Gå til innhold

Endret samværet seg når barna ble eldre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det ble mindre samvær når de ble eldre. Noe annet ville vært rart. En tenåring vil naturlig nok være mer opptatt av venner og fritidsaktiviteter enn å sitte sammen med mor/far hver kveld og helg.

Dette gjelder ikke bare skilmissebarn selvfølgelig.

Anonymkode: 4264a...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for deres erfaringer! 

Litt trist å se at det er så mange som velger å trappe ned på samværet med far. Spesielt i tilfellet der begge foreldrene bor ved skole/venner. 

 

Ts 

Anonymkode: 5a867...cb9

Trist? Det som er trist er at man tvinger barn til flytting frem og tilbake i ung alder. Synes det er flott når de endelig blir store nok til å si meningen sin og bli hørt jeg. Godt å lese at så mange respekterer barnas selvbestemmelsesrett og faktisk respekterer valgene deres. 

Anonymkode: 9480f...19a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23.4.2016 at 22.55, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Er stemor. Vi har barnet ca 40%. (Skulle forøvrig gjerne hatt 50% :-) ) Både mor og vi bor nærme skolen. 

Uansett, endret samværsfordelingen seg når barnet ble eldre? Mer hos mor, eller omvendt? Barnet her er 11. 

Anonymkode: 5a867...cb9

Etter som jeg har fått med meg, blir samværet ofte mindre strukturert etterhvert som barna blir eldre, vanligvis rundt ungdomsskolealder.
Det blir ofte avtalt fra uke til uke hvor barnet vil være på de ulike dagene, avhengig av fritidsaktiviteter, samvær med venner, lekser/prøver osv.
 

Kanskje er det roligere hos den ene forelderen, og barnet foretrekker å være der før store prøver, for å få konsentrert seg bedre med lesingen.
Kanskje passer det bedre for den ene forelderen å kjøre til kamp, eller å være med på cup, den helgen, og da er barnte hos den forelderen som blir med.
 

Det krever mye av foreldrene når det blir slik, og hvis samarbeidet ikke er så bra, blir det vel ofte til at barnet blir værende mest hos den ene parten, med sporadisk samvær hos den andre.

Anonymkode: e1427...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir det da med bidrag og sånt? er det noe man endrer på?

Hos oss vil barna på 13 og 16 være mest hos oss, og bare en og annen helg hos moren. og jeg syns det er på tide at mor betaler for seg..

Anonymkode: 7f502...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for deres erfaringer! 

Litt trist å se at det er så mange som velger å trappe ned på samværet med far. Spesielt i tilfellet der begge foreldrene bor ved skole/venner. 

 

Ts 

Anonymkode: 5a867...cb9

Det er ikke far de velger bort, men flyttingen.  Alle fortrekker et fast hjem. De som sier noe annet lyver eller har manipulert barna sine. 

 

Anonymkode: 27003...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan blir det da med bidrag og sånt? er det noe man endrer på?

Hos oss vil barna på 13 og 16 være mest hos oss, og bare en og annen helg hos moren. og jeg syns det er på tide at mor betaler for seg..

Anonymkode: 7f502...e80

Bidrag settes etter samværsavtalen.
Vil dere ha endret bidraget, må dere få ny samværsavtale.

Anonymkode: e1427...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan blir det da med bidrag og sånt? er det noe man endrer på?

Hos oss vil barna på 13 og 16 være mest hos oss, og bare en og annen helg hos moren. og jeg syns det er på tide at mor betaler for seg..

Anonymkode: 7f502...e80

Jeg valgte å ikke endre bidraget selv om barna hadde minimalt samvær med faren sin. Hans motivasjon til å ha samvær med barna var at han da kunne betale mindre bidrag. Hvis jeg hadde krevd mer bidrag ville han presset barna til å ha mer samvær med han. Det ville gått utover barna. Barnas trivsel og trygghet betyr mer enn penger. 

Anonymkode: fa3da...b4c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bonusdatteren på 12 valgte å bo mer hos oss etter at vi fikk barn. Mor har ingen andre biologiske barn og jenta ville være mye med halvsøsknene sine.

Vi har litt løs avtale og jenta kan komme og gå som hun vil, så lenge vi får beskjed noen dager i forveien. 

Anonymkode: 3ded1...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre barn er nå 17, 18 og 20 år, de to yngste bor fremdeles på papiret 50/50, men er nok litt mer hos oss. Eldstemann ønsket tidlig å bo et sted mest, prøvde seg hos faren (nærmest venner) og etter 6 måneder var det tilbake hos oss. Nå har det gått to år og hun er innom en gang i uka hos far, men overnatter svært sjeldent (kanskje 1 natt annen hver måned) Hun har hatt førerkort i 2 år og det gjorde henne mer fleksibel i forhold til å kjøre selv til venner. 

De fleste jeg kjenner velger som regel å bo mest hos den ene forelderen når de begynner å bli 16-17 år, våre to yngste synes det er veldig greit slik det er nå, og har kun med seg skolesekk mellom hjemmene. Den yngste datteren vår har overtatt scooter etter den mellomste, og mellomste har også førerkort nå, så da blir det lett for de også. 

Anonymkode: 03947...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine skilte seg når jeg var 5 år. Vi var hos pappa annehver helg og hver onsdag. Når jeg ble 14-15 flyttet jeg til pappa på heltid, har alltid kommer best overens med han, og kranglet en del med mamma i tenårene. Broren min bodde mest hos mamma. Når vi kom i tenårene kom og gikk vi mer som vi ville hos de begge.

Anonymkode: 1375a...ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...