Gå til innhold

Kan man få boliglån uten inntekt med kausjonist?


ajarRun

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kausjonere for et hus/leilighet til søsteren min. Hun har ingen inntekt og begynner snart å studere, vil hun kunne få boliglån dersom jeg kausjonerer for det? Ser at det vil begrense hvor mye jeg kan låne, men jeg trenger ikke mer enn to-tre millioner så det tror jeg går helt fint.

Noe jeg bør tenke på? Har også vurdert å bare selv kjøpe huset/leiligheten, og så ta husleie, for da har jeg bedre kontroll over at det blir betalt ned, så kan jeg bare gi henne pengene tilbake når jeg selger det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uten inntekt så holder det ikke å være kun kausjonist. Du kan eventuelt være medlåntaker om du ønsker å hjelpe henne. Uten at hun har inntekt så vil det jo være du som bærer hele risikoen for at lånet betales, og hun må etterhvert tjene godt nok til å søke om å ta over lånet alene for at du ikke lenger skal heftes med dette.

Det kommer også litt an på hva hun skal studere og hvor lenge det er til hun er ferdigutdannet, er det innen få år og et yrke hvor man er "sikret" en viss inntekt så er det en sjanse for at hun kan få lånet uten deg som medlåntaker. Har hun heller ingen egenkapital så må du eventuelt kausjonere for ca 15% av beløpet.

Ellers kan det jo være en god ide å kjøpe og leie ut til henne som du skriver, hvis dere skriver en god avtale dere imellom.

Anonymkode: 00405...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kausjonisten er der som en ekstra sikkerhet i tilfelle låntaker ikke betaler. Låntaker skal fortsatt ha betalingsevne. 

Dersom det kun er du som kan, og dermed skal, betale lånet så burde du være låntaker, eller i det minste medlåntaker. 

 

Anonymkode: 45345...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...