Gå til innhold

Må barnløse kvinner rundt 30 år i militæret??


Meaty

Anbefalte innlegg

Herregud....jeg er 29 år idag, har ingen barn og har begynt å bekymre meg om dette, fordi jeg akkurat har hørt om ei på 30 som ble sendt på noe militærgreier fordi hun ikke hadde unger.

Er det virkelig sånn? Kan jeg se etter innkalling i posten om ett år da? Har ikke lyst på barn enda jeg, og skal vel straffes for det da :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hahaha har jeg aldri hørt om =P Kan veldig godt hende at a har vært i militæret eller HV og må på rep ;) Men det er ingen verneplikt for kvinner i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
hahaha har jeg aldri hørt om =P Kan veldig godt hende at a har vært i militæret eller HV og må på rep ;) Men det er ingen verneplikt for kvinner i Norge.

Kvinner som ikke har fått barn innen en viss tid kan bli innkalt til sivilforsvaret tror jeg. Er vel ikke noe alvorlige greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner som ikke har fått barn innen en viss tid kan bli innkalt til sivilforsvaret tror jeg. Er vel ikke noe alvorlige greier.

Tror jeg ogsaa. Og den "magiske" aldersgrensen er 26 (tror jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SavingPrivateRyan

Pust gjennom nesen! Jeg jobber i militæret og har ALDRI hørt at barnløse kvinner over en viss alder må inn i Forsvaret.

Men Sivilforsvaret derimot, de kan kalle deg inn...dersom de trenger deg. Sjekk forøvrig denne:

http://www.dsb.no/

Lykke til i Sivilforsvaret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

i sivilforsvaret ja. stod noe om det i en eller annen avis for ikke lenge siden. men vet ikke hvordan de velger det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Pust gjennom nesen! Jeg jobber i militæret og har ALDRI hørt at barnløse kvinner over en viss alder må inn i Forsvaret.

Tydelig at du jobber i forsvaret. Vanskelig å snakke med folk uten å kommandere de? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SavingPrivateRyan
Tydelig at du jobber i forsvaret. Vanskelig å snakke med folk uten å kommandere de?

Pokker, er det derfor de ser så rart på meg når jeg korrigerer holdningen til hun litt pene på Rema, for deretter å "tre av" med ett hardt og drepende blikk, påfulgt av en gnistrende vending til høyre for deretter å marsjere ut av butikken med en armsving selv Drilltroppen hadde sett på med måpende uttrykk. Godt jeg bor pokker-i-vold så jeg ikke skremmer vettet av folk.

Jeg håper ikke det...da er jeg jo blitt helt kokkelikokko og det håper jeg jo ikke. Klart, der jeg bor så er det jo ikke akkurat så vanvittig mange sivile referansegrunnlag, så for alt jeg vet så er jeg vel blitt gæærn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pokker, er det derfor de ser så rart på meg når jeg korrigerer holdningen til hun litt pene på Rema, for deretter å "tre av" med ett hardt og drepende blikk, påfulgt av en gnistrende vending til høyre for deretter å marsjere ut av butikken med en armsving selv Drilltroppen hadde sett på med måpende uttrykk. Godt jeg bor pokker-i-vold så jeg ikke skremmer vettet av folk.

Jeg håper ikke det...da er jeg jo blitt helt kokkelikokko og det håper jeg jo ikke. Klart, der jeg bor så er det jo ikke akkurat så vanvittig mange sivile referansegrunnlag, så for alt jeg vet så er jeg vel blitt gæærn...

Kanskje du er naboen min? :)

Jeg bor også på sted der det ikke er så mange sivile, nord i landet....

Med grønnkledte menn over alt, inkludert en hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Militæret, sivilforsvaret....same shit. (neida, jeg vet at det ikke er det samme men jeg liker ikke tanken på å bli tvunget til noe.) Søkte litt rundt på nettet, fant bl.a. dette:

""Kvinner i Norge har i dag tvungen verneplikt i Sivilforsvaret. Etter sivilforsvarsloven av 1953 blir kvinner utskrevet til vanlig tjeneste. Det foretas vanligvis en selektiv utskrivning av barnløse kvinner mellom 28 og 30 år. Noe prinsipp om frivillighet gjelder ikke, verneplikten er absolutt med mindre en har født barn. Sivilforsvaret er nært bundet sammen med det militære forsvaret. I tilfelle krig vil Sivilforsvaret kunne settes under militær kommando i særlige situasjoner. ""

Men, så viser det seg faktisk at ei jente på 19 år har blitt innkalt til 14 - FJORTEN måneders tjeneste :o http://www.hugin-his.no/index.php/article/...leview/674/1/1/

Så det er ikke akkurat bare et lite kurs heller. Og man kan visst ikke nekte. Vil ikke starte noen kjønnsdebatt her - synes ikke at gutter bør tvinges til militærtjeneste heller, men dette at hvem som helst kan bli innkalt er ganske nytt for meg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hillary..
Alle barnsløse jeg kjenner' date=' over 30 år, er blitt innkalt til sivilforsvaret ja.....[/quote']

Kødder du? Jeg er 32 og har ikke sett snurten av noen innkalling.

Det skulle gjort seg.... :hoho:

Private Hillary :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pokker, er det derfor de ser så rart på meg når jeg korrigerer holdningen til hun litt pene på Rema, for deretter å "tre av" med ett hardt og drepende blikk, påfulgt av en gnistrende vending til høyre for deretter å marsjere ut av butikken med en armsving selv Drilltroppen hadde sett på med måpende uttrykk. Godt jeg bor pokker-i-vold så jeg ikke skremmer vettet av folk.

:ler::ler::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg synes det er positivt at de nå velger unge kvinner istendenfor å vente å se hvem som har fått barn og ikke når de runder 30 jeg!!

hadde forsåvidt ikke hatt noe imot å bli kalt inn, men hadde nok neppe hatt råd til det, nå har jeg jo lagt meg opp faste utgifter som er tilrettelagt for 100% stilling, regner ikke med jeg får dekket det verken av staten eller arbeidsplassen dersom jeg blir kalt inn.... eller?

slik sett hadde jeg derimot vært helt klar når jeg var yngre, før jeg begynte å jobbe.

kjenner mange over 30, uten barn, ingen av oss er kalt inn til siviltjeneste. Men har HØRT om tilfeller, så jeg vet om at det KAN skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Litt morsomt med slike reaksjoner når gutta har brukt et år av livet sitt i uniform i "ælle år" ...

Man kan være militærnekter hvis man er mann, kan man nekte å stille opp i sivilforsvaret?

Å være sivilarbeider og få verdifull arbeidserfaring i en eller annen organisasjon er faktisk hakket mer lukrativt for en 19-åring enn det er for en 30-åring å bli tvunget ut av jobben sin og med på et eller annet tull som ikke er obligatorisk for alle en gang...

Snakk om urettferdig!

Men helt alvorlig, tar de virkelig hvem som helst bort fra kanskje SVÆRT viktige jobber, for å løpe rundt i skogen? Virkelig?

Glad jeg er gravid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan være militærnekter hvis man er mann, kan man nekte å stille opp i sivilforsvaret?

Tviler.

Militærnekting går jo på pasifisme, ikke uvilje.

Jeg skjønner godt at folk ikke har lyst Elle Melle, jeg bare registrerer at det liksom er så utenkelig - mens det "ikke er så nøye" om gutta må ut i tjeneste ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

http://www.dagbladet.no/magasinet/2004/10/.../03/410014.html

Hvert år må 1500 kvinner inn i Sivilforsvaret. Neste gang kan det bli deg.

Sivilforsvaret kan innkalle alle i Norge mellom 16 og 85 år. Men de har et kvinnfolkproblem. Av styrken på 12 000 er bare 12 prosent kvinner. Målet er 20. Politiet deler ut bøter til skulkere.

Alle kvinner som har barn under 16 fritas fra Sivilforsvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...