Gå til innhold

Psykisk helsevern og misbruk av beltelegging


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Evilposelos skrev:

Jeg regnet med at personen var i et rom uten mulighet for å ta selvmord. Jeg regna med at alle skarpe gjenstander var borte, alt av ting man kan bruke til å henge seg med osv. 

Det er utrolig hvor oppfinnsomme folk kan være hvis de ønsker å skade seg selv.

Men det du sier nå, er det egentlig at alvorlig psykisk syke bør låses inn på helt tomme rom der det ikke er noe som helst? Og så skal de sitte der hele døgnet i tilfelle de klikker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, ambivalentReaction skrev:

Dersom man ikke finner ansatte betaler man mer, da finner man ansatte.

 

Det er ikke bevilget nok penger til psykiatrien til at man kan gjøre det på denne måten. Det er for få fagfolk og for få sengeplasser. Norge har ikke som mål å gi god behandling til psykisk syke. Befolkningen øker, men det psykiatriske helsetilbudet blir dårligere. Siste jeg vet om er St. Olavs i Trondheim hvor man tror at 30 stillinger innen rus og psykiatri vil forsvinne. 

Anonymkode: e0d99...4dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jabx skrev:

Det er utrolig hvor oppfinnsomme folk kan være hvis de ønsker å skade seg selv.

Men det du sier nå, er det egentlig at alvorlig psykisk syke bør låses inn på helt tomme rom der det ikke er noe som helst? Og så skal de sitte der hele døgnet i tilfelle de klikker?

De er jo låst inn på det rommet i utgangspunktet.  Nei, jeg sier at man bør gå ut av situasjonen istedenfor å bruke tvangstrøye på dem.  Jeg sier at metoden ikke fungerer sånn den er ment, det forverrer tilstanden til vedkommende. En person vil jo roe seg ned etterhvert og da kan man gå inn igjen for å snakke. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke bevilget nok penger til psykiatrien til at man kan gjøre det på denne måten. Det er for få fagfolk og for få sengeplasser. Norge har ikke som mål å gi god behandling til psykisk syke. Befolkningen øker, men det psykiatriske helsetilbudet blir dårligere. Siste jeg vet om er St. Olavs i Trondheim hvor man tror at 30 stillinger innen rus og psykiatri vil forsvinne. 

Anonymkode: e0d99...4dd

Helt enig i at vi må bevilge mer penger og ha mer fokus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Evilposelos skrev:

De er jo låst inn på det rommet i utgangspunktet.  Nei, jeg sier at man bør gå ut av situasjonen istedenfor å bruke tvangstrøye på dem.  Jeg sier at metoden ikke fungerer sånn den er ment, det forverrer tilstanden til vedkommende. En person vil jo roe seg ned etterhvert og da kan man gå inn igjen for å snakke. 

 

Din innfallsvinkel betinger at pasienten har kontakt med virkeligheten. Alvorlig psykotiske pasienter har ikke det. Når det ikke finnes noen rasjonalitet du kan henvende deg til, har du en helt annen situasjon.

Det er forøvrig ikke umulig å ta sitt liv eller skade seg alvorlig selv om man er innelåst i et tomt rom med polstrede vegger.

Jeg beklager å si det, men du har ikke forstått problemstillingen.

Anonymkode: b5d68...063

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo takk det samme.

Jeg sier man kan si det man vil som pasient, i aviser, blogger og på facebook, men en instutisjon, nemnd eller lege har ikke lov til å forklare sin side av saken, rette opp i evt feiltolkninger osv. Som helsepersonell har man ikke lov å bekrefte at vedkomne er pasient en gang. Derfor er det urettferdig å kun trykk en side av saken. 

Hennes diagnose er schizofreni, som i seg selv innebærer : "Symptomer på schizofreni er blant annet sosial tilbaketrekking, at personen mister kontakten med virkeligheten, vrangforestillinger, hallusinasjoner, tap av matlyst og tap av hygiene." Ja de kan vite forskjell på rett og galt, men om deres perspektiv om handlinger er korrekt kan ikke bekreftes, og i alle fall når helsevesenet ikke får si sin side av denne saken, utdype om det hun sier er relevant mtp hennes diagnose. Har hun vrangforestillinger, hvordan forvrenges hennes verdenssyn under psykose? Dette er ting som er relevant men som det ikke blir informert om, og ikke kan informeres om fra helseetaten som behandler henne. Hun føler hun ble beltelagt som straff. Dette er hennes syn på det, som er valid mtp at det er hennes opplevelse av hendelsene, men om det i realiteten er derfor hun ble lagt i belter, kan ikke bekreftes ut fra hennes subjektive oppfattning, spesielt da hun har diagnose som forvrenger syn på virkeligheten. 
 

