Gå til innhold

Alltid noe som gjør innhugg i sparekontoen. FRUSTRERT!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette blir nok en litt frustrasjonstråd. 

Har jo såklart litt dustegjeld jeg har laget meg en fin nedbetalingsplan på (avtale med meg selv, ingen kreditorer eller noe). Det siste halve året har jeg budsjettert godt med potensiale til både nedbetaling og litt sparing. MEN hver J********* gang det begynner å bli en ok sum på sparekontoen slik at jeg kan kjøre hardt på kredittkortet så dukker det opp noe enda verre... føles ihvertfall enda verre. 

Hadde gitt meg selv en gulrot når sparekontoen kom på et visst nivå. Så stolt og fornøyd! Men så kommer kommunale avgifter - nesten 10.000 mer enn vanlig regning pga ekstra vannbruk i tillegg til kvartalregningen. Min økonomisk tilbakestående samboer (frustrasjonen som snakker) hadde såklart ikke penger nok til å betale denne, selv om han har fått faste overføringer fra meg, for å dekke min del av faste utgifter. Slik at jeg måtte dekke mesteparten av denne. Må vel nevnes at vi har separat økonomi. Så kommer en økning i utgifter pga barn. Etter en stund finner jeg en inkassoregning fra strømselskapet, samboer er nok en gang blakk og regningen haster. Risikerer ikke å bli strømløs, så jeg betaler den + litt ekstra slik at han kan komme seg ovenpå igjen. Deretter har alt vært fint en god stund, før jeg finner en kommunal regning. Da hadde han ikke betalt den fulle summen på den store regningen, og det sto igjen en rest på rundt 5000 med kort forfallsdato (da jeg finner regningen). Han har vært livredd for å fortelle meg det, og stikker hodet i sanden. I tillegg må jeg ha nye sommerdekk på bilen og den trenger et par reperasjoner. Store bilregninger dukker nesten ALLTID opp når jeg kommer litt ovenpå. 

Sparekontoen er nesten forsvunnet og samboer får omtrent hjerteinfarkt av å snakke om penger. Jeg skjønner han kan slite litt innimellom, med litt ujevn arbeidsmengde og utgifter (tannlegeutgifter og slikt), det kan alle. Forøvrig første gang dette skjer, vi har vært sammen i nesten 10 år. Men det må gå an å åpne kjeften å SNAKKE om det når det blir vanskelig, og gjøre et forsøk på å lage seg en plan (han er nok livredd for å se hva mat og nikotinforbruk koster han). Men jeg må nok legge til at han faktisk har redusert mye på utgifter i forhold til hobbyer og slike ting, så han prøver på sitt vis. 

Nå gleder jeg meg bare til ferie og skattepenger kommer på konto og jeg kan bli kvitt nesten all dustegjeld og et godt tilskudd på sparekontoen igjen. 

Er det et kjent fenomen at det alltid dukker opp noe ekstra når ting går bra eller har jeg bare alltid uflaks? 

Anonymkode: 934e1...6ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal ikke kommentere det siste spørsmålet ditt (unntatt en vag henvisning til Murphy's lov..), men har det slått deg at kanskje han bør overføre sin andel av regningene til deg, og du betaler regningene - i stedet for motsatt? Han virker ikke å ha like god kontroll som deg..

Og et tilleggsspm - hvordan er det mulig å bruke vann for 10.000 ekstra? (Jeg mener ikke å være frekk nå, men jeg lurer - skal forhåpentligvis kjøpe hus snart, og visste ikke at vannavgiftene "plutselig" kunne skyte sånn i været.. Bor i borettslag i dag, og kommunale avgifter inngår i felleskostnadene, så jeg har ikke særlig god innsikt i hva avgiftene på min vanlige borettslags-leilighet utgjør)

Anonymkode: 98f78...4aa

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal ikke kommentere det siste spørsmålet ditt (unntatt en vag henvisning til Murphy's lov..), men har det slått deg at kanskje han bør overføre sin andel av regningene til deg, og du betaler regningene - i stedet for motsatt? Han virker ikke å ha like god kontroll som deg..

Og et tilleggsspm - hvordan er det mulig å bruke vann for 10.000 ekstra? (Jeg mener ikke å være frekk nå, men jeg lurer - skal forhåpentligvis kjøpe hus snart, og visste ikke at vannavgiftene "plutselig" kunne skyte sånn i været.. Bor i borettslag i dag, og kommunale avgifter inngår i felleskostnadene, så jeg har ikke særlig god innsikt i hva avgiftene på min vanlige borettslags-leilighet utgjør)

Anonymkode: 98f78...4aa

Tror hun mente at de 10.000kr var kommunale avgifter. Det er jo både vann og kloakk osv. som er kommunale avgifter. Til vanlig betaler man vel for strøm dersom man bruker vann om jeg forstår rett. Så dersom det er inkludert i borettslag kommer det ikke noen ekstra regning :P  

Anonymkode: 3e9f6...679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver "igjen" flere ganger om samboers forbruksmønster her. Hvorfor tar du ikke over kontroll på økonomien når du vet at han slurver? 

Anonymkode: fb75e...cc4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre her foreslår, hvorfor lar du samboeren din ha den økonimiske oversikten når han tydelig ikke er like god med økonomi som deg?

Anonymkode: c064f...739

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til vanlig betaler man vel for strøm dersom man bruker vann om jeg forstår rett

Jeg forstår ikke hva  du mener? Kommunale avgifter er (tror jeg) vann, kloakk, renovasjon og feiing. Har man vannmåler, vil avgiften for vann variere med forbruket. Er det de 10000 ekstra? Strøm vil være utenom bestandig (men det fins vel noen som har varmvann på fellesen, innbakt i husleia).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når vannforbruket øker såpass, - da tyder det på en lekkasje et sted.

Samboer som er et økonomisk brøhue som svir pengene på hobbyen og later som regninger ikke eksisterer; Du må bare bestemme om du orker og hvilke grep du må ta for å orke.

 

Endret av Mis(s)Understood
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har overført penger til din samboer som skulle dekke en regning og han har brukt disse pengene på noe annet? Nei, dette er ikke normalt. Det er regelrett tyveri! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode forslag over fra de andre.

Mitt er: Klipp kredittkortet med en gang, og gjerne se et par episoder av luksusfellen på TV3 for å få bedre(enda bedre?) innsikt i verste-tilfellet-som-skjer-ved-å-ha-kredittkort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her

Forbruket av vann er faktisk helt normalt for en familie, men vi ble plutselig en familie med barn og badekar samt en av oss bruker vann som terapi for smertefulle muskler i skuldre og nakke. Vi har tidligere hatt veldig lavt vannforbruk. 

Jeg har lenge prøvd å få han til å føre over til meg, slik at jeg tar ansvar for at fellesutgifter blir betalt i tide. Men jeg kommer ikke igjennom, har tilbydd meg å flytte avtalegiroer og andre avtaler over til en felleskonto. Han vil ikke legge sammen alle utgifter å dele på 12. Jeg tror dette henger igjen etter dårlige opplevelser før han traff meg og holdninger i familien. Vet han har en x som gikk personlig konkurs eller hva det heter. Det skal sies at før det siste halvåret har alle regninger blitt betalt, dog litt seint til tider. 

Jeg har fast opptak på luksusfellen og er ofte innom blogger og pengevett. samboer forsvinner når luksusfellen settes på, synes det er forferdelig å se på. 

Tar gjerne mot forslag til hvordan jeg kan få han med på felles økonomi. 

Anonymkode: 934e1...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her

Forbruket av vann er faktisk helt normalt for en familie, men vi ble plutselig en familie med barn og badekar samt en av oss bruker vann som terapi for smertefulle muskler i skuldre og nakke. Vi har tidligere hatt veldig lavt vannforbruk. 

Jeg har lenge prøvd å få han til å føre over til meg, slik at jeg tar ansvar for at fellesutgifter blir betalt i tide. Men jeg kommer ikke igjennom, har tilbydd meg å flytte avtalegiroer og andre avtaler over til en felleskonto. Han vil ikke legge sammen alle utgifter å dele på 12. Jeg tror dette henger igjen etter dårlige opplevelser før han traff meg og holdninger i familien. Vet han har en x som gikk personlig konkurs eller hva det heter. Det skal sies at før det siste halvåret har alle regninger blitt betalt, dog litt seint til tider. 

Jeg har fast opptak på luksusfellen og er ofte innom blogger og pengevett. samboer forsvinner når luksusfellen settes på, synes det er forferdelig å se på. 

Tar gjerne mot forslag til hvordan jeg kan få han med på felles økonomi. 

Anonymkode: 934e1...6ac

Hvordan få han med?! Spørsmålet burde heller være fra han - om hvor flat er det mulig å legge seg for å ha driti på draget overfor samboer og nærmest begått økonomisk utroskap. Han drar jo deg ned i søla. Jeg hadde stilt et ultimatum og at enten ble økonomien lagt opp slik du bestemmer, ellers så går du. Jeg hadde ikke giddet det der. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannlig stolthet krydret med kontrollbehov som gjør at han vil sitte på regningskontoen? 

Du bør gjøre det klinkende klart for han, at enten overtar du regningskontoen, eller han må ta det totale ansvaret, og at du flytter neste gang det kommer varsel om å stenge strømme, inkasso, eller noe sånt!

Samliv skal være samarbeid, og han undergraver din økonomi med å bruke penger på tull og ikke ta ansvar! 

Si at det er fullstendig uholdbart at han basserer seg på at du ordner opp. Hva hvis du ikke hadde hatt penger? At du hadde betalt direkte inn på gjelden din? Skulle dere stått der uten strøm da? 

Han har ganske enkelt fått sparken som økonomidirektør grunnet uskikkethet, men du er fortsatt villig til å bo med han om han tar seg sammen og er med på å fikse problemer. Om han fortsetter strategien med å stappe hodet i sanden er jo forholdet deres i praksis ferdig! 

Du kommer aldri til å komme ovenpå økonomisk så lenge samboeren din bruker dine penger også på sine ting! Og det gjør han i praksis når du må dekke mange ekstra utgifter fordi han er blakk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger da ikke spørre ham. Det er da bare til å opprette konto i ditt navn med dere begge som disponenter. Ikke spør, bare fiks. Trenger ikke lage noe stort regnestykke, bare sett over det dere tror dere bruker, så kan dere justere om dere ser det er helt feil.

 

Anonymkode: 85a94...37d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ikke stadige uforutsette utgifter som køler til sparingen din, TS, men det at du har en samboer totalt uten økonomisk kontroll...

Endret av Rosalie
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver du gjeldsbrev for disse pengene? Hvis du lar han bruke opp sine penger for at du skal betale utgiftene så blir du utnyttet. Skriv gjeldsbrev med betalingsplan og renter. Det er uholdtbart at han skal ødsle bort penger på snus mens du må betale alle utgiftene.

Hvorfor i allverden putter du penger på sparekonto når du har kredittkortgjeld? Det er det samme som å låne penger for å spare dem, og det er ikke lønnsomt. Når du betaler regningene så tar du opp kredittkortgjeld for å betale regningene til din samboer. Så du låner han penger med renter på 15 til 25%, betaler han deg disse rentene tilbake? Jeg anbefaler deg at du driter i sparekontoen og putter pengene rett inn på kredittkortet. Da får du bevissthet over at når du kjøper noe, så kjøper du det på kreditt. Å ha penger på konto gir illusjon av at du har penger, det har du ikke, dette er et lån.

At bilutgifter er uforutsett er for meg helt uforståelig. Spesielt dekk, de slites jo like fort hver gang, hvis du har variabel kilometer kan du regne ut per kilometer. Vedlikehold er jo heller ikke uforutsett, du vet jo at bilen trenger vedlikehold og hvor mye det koster i gjennomsnitt per år (dette finner du informasjon om på nett). Hvor mye setter du av per dag til bilhold? Husk at det koster mellom 50 og 200 kroner å ha bil, per dag. For å spare penger har jeg byttet ut en av mine biler med el-bil, det kommer jeg til å spare veldig mange tusen på hver måned (å kjøre 7 mil med 1.5 liter per mil per dag blir visst dyrt).

Husk at det samme gjelder elektronikk. Del prisen på 60 og sett av den summen hver måned, og tenk på denne summen når du kjøper noe. Har du vaskemaskin til 6000 må du sette av 100 kroner i måneden for å kjøpe ny når den dør. Samme med alt elektronisk du trenger. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo bare si at det er ikke er ting som dukker opp her - det er jo samboeren din som er hele problemet. Virkelig - HELE problemet. Så her må du ta tak, dette er mer et samlivsproblem enn et økonomisk problem. Har dere separat økonomi skylden han deg en hel del nå (hvilket selvsagt er poengløst om han er blakk, men allikevel, det er egentlig penger du skla ha det du nå har lagt ut for han). Dette er det på tide at du tar opp helt seriøst. Ikke la han ødelegge din økonomiske fremtid. Dere må finne en løsning, han må forholde seg til avtalen dere gjør, og hvis ikke... så ville jeg sterkt revurdert forholdet. Virkelig. En løsning kan selvsagt være at dere avtaler at du dekker mer enn han osv, eller at dere går for felles økonomi. Men jeg ville ikke anbefale dette mtp hans manglende økonomiske forståelse. Men hvordan dere vil løse det er jo opp til dere. Anbefaler dog sterkt at dere nedfeller avtalen i en samboerkontrakt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Han er tom for penger flere ganger? Hva går pengene hans til egentlig??? Krev å få vite det!

Det virker mer som om han er den som slit med pengebruken enn eksen..... Jeg hadde ikke giddet dette. Enten får du full kontroll og oversikt, han får lommepenger, eller så må du bare gå. Slik dette utvikler seg kan du bli gjeldsslave før du vet ordet av det.

Anonymkode: 9f107...f6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her

Forbruket av vann er faktisk helt normalt for en familie, men vi ble plutselig en familie med barn og badekar samt en av oss bruker vann som terapi for smertefulle muskler i skuldre og nakke. Vi har tidligere hatt veldig lavt vannforbruk. 

Jeg har lenge prøvd å få han til å føre over til meg, slik at jeg tar ansvar for at fellesutgifter blir betalt i tide. Men jeg kommer ikke igjennom, har tilbydd meg å flytte avtalegiroer og andre avtaler over til en felleskonto. Han vil ikke legge sammen alle utgifter å dele på 12. Jeg tror dette henger igjen etter dårlige opplevelser før han traff meg og holdninger i familien. Vet han har en x som gikk personlig konkurs eller hva det heter. Det skal sies at før det siste halvåret har alle regninger blitt betalt, dog litt seint til tider. 

Jeg har fast opptak på luksusfellen og er ofte innom blogger og pengevett. samboer forsvinner når luksusfellen settes på, synes det er forferdelig å se på. 

Tar gjerne mot forslag til hvordan jeg kan få han med på felles økonomi. 

Anonymkode: 934e1...6ac

Er du aldeles sikker på at det var ex'en hans som gikk personlig konkurs ?

Handlingsmønsteret tyder vel heller på at det er han selv.

 

Du seier det er den kommunale avgiftsregnibgen som er 10 tusen høyere denne gangen, grunnet vannforbruk. jeg tar da for gitt at dere har vannmåler og avgiften settes basert på registrert forbruk.

10 tusen kroner høyere avgift grunnet økt vannforbruk er en mengde som er utrolig stor. Vann alene klarer sjelden nå opp i det ekstrabeløpet.

Så sier du samtidig at denne økte kostnaden visste dere jo egentlig om. Da stanser min sympati, for da er det ikke lenger en overraskelse av ukjent grunn.

Endret av Mis(s)Understood
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta dette innlegget og rediger det minimalt (skriv "du" i stedet for "min økonomisk tilbakestående samboer" for eksempel...), føy til noen forslag nederst: at du tar ansvar for fellesutgifter og han overfører penger til deg, at du må få bedre innsyn i hans økonomi, at dere må få ned vannforbruk eller andre forslag, og et tidspunkt dere skal snakke om dette og planen skal legges (nå på lørdag kl.14.) og gi det til samboeren din. Han trenger sikkert å få en bedre innsikt i hvor frustrerende dette er for deg. Sikket bra for han å forberede seg litt også.

Anonymkode: c1663...b4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han forsvinner når luksusfellen kommer på, nekter deg å ha styring på økonomen og ofte har ubetalte regninger, ville jeg trodd at han har mer gjeld enn du vet om. Kanskje tvangstrekk på kontoen, slike at han står igjen med mindre enn du forventer og dermed hele tiden må jonglere med økonomien helt på kanten. Er det tilfelle, så kan det raskt blir verre.

Anonymkode: 07f00...128

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...