Gå til innhold

Alkohol i julen


sirka

Anbefalte innlegg

Julen er vel en av de få gangene foreldrene mine faktisk drikker alkohol (jeg og broren min er ikke spesielt glad i det). Da dreier deg seg mest om vin til julemiddagene. De har stor bar i stuen stappfull av flasker og vin i kjelleren, men likevel tror jeg at jeg kan telle på en hånd hvor ofte de drikker alkohol gjennom året, og da er det 99% av gangene vin til spesielle middager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er barnas dag sier alle... reagerer litt på det jeg. Kan ikke jeg få kose meg også? Blir kanskje annerledes når jeg får barn selv' date=' men hvorfor kan ikke jeg få kose meg med to eller tre glass vin? Ingen problemstilling for tiden siden det er ingen barn i nærmeste familie men liker ikke at alle sier at det skal være barnas dag. :-?[/quote']

Enig med Arwen .

Pluss, att den dagen vi får barn, skal ikke jeg legge om mitt liv, de får en oppdragelse lik min egen, og det er att de voksne gjør som de vil og alltid har gjort , og det tåler de nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vant med hjemmefra at det er en øl per person til maten, og en liten akevitt etter mat.

Senere på kvelden tar "kara" seg en cognac..og så er det stopp! Sånn har det alltid vært hjemme hos oss, og jeg kommer nok til å videreføre den tradisjonen i vårt hjem også..selv om jeg ALLTID drikker julebrus til maten...!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Kan ikke huske å ha sett foreldrene mine drikke noe annet enn øl og akevitt til julematen (eller vin til bedre middager for den saks skyld), uten at det betyr at jeg har noen åpne, blødende sjelelige sår. Tvert i mot, jeg synes julekvelden er en koselig kveld. Og personlig vil jeg nok aldri drikke noe annet enn øl til pinnekjøttet i resten av mitt liv. Alt med måte, full bør man ikke bli foran barna sine uansett (men jeg synes det er litt fjollete med foreldre som aldri drikker noe som helst foran ungene sine i grunn).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke huske å ha sett foreldrene mine drikke noe annet enn øl og akevitt til julematen (eller vin til bedre middager for den saks skyld)' date=' uten at det betyr at jeg har noen åpne, blødende sjelelige sår. [/quote']

Samme her. Foreldrene mine har drukket vin til julemiddagen (og andre spesielle dager) så lenge jeg kan huske og jeg har aldri sett dem fulle, ikke litt en gang. Jeg har aldri sett på det som noe negativt, tvert i mot har jeg vel heller lært at det går an å nyte alkohol, i moderate mengder, uten at det er noe galt. Jeg synes det er mye mer verdifullt enn de foreldrene som ser på alkohol som et ikke-tema (er dette de samme foreldrene som venter til barna er 15 før de snakker om sex?).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Øl er drikket til lutefisken, ja.

Så lenge jeg kan huske fikk også jeg alkoholfritt øl på julekvelden. Likefult var jeg selvvalgt avholdsmenneske inntil jeg var 23 år. Slå den du! ;)

Jeg tror derfor at holdninger og måten man takler alkohol på sender et mye viktigere budskap til barna enn det å skjerme dem totalt for all alkohol.

Og det tullet med at julekvelden (eller noen annen dag for den saks skyld) er barnas dag er jeg så lei av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss har de voksne alltid drukket et ølglass eller to til maten på julaften, 1. og 2. juledag, thats it. Også da vi var små.

På nyttårsaften gjerne litt mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hva du mener, Betty.

Har opplevd akkurat det samme hjemme selv. Folk tror at fordi de ikke drikker seg fra sans og forsamling så merker ikke barna noe. For et barn er det skremmende bare det å se at mor eller far endrer seg - de snakker annerledes, i det hele tatt oppfører seg på en annen måte enn vanlig. Jeg sitter selv tilbake med en ekkel følelse om akkurat dette fra min egen oppvekst - og har bevisst unnlatt å drikke mer enn et glass vin eller øl mens barna mine var små og tilstede. Ingen som ikke har opplevd det selv vet hvor vemmelig det er å se på.

Etter at jeg fikk barn så har julen vært for barna - jeg legger meg i selen for å lage en så koselig jul som mulig både for barna og for oss voksne. Alkohol har aldri vært en viktig del av julen for oss - jeg blir like oppgitt hver gang jeg leser om alle som må ha "juledrammen" i hus før jul ... det høres nesten ut som om det ikke blir skikkelig jul uten. Hos oss er det øl til maten - men that`s it ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke huske å ha sett foreldrene mine drikke noe annet enn øl og akevitt til julematen (eller vin til bedre middager for den saks skyld)' date=' uten at det betyr at jeg har noen åpne, blødende sjelelige sår. Tvert i mot, jeg synes julekvelden er en koselig kveld. Og personlig vil jeg nok aldri drikke noe annet enn øl til pinnekjøttet i resten av mitt liv. Alt med måte, full bør man ikke bli foran barna sine uansett (men jeg synes det er litt fjollete med foreldre som aldri drikker noe som helst foran ungene sine i grunn).[/quote']

Det jeg har siktet til hele tiden er i de hjem hvor det nytes menger med alkohol.

Det er desverre ikke alle som har slike måteholdne og flinke foreldre som dere har og har hatt.

Og det er en kjennsgjerning at det er mange familier som lider under alt for mye alkoholdrikking i høytidene.

Jeg synes det er en så overlegen holdning når du sier at du ikke har fått sjelelige sår av og se dine foreldre ta seg et lite glass i jula. For såpass skjønner jeg også,at hvis det nytes med måte så tar nok ingen skade av det.

Men har DU opplevd og få hele jula avlyst fordi man ikke fant faren din som hadde havnet på fylla?

Har du opplevd at moren din har grått seg gjennom jula fordi faren din er stupfull og kranglete?

Det var liksom det jeg siktet til da jeg sa at alle bør tenke seg om når det gjelder eget alkoholkonsum og det og skjenke evt gjester...

I de familier som dette ikke er et problem, ja da er det jo bare og fortsette med de juletradisjoner dere har.

Det at du synes det er "fjollete" at noen foreldre ikke drikker foran ungene sine synes jeg er en så utrolig dum påstand at jeg finner ikke ord...Har du tenkt på at noen karnsje har opplevd sånne juler som meg i barndommen og derfor ikke ønsker og drikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletroll

Hos oss er det øl til maten for de som vil ha det. Utover det blir det ikke nytt noe særlig med alkohol, og det synes jeg er veldig greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa
Det at du synes det er "fjollete" at noen foreldre ikke drikker foran ungene sine synes jeg er en så utrolig dum påstand at jeg finner ikke ord...Har du tenkt på at noen karnsje har opplevd sånne juler som meg i barndommen og derfor ikke ønsker og drikke...

Har jo selvfølgelig tenkt på det, men ikke erfart det selv, og kan av den grunn si at jeg med hånden på hjertet synes det er tåpelig å la være å drikke øl til julemiddagen. Siden min familie har en såkalt "kontinental" tilnærming til dette å konsumere alkoholholdige drikker, og jeg ikke har erfart alkoholmisbruk i heimen, har jeg heller ikke noe konkret å basere at det er galt å drikke foran barna sine på, hvis jeg skal bruke erfaringsbasert læring som argument for alkohol/ikke alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som vil drikker øl eller tar seg et glass vin, dessuten en akevitt. drikkingen er forbeholdt den tiden man sitter rundt bordet og spiser, for det meste. men ingen blir påvirket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...