AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #62 Skrevet 20. april 2016 Hvordan kan dere mislike 17. mai som nordmenn? Greit nok at dere ikke vil delta eller gjøre så mye styr ut av det, men å mislike det? Den ene dagen i året hvor vi nordmenn står sammen og feirer hverandre, det er spesielt det. Respekt for seg selv og landet sitt er bare positivt. Anonymkode: d6100...4c5 1
Gjest Badebuksa Skrevet 20. april 2016 #63 Skrevet 20. april 2016 Hater du det norske flagget? Foreslår at du peller deg langt vekk, til et annet land, gitt.
StineN Skrevet 20. april 2016 #64 Skrevet 20. april 2016 Ser ikke helt problemet med 17.mai. Du har fri, og du gjør hva du vil med den dagen. Du MÅ ikke feire. Du kan sitte hjemme og kose deg alene. Ser ikke hvorfor noen kan mene at en fridag er en uting.
Petra75 Skrevet 20. april 2016 #65 Skrevet 20. april 2016 Jeg syns det er historieløst å mislike nasjonaldagen, og disse som misliker vår feiring kan jo ta en titt mot Russland eller Nord-Korea og se hvordan de feirer sine nasjonaldager. Hva med en reality-check, folkens? Det er ingen som forlanger at du skal ut og gå i tog, ei heller pynte deg i bunad. Men man BØR føle på et snev av nasjonalfølelse og en stolthet og takknemlighet over det fantastiske landet vi faktisk bor i. 4
Jolene Skrevet 20. april 2016 #66 Skrevet 20. april 2016 15 minutter siden, Petra75 skrev: Jeg syns det er historieløst å mislike nasjonaldagen, og disse som misliker vår feiring kan jo ta en titt mot Russland eller Nord-Korea og se hvordan de feirer sine nasjonaldager. Hva med en reality-check, folkens? Det er ingen som forlanger at du skal ut og gå i tog, ei heller pynte deg i bunad. Men man BØR føle på et snev av nasjonalfølelse og en stolthet og takknemlighet over det fantastiske landet vi faktisk bor i. Enig.
Tekopper Skrevet 20. april 2016 #67 Skrevet 20. april 2016 35 minutter siden, Petra75 skrev: Jeg syns det er historieløst å mislike nasjonaldagen, og disse som misliker vår feiring kan jo ta en titt mot Russland eller Nord-Korea og se hvordan de feirer sine nasjonaldager. Hva med en reality-check, folkens? Det er ingen som forlanger at du skal ut og gå i tog, ei heller pynte deg i bunad. Men man BØR føle på et snev av nasjonalfølelse og en stolthet og takknemlighet over det fantastiske landet vi faktisk bor i. En av mine problemer med nasjonaldagen er den overdrevne nasjonalismen folk føler og at det i mange tilfeller bikker litt over. Jeg liker at landet jeg bor i ikke krever den ekstreme dedikasjonen til at vi er så fantastiske og alt norsk er bra, det er noe jeg kan være stolt av. 1
Petra75 Skrevet 20. april 2016 #68 Skrevet 20. april 2016 1 minutt siden, Tekopper skrev: En av mine problemer med nasjonaldagen er den overdrevne nasjonalismen folk føler og at det i mange tilfeller bikker litt over. Jeg liker at landet jeg bor i ikke krever den ekstreme dedikasjonen til at vi er så fantastiske og alt norsk er bra, det er noe jeg kan være stolt av. Hm. OK. Hvordan er du på bursdager ellers? "Joda, bursdagsbarnet er grei nok hun, men la oss være ærlige - ingen er perfekt"? Jeg er stolt av landet mitt, og jeg innser at jeg har gullhår i ræva som har hatt så flaks å bli født her. Ser man tilbake på hva våre forfedre har fått til, og hvilken vekst landet har hatt de siste to hundre årene, har vi faktisk ikke mye å klage over. 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #69 Skrevet 20. april 2016 Det eneste jeg likte med 17 mai som barn, var at heke bygda gikk sammen om å lage middag med pølse og potetstappe, rømmegrøt og is, leker for voksne og barn SAMMEN. Det verste med 16 og 17 mai var all drikkinga. Det var så ille at heg valgte å holde meg hjemme så snart klokken ble 7. At bunader kan være pene, ja, på noen, men det er ingen tvil om at det er et voldsomt styr med både bunader og andre festklær, så på en hypersensitiv kropp som min passer det ekstremt dårlig med trange klær. Så har jeg også vært igjennom det hele styret med flere barn, sett barn som ønsket seg ut av de klærne fortest mulig, blitt lei av maset og presset. Og hva gjør man egentlig i dag? Svulstige taler, noen få leker og pøser på med alskens rare ballonger, is, pølser, fløyter. Ting som ungene knapt titter på allerede samme kveld. Selv har jeg droppet ut av det hele nå som ungene er store nok til å velge om de ønsker å delta eller ei. 17 mai er blitt en eneste stor prangedag, forbruksdag, forsøplingsdag. Skal nok bestille meg en tur til utlandet jeg også. Anonymkode: 38630...bb9
Nøste~ Skrevet 20. april 2016 #70 Skrevet 20. april 2016 Bunader er fine plagg. Men et styr å få på seg.
Kristanna Skrevet 20. april 2016 #71 Skrevet 20. april 2016 Nei, jeg syns det er et styr uten like Kle på alle finstasen og den pokkers bunaden som er et herk å få på Så er det stryking av skjorter og pussing av bunadsølvet. Selve dagen er et stress, forte seg ned til byen og stå som sild i tønne for å se på barnetoget. Så kaste i seg litt mat før man haster avgårde til skolens 17.mai feiring hvor man har ansvar for loddsalg, kiosk, aktiviteteter og gudene vet hva. Så må man skyndte seg til byen igjen for å se russetoget som barna vil gå glipp av. Dette må man kjøre for å rekke og dermed bruke en halv evighet på å finne parkering. Jaja, i-landsproblemer
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #72 Skrevet 20. april 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er halvt norsk, men etter jeg var ferdig på skolen har jeg aldri feiret 17.mai. Makan til styr. Hater bunader, barn, pølser, is, korps, norske flagg, ja generelt liker jeg ikke mas og bråk. Så i år igjen stikker jeg til den franske rivieraen. Virker som jeg er ganske alene om dette, venner blir alltid sure når jeg ikke feirer 17.mai med de. Bunaden solgte jeg, makan til stygt plagg. Flere som er litt som meg? Anonymkode: 534d4...bcb Jeg syns 17. mai er vanvittig koselig, men samtidig vanvittig motbydelig. Jeg fatter ikke alle som må drikke for å ha det koselig. Anonymkode: 43d35...91b
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #73 Skrevet 20. april 2016 Har aldri vært borti noen som har drukket på 17 mai enn russen.. Anonymkode: 2d9e3...577 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå