Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 Populært innlegg #1 Skrevet 17. april 2016 I dag går jeg på Facebook og leser 11 irriterende ting foreldre får høre av de uten barn. http://www.newsner.com/no/2016/04/11-irriterende-ting-foreldre-faar-hoere-fra-personer-uten-barn/ Jeg kjenner jeg blir irritert av å lese det. Har ikke jeg lov til å være trøtt selv om du har småbarn? Jeg kan være busy selv om jeg ikke har barn. Folk som ikke har barn har kanskje andre ting de som tar opp tiden deres. Og er det ikke hyggelig at folk fremdels husker på deg og inviterer ut i blant selv om du må takke nei? Jeg hadde vært takknemlig at folk fremdeles ville ha meg med på ting og syntes at jeg fortjente en pause om jeg kunne fått barnevakt. "Har du sett den siste sesongen av..." Hvorfor er dette irriterende? Det er bare å si nei. Jeg kjenner småbarnsforeldre som binge watcher Netflix når de små sover. Skal passe seg rundt småbarnsforeldre for å ikke virke ufølsom? Hva kan man prate om? Barna dine? Som person uten barn så blir jeg lei. Ja, om du er min venninne eller et familie medlem så elsker jeg dine barn, men det betyr ikke at jeg bare vil prate om dem. Jeg er venner med deg på Facebook for å holde kontakten med deg også, og jeg syns ofte det er litt rart at du fyller veggen din med bilder av barna dine som ikke er gamle nok til å forstå at barndommen deres blir spredt på internet, i tillegg til at du oppdaterer verden bare ungen din bæsjer i bleien. Jeg syns småbarnsforeldre er kjempe flinke, og jeg ville aldri sagt at dere ikke gjør en bra jobb, men andre personer har et liv utenom barn og det må folk respektere. Selv om vi ikke har barn så kan vi være trøtt og vi kan ha et hektisk liv. Jeg kjenner at det provoserer. Jeg vet at denne linken skal liksom være morsom, men det står faktisk "Kjenner du deg igjen? Del gjerne denne slik at vi kanskje unngår noen av disse kjedelige kommentarene!" Kanskje vi bare skulle gi opp med å forsøkte å kommunisere med småbarnsforeldre? Vi kan jo tydeligvis ikke ha en normal samtale med dem uten at de føler seg støtt og irritert. Anonymkode: eead3...fa0 105
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #2 Skrevet 17. april 2016 Kunne laget en liste på langt over 11 punkter med irriterende ting småbarnsforeldre gjør, ja Det mest graverende med den listen der er kanskje foreldre som tror de har enerett på å være trette og ha lite tid til overs. Det er ikke få sene kvelder jeg har jobbet fordi en mamma måtte løpe til barnehagen. Anonymkode: e2e59...63f 44
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 Populært innlegg #3 Skrevet 17. april 2016 En ting mange er lei er at småbarnsforeldre ofte forventer at andre skal jobbe jul og nyttår FOR dem. Jeg kjenner til folk som alltid må jobbe i julen fordi de med barn blir prioritert, fordi vi uten barn har ikke lyst til å feire jul. Anonymkode: eead3...fa0 63
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #4 Skrevet 17. april 2016 Jeg venter min første, og som så mange så er svangerskapet utfordrende. Kanskje en liten pekepinn på hvordan tida framover blir med våkenetter og lite energi. Men jeg blir og vanvittig provosert av den listen. Foreldre som oppfører seg som om man ikke vet noe om livet fordi man ikke har barn enda, e verste sort. Å få barn er et valg, man er klar over endringene det gjør med livet. Det betyr ikke at man er alene i verden om våkenetter og dårlig tid. Jeg og vet småbarnsforeldre som ikke gjør annet enn Netflix etter leggetid. Når de da spør om jeg har sett den og den serien, så har jeg noen ganger svart at etter middag tar jeg meg et langt bad og ligger med mannen min. Da er det tid for sex og kos. Gjett om det svaret provoserer småbarnsmødre 😂 Anonymkode: efad0...fd8 20
Fiberhusk Skrevet 17. april 2016 #5 Skrevet 17. april 2016 Jeg har ikke barn enda, men føler absolutt ikke at jeg ikke er sliten eller har dårlig tid hele tiden alikevel. Uansett om man har barn eller ikke, så har man stort sett aldri nok tid til noe som helst, og aldri får man nok søvn.... Stort sett, da. Man må bare prøve å gi litt mer faen i hva alle aldre sier og syter om, hele tiden. Lev ditt eget liv og prøv å gjør det som gjør deg glad, når du kan 4
Fiberhusk Skrevet 17. april 2016 #6 Skrevet 17. april 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: En ting mange er lei er at småbarnsforeldre ofte forventer at andre skal jobbe jul og nyttår FOR dem. Jeg kjenner til folk som alltid må jobbe i julen fordi de med barn blir prioritert, fordi vi uten barn har ikke lyst til å feire jul. Anonymkode: eead3...fa0 Jeg vil gjerne jobbe jul og nyttår, og alle andre helligdager, selvom det er en liten i huset, beste vaktene som finnes De som jobber hos oss som har barn og tar fri, de VIL ikke ha fri... Men de gjør det for barna. Kjenner også noen som jobber alikevel. Men hos oss er det ikke noe problem. 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #7 Skrevet 17. april 2016 Kan lage liste med mer enn 11 ting om irriterer meg om småbarnsforeldre. Stusser spesielt på denne “Når jeg får barn skal jeg aldri la dem…” Se på tv? Spise godteri? Spille dataspill? Tro meg, jeg har vært der du er nå, og sagt akkurat det samme. Og vet du hva? Det kommer ikke til å skje." Jeg fikk ikke lov å spise godteri når det ikke var lørdag,fikk ikke se tv når det var legge tid, min mor satte foten ned og det var det. Hun var tross alt min forelder og ikke min bestevenn som verdsatte min mening om saken. Anonymkode: 1ecdd...9e6 19
Majott Skrevet 17. april 2016 #8 Skrevet 17. april 2016 (endret) Jeg har vært småbarnsmor, men ungene er voksne nå, så jeg kan se dette fra begge sider Jeg husker ikke at det var så slitsomt med småbarn. Etter de første mnd så sov de jo natta over, og de la seg mellom kl 19 og 20. Jeg var student da første ble født, hadde også hest da. Da nr to ble født, hadde vi også to hunder som trengte trim og trening (men ikke hest lenger). Samt at begge foreldre jobbet fullt. Jeg jobbet natt som sykepleier, og vi hadde barnehage 2 og 3 dager i uka. Det ble dermed endel dager etter nattevakt der man gikk direkte fra jobb til barnepass. Men sånn var det, og det var fortsatt mulig å ha både hobbyer og et bra liv. Jeg var ikke spesielt sliten da. Det er mulig det er blitt verre å ha barn nå enn for 20 år siden, til tross for full barnehagedekning osv. Og ja, jeg vet at noen har det verre enn jeg hadde det mht til søvn. Nå har jeg to barnebarn, og ser hvordan mine døtre har det. Jeg opplever at de har det omtrent som jeg hadde det, men de har bedre barnehageløsning. Den ene tar utdanning, pluss at hun jobber ved siden av. Den andre er ferdig med utdanning. Begge har barna i barnehage. Jeg ser at hun som både jobber og er student er mer sliten enn hun som er ferdig med utdanning og "bare" jobber. Det er vel naturlig. Ellers har de begge et aktivt liv utenom jobb (og studier) også, der de både reiser, er sosiale og har hobbyer. Begge venter barn nr 2 nå, og ingen av dem har klaget over at det er en belastning å ha barn, så det kan ikke ha vært så avskrekkende å ha barn for dem heller. Med voksne barn nå, så lever jeg som de som er barnløse ettersom ungene har flyttet ut. Såklart jeg kan ha hatt ei dårlig natt og ikke fått nok søvn jeg også. Og jeg kan også ha hatt en travel dag, selv om jeg ikke har barn hjemme. Jeg kan også være sliten, selv om jeg har mye fritid. Det kommer jo helt an på hva man gjør den dagen, og noen dager MÅ man gjøre mer enn andre dager, selv om man ikke har barn hjemme. Endret 17. april 2016 av Majott 5
