Gå til innhold

Endret samværet seg når barna ble eldre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Er stemor. Vi har barnet ca 40%. (Skulle forøvrig gjerne hatt 50% :-) ) Både mor og vi bor nærme skolen. 

Uansett, endret samværsfordelingen seg når barnet ble eldre? Mer hos mor, eller omvendt? Barnet her er 11. 

Anonymkode: 5a867...cb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo helt individuelt.

Anonymkode: 644ed...763

Joda, som det jo er med de fleste ting. Nå lurte jeg på hva deres erfaringer var 😊 

TS 

Anonymkode: 5a867...cb9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en del som til slutt bare har latt være å reise til far, alt er jo hos mor. Far har ofte hatt ny familie så de gidder liksom ikke å trenge seg på. Dette har som regel skjedd når de var 13-14 år. Noen av de har fått øynene opp for hvem fra virkelig er og kuttet han ut. Og en av min beste venninner valgte til slutt å flytte til far, men det var pga. at mor ikke var helt morstypen, for å si det sånn.

Anonymkode: d820c...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg var "liten", dvs barn, så gikk mamma og pappa fra hverandre når jeg var 15 år. jeg var med på samværene (sammen med mine 2 yngre søstre) til jeg var ca 17 tenker jeg... men det var ikke bestandig jeg reiste avgårde, for det hendte jo jeg hadde andre planer de helgene også....
og hvis jeg husker riktig fra mine små søstre så var det i 16-17 års alderen samværene begynte å bli mindre og mindre hyppige..

men nå bodde jo mamma og pappa i 2 forskjellige kommuner, så når vi reiste på samvær, så var det ikke så enkelt å være sammen med venner osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stebarnet mitt bor hos oss bortimot på heltid. Han er 15 og har alle kompisene sine i nærheten av oss. Tror nok det har mye å si hvor barna har sin omgangskrets. 

En venninne av meg og hennes søsken fortsatte med 50/50 (2 uker på hvert sted) fram til de flyttet ut.

Anonymkode: b8e13...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fire barn, alle kuttet samvær hos far rundt 11-13 års alderen. De bestemmer uansett selv, og hadde venner og fritidsaktiviteter hos mor. Synes sånne ting er helt og holdent barnas avgjørelse. 

Anonymkode: 9480f...19a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren til bonusbarnet mitt har barn med to menn- hun har flyttet til andre kanten av landet..når barna begynte på VGS har begge  fedrene har barna 100% ... I samværsavtalen som ble laget da barna var yngre nektet mor normalt samvær..( dvs min fikk en helg i mnd og 1-2 ukers ferie- den andre mannen fikk ingen samvær i det hele)

Anonymkode: 01006...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har det forandret seg det siste året. Jente på 13 som bor mest hos far, mens guttene på 9 og 11 bor mest hos meg. For jenta vår er det venner/aktiviteter som teller mest. Jeg er forberett på at det kan forandre seg med tiden for alle 3.

Anonymkode: 48ad0...e3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det fortsatt annenhver uke, barna er 12, 14 og 17.

Anonymkode: 6897d...1e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er det fortsatt annenhver uke, barna er 12, 14 og 17.

Anonymkode: 6897d...1e1

Da er jeg helt sikker på at barna ikke har fått noe valg, eller vet at de kan bestemme selv. Evt har foreldrene sagt "nei, nå er det xxx sin uke". Eller så tør de ikke si hvem de helst vil være hos. 

Anonymkode: 9480f...19a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før 50 50 . Så fikk jeg 100%  men far hadde krav på besøk 2 helger . Nå velger den eldste å ikke Være  der . Den yngste 1 gang I mnd ca.  Vi bor I samme nabolag

Anonymkode: 80092...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde far annen hver helg og en dag i uka. Da barnet var ca 12 avtok samværene og da han begynte på videregående var bare det helt sporadiske besøk, selv om far bodde rett ved skolen. Jeg oppfordret ham til å dra til far, men han ville ikke.

Anonymkode: 421f7...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mythic

Mine barn kuttet mer eller mindre ut fast samvær med far da de var 14-15 år. De var mest opptatt av å være med venner og holde på med fritidsinteresser, så da valgte de å være hos meg mesteparten av tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kuttet vel samvær med far da h*n var 13, men det var for at far flyttet langt bort. Og barnet hadde alle vennene sine her, og far gidder ikke finne på noe med barnet. 

Anonymkode: b91d4...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er snart 13 og har det siste året kuttet mere og mere ut samvær med far. 

Mye som skjer i helgene med venner, og jeg forstår at det frister mere enn å sitte hjemme til far sammen med tre halvsøsken som krever all oppmerksomhet og ei stemor som tydelig viser at hun ikke liker at stebarnet hennes er der.

Ungen har også leggetid kl 20 hos far (for far og stemor skal ha voksentid sammen har stemor sagt) og jeg forstår godt at en som skal begynne på ungdomskole til høsten synes det er kjipt å måtte slukke lyset kl 20. 

Anonymkode: f38e0...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min sønn og hans eks er enige om at endring av samvær er et ikke-tema fram til hun blir 18 år.  Hun er 14 år, og har ymtet frampå om å bo mer hos pappa (fordi vennene hennes da er nærmere).  Mor bor 20 min kjøretur fra far, og de løser det slik at de kjører henne.  Hun overnatter alltid annen hver uke hos mor/far.  Hun er egentlig godt fornøyd med at foreldrene har bestemt det slik.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Zienna skrev:

Min sønn og hans eks er enige om at endring av samvær er et ikke-tema fram til hun blir 18 år.  Hun er 14 år, og har ymtet frampå om å bo mer hos pappa (fordi vennene hennes da er nærmere).  Mor bor 20 min kjøretur fra far, og de løser det slik at de kjører henne.  Hun overnatter alltid annen hver uke hos mor/far.  Hun er egentlig godt fornøyd med at foreldrene har bestemt det slik.
 

Da har de glemt at hun har lov til å uttale seg i større og større grad ang samvær, så at det er et ikke-tema kan ikke foreldrene bare bestemme.

Anonymkode: 27003...955

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Da har de glemt at hun har lov til å uttale seg i større og større grad ang samvær, så at det er et ikke-tema kan ikke foreldrene bare bestemme.

Anonymkode: 27003...955

Det vet hun, og foreldrene.   Likevel er hun fornøyd over at hun slipper å ta noen avgjørelse, at det er foreldrene som bestemmer.  Det er ingen stor sak for henne.  Hun vet at det er slik fordi de begge er glad i henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for deres erfaringer! 

Litt trist å se at det er så mange som velger å trappe ned på samværet med far. Spesielt i tilfellet der begge foreldrene bor ved skole/venner. 

 

Ts 

Anonymkode: 5a867...cb9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...