Gå til innhold

Små hunderaser med få helseproblemer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du, jeg har faktisk tatt allergitest og både legen min og min tidligere lege har sagt at jeg kan ha hund. Tendenser til allergi er ikke synonymt med det å ikke kunne ha dyr. Har vokst opp med dyr og har ikke utviklet seg verken hit eller dit, har heller ikke fått kryss-allergi så jeg vet nok mer hva jeg snakker om enn det du gjør. Eller bor du i kroppen min kanskje?

Anonymkode: df033...036

Hvorfor reagere på at noen kommenterer "tendens til allergi"? Jeg svarte deg på samme måte som jeg ville gjort med andre. Og mange leser tråden din og kan tro at det er greit med dyr og "tendens" til allergi. Enten har man utslag på svak allergi eller så er man ikke allergisk. I noen tilfeller er man allergisk mot noen hunder, mens reagerer ikke på naboens for eksempel, men man bor jo ikke sammen med naboens hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 timer siden, Atea skrev:

Hvorfor reagere på at noen kommenterer "tendens til allergi"? Jeg svarte deg på samme måte som jeg ville gjort med andre. Og mange leser tråden din og kan tro at det er greit med dyr og "tendens" til allergi. Enten har man utslag på svak allergi eller så er man ikke allergisk. I noen tilfeller er man allergisk mot noen hunder, mens reagerer ikke på naboens for eksempel, men man bor jo ikke sammen med naboens hund.

Jo, jeg har bodd sammen med hunden til søsteren min som jeg reagerer svakt på, men tåler det fint. Ok? 

Reagerer på det du skriver fordi du antar og mener at jeg ikke bør skaffe meg hund ;)

Anonymkode: df033...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18.4.2016 at 10.36, AnonymBruker skrev:

En time per dag? Er dette de minimum tre turene ut en hund skal ha? Det er i så fall altfor lite, uansett rase.

Anonymkode: 27f23...b1c

Totalt uenig med deg! En time er ikke for lite, alt handler om hvilken aktivitet man gjør. Jeg sliter selv med å gå, og i vinterhalvåret er det meste av aktiviteten vi bedriver søksarbeid i snø. Hunden har det gøy, jobber med nesa og hodet, og blir sliten og fornøyd etterpå. Ikke alltid det blir en time heller, og jeg har en frisk, glad og sprek hund som i tillegg elsker sofalivet. Hunden tilpasser seg godt til forskjellige levemoduser, så lenge de får det de har behov for. Behovet varierer både innen rase og individ. Kan sammenlignes med barn, noen unger henger i taklampa og krever konstant aktivisering, andre barn liker å sitte rolig med nabby og tegning.  

Anonymkode: 96cea...c1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, jeg har bodd sammen med hunden til søsteren min som jeg reagerer svakt på, men tåler det fint. Ok? 

Reagerer på det du skriver fordi du antar og mener at jeg ikke bør skaffe meg hund ;)

Anonymkode: df033...036

Hvis du ikke er sterkt allergisk går det fint å ta allergitabletter året rundt om man velger å ha hund. Jeg har kraftig allergi med astma, og velger hund og medisiner, fremfor hundefri og uten medisiner. :) Å begynne med en tablett daglig er ingen katastrofe. 

Så kjør på sier jeg! Selv reagerer jeg mer på korthårede samt røytefrie hunder. Føler de har mer midd i pelsen enn langhårede. 

Anonymkode: 96cea...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2.5.2016 at 9.18, O.G. skrev:

Jeg synes folk bør begynne med valp når de starter med ny rase.

Hvorfor det? Det er ikke alle det passer for å ha en valp. Og det finnes mange voksne hunder til adopsjon, hvem skal overta dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, jeg har bodd sammen med hunden til søsteren min som jeg reagerer svakt på, men tåler det fint. Ok? 

Reagerer på det du skriver fordi du antar og mener at jeg ikke bør skaffe meg hund ;)

Anonymkode: df033...036

En seriøs oppretter ville ikke latt deg overta en hund. ;)

Men forstår at du gjerne ønsker å prøve og det kan gå bra. Ville da spist maksimalt med C-vitaminer, dobbel dose solhatt, og buljong med hvitløk og chili og revet gulrot. Ville også lest meg opp på at hva du gir av för til hunden, kan skape flere allergener. Det er forsket på, hvor seriøs den er vet jeg ikke, men om hunder som spiser mer vegetabilsk. Jeg går for vom og hundemat, men er ikke fornøyd med at de bruker opprettslaks for eksempel.

Jeg skal ikke dømme deg om du får en hund selv om du er litt allergisk, men når du vet det før du får en hund kan denne hunden også ende opp i omplasseringsstatistikken. Og det er ikke bra.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, Atea skrev:

En seriøs oppretter ville ikke latt deg overta en hund. ;)

Men forstår at du gjerne ønsker å prøve og det kan gå bra. Ville da spist maksimalt med C-vitaminer, dobbel dose solhatt, og buljong med hvitløk og chili og revet gulrot. Ville også lest meg opp på at hva du gir av för til hunden, kan skape flere allergener. Det er forsket på, hvor seriøs den er vet jeg ikke, men om hunder som spiser mer vegetabilsk. Jeg går for vom og hundemat, men er ikke fornøyd med at de bruker opprettslaks for eksempel.

Jeg skal ikke dømme deg om du får en hund selv om du er litt allergisk, men når du vet det før du får en hund kan denne hunden også ende opp i omplasseringsstatistikken. Og det er ikke bra.

 

 

 

Hva er en seriøs oppdretter i dine øyne da? For jeg kjenner flere som jeg snakker med titt og ofte, og det du sier er ikke riktig. 

Når det gjelder kosthold så trenger jeg ikke dine råd, ellers takk. 

Anonymkode: df033...036

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke er sterkt allergisk går det fint å ta allergitabletter året rundt om man velger å ha hund. Jeg har kraftig allergi med astma, og velger hund og medisiner, fremfor hundefri og uten medisiner. :) Å begynne med en tablett daglig er ingen katastrofe. 

Så kjør på sier jeg! Selv reagerer jeg mer på korthårede samt røytefrie hunder. Føler de har mer midd i pelsen enn langhårede. 

Anonymkode: 96cea...c1d

Nå finnes det dessuten allergivaksiner som det fint hadde gått an å tatt om det hadde vært noe problem. Tabletter har jeg ikke trengt foreløpig :)

Valgte å kjøre på også med katt, helt ærlig reagerer jeg mye mindre på katter nå som jeg bor i en liten leilighet med katt enn før da jeg ikke hadde katt selv (utenom i oppveksten). 

Det at mennesker utvikler allergier og har gjort det i mye større grad de senere årene enn før er vel ikke akkurat noe særlig rart, ettersom vi fjerner oss fra naturen. Så da er det jo logisk at jo mer nærkontakt vi har med dyr, jo mindre allergier vil vi få. Er vel ikke tilfeldig at jeg sluttet å reagere i stallen etterhvert som jeg gikk på rideskole, da jeg var yngre ;) 

(For den som har lyst til å overtolke alt: nei, jeg har aldri ment at folk skal gni trynet sitt inn i et dyr for å bli kvitt allergien sin.)

Anonymkode: df033...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det avgjort. Jeg har snakket med tanten min som er oppdretter og jeg skal få låne en av hennes hunder i noen uker, og hvis det går bra så blir det hund på meg :D Alt ligger til rette for hundeholdet nå. Valpekull er på vei og tante har reservert en av de til meg, så da gjenstår det å lese seg opp på forskjellig og delta på kurs. 

Da jeg ikke orker å diskutere valg av rase her så velger jeg å la være å skrive hvilken rase det er. Men må si jeg er veldig lykkelig :) 

Anonymkode: df033...036

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...