sirka Skrevet 26. oktober 2004 #1 Del Skrevet 26. oktober 2004 Blir det mye alkohol på dere i julen? Julaften har vært rimelig alkoholfri for meg. Nå som det ikke er småbarn i huset har det blitt litt rødvin, kanskje en akevitt... Men nå venter jeg barn, og har lyst til å lage tradisjon uten alkoholen. Synes julaften er barnas høytid, og alkoholen er ikke så viktig for meg. Hva mener dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 26. oktober 2004 #2 Del Skrevet 26. oktober 2004 Her i huset kan folk drikke øl og vin til maten, og kose seg med noen glass etterpå. Barn har ikke vondt av å se, at de voksne kan ha et "normalt" forhold til alkohol. Men fyllakalas aksepteres ikke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 26. oktober 2004 #3 Del Skrevet 26. oktober 2004 Er vokst opp med aperitiff, øl, akevitt, likør til kaffen og en drink eller to i jula. Men ingen fyll eller endret oppførsel, barna har vært i sentrum på julaften. Sånn vil jeg ha det selv også. Jeg er glad i rødvin, og drikker det selv om det er barn til stede. Men ikke ubegrenset. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diaz Skrevet 26. oktober 2004 #4 Del Skrevet 26. oktober 2004 Jeg har så mye vonde minner fra min barndom med alkohol , at jeg ikke ønsker alkohol på julaften. Jeg tror mange vil hevde at unger bare har godt av og se voksene koser seg med et glass eller to. Men hvor går grensen og oppdager man egentlig at man er i ferd med og bli pussa... Unger merker utrolig fort at mamma eller appa begynner og bli "rar "i blikket eller "rar" i stemmen, karnsje vi skulle tenke mer på det. Det er tross alt barnas store kveld, det her er snakk om. Hvis vi visste om hvor mange barn som har og kommer til og få ødelagt julekvelden sin p.g.a alkohol, så karnsje det øl og akevitt glasset ikke smakte så godt lenger... Nei, har man barn, kan man godt vente med drikking til etter barnas sengetid, det er det minste man kan gjøre...! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 26. oktober 2004 #5 Del Skrevet 26. oktober 2004 Den ene drinken(akevitt) og det ene glasset pils min gamle bestemor drikker i løpet av året, blir konsumert på julaften. De som har lyst tar seg et glass øl, og en akevitt til pinnekjøttet, men det er omtrent det som blir drukket hos min familie i løpet av hele julen. Kanskje en likør til kaffen, men ofte er vi jo så mette at det ikke frister. Til vanlig drikker vi litt vin i ny og ne, men det blir faktisk mindre av det i julen av en eller annen grunn. Kanskje fordi vi har så mye annet godt? Jeg synes vi har en grei måte å ordne det på, og det faller rimelig naturlig. Fulle folk i julen ville jeg reagert på... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 26. oktober 2004 #6 Del Skrevet 26. oktober 2004 Her i huset kan folk drikke øl og vin til maten, og kose seg med noen glass etterpå. Barn har ikke vondt av å se, at de voksne kan ha et "normalt" forhold til alkohol. Men fyllakalas aksepteres ikke. Enig med deg. Har vokst opp med dette, og kan ikke huske at jeg syne set var ubehalgelig. Hvis vi visste om hvor mange barn som har og kommer til og få ødelagt julekvelden sin p.g.a alkohol, så karnsje det øl og akevitt glasset ikke smakte så godt lenger... Hvorfor ikke? Hva kan jeg gjøre for at naboens barn ikke opplever en trist jul? Gå å ta fra foreldrene drinken? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 26. oktober 2004 #7 Del Skrevet 26. oktober 2004 Hvis vi visste om hvor mange barn som har og kommer til og få ødelagt julekvelden sin p.g.a alkohol, så karnsje det øl og akevitt glasset ikke smakte så godt lenger... ! Hva hjelper det disse barna? Jeg synes isåfall at du heller ikke bør kose deg med god julemat fordi det er sultne barn i Afrika. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrsL Skrevet 26. oktober 2004 #8 Del Skrevet 26. oktober 2004 Vi drikker vin til maten og tar gjerne ett glass eller to med likør/cognac på kvelden. Synes ingen tar skade av å se at voksne har ett moderat og normalt forhold til alkoholen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diaz Skrevet 26. oktober 2004 #9 Del Skrevet 26. oktober 2004 Hva hjelper det disse barna? Jeg synes isåfall at du heller ikke bør kose deg med god julemat fordi det er sultne barn i Afrika. Her var det faktisk snakk om og tenke over sine egene alkoholvaner foran barna. Det ER faktisk mange unger som har en grusom jul der ute, og min intensjon ved og skrive som jeg gjorde var bare og få oss til og tenke en gang til når vi tar oss et glass eller tre på julaften... Men det er klart, vi kan jo også tenke at bare det ikke rammer meg, er det ikke mitt problem at andre har det vondt. Det er jo en flott holdning Det er vel karnsje ikke for ingenting at flere både kjente og ukjente har stått frem i media i førjulstiden og manet til litt moderasjon av alkoholintaket i jula. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 26. oktober 2004 #10 Del Skrevet 26. oktober 2004 Vi drikker vin til maten og tar gjerne ett glass eller to med likør/cognac på kvelden. Synes ingen tar skade av å se at voksne har ett moderat og normalt forhold til alkoholen. Helt enig .. Hos oss har det alltid blitt servert vin til middagen. (Men det er jo en selvfølge at det ikke skal bli noe fyll ut av det) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 26. oktober 2004 #11 Del Skrevet 26. oktober 2004 Men det er klart, vi kan jo også tenke at bare det ikke rammer meg, er det ikke mitt problem at andre har det vondt. Det er jo en flott holdning Jeg spør igjen jeg, hva kan jeg gjøre? Jeg tenker ikke at "så lenge det ikke gjelder meg", men lurer på hva man kan gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 26. oktober 2004 #12 Del Skrevet 26. oktober 2004 Her var det faktisk snakk om og tenke over sine egene alkoholvaner foran barna. Det ER faktisk mange unger som har en grusom jul der ute, og min intensjon ved og skrive som jeg gjorde var bare og få oss til og tenke en gang til når vi tar oss et glass eller tre på julaften... Men det er klart, vi kan jo også tenke at bare det ikke rammer meg, er det ikke mitt problem at andre har det vondt. Det er jo en flott holdning Det er vel karnsje ikke for ingenting at flere både kjente og ukjente har stått frem i media i førjulstiden og manet til litt moderasjon av alkoholintaket i jula. Jeg har da aldri benektet av at barn har det vondt i jula, ei heller at disse (og barn i afrika) trenger hjelp. Men vi hjelper dem ikke ved at JEG dropper ett rødvinsglass til kalkunen, eller at DU dropper ribba. Moderasjon er bra, men hva med oss som klarer å moderere oss selv? Som sagt; jeg er for oppegående foreldre som ikke endrer oppførsel, hva i all verden er så galt med det? Hvorfor skal jeg sitte med vinglasset mitt og tenke på barn av alkoholikerforeldre som har det vondt slik at vinen min ikke smaker så godt (hvilket den uansett gjør). Burde jeg og du ikke heller gjøre en INNSATS? Jeg HAR jo tenkt på mine alkoholvaner foran barna, og jeg drikker adskillig mer på fest med voksne enn med barna på jualften. Hva mer er det du forlanger? At alle skal være akkurat som deg, fordi DU har hatt en dårlig julefeiring med alkohol i oppveksen? Vel, det her ikke jeg, men jeg tvinger da ikke deg til å drikke av den grunn, selv om mine foreldre klarte å kombinere foreldrerollen med moderat inntak av alkohol. Synes du er frekk som legger ord i munnen på meg og sier at man ikke skal hjelpe andre som har det vondt. Min familie har hatt nabounger hos oss på julaften som NETTOPP er rammet av foreldrenes alkoholisme, jeg har jobbet som frivillig for kreftsyke barn, samlet inn penger for Amnesty, er Planfadder og frivillig på andre måter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 26. oktober 2004 #13 Del Skrevet 26. oktober 2004 men treffer man egentlig noen med moraliserende innlegg her? de som ikke drikker noe mens barn er tilstede klapper bifallende, vi som drikker moderat både julaften og andre dager kommer til å fortsette med det, og de som drikker så barna blir skremt hører vi ingenting fra. så det er ikke godt å si om man hjelper eller bare provoserer. og ikke vet jeg hva som hjelper heller, dessverre 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diaz Skrevet 26. oktober 2004 #14 Del Skrevet 26. oktober 2004 Ved og tenke gjennom sin egen holdning til alkohol kan du gjøre noe. Har du små barn i huset er det karnsje noe du bør tenke nøye over. Får man besøk er det vel verdt og tenke over om alle bør og skal drikke alkohol, f.eks har de barn med, har de evt lett for og drikke for mye etc. Det er mye man kan gjøre ved og bry seg og tenke nøye gjennom tingene. Det er dessverre mange som ikke har en så koselig jul som det de burde ha. Og ved og tenke gjennom våre egene holdninger kan karnsje det påvirke de foreldre der ute som ikke har et sunt forhold til drikking. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diaz Skrevet 26. oktober 2004 #15 Del Skrevet 26. oktober 2004 [ Synes du er frekk som legger ord i munnen på meg og sier at man ikke skal hjelpe andre som har det vondt. Min familie har hatt nabounger hos oss på julaften som NETTOPP er rammet av foreldrenes alkoholisme, jeg har jobbet som frivillig for kreftsyke barn, samlet inn penger for Amnesty, er Planfadder og frivillig på andre måter. Jeg har da aldri lagt ord i munnen din, ei heller har jeg sagt at du burde la være å drikke eller at du skulle ha et usunt forhold til alkohol. Dette er ingen debatt om deg og hva du gjør og ikke gjør, du er sikker et bra menneske du.... Men jeg må også få komme med mine innspill uten og bli sammenlignet med ribbespising eller sultene barn i Afrika. Klart jeg har et vanskelig forhold til alkohol og jul med min bakgrunn, og jeg har sett nok av voksene som fremdeles har budt min far alkohol selv om de visste at det ville være en katastrofe for familien min senere. Flott at du tar ansvar for naboens barn, hvis du ser det trengs. Det er vel nettopp det samfunnet tregner mer av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sirka Skrevet 26. oktober 2004 Forfatter #16 Del Skrevet 26. oktober 2004 Trådstarter her igjen... Er veldig glad i vin så det kan godt hende at jeg bestemmer meg for et glass på julaften, men samtidig skal det ikke så mye til før jeg blir "lett i hodet", og jeg er redd at selv en uskyldig mengde alkohol kan gi en annen "mamma" enn den ungen er vant med.. Jeg tenker selvfølgelig på når barnet er lite og ikke helt forstår hva som skjer. Når barnet blir større er jeg helt for at barnet får oppleve foreldrenes fornuftige bruk av alkohol, slik at det kan legge seg til gode vaner selv når h*n blir voksen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. oktober 2004 #17 Del Skrevet 26. oktober 2004 Her i pleier vi og nøye oss med enten EN juleøl/ En LITEN arkevitt til maten pr.person. Utover det så er det ikke noe og hente her hos oss. Det er barnas store dag og der er det ikke rom for beduggede foreldre og familie etter min mening..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 26. oktober 2004 #18 Del Skrevet 26. oktober 2004 Det er barnas dag sier alle... reagerer litt på det jeg. Kan ikke jeg få kose meg også? Blir kanskje annerledes når jeg får barn selv, men hvorfor kan ikke jeg få kose meg med to eller tre glass vin? Ingen problemstilling for tiden siden det er ingen barn i nærmeste familie men liker ikke at alle sier at det skal være barnas dag. :-? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 27. oktober 2004 #19 Del Skrevet 27. oktober 2004 Det er barnas dag sier alle... reagerer litt på det jeg. Kan ikke jeg få kose meg også? Blir kanskje annerledes når jeg får barn selv' date=' men hvorfor kan ikke jeg få kose meg med to eller tre glass vin? Ingen problemstilling for tiden siden det er ingen barn i nærmeste familie men liker ikke at alle sier at det skal være barnas dag. :-?[/quote'] Jo, du bør så absolutt få kose deg du også. Helt enig i at det er alle sin dag. Derfor bør alle få ha det hyggelig. Det innebærer for meg, at voksne skal få drikken vin og akevitt om de vil, og barn skal få slippe å se rare foreldre pga alkohol. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 27. oktober 2004 #20 Del Skrevet 27. oktober 2004 Da er vi enige da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå