AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #1 Skrevet 13. april 2016 Håper jeg kan få litt input her. Datter skal konfirmere seg om en mnd. Bio far har vært mer eller mindre fraværende siden datter var 1 år, men de siste årene har det vært litt sporadisk kontakt. Han har aldri bidratt økonomisk, bidrag blir sjeldent betalt osv. Jeg er samboer på ny. Og i konfirmasjonen til datter har hun bedt om å ha selskapet her hjemme og om å få invitere familien på min side, familie til stefar + bio far m/samboer og farmor m/ samboer. Totalt blir vi 40 gjester, hvor (sett bort fra de 4 fra bio fars side) halvparten er min samboers familie og halvparten min side. Samboer og jeg har totalt separat økonomi. Og han mener at bio far bør betale halvparten av alle utgifter og jeg resten. Jeg mener det er mer riktig at bio far betaler for sine 4, og at samboer og jeg betaler for vår familier sammen. Noen forslag..? Anonymkode: 0b945...1b3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #2 Skrevet 13. april 2016 Dette skal deles 50/50 mellom deg og jentens biologiske far. Anonymkode: 29725...f20 5
Outlander Skrevet 13. april 2016 #3 Skrevet 13. april 2016 Absolut IKKE bør den bio far må betale for alle dere. Synes det er helt urimelig. MEN, på andre side synes jeg at han bør faktisk skamme seg litt at han har aldri bidratt noe økonomisk. Husk at han er invitert KUN fordi datteren din vil ha han der, og det er det som er mest viktig. Hvis halvparten er din samboers familie bør han selv betale en del av selskapet. 4
Outlander Skrevet 13. april 2016 #4 Skrevet 13. april 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette skal deles 50/50 mellom deg og jentens biologiske far. Anonymkode: 29725...f20 Hvis det var en bio far som var mye i bildet ja. Men han har ikke vært det og for hans familie er det kun 4 av de. Synes dette sure eple bør moren og samboeren spise, for datterens del. 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #5 Skrevet 13. april 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette skal deles 50/50 mellom deg og jentens biologiske far. Anonymkode: 29725...f20 Selv om det kun er 4 stk fra hans familie? Nå vet jeg jo at han lest sannsynlig ikke har råd til å betale for en ekstra 16 stk, men om han hadde, kunne jeg krevd det? Anonymkode: 0b945...1b3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #6 Skrevet 13. april 2016 7 minutter siden, Outlander skrev: Absolut IKKE bør den bio far må betale for alle dere. Synes det er helt urimelig. MEN, på andre side synes jeg at han bør faktisk skamme seg litt at han har aldri bidratt noe økonomisk. Husk at han er invitert KUN fordi datteren din vil ha han der, og det er det som er mest viktig. Hvis halvparten er din samboers familie bør han selv betale en del av selskapet. Det mener jeg også er rettferdig, men samboer er totalt uenig. Anonymkode: 0b945...1b3
nurcos Skrevet 13. april 2016 #7 Skrevet 13. april 2016 Han betaler for sine gjester, du for dine. Hvis du prøver å presse han til å betale 50/50, så kan det hende han velger å ikke møte opp, og det hadde vært synd for datteren din. Dette er hennes dag, så unngå så mange konflikter som mulig. 5
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #8 Skrevet 13. april 2016 2 minutter siden, nurcos skrev: Han betaler for sine gjester, du for dine. Hvis du prøver å presse han til å betale 50/50, så kan det hende han velger å ikke møte opp, og det hadde vært synd for datteren din. Dette er hennes dag, så unngå så mange konflikter som mulig. Takk for godt råd. Helt enig 😊 Anonymkode: 0b945...1b3
Outlander Skrevet 13. april 2016 #9 Skrevet 13. april 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det mener jeg også er rettferdig, men samboer er totalt uenig. Anonymkode: 0b945...1b3 Samboeren egentlig har null å si over dette. Det eneste grunn bio faren er der er fordi datteren din ønsker det. Han har ikke vært der for henne hele livet hennes, hvorfor skal han nå ønsker å bruke resurser for å betale for en fest han var ikke engang med å planlegge? Hvis hele slektningen hans kom da er det annerledes. Tror samboeren må faktisk være stille og slutt å gi deg enda mer stress. 4
Gjest Juami Skrevet 13. april 2016 #10 Skrevet 13. april 2016 (endret) Selv om bio far ikke har vært med på å betale noe i oppveksten (går ut i fra at han har betalt bidrag, i mot satt fall kunne dette gått igjennom NAV), så er det ikke rettferdig at han skal betale halvparten for 44 gjester når kun 4 av dem er bio far m/ fam. Men at han kan være med på å betale noe av selskapet er ikke urimelig, og det burde han jo strengt tatt allerede ha tilbydd seg. Som en annen har skrevet over her så kan du risikere at bio far velger å ikke komme om han må være med på å betale halvparten av selskapet. Og det går kun utover datteren din. Du kan jo spørre samboeren din hvorfor han mener det er rettferdig at bio far skal betale halvparten i en selskap der halvparten av gjestene er familien til samboeren din, og kun 4 gjester tilhører bio far? For jeg skjønner ikke helt logikken her. Om det er samboeren din sin måte å prøve å straffe bio far for å bidratt lite økonomisk i oppveksten er det helt feil måte å ta det på. Da bør dere heller høre om penger til ting som går direkte til datteren deres, som f.eks økonomisk hjelp til fritidsaktiviteter. Endret 13. april 2016 av Juami
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #11 Skrevet 13. april 2016 14 minutter siden, Outlander skrev: Samboeren egentlig har null å si over dette. Det eneste grunn bio faren er der er fordi datteren din ønsker det. Han har ikke vært der for henne hele livet hennes, hvorfor skal han nå ønsker å bruke resurser for å betale for en fest han var ikke engang med å planlegge? Hvis hele slektningen hans kom da er det annerledes. Tror samboeren må faktisk være stille og slutt å gi deg enda mer stress. Problemet er at jeg har tatt det som en selvfølge at samboer er med å betaler for sin familie, og nå sitter jeg med skjegget i postkassa da jeg ikke har råd til å betale for 36 gjester alene. Ja, jeg burde selvfølgelig fått dette bekreftet på forhånd, men jeg dreit på draget her ved å ta det for gitt. Anonymkode: 0b945...1b3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #12 Skrevet 13. april 2016 2 minutter siden, Juami skrev: Selv om bio far ikke har vært med på å betale noe i oppveksten (går ut i fra at han har betalt bidrag, i mot satt fall kunne dette gått igjennom NAV), så er det ikke rettferdig at han skal betale halvparten for 44 gjester når kun 4 av dem er bio far m/ fam. Men at han kan være med på å betale noe av selskapet er ikke urimelig, og det burde han jo strengt tatt allerede ha tilbydd seg. Som en annen har skrevet over her så kan du risikere at bio far velger å ikke komme om han må være med på å betale halvparten av selskapet. Og det går kun utover datteren din. Du kan jo spørre samboeren din hvorfor han mener det er rettferdig at bio far skal betale halvparten i en selskap der halvparten av gjestene er familien til samboeren din, og kun 4 gjester tilhører bio far? For jeg skjønner ikke helt logikken her. Om det er samboeren din sin måte å prøve å straffe bio far for å bidratt lite økonomisk i oppveksten er det helt feil måte å ta det på. Da bør dere heller høre om penger til ting som går direkte til datteren deres, som f.eks økonomisk hjelp til fritidsaktiviteter. Samboers svar : "Det er jo hans datter". Det var alt 😕 Anonymkode: 0b945...1b3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #13 Skrevet 13. april 2016 Her i huset betaler jeg for stefar og min familie, far for sin. Anonymkode: b21ab...352
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #14 Skrevet 13. april 2016 Ingen reagerer på at det skrives biofar, men hvis noen så mye som prøver seg på å skrive biomor så kommer hele hylekoret med at det finnes bare en mor. Dobbeltmoralen på sitt beste! Anonymkode: f66bb...e4e 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #15 Skrevet 13. april 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen reagerer på at det skrives biofar, men hvis noen så mye som prøver seg på å skrive biomor så kommer hele hylekoret med at det finnes bare en mor. Dobbeltmoralen på sitt beste! Anonymkode: f66bb...e4e Litt usikker på hva det har med denne saken å gjøre.... Anonymkode: 0b945...1b3 5
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #16 Skrevet 13. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Samboers svar : "Det er jo hans datter". Det var alt 😕 Anonymkode: 0b945...1b3 Ja, det er hans datter, men omtrent 50% av gjestene kommer fra samboeren din sin familie. Da er det rett og rimelig at samboeren bidrar økonomisk i selskapet også. Også kan bio far bidra litt. For jeg mener jo ikke at bio far skal slippe unna all ansvar for selskapet. Det er jo ikke bare mat som koster i et sånt selskap selv om dere skal ha det hjemme, men også pynt, kaker (du kan jo spørre bio-far om han eller noen i familien hans også kan bidra med kaker), klær til datteren din osv. Samt at du bruker ekstra ressurser på å vaske hus før og etter selskap, pynte og rydde. Dette slipper bio far unna, så at han bidrar noe økonomisk i selskapet er ikke urimelig å kreve. Anonymkode: f4847...1ae 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #17 Skrevet 13. april 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her i huset betaler jeg for stefar og min familie, far for sin. Anonymkode: b21ab...352 Jeg skulle med glede ha betalt for stefar og stedatter, men har ikke råd til å betale for hele stefars slekt uten at han bidrar selv Anonymkode: 0b945...1b3
Kattugla Skrevet 13. april 2016 #18 Skrevet 13. april 2016 Er invitasjonene sendt? Hvis ikke, hva med å kutte ned på stefars familie? 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #19 Skrevet 13. april 2016 Spoiler 23 minutter siden, Kattugla skrev: Er invitasjonene sendt? Hvis ikke, hva med å kutte ned på stefars familie? Nå har jeg trykket på noe greier her 😉 Invitasjoner er sendt ja Anonymkode: 0b945...1b3
FantasDick Skrevet 13. april 2016 #20 Skrevet 13. april 2016 Synes stefar burde være med å betale, hvis ikke må det kanskje kuttes litt på gjestelista - og da er det vel hans familie som går først? Her betaler jeg og far for konfirmasjonen til stedatteren min. Mor bidrar ikke økonomisk og har takket nei til invitasjonen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå