Gå til innhold

Kreve inn penger jegvhar lånt ut? Hvordan?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lånte en venn noen tusen for godt over 6 mnd siden og har blitt lovet de tilbake flere ganger.

Det er ikke så mange tusen, men de er allikevel mye for meg.

Jeg har skriftlige meldinger på at han lover å betale neste mnd og beløpet står oppført. Dette har han som sagt lovet flere ganger, så jeg har flere meldinger som "bevis"

Jeg bare lurer på hvordan jeg skal få frem for å gjøre dette på riktig måte. Jeg har i siste mld sagt at hvis jeg ikke får pengene innen uka er omme, så går jeg videre med det.

Er det noen som kan være så snille og forklare meg hv jeg skal gjøre, bortsett fra å aldri låne noe til han igjen 😊

Anonymkode: 60054...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Juridisk kommer du ikke langt i praksis. 

Men du kan jo legge ut kopier av sms'ene på Facebook veggen hans. 

Eller sende dem til mora hans. 

Eller true med det. 

Lån aldri ut penger uten sikkerhet eller pant. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som hovederegel så foreldes lån etter tre år. Husk det.

Ta med deg alt du har av bevis til Forliksrådet. Sms, bankutskrift og lignende. De hjelper deg med å utforme en forliksklage. Dette er gratis, bortsett fra et lite gebyr for behandlingen av selve saken. Be også om en fraværsdom.

Får du en forliksdom på skyldig beløp, kan du benytte det offentlige til å drive inn gjelden akkurat som næringsdrivende gjør, med trekk i lønn, salg av eiendeler osv.

Dette er ikke akkurat konfliktdempende steg, men du har "sanksjons"-muligheter hvis den som lånte pengene ikke vil innfri sin forpliktelse.

 

Anonymkode: 06861...9f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Som hovederegel så foreldes lån etter tre år. Husk det.

Ta med deg alt du har av bevis til Forliksrådet. Sms, bankutskrift og lignende. De hjelper deg med å utforme en forliksklage. Dette er gratis, bortsett fra et lite gebyr for behandlingen av selve saken. Be også om en fraværsdom.

Får du en forliksdom på skyldig beløp, kan du benytte det offentlige til å drive inn gjelden akkurat som næringsdrivende gjør, med trekk i lønn, salg av eiendeler osv.

Dette er ikke akkurat konfliktdempende steg, men du har "sanksjons"-muligheter hvis den som lånte pengene ikke vil innfri sin forpliktelse.

 

Anonymkode: 06861...9f4

Et lite gebyr? Ett rettsgebyr på kr. 1025 i 2016. 

Anonymkode: 8b2d8...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et lite gebyr? Ett rettsgebyr på kr. 1025 i 2016. 

Anonymkode: 8b2d8...6da

Kan tas med som krav om sakskostnader.

Alternativet er å la være å involvere forliksrådet, og bare anse pengene som tapt. TS får velge.

Anonymkode: 06861...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er ca 30 år, så å sende dette til moren hans hjelper nok ikke. Jeg er ikke sv den typen som legger dette ut på Facebook heller. 

Jeg skal ringe forliksrådet i morgen og høre med de.

Tusen takk for svar 😊

Anonymkode: 60054...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har jo bevis - så om du virkelig vil ha pengene igjen ville jeg ha kjørt egeninkasso. Koster deg 500 kr via Conta.no.

Der sender du ut varsel først, og så går det til inkasso. Om han ikke betaler da - går saken videre namsmannen/forliksrådet. Så blr det evt utleggsforretning. Jeg har et enkeltmannsforetak, og det går som privatperson - så har benyttet meg av dette flere ganger. Og fått pengene jeg skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...