Vet ikke hvor du har det at alle psykiatriske pasienter er kvinner fra, men ikke fra meg. 

Anonymkode: d5328...1da

Men her har du jo allerede båslagt henne og det er det som blir så feil. En diagnose er en kontainer og ikke en liten oversiktelig matboks med to skiver med ost. En diagnose sier lite om noens funskjonsnivå, bare at de har nok symptomer til å oppfylle diagnosekriteriene på en psykiatrisk sykdom. Men det betyr ikke at de har alle symptomene. Derfor har du ingen bakgrunn for å si at på grunnlag av diagnosen hennes er det greit at hun legges i belter. Det kan være det var grunnlag for det, men det kan like gjerne være det ikke var det. Og selv om helsevesenet har tausehetsplikt som fungerer omtrent som en sil, utfra denne tråden. Så fins det ingen gruppe som er mer stigmatisert og har mindre troverdighet enn psykiatriske pasienter. 

Henvisningen til henne, kan du overse. Det var en misforstålese fra min side. 

Anonymkode: 9b7d1...742

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Evilposelos skrev:

De er jo låst inn på det rommet i utgangspunktet.  Nei, jeg sier at man bør gå ut av situasjonen istedenfor å bruke tvangstrøye på dem.  Jeg sier at metoden ikke fungerer sånn den er ment, det forverrer tilstanden til vedkommende. En person vil jo roe seg ned etterhvert og da kan man gå inn igjen for å snakke. 

Herregud. Hva vet du egentlig om hvordan ting fungerer i psykiatrien?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, jabx skrev:

Herregud. Hva vet du egentlig om hvordan ting fungerer i psykiatrien?

Vi snakkes om 100 år :* 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Evilposelos skrev:

Vi snakkes om 100 år :* 

Med andre ord vet du ikke noe, hva? Du bare kommer med meninger basert på synsing.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Det er klart at alle mennesker har rettigheter, men man kan desverre ikke redde alle mennesker fra seg selv, selv om man så gjerne vil. Det høres og er virkelig fælt at man er nødt til å gå så langt i behandlingen av noen pasienter, men når alternativet er så mye verre, har man få valg. Og tvungen helsevern og bruk av tvang er gode eksempler på dette. Det skal mye til for bruk av tvang som virkemiddel innen psykiatrien. Alt skal liksom være prøvd og vurdert opp og i mente først. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, jabx skrev:

Med andre ord vet du ikke noe, hva? Du bare kommer med meninger basert på synsing.

Jeg vet at pasientene blir skadet av det også.  Du må virkelig slutte å legge ord i munnen min, kvinne. Du visste jo ikke en gang at pasientene er sperret inne.

Endret av Evilposelos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Evilposelos skrev:

Jeg vet at pasientene blir skadet av det også.  Du må virkelig slutte å legge ord i munnen min, kvinne. Du visste jo ikke en gang at pasientene er sperret inne.

Du kommer jo bare med haugevis av påstander. Derfor spurte jeg hva du egentlig vet om psykiatrien. Åpenbart vet du ingen verdens ting. Så hvorfor kommer du med så bastante påstander da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som er pasient i psykiatrien føler at det kan være et behov for litt informasjon fra innsiden. Jeg har vært pasient i snart to ti år,jeg har vært på mange avdelinger ,alt fra akutt til langtids avdelinger. Jeg har diagnosen schizofreni. 

Jeg har stort sett bare positive erfaringer med psykiatrien, jeg har aldri blitt behandlet dårlig, selv ikke de gangene der politiet har kjørt meg til tvangsinnleggelse,da fordi de problemene som min sykdom har gitt meg har vært så store og ikke til å bære at jeg har ønsket å slippe å leve.

Jeg har  aldri vært lagt i belter, for det har ikke vært nødvendig, men vis jeg hadde skadet meg selv eller gjort noe annet som var farlig så hadde jeg ønsket at jeg hadde blitt hindret. 

Jeg har heller aldri blitt tvangsmedisinert, ofte har jeg tatt medisiner, men andre ganger så har jeg ikke ønsket å bruke medisiner på grunn av bivirkninger. Dette blir respektert av mine behandlere. 

Jeg er ufør, jobb blir for mye for meg men det er trist, for jeg har høy utdannelse. 

Jeg bruker dagene mine på familien, ja jeg har både ektefelle barn og de er alle det som kalles normale. 

Ellers bruker jeg et dagsenter for mennesker med psykiske problemer, og jeg går i behandlingen. 

Du hadde aldri gjettet at jeg hadde schizofreni vis du hadde møtt meg ,jeg ser ut som hvem som helst vellykket menneske i vårt samfunn. Du skal kjenne meg godt for å skjønne  at jeg ikke er helt gjennomsnittlig. 

Det er ganske sårende å lese at noen mener at mennesker med psykose lidelser er så forskjellige fra dem selv, det kan stemme i svært dårlige perioder, men mange med psykose lidelser lever tilnærmet normale liv det meste av tiden.

Alle bør også huske på at god psykisk helse er som fysisk helse ,alle kan bli syke ,men ingen velger å bli det.En kan arve disposisjon for schizofreni eller BP akkurat som du kan arve disposisjon for enkelte typer kreft.Noen  har også  for mange vonde opplever i livet som gir sykdom. 

Så vær så snill å tenk dere om før dere omtaler mennesker med psykiske lidelser på en negativ måte, ingen av oss trenger den tilleggs belastningen. 

 

Anonymkode: ab427...464

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, jabx skrev:

Du kommer jo bare med haugevis av påstander. Derfor spurte jeg hva du egentlig vet om psykiatrien. Åpenbart vet du ingen verdens ting. Så hvorfor kommer du med så bastante påstander da?

Jeg har ikke kommet med en eneste bastant påstand. Jeg har sett på nært hold hvordan det skader folk, så jeg synes ikke noe om det. Jeg vet mye om psykiatrien, vært mye inne i den selv, men ikke blitt beltelagt heldigvis, bare blitt trua av  en ustabil  psykologer om å bli lagt inn, hvis jeg ikke møter opp på et møte. Tok ikke trusselen seriøst, men det har ingenting med saken å gjøre.

Ting jeg snakker om har jeg enten selv eller har opplevd nære som har vært igjennom det. Det skada dem.

Du må ikke tro det ikke finnes maktmisbruk innen det heller. 

Selvfølgelig er det to sider av en sak, men bare fordi en person er syk, skal man heller ikke bare ignorere det på grunn av stempelet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev altså:

"De er jo låst inn på det rommet i utgangspunktet.  Nei, jeg sier at man bør gå ut av situasjonen istedenfor å bruke tvangstrøye på dem.  Jeg sier at metoden ikke fungerer sånn den er ment, det forverrer tilstanden til vedkommende. En person vil jo roe seg ned etterhvert og da kan man gå inn igjen for å snakke."

Dette tilsier at du absolutt ikke har peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

For noen år tilbake eg mistet flere i min familie, eg falt i en kraftig depresjon med suicidale episoder. Første gangen av 4 innleggelser havnet eg rett ferdig nok i beltene for 8 timer, for eg var bare utilregnelig. Siste gangen  røk eg inn på tvang igjen uten att legen diskuterte saken med meg. På sykehuset var det noe underbemannet i ferietiden og ettersom min tilstand ble vurdert suicidal og vart  plassert i belte seng  for 14 timer til neste morgen med mere personal tilstede.

No er det no slik att eg ikke er enig med faremomentet men eg var dypt ulykkelig og var ikke agressiv mot personalet i det hele tatt. Denne  siste innleggelsen slet eg med lenge for eg føler selv i dag att dette skjedde på grunnlag av bemanningen på avdelingen.

Når det gjelder min mening om behovet for belte legging på frivillig / tvang basis, er eg for denne muligheten for ellers hadde eg vært død i dag. Ja psykiatrien gjør feil som alle andre og når det skjer som med meg, føles det bare so fryktelig urettferdig. Mulighetene for justering av rutiner samt hemmelighold av ulovligheter bør nok forbedres. 

For min del har eg vært frisk i 3 år og fast jobb men glemmer ikke de 5 årene det stormet rundt meg. Noe redd for familie støtten rundt meg, for det er ein ganske redusert kontakt. med følgende fare for tilbakefall men før bare håpe for det beste. Ein stor takk til psykiatrien for mitt liv.

Anonymkode: accb2...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...