AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #1 Del Skrevet 25. april 2016 Når det gjelder fremmedord, så opplever jeg det slik at det stilles to motstridende krav. På den ene siden skal en ikke bruke fremmedord fordi dette er jåleri og hindrer at folk forstår hva en skriver eller sier. På den andre siden møter en fremmedord i tekster og samtaler med andre, og folk kan himle med øynene når en må innrømme at et ikke vet hva et ord betyr. Men hvordan skal en lære fremmedord hvis det samtidig ikke skal være lov å bruke dem? Jeg forstår at en ikke kan bruke ord som antediluviansk, defenestrere og abderitt i en vanlig samtale, men er det galt å bruke ord som impertinent, kursorisk og connaisseur når en snakker med vanlige folk? Anonymkode: 0e289...ee1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #2 Del Skrevet 25. april 2016 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når det gjelder fremmedord, så opplever jeg det slik at det stilles to motstridende krav. På den ene siden skal en ikke bruke fremmedord fordi dette er jåleri og hindrer at folk forstår hva en skriver eller sier. På den andre siden møter en fremmedord i tekster og samtaler med andre, og folk kan himle med øynene når en må innrømme at et ikke vet hva et ord betyr. Men hvordan skal en lære fremmedord hvis det samtidig ikke skal være lov å bruke dem? Jeg forstår at en ikke kan bruke ord som antediluviansk, defenestrere og abderitt i en vanlig samtale, men er det galt å bruke ord som impertinent, kursorisk og connaisseur når en snakker med vanlige folk? Anonymkode: 0e289...ee1 Kan du utdype hva du mener med vanlige folk ? Anonymkode: 609fd...8a3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 25. april 2016 #3 Del Skrevet 25. april 2016 Konnisaur er jo et alment brukt ord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #4 Del Skrevet 25. april 2016 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du utdype hva du mener med vanlige folk ? Anonymkode: 609fd...8a3 Ikke barn, psykisk utviklingshemmede, folk uten norsk som morsmål o.a. Anonymkode: 0e289...ee1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 25. april 2016 #5 Del Skrevet 25. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Når det gjelder fremmedord, så opplever jeg det slik at det stilles to motstridende krav. På den ene siden skal en ikke bruke fremmedord fordi dette er jåleri og hindrer at folk forstår hva en skriver eller sier. På den andre siden møter en fremmedord i tekster og samtaler med andre, og folk kan himle med øynene når en må innrømme at et ikke vet hva et ord betyr. Men hvordan skal en lære fremmedord hvis det samtidig ikke skal være lov å bruke dem? Jeg forstår at en ikke kan bruke ord som antediluviansk, defenestrere og abderitt i en vanlig samtale, men er det galt å bruke ord som impertinent, kursorisk og connaisseur når en snakker med vanlige folk? Anonymkode: 0e289...ee1 Jeg synes du er en smule impertinent som forventer at "vanlige" folk skal kjenne til disse ordene du lister opp. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #6 Del Skrevet 25. april 2016 Kun kursorisk jeg kunne og det er jo et mye brukt ord blant i bøker. Anonymkode: f9f52...810 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 25. april 2016 #7 Del Skrevet 25. april 2016 Jeg forbinder kursorisk (og statarisk) med fag som hørte til pensum. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 25. april 2016 #8 Del Skrevet 25. april 2016 Jeg aner ikke hva ordene du ramset opp betyr en gang. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #9 Del Skrevet 25. april 2016 6 minutter siden, Klink skrev: Jeg aner ikke hva ordene du ramset opp betyr en gang. Du skjønner det at TS er en del av overklassen, så alle som ikke kan de store ordene hennes har dårlige holdninger til det norske språket Anonymkode: 0baea...dfd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #10 Del Skrevet 25. april 2016 Dette må da være tulletråd? Anonymkode: 5d406...eac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 25. april 2016 #11 Del Skrevet 25. april 2016 Det er vel viktig å bruke de ordene som fungerer best. Hva som fungerer best avhenger av hvem man kommuniserer med. Å bruke ord som mottakeren ikke skjønner eller missforstår er ikke god kommunikasjon. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #12 Del Skrevet 25. april 2016 Jeg bruker fem av de seks ordene du nevner i min dagligtale, og i tillegg morer jeg meg med å danne nye ord og uttrykk over gresk og latinsk lest, men kun i samtale med min samboer og noen få andre jeg vet har en språkinteresse over snittet. I samtale med andre legger jeg meg på et lavere nivå for å få kommunikasjonen til å flyte. Det kan til tider være strevsomt. Og ensomt. For eksempel er det mange, mange år siden jeg måtte begynne å legge om språket mitt i samtale med mine foreldre. Anonymkode: 4d8f6...760 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #13 Del Skrevet 25. april 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette må da være tulletråd? Anonymkode: 5d406...eac Nei, den er ikke ment som det. Hadde jeg villet tulle, ville jeg brukt mye vanskeligere ord som eksempel på ord en burde kunne forvente at folk kunne. Alle de ordene jeg nevnte, burde være mulig å forstå dersom en f.eks. ser litt på tv av og til, spesielt programmer på engelsk. Ordet "statarisk", som ble nevnt av en annen, oppfatter jeg derimot som et vanskelig ord. Det er mange ord jeg ikke kan. Jeg er ingen ekspert på fremmedord. Men når jeg må spørre andre hva et ord betyr, stilles det av og til en slags diagnose på meg: noe i retning av dysleksi. Det finnes en holdning om at mine fremmedord er gode og de som ikke forstår dem, er dumme, mens andres fremmedord som en selv ikke forstår, er dårlige, og de som bruker dem, er frekke og jålete. Det er helt i orden at folk mener at en skal bruke vanlige norske ord når en skriver eller snakker. Jeg har full respekt for dette synet. Men da må en ikke vise et janusansikt og le av andre når disse ikke forstår et fremmedord en selv bruker. Hvis det ikke skal være lov for andre å bruke fremmedord, kan en selv ikke forlange at andre skal forstå de fremmedordene en selv bruker. Kanskje tar jeg grundig feil når jeg tror at folk kan de ordene jeg kom med som eksempel. Da viser jeg bare manglende kunnskap om andre menneskers ordforråd. Det er jo en ærlig sak. Men jeg ler ikke av dem som ikke kan disse ordene. TS Anonymkode: 0e289...ee1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #14 Del Skrevet 25. april 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Når det gjelder fremmedord, så opplever jeg det slik at det stilles to motstridende krav. På den ene siden skal en ikke bruke fremmedord fordi dette er jåleri og hindrer at folk forstår hva en skriver eller sier. På den andre siden møter en fremmedord i tekster og samtaler med andre, og folk kan himle med øynene når en må innrømme at et ikke vet hva et ord betyr. Men hvordan skal en lære fremmedord hvis det samtidig ikke skal være lov å bruke dem? Jeg forstår at en ikke kan bruke ord som antediluviansk, defenestrere og abderitt i en vanlig samtale, men er det galt å bruke ord som impertinent, kursorisk og connaisseur når en snakker med vanlige folk? Anonymkode: 0e289...ee1 Hva betyr ? Anonymkode: 038ae...13c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #15 Del Skrevet 25. april 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Når det gjelder fremmedord, så opplever jeg det slik at det stilles to motstridende krav. På den ene siden skal en ikke bruke fremmedord fordi dette er jåleri og hindrer at folk forstår hva en skriver eller sier. På den andre siden møter en fremmedord i tekster og samtaler med andre, og folk kan himle med øynene når en må innrømme at et ikke vet hva et ord betyr. Men hvordan skal en lære fremmedord hvis det samtidig ikke skal være lov å bruke dem? Jeg forstår at en ikke kan bruke ord som antediluviansk, defenestrere og abderitt i en vanlig samtale, men er det galt å bruke ord som impertinent, kursorisk og connaisseur når en snakker med vanlige folk? Anonymkode: 0e289...ee1 Her på forumet er det ulike mennesker. Noen gjør seg eksklusive ved å bruke fremmedord i hytt og dynevær uten selv å ane hva de skriver. Spør noen, så lager de forklaringer tilpasset seg og sitt. Stikk ut av tråden og la dem rulle videre alene er min taktikk da. Andre bruker fremmedord av mindre eksklusivitet enn overnevnte. De har forstått betydningen, kan kunsten å kommunisere og har fremmedord som en naturlig del av sitt vokabulær. Språket og måten å kommunisere på er av veldig ulik kvalitet her på forumet. Det gjør at man ikke kan diskutere hva som helst med hvem som helst. Noe det også er nyttig å lære seg. Å skulle ha siste ordet i en hver diskusjon er heller ikke sunt for noen av oss, selv mår vi vet at de eller den andre tar knusende feil. Et tips, i stedenfor å spørre hva et ord betyr i en tråd, bruk google. Hva betyr.... og du får svar. Selv har jeg er diger fremmedordbok/synonymordbok å slå opp i og å lese i. På den måten utvikles språket, sammen med å lese bøker av forfattere med god språklig fremstillingsevne. Anonymkode: a96b8...cb5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cleopatra. Skrevet 25. april 2016 #16 Del Skrevet 25. april 2016 Av de ordene du lister opp er det bare "impertinent" jeg forstår hva betyr/har hørt før; ikke at jeg bruker ordet til vanlig. De andre: 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cashbah Skrevet 25. april 2016 #17 Del Skrevet 25. april 2016 Hvis du ikke er opptatt av at folk skal forstå deg - kjør på! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #18 Del Skrevet 25. april 2016 1 time siden, Fireball skrev: Av de ordene du lister opp er det bare "impertinent" jeg forstår hva betyr/har hørt før; ikke at jeg bruker ordet til vanlig. De andre: Du forstår sikkert "connaisseur" også hvis du hadde hørt det i en amerikansk/engelsk tv-serie. Ordet virker bare så fremmed i skrift. De tre første ordene var bare eksempler på ord jeg mener det ikke er vanlig å kunne. Ordene har også en betydning som ikke gjør dem særlig egnet til bruk i samtale med folk. Du kunne sikkert liste opp en lang rekke ord jeg ikke ville forstå. Er du kvinne, har du sikkert en rekke ord om det å pleie kropp og ansikt som jeg ikke kan. Eller kanskje du gir blaffen i alt dette og heller går på fuglejakt? Uansett om du kommer med ordet "maskara" eller "bulvan", får jeg problemer med forståelsen. Og så kan det oppleves som rart at en annen voksen ikke engang vet hva "maskara" eller en "bulvan" er. TS Anonymkode: 0e289...ee1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #19 Del Skrevet 25. april 2016 "Jeg bruker fem av de seks ordene du nevner i min dagligtale," AnonymBruker Da lurer jeg jo på hvilket ord du ikke bruker? Jeg tipper på "defenestrere", hvis du da ikke føler sterk animositet overfor andre mennesker? Anonymkode: 0e289...ee1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #20 Del Skrevet 25. april 2016 At folk bruker store ord, for å høres langt viktigere ut - er aksiomatisk! Anonymkode: 9a2dd...95e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå