Gå til innhold

Bare jeg som misliker 17.mai?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er halvt norsk, men etter jeg var ferdig på skolen har jeg aldri feiret 17.mai. Makan til styr. Hater bunader, barn, pølser, is, korps, norske flagg, ja generelt liker jeg ikke mas og bråk. Så i år igjen stikker jeg til den franske rivieraen. Virker som jeg er ganske alene om dette, venner blir alltid sure når jeg ikke feirer 17.mai med de. Bunaden solgte jeg, makan til stygt plagg. Flere som er litt som meg? 

Anonymkode: 534d4...bcb

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hater å feire 17 mai,  men liker bunader...stikker vanligvis på fjelltur om været tillater det, fornuftig bekledd i tuklær. 

Skrevet

Jeg vil ikke si at jeg misliker 17. mai, men etter jeg var ferdig på skolen så kan jeg ikke si jeg har feiret den noe merkverdig.
Da jeg jobbet på SFO måtte jeg ned og se, men i fjor var jeg og typen i Sverige og handlet,
tenkte gjøre det samme i år faktisk :)
Var hos svigers etterpå, grillet og koset oss, og det var i grunn helt greit.
Bunad liker jeg :)

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er halvt norsk, men etter jeg var ferdig på skolen har jeg aldri feiret 17.mai. Makan til styr. Hater bunader, barn, pølser, is, korps, norske flagg, ja generelt liker jeg ikke mas og bråk. Så i år igjen stikker jeg til den franske rivieraen. Virker som jeg er ganske alene om dette, venner blir alltid sure når jeg ikke feirer 17.mai med de. Bunaden solgte jeg, makan til stygt plagg. Flere som er litt som meg? 

Jeg tror du er i godt selskap. 17. Mai er "nå skal vi kose vårs" dagen. Men det er som du sier mest stress, skrål og alt er unødvendig dyrt, den dagen.

Hvorfor tror du det konsumeres så mye alkohol den dagen?

Skrevet

Misliker det fordi det egentlig er en feiring hvor vi bruker tid på å huske at vi ble solgt som krigsutbytte fra Danmark til Sverige. 7. Juni 1905, ville ha vært mer korrekt mener nå jeg.

Men elsker at alle pynter seg. Spesielt damene. Bunad eller ikke:) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så det er ikke 17. mai som er hovedproblemet? Det er hvordan denne dagen blir feiret?

Stup-fulle russ - samt alle snørr-ungene som stadig skriker etter is, pølser og brus - er irriterende.

Anonymkode: 2cfe9...d1e

Skrevet

Jeg misliker 17.mai hvis det er skikkelig dårlig vær..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare elsker 17. Mai! Champagnefrokost, bunader, fest, masse champagne, norske flagg og masse folk får meg alltid i godt humør. Og så elsker jeg nasjonalfølelsen jeg får på den dagen❤️ 

Anonymkode: 3446b...a8f

• Liker 4
Skrevet

Fulle folk i bunad og kø over alt. Fin dag å tilbringe i utlandet :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Liker heller ikke 17 mai, bare stress og fake "kos". Drar alltid på hytta med en god venninne, tar på bunad og lager veldig god mat :)

Anonymkode: b56ad...403

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Liker heller ikke 17 mai, bare stress og fake "kos". Drar alltid på hytta med en god venninne, tar på bunad og lager veldig god mat :)

Anonymkode: b56ad...403

Ikke glem å ta med masse Kvikk Lunsj!  :tommelopp:

Anonymkode: 2cfe9...d1e

• Liker 2
Skrevet (endret)

Forstår ikke hva som er så stress. Man har fri hele dagen, koser seg med venner og det er gjerne fint vær i mai.

Endret av Summers
  • Liker 2
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal være enig i at ikke alle bunader er like fine, men synes du er litt vel drøy i ordbruken her.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Liker 17. mai jeg. Kjenner ikke noen utpreget sterk nasjonalfølelse når det gjelder grunnloven (føler egentlig mer stolthet over å være norsk når jeg går i fjellet og naturen), men 17. mai symboliserer liksom at våren er kommet, grønne knopper springer ut på trærne, det er lysere tider og snart sommer. 

Og så liker jeg å stå opp tidlig, kle på meg bunaden som bestemor har sydd, spise stor frokost med venner og drikke champagne. Er halvbrisen hele dagen og går rundt i byen, ser på folkelivet og spiser så mange is og pølser jeg vil. Jeg er ikke så glad i masse folk, unger og bråk vanligvis, men tåler det fint denne dagen. Det er unntaksstemning overalt, en pause fra hverdagen. Og så liker jeg at det kun varer én dag, det er det som gjør det så fint. F.eks. kan jeg synes at jula blir i overkant lang, da jeg blir lei av familiebesøk og kaker ganske fort. 17. mai rekker jeg ikke å bli mettet på før den er over.

Anonymkode: 82b9f...4c7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, nasjonalfølelse er virkelig grusomme greier :P 

Anonymkode: bd505...02b

• Liker 3
Skrevet
37 minutter siden, MortenOslo skrev:

Misliker det fordi det egentlig er en feiring hvor vi bruker tid på å huske at vi ble solgt som krigsutbytte fra Danmark til Sverige. 7. Juni 1905, ville ha vært mer korrekt mener nå jeg.

Men elsker at alle pynter seg. Spesielt damene. Bunad eller ikke:) 

Det er grunnloven vi feirer

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, Honey Dew skrev:

Det er grunnloven vi feirer

Jeg vet jo det da. Men det jeg skrev stemmer uansett:)

Skrevet

hva er greia med å spise så mange is og pølser? hvem fant på denne regelen? er dritsært. misliker 17 mai jeg og. er som andre sier en dag som er fullt av press til å kose seg. og bunad er kjempestygt, spør du noen andre enn nordmenn så sier nok de fleste at det er lite flatterende.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man skal ha respekt for nasjonaldagen. Råtpeiser som sitter inne og surmuler denne dagen må skjerpe seg kraftig. 

Anonymkode: 8875f...541

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, deedee_ skrev:

hva er greia med å spise så mange is og pølser? hvem fant på denne regelen? er dritsært. misliker 17 mai jeg og. er som andre sier en dag som er fullt av press til å kose seg. og bunad er kjempestygt, spør du noen andre enn nordmenn så sier nok de fleste at det er lite flatterende.

Tror ikke det. Tror folk utenfra synes det er et sjarmerende antrekk. For både menn og kvinner. Men is og pølser? Nei

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...