AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #1 Skrevet 11. april 2016 Sønnen vår er 4 år og bruker bleie om natta. Har vært helt bleiefri på dagtid i 2-3 mnd nå. På morgenen er bleia ganske tung. I kveld spurte han hvorfor han trengte bleie på natta, og mente han ville våkne når han måtte tisse. Jeg tror det er for tidlig, for han har aldri våknet av det før, men det er selvfølgelig ingen krise for min del om det går galt. Grunnen til at jeg er litt tilbakeholden med å fjerne nattbleia er at han blir veldig skuffet og motløs ved uhell, det kunne sette han langt tilbake da han sluttet med bleie på dagtid. Vi fant ut at det fungerte best å ikke ta sjanser, men vente til vi var rimelig sikre. Hva tror dere fungerer best? Vente til han begynner å våkne når han må tisse, eller til han har tørre bleier på natta? Eller bare ta av bleia og la det stå til? Dette er mitt første barn, så jeg er usikker. Anonymkode: d5e07...7a8
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #2 Skrevet 11. april 2016 Samme her. Venter litt lenger enn å stresse. 4.5 års alderen er passe! Anonymkode: 9bbe9...3cd
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #3 Skrevet 11. april 2016 4 år og nattbleie er sent. Forklar han at når bleia er tørr om morgenen en i flere morgener etter hverandre, så slutter vi med nattbleie. Ta han opp før du legger deg for å tisse, og ikke gi så mye drikke på kvelden. Har to jenter på 1,5 år. Den ene har vært bleietørr på natta siden før påske. Setter henne på toalettet om morgenen og hun tisser. Den andre forstår ikke noe av dette i det hele tatt. Hva jeg har gjort med en av dem aner jeg bare ikke, men skulle gjerne visst det for å hjelpe den andre. (Potte skal hun ikke bruke, det er do som gjelder.) Anonymkode: 6b72f...9b4 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #4 Skrevet 11. april 2016 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: 4 år og nattbleie er sent. Forklar han at når bleia er tørr om morgenen en i flere morgener etter hverandre, så slutter vi med nattbleie. Ta han opp før du legger deg for å tisse, og ikke gi så mye drikke på kvelden. Har to jenter på 1,5 år. Den ene har vært bleietørr på natta siden før påske. Setter henne på toalettet om morgenen og hun tisser. Den andre forstår ikke noe av dette i det hele tatt. Hva jeg har gjort med en av dem aner jeg bare ikke, men skulle gjerne visst det for å hjelpe den andre. (Potte skal hun ikke bruke, det er do som gjelder.) Anonymkode: 6b72f...9b4 Om det er seint eller ikke spiller ingen rolle, det er hans eget tempo som avgjør. Anonymkode: d5e07...7a8 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #5 Skrevet 11. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Om det er seint eller ikke spiller ingen rolle, det er hans eget tempo som avgjør. Anonymkode: d5e07...7a8 Dog foreldrenes jobb å legge til rette og hjelpe til. Jeg kan velge å la være å sette jenta på do med en gang vi står opp, og la henne bruke bleia til hun klarer å ta bleia ned selv. Det kjennes feil når hun har tørr bleie hel natta igjennom. Anonymkode: 6b72f...9b4 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 #6 Skrevet 12. april 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Dog foreldrenes jobb å legge til rette og hjelpe til. Jeg kan velge å la være å sette jenta på do med en gang vi står opp, og la henne bruke bleia til hun klarer å ta bleia ned selv. Det kjennes feil når hun har tørr bleie hel natta igjennom. Anonymkode: 6b72f...9b4 Du er sikkert også så flink at du prioriterer jobben fremfor barna. Jeg blir litt betenkt når noen foreldre fremstår som det er bra å skynde seg med å lære barna noe som vil skje helt naturlig av seg selv med minimal hjelp i riktig alder. Anonymkode: 9bbe9...3cd 1
Den røde fare Skrevet 12. april 2016 #7 Skrevet 12. april 2016 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er sikkert også så flink at du prioriterer jobben fremfor barna. Jeg blir litt betenkt når noen foreldre fremstår som det er bra å skynde seg med å lære barna noe som vil skje helt naturlig av seg selv med minimal hjelp i riktig alder. Anonymkode: 9bbe9...3cd Du vet at barn er forskjellige? Når ene jenta hennes er tørr om natta, er det ganske naturlig å la henne gå på do når det er morgen, uansett alder. 4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 #8 Skrevet 12. april 2016 Her slutta minstemann med nattbleie da han var nærmere 5 år.Kjøpte tisselaken som han lå på i noen uker, og gjorde ikke noe nummer av at han hadde noen uhell. Anonymkode: 16b27...587
bush babe Skrevet 12. april 2016 #9 Skrevet 12. april 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Dog foreldrenes jobb å legge til rette og hjelpe til. Jeg kan velge å la være å sette jenta på do med en gang vi står opp, og la henne bruke bleia til hun klarer å ta bleia ned selv. Det kjennes feil når hun har tørr bleie hel natta igjennom. Anonymkode: 6b72f...9b4 Det er ikke bare å legge til rette heller, hvis bleia er full hver morgen, eller mange ganger i uken. Da hjelper det lite at de blir satt på do så fort de står opp... Mine to gutter sluttet begge med bleie når de var to år helt problemfritt, han ene var da tørr på natten og har vel hatt et par uhell siden den gang. Han på fire har fortsatt tre-fire fulle bleier om morgenen, han sover så tungt at når vi har prøvd med bleieslutt våkner han ikke selv om han ligger i en dam av kaldt tiss... Så tilrettelegging er ikke så lett når søvnen er tung... (og vi har prøvd med tissing når vi legger oss, men uten hell).
LindaM Skrevet 12. april 2016 #10 Skrevet 12. april 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: 4 år og nattbleie er sent. Forklar han at når bleia er tørr om morgenen en i flere morgener etter hverandre, så slutter vi med nattbleie. Ta han opp før du legger deg for å tisse, og ikke gi så mye drikke på kvelden. Har to jenter på 1,5 år. Den ene har vært bleietørr på natta siden før påske. Setter henne på toalettet om morgenen og hun tisser. Den andre forstår ikke noe av dette i det hele tatt. Hva jeg har gjort med en av dem aner jeg bare ikke, men skulle gjerne visst det for å hjelpe den andre. (Potte skal hun ikke bruke, det er do som gjelder.) Anonymkode: 6b72f...9b4 Det er uvesentlig hvor gamle dine barn er eller var ved bleieslutt. Poenget er at barn tar dette i eget tempo, og det er utrolig viktig å ikke presse dem. Jeg tør å påstå at det ikke er noe du har gjort for å få den ene bleiefri så tidlig mens den andre er tregere. De er rett og slett forskjellige individer Det finnes ingen oppskrift. For å svare ts, så har jeg selv en på snart 4 som hsr vært bleiefri på dagen siden han fylte 3. Nattbleia er fortsatt våt når han våkner, så den beholder vi litt til. Vi snakker stadig om at vi skal slutte snart. Har begynt å kutte drikke etter kl 18, og han tisser alltid før legging. Jeg vet ikke om det kan være en idé å si at han skal prøve å våkne når han må tisse. Kanskje det er lettere hvis han er mentalt forberedt når han legges. Jeg aner ikke, men stresser ikke. De gangene han har spurt hvorfor han fortsatt bruker bleie, har jeg bare svart at kroppen ikke alltid klarer å våkne når man må tisse på natta, men at det blir lettere etterhvert. Han godtar den forklaringen helt fint. 1
Vera Vinge Skrevet 12. april 2016 #11 Skrevet 12. april 2016 Jeg har ikke noen gode svar, fordi jeg lurer litt på det samme. Min gutt ble nylig fire, og han bruker fortsatt nattbleie. Sluttet med bleie om dagen da han var 2,5. Han tisser alltid før leggetid og vi begrenser drikke på kvelden. En sjelden gang våkner han sent om kvelden, rundt 23-tiden, fordi han må tisse, og da er bleia tørr resten av natta. Det virker helt klart for meg at han tisser en gang i bleia sent på kvelden, kanskje fordi han sover tyngst da? Jeg har tenkt på å vekke ham om kvelden for å få ham til å tisse før vi legger oss, men fordi han over lengre tid har vært så fryktelig uopplagt på dagtid (før han nylig fjernet mandlene) har jeg vegret meg mot å forstyrre søvnen hans. Og så har jeg tenkt at dette ville gå seg til. Men da jeg fikk brev fra helsestasjonen om 4-årskontroll nylig, så jeg de skrev at 1 av 5 4-åringer bruker nattbleie (men jeg vil tro det er en del flere gutter enn jenter, da), og da begynte jeg å tenke på om vi burde gjøre noe mer aktivt. Så jeg skal spørre om dette på kontroll snart. Selv er ikke gutten flau over å bruke nattbleie, og det plager jo ingen. Men det bare virker litt som man bør gjøre noe. Han ønsker selv å slutte, og motivasjonen er det for så vidt ingenting å si på. Faren hans lovte ham på et tidspunkt en sjokoladebit hver morgen han hadde tørr bleie (ikke egentlig en type motivasjon vi har pleid å drive med), og han spør ofte om bleia er tørr fordi han vet at han da får noe av pappaen, men bleie er sjelden tørr (kanskje et par ganger i mnd). Så, blir jeg jo litt oppgitt når noen tror dette kun handler om foreldres innsats. Vi kunne kanskje gjort noe mer, jeg vet ikke, men det er ikke sånn at bare fordi man har et barn som sluttet tidlig med nattbleie, har man oppskriften på dette for alle barn. Det er jo også kjent at gutter ofte er litt senere enn jenter på dette området pga. anatomiforskjeller.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 #12 Skrevet 12. april 2016 Vår gutt er alltid tørst ved kveldsmaten, det er jeg selv også. Føler jeg ikke kan nekte han drikke, men oppmuntrer ikke til det heller selvfølgelig. Han går på do på morgenen, men bleia er altså full hver morgen. Har vurdert å ta han opp på kvelden før vi legger oss selv, men han har slitt mye med søvnen før han endelig har begynt å sove godt, så det sitter litt langt inne. I tillegg har vi ett mindre barn som har vært urolig, og jeg er høygravid, så overskuddet er ikke helt på topp for tiden. Skal snart ha KS, og orker liksom ikke sette i gang noen stor fysisk innsats nå. Takk for alle svar! Ts Anonymkode: d5e07...7a8
bush babe Skrevet 12. april 2016 #13 Skrevet 12. april 2016 18 minutter siden, Vera Vinge skrev: Jeg har ikke noen gode svar, fordi jeg lurer litt på det samme. Min gutt ble nylig fire, og han bruker fortsatt nattbleie. Sluttet med bleie om dagen da han var 2,5. Han tisser alltid før leggetid og vi begrenser drikke på kvelden. En sjelden gang våkner han sent om kvelden, rundt 23-tiden, fordi han må tisse, og da er bleia tørr resten av natta. Det virker helt klart for meg at han tisser en gang i bleia sent på kvelden, kanskje fordi han sover tyngst da? Jeg har tenkt på å vekke ham om kvelden for å få ham til å tisse før vi legger oss, men fordi han over lengre tid har vært så fryktelig uopplagt på dagtid (før han nylig fjernet mandlene) har jeg vegret meg mot å forstyrre søvnen hans. Og så har jeg tenkt at dette ville gå seg til. Men da jeg fikk brev fra helsestasjonen om 4-årskontroll nylig, så jeg de skrev at 1 av 5 4-åringer bruker nattbleie (men jeg vil tro det er en del flere gutter enn jenter, da), og da begynte jeg å tenke på om vi burde gjøre noe mer aktivt. Så jeg skal spørre om dette på kontroll snart. Selv er ikke gutten flau over å bruke nattbleie, og det plager jo ingen. Men det bare virker litt som man bør gjøre noe. Han ønsker selv å slutte, og motivasjonen er det for så vidt ingenting å si på. Faren hans lovte ham på et tidspunkt en sjokoladebit hver morgen han hadde tørr bleie (ikke egentlig en type motivasjon vi har pleid å drive med), og han spør ofte om bleia er tørr fordi han vet at han da får noe av pappaen, men bleie er sjelden tørr (kanskje et par ganger i mnd). Så, blir jeg jo litt oppgitt når noen tror dette kun handler om foreldres innsats. Vi kunne kanskje gjort noe mer, jeg vet ikke, men det er ikke sånn at bare fordi man har et barn som sluttet tidlig med nattbleie, har man oppskriften på dette for alle barn. Det er jo også kjent at gutter ofte er litt senere enn jenter på dette området pga. anatomiforskjeller. Enig, det er så kjedelig med alle disse som har hatt rutiner som fungerer på ett eller to barn, og mener da at dette er en oppskrift som fungerer på alle verdens barn. Hos oss har det som sagt ikke blitt gjort forskjell, og begge har vært relativt tidlig ute med dagbleie, likevel er det over to års forskjell på nattbleia... Men det er også kjempe forskjell på søvnen til gutta også, han eldste har alltid våknet etter 11-12 timer, våkner relativt lett hvis det er noe, mens han som fortsatt har bleie om natten kan sove seg gjennom en krig. Og sover gjerne 12-14 om natten, og elsker senga. Så forhåpentligvis "våkner" han litt til i løpet av året.
Arkana Skrevet 12. april 2016 #14 Skrevet 12. april 2016 Fire år er ikke spesielt sent å slutte med nattbleie. Og det å slutte med nattbleie er ikke noe de kan styre selv, det er hormonelt. Vi har sluttet med nattbleie når de har hatt tørr bleie om morgenen en uke eller så i strekk. Her ville jeg bare ventet (jeg ville i allefall ikke vekket et sovende barn for å ta ham med på do) og ikke laget noe nummer av det, det kommer til å gå helt fint. 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 #15 Skrevet 12. april 2016 Jeg har en gutt på 3,5 som nå har sluttet med bleie på dagtid. Nattbleia har vi beholdt enn så lenge, men jeg merker at de dagene vi vekker han tidlig, og tar han rett på do, er bleia tørr. Mens de dagene han står opp først, og vi ikke høre det/orker å stå opp, går alt i bleia... Så vår plan nå, er å kjøpe tisselaken og la han sove uten. Blir det uhel, håper vi han etterhvert lærer seg at det er ubehagelige og heller går på do. Anonymkode: 2a79b...f92
Harlekin Skrevet 12. april 2016 #16 Skrevet 12. april 2016 4 timer siden, Den røde fare skrev: Du vet at barn er forskjellige? Når ene jenta hennes er tørr om natta, er det ganske naturlig å la henne gå på do når det er morgen, uansett alder. Ja, nettopp. Og da er det like naturlig at en 4-åring bruker nattbleie, som at de ikke gjør det. TS, det høres ut som dere gjør det helt riktig når barnets selvtillit blir bygget opp av at han har kontroll. Bare ha is i magen, så slutter han nok av seg selv. 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 #17 Skrevet 12. april 2016 På 4-årskontrollen her sa helsesøster at det at jenta ikke hadde sluttet med nattbleie enda var ikke noe å stresse med. Nå er jenta 4,5 år og ønsket selv å slutte. Det ble mange uhell, så her blir hun nå satt på do før vi legger oss. Heldigvis går ikke dette utover nattesøvnen for henne. Dette hjalp endel, men det kan fortsatt være uhell, kommer gjerne tidlig på morran. Vil tro at dette går seg til, og gjør som helsesøster sa, å ikke stresse det. Anonymkode: 888af...85b
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 #18 Skrevet 12. april 2016 Når de er klar så sier de ifra vel? Forklar han godt at du er like stolt av han uansett hva som skjer og heller spørre han om han vil ha potte på rommet sitt i tilfelle. Han er ikke tvunget til å bruke potta, men kanskje det for han vil være en liten trygghet? Jenta mi sluttet helt med nattbleie etter å ha vært tørr i 2 uker (ca rett under 2 år). På dagtid var hun ikke tør, fordi det som kjent er mer moro å LEKE enn å huske å gå på do. Brukte vel et halvt år til på å kutte på på dagtid. Anonymkode: 44664...1d4
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #19 Skrevet 13. april 2016 13 timer siden, Harlekin skrev: Ja, nettopp. Og da er det like naturlig at en 4-åring bruker nattbleie, som at de ikke gjør det. TS, det høres ut som dere gjør det helt riktig når barnets selvtillit blir bygget opp av at han har kontroll. Bare ha is i magen, så slutter han nok av seg selv. Undersøkelser på bleiebruk og bleielsutt i dag kontra for 10 15 år siden og enda lenger etilbake i tid viser at barn i dag bruker bleier i langt flere år i dag enn de gjorde tidligere. Dette blir av noen karateriserte som "latskap" fra travle foreldre, det er langt enklere å ta på en bleie og ikke stresse med å passe på å gå på do. Fortell meg bare ikke at barns modenhet for å gå på do selv har sunket så dramatsik at de må bruke bleier i 1 til 2 år lenger i dag enn deres foreldre og betseforeldre gjorde. Jeg googla litt før i dag og leste en del av undersøkelsene og rådene rundt alder på bleieslutt, og fikk en aha opplevelse. 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Du er sikkert også så flink at du prioriterer jobben fremfor barna. Jeg blir litt betenkt når noen foreldre fremstår som det er bra å skynde seg med å lære barna noe som vil skje helt naturlig av seg selv med minimal hjelp i riktig alder. Anonymkode: 9bbe9...3cd Faktisk så har min jobb vært og er å være hjemme og ta meg av barna. Tre barn på under 20 måneder er en jobb i seg selv. Anonymkode: 6b72f...9b4 1
Vera Vinge Skrevet 13. april 2016 #20 Skrevet 13. april 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Undersøkelser på bleiebruk og bleielsutt i dag kontra for 10 15 år siden og enda lenger etilbake i tid viser at barn i dag bruker bleier i langt flere år i dag enn de gjorde tidligere. Dette blir av noen karateriserte som "latskap" fra travle foreldre, det er langt enklere å ta på en bleie og ikke stresse med å passe på å gå på do. Fortell meg bare ikke at barns modenhet for å gå på do selv har sunket så dramatsik at de må bruke bleier i 1 til 2 år lenger i dag enn deres foreldre og betseforeldre gjorde. Jeg googla litt før i dag og leste en del av undersøkelsene og rådene rundt alder på bleieslutt, og fikk en aha opplevelse. Faktisk så har min jobb vært og er å være hjemme og ta meg av barna. Tre barn på under 20 måneder er en jobb i seg selv. Anonymkode: 6b72f...9b4 Så det er latskap at begge foreldre er yrkesaktive? Tidene har endret seg en del, og det sier seg vel selv at det er lettere å følge opp bleieslutt tidligere dersom en av foreldrene er hjemmeværende. Noen foreldre gidder ikke å gjøre en innsats, mens mange må på jobb og har en annen mulighet til å følge opp bleieslutt på et tidlig tidspunkt. I tillegg er det jo et relevant poeng at bleiene de siste årene har blitt bedre enn tidligere, dvs. de suger opp bedre slik at de kjennes tørrer ut på overflaten. Dette vil jo også gjøre noe med barnets bevissthet og egen motivasjon. Og så var det jo her snakk om nattbleie, og om gjennomsnittsalderen har økt for de barna som kun bruker nattbleie, vet hvertfall ikke jeg noe om. Det man gjerne snakker om er at alderen for dagbleie (som for mange også henger sammen med nattbleiebruk, men ikke alle).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå