Gå til innhold

Vi uten barn blir også irritert


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, Juanita skrev:

Å hjelp..... Det var en talemåte :laugh:

Da burde du ikke skrive det så bastant. Du er feks ikke meg og vet dermed ingenting om min hverdag. Forskjellen er vel om jeg har barn eller ikke tydeligvis - når det kommer til det å være sliten blant annet:P Når du skriver at dere (med barn) har vært oss (altså de uten barn), betyr dette at dette er overførbart til alle situasjoner? En mannlig gynekolog har ikke peiling på et svangerskap, kun fordi han ikke har erfart det selv? Takke meg til at man ikke trenger erfaring innen alt for å kunne forstå andre og være et medmenneske. En sånn holdning er ikke annet enn arrogant.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har noen slike på jobb - ingen andre kan noensinne være sliten, trøtt, stresset eller syk; de har det alltid så mye verre fordi de har barn. "Sett pris på livet mens du ikke har barn". "Du skal være glad du har en fritid". Du skal være fornøyd med å slippe å bruke halve dagen på X og Y". "Du har det så lett, du har bare deg og husdyret ditt".

Jeg blir ganske provosert egentlig: du har da valgt å få barn, og nå klager du på barnet konstant hver eneste dag? Really? Det høres rett og slett bare trist, traumatisk og helvete å få barn slik de fremstiller det, og jeg er ganske sikker på at selv om det ikke er en dans på roser hele tiden, så er det ikke så jævlig. Slutt å klag - jeg har en minst like lang liste på hvor irriterende mennesker med barn kan være også :kjefte: 

Anonymkode: 16bee...101

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har småbarn. Jeg er sliten. Jeg forstår likevel at også min barnløse venninne er sliten når hun har mye på seg. Jeg klarer nemlig å sette meg inn i hennes situasjon uten å være i samme situasjon selv. Det er en viktig egenskap. De har til og med laget et ord for den egenskapen. Empati heter den. Den skal helst virke begge veier i en relasjon.

Men noen småbarnsforeldre er så fornøyd over å ha rykket et hakk opp på elendighetens hakkeorden, at de bare ikke klarer å forstå andres utfordringer. For ingen er vel mer sliten, har hatt mer vondt eller har det mer travelt enn den med barn. Bortsett fra den med flere barn.

Så egentlig bør vi alle bare holde kjeft, for et eller annet sted sitter det en mor med fjorten unger og eneretten på å klage.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har noen slike på jobb - ingen andre kan noensinne være sliten, trøtt, stresset eller syk; de har det alltid så mye verre fordi de har barn. "Sett pris på livet mens du ikke har barn". "Du skal være glad du har en fritid". Du skal være fornøyd med å slippe å bruke halve dagen på X og Y". "Du har det så lett, du har bare deg og husdyret ditt".

Anonymkode: 16bee...101

Jepp, svarer jeg da. Det nyter jeg og det setter jeg virkelig pris på - og det er derfor jeg har valgt å ikke få barn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Juanita
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det folk reagerer på er at du deler inn i to grupper, "oss" (med barn) og "dere" (uten barn). De fleste oppegående mennesker skjlnner at individene i disse gruppene ikke er en homogen gruppe, I tillegg fremstår det som utrolig arrogant å tro at man ikke kan sette seg inn i en situasjon uten å ha opplevd den selv. Mulig du har problemer med det, men andre har ofte en viss innlevelsesevne. 

Anonymkode: bdd8f...c2b

Det er da ikke jeg som har skrevet den teite artikkelen? 

 

Endret av Juanita
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Juanita
1 time siden, Jolene skrev:

Da burde du ikke skrive det så bastant. Du er feks ikke meg og vet dermed ingenting om min hverdag. Forskjellen er vel om jeg har barn eller ikke tydeligvis - når det kommer til det å være sliten blant annet:P Når du skriver at dere (med barn) har vært oss (altså de uten barn), betyr dette at dette er overførbart til alle situasjoner? En mannlig gynekolog har ikke peiling på et svangerskap, kun fordi han ikke har erfart det selv? Takke meg til at man ikke trenger erfaring innen alt for å kunne forstå andre og være et medmenneske. En sånn holdning er ikke annet 

Ja, det var selvfølgelig akkurat det jeg mente! :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Juanita skrev:

Ja, det var selvfølgelig akkurat det jeg mente! :skratte:

Virker sånn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Juanita skrev:

Det er da ikke jeg som har skrevet den teite artikkelen? 

 

Du har skrevet nok i dine egne innlegg, og det var det jeg kommenterte på, som du sikkert så. Men skjønner at det er vanskelig å argumentere når man ikke har noen argumenter.

Anonymkode: bdd8f...c2b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Juanita
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har skrevet nok i dine egne innlegg, og det var det jeg kommenterte på, som du sikkert så. Men skjønner at det er vanskelig å argumentere når man ikke har noen argumenter.

Anonymkode: bdd8f...c2b

:bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Juanita skrev:

Hvordan finner jeg den dunkehodetiveggenemojien?

:murvegg: = murvegg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, herlig at det er flere som klikker i vinkel av disse "du har ikke barn, så....".

Jeg hadde en stor rage over dette her om dagen, da jeg stadig får høre at "nå er du over 30, Poppie, burde du ikke finne deg en mann? Klokken tikker vet du!" og jeg får høre disse tingene i artikkelen VELDIG ofte.

Det kompisen min sa var: Hva om du bytter ut "barn" med "utdanning" (ingen av mine venninner med barn har utdanning), så nå tenkte jeg å se hvordan lista blir:

 

1. “Åh, jeg er så trøtt i dag”
Jasså du? Hvor mange innleveringer, artikler og forelesninger har du? Hvor mange timer sitter du på lesesalen hver dag, for å så stå opp neste dag og lese like mye igjen? Nei, tenkte meg det.

2. “Jeg har så mye å gjøre, det finnes aldri noen tid til overs”
Jeg lover deg: hvis du noen gang får et barn hvis du noen gang tar utdanning kommer du til å lure på hva du egentlig gjorde med all fritiden du innser at du en gang hadde.

3. “Man behøver jo ikke mer enn 6 timers søvn”
Sa du 6 timer? I strekk? Det finnes flere grunner til at vi som har barn utdanning er trøttere enn andre. Det å ikke kunne sove godt i eksamensperioden i en 3  5års periode er en av dem. Men for all del, kos deg me de seks timene dine, du.

4. “Jeg forstår hva du mener, jeg har jo hund barn”
Så klart et er den en jobb å ha barn Men snille deg, ikke sammenlign det å ha barn med det å ta en utdannelse.

5. “Kan du ikke bare skaffe en barnevakt ta deg litt fri?”
Absolutt! La meg bare rive i stykker semesteroppgaven min, eller bæsje på artiklene som skal leses til neste forelesning, eller la de andre på gruppa mi i stikken fordi jeg har mer lyst til å feste enn å lese. 

6. “Hadde jeg tatt utdanning hadde jeg…”
Dratt på hver forelesning? Lest alt pensum? Prioritert venner i eksamenstiden? Aldri prokrastinert? D Tro meg, jeg har vært der du er nå, og sagt akkurat det samme. Og vet du hva? Det kommer ikke til å skje.

7. “Vil du komme bort på en liten spontanfest?”
Ha ha ha, du er morsom du. Hvis du ikke mener “spontan” som i 2-3 uker, da.

8. “Du ser litt slapp ut, er du syk?”
Du ville heller ikke sett så himla pigg og fresh ut hvis du hadde vært oppe halve natten med en unge som ikke vil slutte å skrike  med en oppgave som teller 50% av karakteren din.

9. “Har du sett den siste sesongen av…”
Nei. Du får unnskylde at jeg ikke kan småprate om nye tv-serier, filmer eller bøker, men jeg har vært litt opptatt med å ta vare på et lite menneske som ikke kan overleve uten meg. litt opptatt med å fokusere på utdannelsen min, altså fremtiden min.

10. ” “Du pleide jo alltid å bli med på fest”
Jeg vet at du syns det høres kjedelig ut å sitte hjemme på en lørdags kveld. Men det er så mye stress med å komme seg inn på nattklubben med en barnevogn med en deadline hengende over hodet.

11. “Det må være herlig å få være hjemme med barna pc'n og ta det med ro hele dagen”
Ja, det er jo nesten ikke noe jobb i det hele tatt. Foruten om det at man konstant må lese, skrive, vurdere, kritisere, tenke og reflektere. Det er jo rene ferien, jo…

Kjenner du deg igjen? Del gjerne denne slik at vi kanskje unngår noen av disse kjedelige kommentarene!

Hoho, dette var gøy, selv om det er satt VELDIG på spissen. TENK hvor kvalm folk hadde syntes jeg var om jeg hadde sagt dette!

Endret av Poppie
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Juanita
52 minutter siden, Poppie skrev:

Åh, herlig at det er flere som klikker i vinkel av disse "du har ikke barn, så....".

Jeg hadde en stor rage over dette her om dagen, da jeg stadig får høre at "nå er du over 30, Poppie, burde du ikke finne deg en mann? Klokken tikker vet du!" og jeg får høre disse tingene i artikkelen VELDIG ofte.

Det kompisen min sa var: Hva om du bytter ut "barn" med "utdanning" (ingen av mine venninner med barn har utdanning), så nå tenkte jeg å se hvordan lista blir:

 

1. “Åh, jeg er så trøtt i dag”
Jasså du? Hvor mange innleveringer, artikler og forelesninger har du? Hvor mange timer sitter du på lesesalen hver dag, for å så stå opp neste dag og lese like mye igjen? Nei, tenkte meg det.

2. “Jeg har så mye å gjøre, det finnes aldri noen tid til overs”
Jeg lover deg: hvis du noen gang får et barn hvis du noen gang tar utdanning kommer du til å lure på hva du egentlig gjorde med all fritiden du innser at du en gang hadde.

3. “Man behøver jo ikke mer enn 6 timers søvn”
Sa du 6 timer? I strekk? Det finnes flere grunner til at vi som har barn utdanning er trøttere enn andre. Det å ikke kunne sove godt i eksamensperioden i en 3  5års periode er en av dem. Men for all del, kos deg me de seks timene dine, du.

4. “Jeg forstår hva du mener, jeg har jo hund barn”
Så klart et er den en jobb å ha barn Men snille deg, ikke sammenlign det å ha barn med det å ta en utdannelse.

5. “Kan du ikke bare skaffe en barnevakt ta deg litt fri?”
Absolutt! La meg bare rive i stykker semesteroppgaven min, eller bæsje på artiklene som skal leses til neste forelesning, eller la de andre på gruppa mi i stikken fordi jeg har mer lyst til å feste enn å lese. 

6. “Hadde jeg tatt utdanning hadde jeg…”
Dratt på hver forelesning? Lest alt pensum? Prioritert venner i eksamenstiden? Aldri prokrastinert? D Tro meg, jeg har vært der du er nå, og sagt akkurat det samme. Og vet du hva? Det kommer ikke til å skje.

7. “Vil du komme bort på en liten spontanfest?”
Ha ha ha, du er morsom du. Hvis du ikke mener “spontan” som i 2-3 uker, da.

8. “Du ser litt slapp ut, er du syk?”
Du ville heller ikke sett så himla pigg og fresh ut hvis du hadde vært oppe halve natten med en unge som ikke vil slutte å skrike  med en oppgave som teller 50% av karakteren din.

9. “Har du sett den siste sesongen av…”
Nei. Du får unnskylde at jeg ikke kan småprate om nye tv-serier, filmer eller bøker, men jeg har vært litt opptatt med å ta vare på et lite menneske som ikke kan overleve uten meg. litt opptatt med å fokusere på utdannelsen min, altså fremtiden min.

10. ” “Du pleide jo alltid å bli med på fest”
Jeg vet at du syns det høres kjedelig ut å sitte hjemme på en lørdags kveld. Men det er så mye stress med å komme seg inn på nattklubben med en barnevogn med en deadline hengende over hodet.

11. “Det må være herlig å få være hjemme med barna pc'n og ta det med ro hele dagen”
Ja, det er jo nesten ikke noe jobb i det hele tatt. Foruten om det at man konstant må lese, skrive, vurdere, kritisere, tenke og reflektere. Det er jo rene ferien, jo…

Kjenner du deg igjen? Del gjerne denne slik at vi kanskje unngår noen av disse kjedelige kommentarene!

Hoho, dette var gøy, selv om det er satt VELDIG på spissen. TENK hvor kvalm folk hadde syntes jeg var om jeg hadde sagt dette!

Herlig :laugh:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er så frustrerende, utmattende, slitsomt og grusomt som mange småbarnsforeldre skal ha det til å ha barn så skal jeg aldri ha barn merker jeg. Så vondt vil jeg ikke meg selv....

(satt på spissen for dere som ikke skjønte det)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehhhh hvorfor hisser folk seg opp pga denne “artikkelen”? Den er jo helt klart ikke ment alvorlig! jeg har 1 barn under 2 år, en hund, bor for tiden alene OG studerer fulltid, jobber også litt. Alle er forskjellige, enten man har barn eller ikke, noen takler søvntap dårligere enn andre, mens andre blir stressa av andre ting, slik er livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 17.4.2016 at 13.00, AnonymBruker skrev:

En ting mange er lei er at småbarnsforeldre ofte forventer at andre skal jobbe jul og nyttår FOR dem. Jeg kjenner til folk som alltid må jobbe i julen fordi de med barn blir prioritert, fordi vi uten barn har ikke lyst til å feire jul. :roll: 

Anonymkode: eead3...fa0

Jeg jobber ALLTID jul og nyttår, så de med barn får fri. Fordi deres tid med familien er viktigere enn min!

Anonymkode: 57d15...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber ALLTID jul og nyttår, så de med barn får fri. Fordi deres tid med familien er viktigere enn min!

Anonymkode: 57d15...680

Deg om det. Andre av oss har også prioriteringer med familiene våre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber ALLTID jul og nyttår, så de med barn får fri. Fordi deres tid med familien er viktigere enn min!

Anonymkode: 57d15...680

Si det til min gamle bestefar, som blir såå glad når han får samle barn og barnebarn hos seg i jula.

 

Men jeg har i grunn fått litt avsmak på dette "Jeg har barn, så jeg skal alltid ha fri i høytidene!". Det var en vanlig holdning blant den eldre garden der jeg jobbet noen år også, selv om det yngste av barna var bare noen få år yngre enn meg. Noen av dem var eldre, og hadde til og med egne barn, mener jeg å huske. Men nei, de eldste skulle ha fri, for de fikk barna sine hjem til jul/påske/nyttår, må vite! Og jeg hadde jo ingen barn å være vertinne for.

- Og nå bor jeg og mine søsken spredt utover i landet, så da er det litt ekstra stas å kunne samle alle annethvert år, om ikke annet.

Anonymkode: 09c7e...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...