Gå til innhold

Er det mulig å fjerne foreldre som "nærmeste pårørende"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke hatt kontakt med foreldrene mine på over 20 år; jeg brøt kontakten pga mye vold i oppveksten. De hadde også psykisk overtak på meg. (Det er en lang og kronglete bakgrunnshistorie her, men det er ikke relevant for spørsmålet mitt.) Jeg valgte å ikke anmelde dem i ettertid, for jeg hadde ikke klart å leve med følelsen av å ikke bli trodd i rettsvesenet. Barnevernet var aldri med i bildet, jeg var ikke et såkalt problembarn på skolen, og ting skjedde mellom husets fire vegger. De har respektert at jeg ikke vil ha kontakt.

Da jeg logget inn på helsenorge.no for å lage kjernejournal, stod plutselig navnet på foreldrene mine oppført. Fikk vondt i magen da jeg så det, for jeg har jobbet hardt med å legge barndommen bak meg. Innså at jeg ikke blir kvitt dem, samme hvor voksen jeg måtte være. Den store skrekken nå, er å bli syk, skadet eller å dø, for da er det foreldrene mine som blir kontaktet. Jeg er enebarn, har vært singel et par år, og barna er ikke myndige. Jeg la inn navn og nr til en venn (spurte ham først), og skrev at kun han skal kontaktes om noe skjer. Men blir det tatt hensyn til? Er det noen måte jeg kan hindre foreldrene mine å få informasjon og bli innblandet om noe skulle skje meg? Min store skrekk er at jeg skal dø, og foreldrene mine får møte ungene mine. De skal ikke få ødelegge flere liv. :nei: 

Anonymkode: c3b86...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Du bestemmer selv hvem som skal være din(e) nærmeste pårørende, og det skal respekteres. Hadde jeg vært deg hadde jeg imidlertid dobbelsjekket for å sjekke om de nye opplysningene er registrert, bare for å være sikker. 

 

Dersom dette er i orden vil det være brudd på taushetsplikten om dine foreldre kontaktes. 

Anonymkode: 5140a...102

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du endrer det via Helsenorge.no.

EDIT: leste mer ordentlig ;)

Da har du gjort det du skal. De tar hensyn til det. Foreldrene dine står oppført uansett. Denne informasjon stammer fra folkeregisteret.

Endret av MapleSirup
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. :) Jeg håper de respekterer tilleggsinformasjonen, og ikke tror de gjør noen en tjeneste ved å blande inn andre "pårørende".

 

Hva med folk som bor på sperret adresse? Blir de oppført i foreldrenes/barnas kjernejournal slik alle andre blir? Og hva med barn som blir tatt fra foreldrene pga overgrep o.l., får de slettet sånn informasjon, eller blir de forfulgt av info om foreldrene livet ut?

Anonymkode: c3b86...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har forstått så kan man ikke slette sine foreldre, uheldigvis. Så lenge man ikke er adoptert da.

Men så lenge man har skrevet opp hvem som skal kontaktes i slike situasjoner så skal vi være relativt sikre. Jeg har ordnet det inne på helse-Norge, lagt inn informasjon om hvem som skal kontaktes hos tannlege, fastlege og jobb. Og så har jeg skrevet en viljeserklæring, der jeg har skrevet hvem som skal ha sønnen min hvis jeg dør, hvem han skal ha kontakt med og ikke osv. Føler meg rimelig godt sikret. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev:

Etter hva jeg har forstått så kan man ikke slette sine foreldre, uheldigvis. Så lenge man ikke er adoptert da.

Men så lenge man har skrevet opp hvem som skal kontaktes i slike situasjoner så skal vi være relativt sikre. Jeg har ordnet det inne på helse-Norge, lagt inn informasjon om hvem som skal kontaktes hos tannlege, fastlege og jobb. Og så har jeg skrevet en viljeserklæring, der jeg har skrevet hvem som skal ha sønnen min hvis jeg dør, hvem han skal ha kontakt med og ikke osv. Føler meg rimelig godt sikret. :) 

Dette styrer du ikke nødvendigvis over, men det er fint at du har gjort dette klart uansett.

Anonymkode: 5c67f...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så synd, FrøkenMånestråle. Ser for meg at det for noen vil være en enorm påkjenning.

 

Viljeserklæring var en god idé. Takk for at du nevnte det. :)

Anonymkode: c3b86...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette styrer du ikke nødvendigvis over, men det er fint at du har gjort dette klart uansett.

Anonymkode: 5c67f...bc2

Jo, det har jeg. Hun som kommer til å få foreldreansvar hvis jeg dør vet godt hvem som skal være inni bildet og jeg har en bror som kommer til å følge opp at alt skjer etter mine ønsker. Verken min mor eller min sønns biologiske far ville kommet noen vei rettssystemet. De har ingen sak. Har vært i kontakt med advokat så jeg vet med sikkerhet at de ikke ville kommet noen vei. :)

En viljeserklæring blir tatt hensyn, og når ingen bestrider den så blir det som avtalt. I mitt tilfelle så er det ingen som kan bestride den og alle som er i nær familie vet om avtalen og aksepterer den.

Viktig å velge en ingen kan utsette noe på. Jeg har valgt en stabil, trygg og god venninne som jeg har kjent i snart 20 år. Høy utdanning, god inntekt og en flott familie. Hun bor i nærområdet og det viktigste av alt, hun kan gi gutten min et godt hjem skulle jeg falle fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så synd, FrøkenMånestråle. Ser for meg at det for noen vil være en enorm påkjenning.

 

Viljeserklæring var en god idé. Takk for at du nevnte det. :)

Anonymkode: c3b86...b2d

Ja, det er synd. Kjenner en del som sliter litt med det. De som er blitt fjernet fra familien sin som barn har ingen hjelp eller rettsikkerhet når de blir 18. Skulle fått mulighet til å få besøksforbud og slette dem fra for eksempel. helse Norge automatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, FrøkenMånestråle skrev:

Ja, det er synd. Kjenner en del som sliter litt med det. De som er blitt fjernet fra familien sin som barn har ingen hjelp eller rettsikkerhet når de blir 18. Skulle fått mulighet til å få besøksforbud og slette dem fra for eksempel. helse Norge automatisk.

Helsenorge har opplysningene fra folkeregisteret, så det måtte vært der det skulle endres.

Men jeg synes uansett det er søkt å skulle fjerne de dom foreldre! Og som pårørende kan man jo fjerne, så jeg ser ikke helt problemet. Det har vært flere tråder om dette i det siste og jeg synes st problemstillingen rundt "oppføringen av foreldre" overdramatiseres voldsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, MapleSirup skrev:

Helsenorge har opplysningene fra folkeregisteret, så det måtte vært der det skulle endres.

Men jeg synes uansett det er søkt å skulle fjerne de dom foreldre! Og som pårørende kan man jo fjerne, så jeg ser ikke helt problemet. Det har vært flere tråder om dette i det siste og jeg synes st problemstillingen rundt "oppføringen av foreldre" overdramatiseres voldsomt.

Hadde du vært i en slik situasjon selv så hadde du kanskje forstått det. er ikke snakk om å overdramatisere.  En venninne av meg ble seksuellt misbrukt i 10 år av faren og moren mishandlet henne psykisk. Hun havnet i en ulykke som 25 åring og våknet opp med foreldrene på rommet. Hvordan tror du det var for henne? Hun hadde ikke hatt kontakt med de på 10 år. Kan du forstå at hun ønsket å slette foreldrene sine. Der var det en tabbe som gjorde at de ble tilkalt, pga at de står oppført som foreldrene. Går jo an å prøve å sette seg inn i andre sin situasjon.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, FrøkenMånestråle skrev:

Hadde du vært i en slik situasjon selv så hadde du kanskje forstått det. er ikke snakk om å overdramatisere.  En venninne av meg ble seksuellt misbrukt i 10 år av faren og moren mishandlet henne psykisk. Hun havnet i en ulykke som 25 åring og våknet opp med foreldrene på rommet. Hvordan tror du det var for henne? Hun hadde ikke hatt kontakt med de på 10 år. Kan du forstå at hun ønsket å slette foreldrene sine. Der var det en tabbe som gjorde at de ble tilkalt, pga at de står oppført som foreldrene. Går jo an å prøve å sette seg inn i andre sin situasjon.

Dette var jo da før man kunne endre det på helsenorge.no.

Jeg mangler ikke empati (ellers takk), men man trenger ikke fjerne foreldre fra folkeregistreret for å komme unna dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du får skifte det ut som du vil,jeg har bare samboeren min som nærmeste pårørende .

Du kan skrive venner som er viktig eller en kjæreste ,du er 20 år så det bestemmer du helt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor kan man registrere nærmeste pårørende. Utifra hva jeg finner på helsenorge.no så har ikke en slik kjernejournal kommet til mitt fylke enda

Anonymkode: 8224a...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVOR ble det av den lange tråden med samme diskusjon? Har ts opprettet to tråder? 

Anonymkode: 840ac...dab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor kan man registrere nærmeste pårørende. Utifra hva jeg finner på helsenorge.no så har ikke en slik kjernejournal kommet til mitt fylke enda

Anonymkode: 8224a...0b7

Ja, når du er så gammel så. Da kan du ha venner eller kolleager som nærmeste pårørende. Jeg tror du kan gjøre dette igjennom et skjema på helsenorge og sende det inn til direktoratet for e-helse. Om dette ikke er korrekt, så ta kontakt med fastlegen din, han vet hvordan dette skal gjøres :)

Anonymkode: 68168...1d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

HVOR ble det av den lange tråden med samme diskusjon? Har ts opprettet to tråder? 

Anonymkode: 840ac...dab

Jeg har ikke funnet andre tråder om dette. Gjorde et søk før jeg skrev selv. :) 

TS.

Anonymkode: c3b86...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor kan man registrere nærmeste pårørende. Utifra hva jeg finner på helsenorge.no så har ikke en slik kjernejournal kommet til mitt fylke enda

Anonymkode: 8224a...0b7

Jeg mener det er noe som heter "egne registreringer" eller noe i den duren. 

Anonymkode: c3b86...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...