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #9 Skrevet 17. april 2016 Har heldigvis ikke så mange av de i vennegjengen min.. Men merker at de ofte tror at verden svirrer rundt dem.. ble en gang utskjelt etter noter (av svigerinne ) fordi jeg bare var på besøk en gang i ny og ne.. Sist de var hos meg var da 1,5 år siden.. Men... De hadde jo barn .... En annen venninne ble sur fordi jeg ikke kunne avlaste henne da mannen var på jobbreise-jeg hadde da vært våken hele natta på grunn av jobb .. en kollega av meg fikk beskje om at hun ikke kunne få fri i vinterferien fordi hun ikke hadde barn ! Overtid var og kun for henne siden hun ikke hadde barn.. Da jeg, mor og datteren hennes kom i en diskusjon om definisjonen av en ting ( jeg og datteren var enig ) ble vi avfeiet med "mamma har rett" trumfkortet: du får ikke lov å være enig med henne for hun skal ikke lære at xxx er det samme som yyy. Anonymkode: a6b49...be8 10
super-s Skrevet 17. april 2016 #10 Skrevet 17. april 2016 Og småbarnsmødre klager over at vennene deres "forsvinner"? Rart det der, hvis man ikke kan invitere dem på fest/andre ting, ikke snakke om tv-serier o.l., ikke fortelle om at man er sliten og har mye å gjøre, og man generelt må passe på å ikke tråkke dem på tærne. Hva mener de at vi skal snakke om? Gulp, bæsjebleier og hvor synd det er på dem for at de er slitne? Heldigvis så representerer forhåpentligvis ikke forfatteren av denne listen alle småbarnsmødre. Å få barn er et valg. Hadde det å bli mor vært en sykdom som de ikke kunne noe for, så kunne jeg forstått disse punktene bedre, men de har jo selv valgt å få barn, vel vitende om hvordan livet kommer til å bli de neste årene. Jeg tenker at de har mindre grunn til å klage enn folk uten barn. 23
lostpenguin Skrevet 17. april 2016 #11 Skrevet 17. april 2016 (endret) Jeg kjenner jeg også blir litt provosert av det der. Fordi vi ikke har barn har vi ikke lov til å være trøtte og slitne, har ikke lov til å ha lite penger, og vi har ikke lov til å ha meninger om barn og oppdragelse fordi "Du kommer til å tenke helt annerledes når du får barn". Og alt vi sier eller gjør blir tatt opp på feil måte og blir støtende uansett hvordan man vrir og vender på det. For ikke å snakke om at man plutselig ikke kan ha vondt lenger. "Ååh, så du bristet et ribben? Stakkars deg.. Prøv å klemme ut en 3-4 kg baby ut av et lite hull, du. Kan love deg at det er verre!" Jeg forstår at verdens dems forandres, men MIN verden er den samme, og selv om jeg er veldig glad i barnet, og er glad på dine vegen, er jeg helt ærlig ikke interessert i å snakke om hvordan bæsjen til babyen var da og da, og hvilken farge den ble etter at den spiste det og det. Selv om du har fått barn, må det da gå an å snakke om noe annet uten at man skal bli fornærmet. Inviterer jeg deg med på noe er det ikke å fornærme deg, men fordi jeg tenker at du også kan ha godt av å komme deg ut blandt venner, og tenke litt på deg selv for en gangs skyld. Og at du ikke vil dra fra barnet ditt og la det være hjemme med far, eller bare vil slappe av foran tv'n når barnet har lagt seg fordi du er sliten, er en helt ærlig sak. Eller om du ikke får tak i barnevakt, så er det helt okei. Men det er da ikke noe å bli sur for, vær heller takknemlig for at vi faktisk ønsker å ha deg med! Jeg kan garantere at dersom de ikke blir invitert er det galt også. Jeg er heller ikke interessert i å få snapper om at "Gulpet h*n da 😍" eller 100 andre snapper av babyen hver dag, som jeg likevel kan se på my story, Instagram og Facebook. Jeg vet det ikke er det samme med en hund, men hunden min er på en måte "babyen" min, og jeg forstår da at folk ikke er like interessert i den som det jeg er, selv om den er søt. Og like interessert som du er i hvordan hunden min sin avføring ser ut, er jeg i hvordan bæsjen til babyen din ser ut. Kanskje vi uten barn skal lage en likedan artikkel? "Del gjerne videre slik at vi kanskje unngår slike kommentarer." Endret 17. april 2016 av lostpenguin Skrivefeil. 11
Harlekin Skrevet 17. april 2016 #12 Skrevet 17. april 2016 Jeg har barn og kan si at for min erfaring, har jeg aldri vært så sliten eller hatt så lite tid til meg selv som etter jeg fikk barn. Men, den artikkelen var fullstendig idiotisk og reduserer småbarnsforeldre til sutrende, egosentriske individer. Det vil jeg ikke alle fall ikke være bekjent av. Det finnes helt sikkert noen sånne der ute, men jeg tror ikke de representerer majoriteten. 13
