Gå til innhold

Dere lærere: 1-7 trinn eller 5-10? Greier ikke å bestemme meg!


tidsklemma

Anbefalte innlegg

Sitter med søknaden til Samordna Opptak nå, og trodde jeg hadde bestemt meg for samlingsbasert glu 5-10 gjennom Studiesenteret og høyskolen på Notodden. Men så er det slik at jeg har muligheten til å ta 1-7 samlingsbasert på Hihm (Hamar), som har et veldig godt rykte. Det nettbaserte opplegget gjennom Notodden er visst så som så har jeg hørt.... 

What to do? Har jo mest lyst til å jobbe med aldersgruppen fra 11/12 og oppover, men vil gjerne høre om deres hverdag på de ulike trinnene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, tidsklemma skrev:

Sitter med søknaden til Samordna Opptak nå, og trodde jeg hadde bestemt meg for samlingsbasert glu 5-10 gjennom Studiesenteret og høyskolen på Notodden. Men så er det slik at jeg har muligheten til å ta 1-7 samlingsbasert på Hihm (Hamar), som har et veldig godt rykte. Det nettbaserte opplegget gjennom Notodden er visst så som så har jeg hørt.... 

What to do? Har jo mest lyst til å jobbe med aldersgruppen fra 11/12 og oppover, men vil gjerne høre om deres hverdag på de ulike trinnene. 

Hvis du tar den utdanningen der så begrenser du deg selv kun til barneskole, det tror jeg ikke er så lurt valg. Brenner du mye for et spesielt fag så vil du stortrives på høyere trinn (mer utfordringer), men er du mer opptatt av det pedagogiske og være nesten som en ekstramamma/pappa så er barneskolen den rette plassen..

Anbefaler at du tar bachelor eller master i et undervisningsfag og 60 studiepoeng i et fag til (enten samtidig eller senere) og supplerer med ett år med PPU. Dette gir deg mulighet til å jobbe fra 5. klasse opp til VGS. Ønsker du mer lønn så er det anbefalt å ta master i et av undervisninnsfagene. Mange lærerstudier krever nå masterutdanning uansett så lurt å satse på det med en gang så du er sikret!

Jeg er utdannet lektor (mastergrad i engelsk+1 år med PPU) og har jobbet på VGS og ungdomsskole, og er glad for at jeg har mulighet til å veksle mellom trinn og til og med gå ned på barneskole hvis jeg vil "stresse ned" med  eksamenskjøret..

Du er sikkert veldig gira på barneskolen nå og ser sikkert for deg at du vil alltid være der, men take my advice; ikke begrens deg til bare barneskolen! 

Anonymkode: d6269...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du tar den utdanningen der så begrenser du deg selv kun til barneskole, det tror jeg ikke er så lurt valg. Brenner du mye for et spesielt fag så vil du stortrives på høyere trinn (mer utfordringer), men er du mer opptatt av det pedagogiske og være nesten som en ekstramamma/pappa så er barneskolen den rette plassen..

Anbefaler at du tar bachelor eller master i et undervisningsfag og 60 studiepoeng i et fag til (enten samtidig eller senere) og supplerer med ett år med PPU. Dette gir deg mulighet til å jobbe fra 5. klasse opp til VGS. Ønsker du mer lønn så er det anbefalt å ta master i et av undervisninnsfagene. Mange lærerstudier krever nå masterutdanning uansett så lurt å satse på det med en gang så du er sikret!

Jeg er utdannet lektor (mastergrad i engelsk+1 år med PPU) og har jobbet på VGS og ungdomsskole, og er glad for at jeg har mulighet til å veksle mellom trinn og til og med gå ned på barneskole hvis jeg vil "stresse ned" med  eksamenskjøret..

Du er sikkert veldig gira på barneskolen nå og ser sikkert for deg at du vil alltid være der, men take my advice; ikke begrens deg til bare barneskolen! 

Anonymkode: d6269...ecb

Nei, det er egentlig ungdomsskolen jeg vil arbeide i, men er redd for at undervisningsopplegget jeg da må følge er for dårlig. Blir liksom skeptisk når folk prater om det. Ville så gjerne tatt det gjennom hihm.... Men jeg kan jo ikke la det bestemme valget mitt😯

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest earlgrey

Husk at du kan omprioritere valgene dine til 1 juli så ikke stress så mye med det :) jeg ville gått for 5-10, med mindre du har veldig lyst til å jobbe med små barn da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du jobbe med små barn eller vil du jobbe med større barn? :) Jeg ville tatt utgangspunkt i det spørsmålet ikke hvordan folk sier skolen er! Jeg er glad i små barn,har jobbet i barnehage og trives best med den aldersgruppen. Derfor valgte jeg 1-7 trinn.  Husk at på barneskolen er det mer pedagogikk, sang og tørske snørr mens på ungdomsskolen er det mer fag, retting av prøver og elever som krever mer av deg faglig. :)

Endret av Tingeliing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...