diskusjonen. 

Men er det snakk om at IS-krigerne skal sone? I artikkelen kan det nesten virke som at man kommer hjem fra krig, og deretter går rett ut i jobb. 

Bak enhver alvorlig forbrytelse vil jeg tro det er en trist skjebne i form av dårlig oppvekst eller mental lidelse (med mindre det er æresrelatert). Jeg syns ikke IS-krigerne nødvendigvis har krav på noe bedre oppfølging enn andre grupper. Jeg antar IS-krigerne har sine individuelle verdier og motivasjoner, akkurat som alle andre kriminelle.

Anonymkode: 655e4...f95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.4.2016 at 7.14, Evans skrev:

Det som er naivt er å tro at det blir bedre å kaste kriminelle ut på gata til ingenting.

Det hjelper selvsagt ikke bare med en jobb og noen kroner i hånda, det krever oppfølging utover det - og av en annen grad enn andre kriminelle. Selv terrorister kan "omvendels" i større eller mindre grad. For samfunnets del er det viktig at man gjør det man kan for å hindre at de begår samme ugjerning igjen. Alternativet er å sperre de inne på livstid, men det gjør vi ikke, så sa må noe annet til. 

 

Men hvilke andre grupper i samfunnet er det som får garantert jobb, penger og bolig? Du får overhodet ingen garantier for dette som "vanlig" kriminell. Du får en viss oppfølging i etterkant, men du kan se langt etter garantier for bolig og jobb, det må man skaffe selv.

Greit nok at man ønsker å følge opp radikale borgere ekstra, men det kan man gjøre i fengsel eller annen lukket institusjon.  Det å gi noen bolig- og jobbgaranti kan også virke som motivasjon for å gjøre sine handlinger. Når en så alvorlig handling får lite konsekvenser vil det ikke være noe som hindrer folk som er delvis radikaliserte til å ta steget fullt ut. Ikke minst vil det være som å spytte i ansiktet på lovlydige borgere som sliter hardt med å skaffe både jobb og bolig. 

Anonymkode: da49f...d9e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4/26/2016 at 10.13, AnonymBruker skrev:

Islam er i ferd med å få solid fotfeste i Sverige. Sverige slipper inn flere muslimer enn noen gang. Hvis de bare forholder seg rolige så kan de bare vente på at de kommer i flertall. De vil ha full kontroll. Så hvorfor tar IS sjansen på å angripe Sverige nå, og dermed risikere at den svenske befolkningen blir mer innvandringsfiendtlige? Det virker ikke som en god plan i det hele tatt. 

Anonymkode: a4ce4...aa5

IS ønsker at den svenske befolkningen skal bli mer innvandringsfiendtlige. Hvis du leser litt om IS og om terrorrisme generelt er målet hele tiden og skape frykt, men mest av alt hat. Hvis hatet vårt mot muslimer generelt øker har terroristene fått det slik de vil. Det er dessverre mange som ikke har forstått dette... :( 

De aller aller fleste muslimer både i skandinavia og ellers i verden hater IS på så mange måter. De står for en ekstrem ideologi som fører menneskeheten tilbake hundrevis av år. De har en brutal og grusom framferd mot muslimer flest og bidrar til død, tortur og lemlestele blant sivile. De står også bak deler av flyktningkrisen vi har i verden i dag. Samtidig som det stort sett er muslimer selv som lider mest pga IS herjinger, fører disse grupperingene til at det generelle hatet mot muslimer i vesten øker, noe som jo er trist for den jevne muslim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men er det snakk om at IS-krigerne skal sone? I artikkelen kan det nesten virke som at man kommer hjem fra krig, og deretter går rett ut i jobb. 

Bak enhver alvorlig forbrytelse vil jeg tro det er en trist skjebne i form av dårlig oppvekst eller mental lidelse (med mindre det er æresrelatert). Jeg syns ikke IS-krigerne nødvendigvis har krav på noe bedre oppfølging enn andre grupper. Jeg antar IS-krigerne har sine individuelle verdier og motivasjoner, akkurat som alle andre kriminelle.

Anonymkode: 655e4...f95

I Norge må de det, jeg antar at det må være noe lignende regler i Sverige også? Jeg forstod det slik at de bare ikke nevnte soningen, men at det er en selvfølge. Jeg håper da inderlig det. 

Jeg mener ikke at de har krav på noe bedre fordi de har gjort noe bra, men jeg mener de bør følges opp grundigere og det blir jo kanskje en bedre behandling, nettopp fordi de krever mer i form av oppfling og struktur. Som sagt ikke fordi jeg mener de har gjort noe bra, men fordi det kan hindre "tilbakefall", som er kjemeviktig. Ett annet poeng er at det kan gjøre det lettere for politiet å ha kontroll på dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 26.4.2016 at 12.57, Evans skrev:

Det er egentlig ganske bra tenkt, men det høres veldig ille ut fordi det blir fremstilt som de skal få en belønning for handlingene sine. Det man egentlig gjør å jobbe for at de ikke skal begå lignende handlinger i hjemlandet, reise ut igjen eller fortsette med det radikaliserte livet. 

Sverige har ikke dødsstraff, jeg vet ikke hvordan de straffer terrorhandlinger, men en form for straff er det nok. Når straffen er ferdig skal disse menneskene tilbake til samfunnet. Hvordan hindrer vi at de går tilbake til gamle vaner, til gamle terror-kompiser, søker tilflukt og tørst hos mennesker som hjernevasker dem til å drepe andre? 

Jo, da gir vi dem en jobb, litt ekstra og leve for, en bolig og følger de opp best mulig så de ikke faller ut på gale veier nok en gang. Som det står nederst i artikkelen har vi fokus på dette også i Norge. Det å holde mennesker unna kriminalitet når de er løslatt er viktig for samfunnet. 

For noe tull. De bør fratas statsborgerskapet og utvises for all framtid. Ikke dulles med i et land de hater.

Anonymkode: 3f769...278

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men hva pokker skal IS/ISIL gjøre med dem da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...