melatonin Skrevet 17. april 2016 #13 Skrevet 17. april 2016 Den leste jeg og, og gud så mange surmaga svar da gitt! Feks den om man har sett siste sessong, hadde noen svart meg så bistert og surt hadde jeg jammen meg blitt skikkelig fornmærmet. Den gir intrykk av at småbarnforeldre kan være så sure og frekke de bare vil! Og om man blir invitert bort kan man være høflig, for jommen skal du vite at de hadde blitt sure om de IKKE ble invitert. Det var en helt usakig artikkel. Var ei på face som hadde linket til den og skrevet "hehe, helt sant", skal i hverfall ikke drive smalltalk med henne da i allefall for da er jo jeg bare irriterende. Det er og irriterende å bare høre om barna til andre og, bare så det er sagt. 7
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #14 Skrevet 17. april 2016 19 minutter siden, Harlekin skrev: Jeg har barn og kan si at for min erfaring, har jeg aldri vært så sliten eller hatt så lite tid til meg selv som etter jeg fikk barn. Men, den artikkelen var fullstendig idiotisk og reduserer småbarnsforeldre til sutrende, egosentriske individer. Det vil jeg ikke alle fall ikke være bekjent av. Det finnes helt sikkert noen sånne der ute, men jeg tror ikke de representerer majoriteten. Jeg tror ikke de er en majoritet, jeg håper i alle fall ikke det. Man blir jo provsert på vegne av seg selv, men man føler og irritasjon fordi det gir et image av at småbarnsfamilier sutrer på denne måten, og det er ikke alltid riktig. Jeg har møtt noen som tror hele verden roterer rundt deres baby, men heldigvis er de fleste ikke slik. Jeg håper ikke jeg har gitt intrykk av at jeg tror alle er slik. TS Anonymkode: eead3...fa0 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #15 Skrevet 17. april 2016 For en utrolig arrogant artikkel. Jada! Det er BARE de med barn som får være slitne... Anonymkode: 1ac89...ed0 6
stan Skrevet 17. april 2016 #16 Skrevet 17. april 2016 Det er vel menneskelig å irritere seg, særlig når man er sliten. Alle andre tenker bare på seg selv. Det er bare jeg som tenker på meg! 2
Gjest O.G. Skrevet 17. april 2016 #17 Skrevet 17. april 2016 Fatter ikke at dere gidder å bli provosert. Overse de her "fæle småbarnsforeldrene".
Sirah Skrevet 17. april 2016 #18 Skrevet 17. april 2016 (endret) Jeg orker ikke å la meg provosere, men jeg er veldig enig. Spesielt skjønner jeg ikke hvorfor småbarnsforeldre blir fornermet over å bli invitert med på ting! Er det ikke hyggelig at folk tenker på en og spør da? Ei venninne ble supersur hver gang jeg spurte henne om å være med på noe for jeg måtte jo skjønne at hun ikke kunne det når hun hadde barn.... Så sluttet jeg å spørre og da var det galt også. Jeg innkluderte henne ikke lenger.... Damed if you do, damed if you dont...... Jeg var en gang satt ut av spill en god stund pga en operasjon men jeg ble veldig glad hver gang folk sendte en mld og spurte om jeg ville ditt eller datt. De viste jo at jeg mest sannsynlig måtte si nei, men jeg satte utrolig stor pris på at de tenkte på meg alikevel. Endret 17. april 2016 av Sirah 11
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #19 Skrevet 17. april 2016 Har et par slike mødre i omgangskretsen jeg og, men de fleste av oss er ikke sånn. Felles for oss alle er at vi er stort sett som vi var før barn - de som sutrer og klager nå, sutret og klaget like mye før de fikk barn. De hadde det verst uansett, og har det verst ennå. Hun ene har i tillegg 3 barn, mot oss andre som "bare" har 1 og 2, og DET får vi høre ofte.. Anonymkode: 3f3b6...a82 3
StineN Skrevet 17. april 2016 #20 Skrevet 17. april 2016 Typisk småbarnsforeldre å være slik som det der. egoistiske folk er de. I jula i fjor 2015, så ville en kollega av meg at jeg skulle jobbe for henne. og så på det som en selvfølge siden jeg ikke har barn. Endte med at jeg fleksa senioritet og rang og hu måtte pent jobbe hele jula, også på juleaften. Har satt henne opp til å jobbe i vinterferien i år også. 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå