skruf Skrevet 13. april 2016 #21 Skrevet 13. april 2016 Her synes jeg stefar helt klart burde vært med på å betale for sin familie. Hvis ikke får du snakke med han om det, at du ikke har økonomi til det, og at du da må vurdere å trekke invitasjonene. Blir synd for konfirmanten da, hun har sikkert et nært forhold til stefamilien siden de har vært i livet hennes lenge og hun har lyst å ha de der på dagen sin. Far til jenta bør og spytte inn litt, men det er ikke riktig at han skal betale for din mann´s familie. Men, jeg synes han bør betale litt mere enn for sine 4 gjester. Det er jo ikke bare middagskuverten som koster, men også kaker, drikke, bordpynt, klær til konfirmanten... 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #22 Skrevet 13. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg skulle med glede ha betalt for stefar og stedatter, men har ikke råd til å betale for hele stefars slekt uten at han bidrar selv Anonymkode: 0b945...1b3 Har konfirmanten så god kontakt med alle de som er invitert? Litt sent nå, men "alle" på stefars side bør jo ikke komme. Anonymkode: b21ab...352
skruf Skrevet 13. april 2016 #23 Skrevet 13. april 2016 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har konfirmanten så god kontakt med alle de som er invitert? Litt sent nå, men "alle" på stefars side bør jo ikke komme. Anonymkode: b21ab...352 Hvis hun har god kontakt med de så bør de jo få komme! Vi inviterte selv steforeldre på begge sider, da jenta har god kontakt med de og de behandler henne på lik linje som om det hadde vært blodsbånd i mellom de. (men hos oss så betalte jeg og stefar halve, og far og stemor halve, selv om det ikke var helt jevnt fordelt med gjester. Var flere fra far sin side enn min da jeg har liten familie)
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #24 Skrevet 13. april 2016 Hvis datteren din ser på slekten til samboeren din som sin slekt, så er det jo naturlig at de får komme, men da er det også naturlig at samboeren din ser logikken i at sammen med dette slektsskapet så bør han som fungerende far betale for den delen! Barnefar skal iHVERTfall ikke betale for samboeren din sin slekt! Så kan heller TS betale for bunad/konfirmasjonsgave alene. Anonymkode: c5e19...00e 1
Zienna Skrevet 13. april 2016 #25 Skrevet 13. april 2016 Nei, jeg synes ikke det er riktig at biologisk far skal betale halvparten av et konfirmasjonsselskap som han ikke selv har væt med på å bestemme omfanget av eller kostnadsnivået for. Om jeg har lest riktig blir dere 44 mennesker, hvorav 4 er fra hans familie. Øvrig gjesteliste er fra din og din samboers familie, og far har ikke hatt noen innflytelse her. Synes samboeren din er ute på veldig tynn is her! 2
Peter007 Skrevet 14. april 2016 #26 Skrevet 14. april 2016 (endret) 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Håper jeg kan få litt input her. Datter skal konfirmere seg om en mnd. Bio far har vært mer eller mindre fraværende siden datter var 1 år, men de siste årene har det vært litt sporadisk kontakt. Han har aldri bidratt økonomisk, bidrag blir sjeldent betalt osv. Jeg er samboer på ny. Og i konfirmasjonen til datter har hun bedt om å ha selskapet her hjemme og om å få invitere familien på min side, familie til stefar + bio far m/samboer og farmor m/ samboer. Totalt blir vi 40 gjester, hvor (sett bort fra de 4 fra bio fars side) halvparten er min samboers familie og halvparten min side. Samboer og jeg har totalt separat økonomi. Og han mener at bio far bør betale halvparten av alle utgifter og jeg resten. Jeg mener det er mer riktig at bio far betaler for sine 4, og at samboer og jeg betaler for vår familier sammen. Noen forslag..? Anonymkode: 0b945...1b3 Det er slik at du kan søke NAV om særtilskudd i ettertid. Dette kan du lese om på NAV.no Utgifter skal være innenfor rimelighetens grenser. Far skal få utale seg til NAV. Du må altså legge ut og sende inn dokumenterte utgifter i ettertid. Far kan holde selskap og gjøre det samme mot deg. Utgifter for hver av søknader blir delt etter inntektsbrøken som i barnebidraget om det blir godkjent. Kostbare utgifter kan ikke regnes med. Når det kun er fire personer fra fars familie invitert kan det også vektlegges. Vil far selv være tilstede? Endret 14. april 2016 av Peter007
Gjest Marillia Skrevet 14. april 2016 #27 Skrevet 14. april 2016 I utgangspunktet skal far og mor betale halvparten hver, men det må taes hensyn til om det er ulikt antall gjester fra hver side. I ts tilfelle er det ikke rett at far skal betale halve konfirmasjonen. Jeg hadde valgt å sette opp budsjett om jeg var deg, og se litt på hvilke ekstra utgifter det blir siden det er flest fra mor og stefars side. Enkelte utgifter har man uavhengig antall gjester; men de fleste utgifter økes i takt med antall gjester. Nå vet ikke vi hvilke utgifter dere har, men enkelte ting som antrekk til konfirmanten enten det er kjole eller bunad, blomsteroppsats foran konfirmanten osv kommer uavhengig av antall gjester. Forøvrig er det rett og rimelig at du får dekket dine utgifter til kakene du har bakt osv, i tillegg til at du står for alt arbeid i ditt eget hus. Synes det er veldig rart om ikke stefar skal bidra her. Jeg er riktignok ikke vant med delt økonomi, men akkurat til en konfirmasjon der hans familie utgjør så mange hadde jeg forventet et bidrag også fra stefar.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2016 #28 Skrevet 14. april 2016 Har det ganske likt. Sønnen min kaller stefar for pappa og biofar blir kaldt etter navnet hans fordi at han bare har sett sønnen sin 1-2 dager i året. Min mann og jeg deler alle utgifter likt for alle barna, også min sønn. Han ble konfirmert i fjor og det var vi som sammen tok den kostnaden selv om biofar også var invitert. Ville aldri vært sammen med en mann om han ikke godtok sønnen min som sin egen når han visste hvor fraværende biofaren var. Var veldig viktig for meg at sønnen min hadde en farsfigur som tok seg av han som sin egen. Men jeg var klar på dette da vi ble sammen så har aldri vært et spørsmål her. Anonymkode: 3a59d...c83
AnonymBruker Skrevet 14. april 2016 #29 Skrevet 14. april 2016 11 timer siden, Peter007 skrev: Det er slik at du kan søke NAV om særtilskudd i ettertid. Dette kan du lese om på NAV.no Utgifter skal være innenfor rimelighetens grenser. Far skal få utale seg til NAV. Du må altså legge ut og sende inn dokumenterte utgifter i ettertid. Far kan holde selskap og gjøre det samme mot deg. Utgifter for hver av søknader blir delt etter inntektsbrøken som i barnebidraget om det blir godkjent. Kostbare utgifter kan ikke regnes med. Når det kun er fire personer fra fars familie invitert kan det også vektlegges. Vil far selv være tilstede? Far vil selv være til stede ja, men han har ikke vært med på å planlegge og ta noen avgjørelser. Syns da det blir feil å kreve at han dekker halvparten av utgiftene. Anonymkode: 0b945...1b3 3
Rosalie Skrevet 14. april 2016 #30 Skrevet 14. april 2016 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Det mener jeg også er rettferdig, men samboer er totalt uenig. Anonymkode: 0b945...1b3 Samboeren din er en dust.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2016 #31 Skrevet 14. april 2016 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har det ganske likt. Sønnen min kaller stefar for pappa og biofar blir kaldt etter navnet hans fordi at han bare har sett sønnen sin 1-2 dager i året. Min mann og jeg deler alle utgifter likt for alle barna, også min sønn. Han ble konfirmert i fjor og det var vi som sammen tok den kostnaden selv om biofar også var invitert. Ville aldri vært sammen med en mann om han ikke godtok sønnen min som sin egen når han visste hvor fraværende biofaren var. Var veldig viktig for meg at sønnen min hadde en farsfigur som tok seg av han som sin egen. Men jeg var klar på dette da vi ble sammen så har aldri vært et spørsmål her. Anonymkode: 3a59d...c83 Vi har helt separat økonomi vi. Vet ikke hvordan det har blitt slik, men..... Får gå i tenkeboksen og se hva jeg skal gjøre, vil ikke måtte uinvitere noen heller Anonymkode: 0b945...1b3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2016 #32 Skrevet 14. april 2016 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har det ganske likt. Sønnen min kaller stefar for pappa og biofar blir kaldt etter navnet hans fordi at han bare har sett sønnen sin 1-2 dager i året. Min mann og jeg deler alle utgifter likt for alle barna, også min sønn. Han ble konfirmert i fjor og det var vi som sammen tok den kostnaden selv om biofar også var invitert. Ville aldri vært sammen med en mann om han ikke godtok sønnen min som sin egen når han visste hvor fraværende biofaren var. Var veldig viktig for meg at sønnen min hadde en farsfigur som tok seg av han som sin egen. Men jeg var klar på dette da vi ble sammen så har aldri vært et spørsmål her. Anonymkode: 3a59d...c83 Her har vi helt separat økonomi, og alle kostnader ifm barna går på meg. Men her trodde jeg det mest logiske var å dele utgifter ettersom halvparten av gjestene er fra stefars familie Anonymkode: 0b945...1b3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2016 #33 Skrevet 14. april 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har helt separat økonomi vi. Vet ikke hvordan det har blitt slik, men..... Får gå i tenkeboksen og se hva jeg skal gjøre, vil ikke måtte uinvitere noen heller Anonymkode: 0b945...1b3 Fukkstendig separat økonomi er no-go for meg. Så ville diskutert økonomien. Anonymkode: 01e98...227 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2016 #34 Skrevet 14. april 2016 Her har heller aldri biofar bidratt økonomisk. Ikke i det hele tatt. Men han tar faktisk regninga 50/50 med meg på konfirmasjonen til sønnen vår. Og det var ikke et spørsmål en gang. Vi blir ca 50 personer med mat som jeg lager selv. Jeg sa i fra for over ett år siden, så han fikk anledning til å legge av penger til denne dagen. Og det har han gjort. Familie, uansett om det er min, hans eller stefars, er like mye vår sønns familie. Og denne dagen er for HAN. Så jeg syns det er rett og rimelig at han deler likt på utgiftene uavhengig av hvilken del gjestene tilhører. Anonymkode: 2b498...971
AnonymBruker Skrevet 14. april 2016 #35 Skrevet 14. april 2016 Egentlig en trist problemstilling... Selvsagt skal far bidra til datterens konfirmasjon! At han ikke har bidratt økonomisk tidligere og sjelden betalt bidrag fritar ham i alle fall ikke for dette. Det er mye som koster når man skal ha konfirmasjon. Her tenker jeg at far bør betale halvparten av det konfirmantens antrekk koster, samt en del av utgiftene til selskapet. Det er helt vanlig at begge foreldrene deler på større utgifter, det kan være konfirmasjon, tannregulering, dyrt sportsutstyr... Jeg synes også det er litt pussig at TS sin nye samboer overhodet ikke ønsker å bidra til dagen - når selskapet attpåtil skal holdes hjemme hos dem. Kanskje må alle de voksne her gå litt i seg selv og tenke over hvem denne dagen er for, slik at de ikke ødelegger det hele for konfirmanten? Anonymkode: c6eca...7f8 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2016 #36 Skrevet 14. april 2016 Nå har akkurat samboer foreslått å tilby datteren min 7000 kr for å droppe hele konfirmasjonen. Dette var etter han så forlaget mitt til bordplassering og uttalte at han aldri kom til å sitte ved samme bord som eksen min 😡 Anonymkode: 0b945...1b3
skruf Skrevet 14. april 2016 #37 Skrevet 14. april 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå har akkurat samboer foreslått å tilby datteren min 7000 kr for å droppe hele konfirmasjonen. Dette var etter han så forlaget mitt til bordplassering og uttalte at han aldri kom til å sitte ved samme bord som eksen min 😡 Anonymkode: 0b945...1b3 Tilby datteren din tilsvarende sum for å droppe stefar og hans familie. Så kan du, eksen, datteren deres og biologisk slekt kose dere sammen og ha en fin dag uten denne dusten til stefar. 5
AnonymBruker Skrevet 14. april 2016 #38 Skrevet 14. april 2016 45 minutter siden, skruf skrev: Tilby datteren din tilsvarende sum for å droppe stefar og hans familie. Så kan du, eksen, datteren deres og biologisk slekt kose dere sammen og ha en fin dag uten denne dusten til stefar. Og TS bør stoppe samboer helt. Han opptrer jo som en umoden tenåring. Anonymkode: 4e548...574 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2016 #39 Skrevet 14. april 2016 Jeg var i litt tilsvarende situasjon i fjor, bortsett fra at far hadde 12 inviterte gjester. Jeg valgte å betale alt, da jeg vet at far ikke har så god kontroll på økonomien. Mitt fokus var at konfirmanten skulle få en perfekt dag, og da gjorde det meg ingenting at jeg måtte dra lasset. Anonymkode: 473f5...077 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2016 #40 Skrevet 14. april 2016 23 timer siden, skruf skrev: Hvis hun har god kontakt med de så bør de jo få komme! Vi inviterte selv steforeldre på begge sider, da jenta har god kontakt med de og de behandler henne på lik linje som om det hadde vært blodsbånd i mellom de. (men hos oss så betalte jeg og stefar halve, og far og stemor halve, selv om det ikke var helt jevnt fordelt med gjester. Var flere fra far sin side enn min da jeg har liten familie) Var jo derfor jeg spurte. Tanten til stefar må jo ikke komme om konfirmanten ikke hadde et nært forhold til henne. Anonymkode: b21ab...352
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå