Gå til innhold

har politiet lov til å komme inn døra?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, dette ble litt langt men prøver å ha med dialoger slik at dere kan få med essensen av dette merkelig møte med politiet.
Bor i første etasje og satt og spiste middag. Jeg merket at noen tittet inn i vinduet vårt så derfor ba jeg mannen som hadde spist ferdig og satt seg i stua om å skynte seg for å se etter hvem det var og om vedkommende var der fortsatt. Han kom, så ut av vinduet og mente jeg måtte ha innbillet meg dette. 

etter ca. 5 minutter når vi har lagt oss på sofaen og ser på tv banker det på døra vår og vipps står det 2 STORE sivile politimenn utenfor døra mi.
Politiet: "Hei, vi merket at du så ut av vinduet. kan vi få personopplysningene dine?" (huh!?!?! er det ikke lov til å se ut av sitt eget vindu av leiligheten man selv eier?) 
mannen min: "hei ja, to sekunder..."
Politiet: "snakker du svensk?"
Mannen min: "nei?" (svensk hvor kom det fra liksom?)
så avbryter jeg og sier: "unnskyld meg, hva gjelder det?"
"nei, vi registrerte at mannen din så ut av vinduet"
"okei?"
"ja, syntes jeg kjente han igjen fra et sted"
"ehh, han har aldri hatt med politiet å gjøre og har bare bodd i Norge i 6 måneder? så fra hvor eventuelt?"
"ja, men så har vi vært på denne adressen før også"
"eh, nei det har dere ikke. Jeg flyttet inn for 1 år siden og politiet har aldri vært her før"
"jamenn dette var kanskje.. husker ikke.. kanskje litt over ett år siden"
"ehh nei, da har hele bygget og alle leilighetene vært til oppussing. Og etter oppussingen solgte de alle leilighetene med engang da til meg og mine naboer"
Politiet: "så varmt det er her, 45 grader. xxx(partneren som ikke har sagt ett eneste ord" lukk døra de tåler sikkert ikke kulde"
Meg: "Eh, jeg er gravid og fryser enormt, trenger det varmt og jo vi tåler kulde"
Politiet: "Du kan ikke være langt på vei"
Meg: "Nei, det har du ingenting med, men siden du nevner det er jeg bare 8 uker på vei"
så kommer mannen min med passet sitt.
Politiet: "åja, så du er her på visum ja."
meg: "Ja, vi har søkt familiegjenforening og han har fått D-visum som vil si at han kan bli her helt til saksbehandlingen er over"
Politiet: "Nei, dette visumet går ut om 10 dager"
Meg: "Nei, D-visum vil si at man kan bli her inntil saksbehandlingen er ferdig. og den FRA og TIL datoen som står oppført er hvor lenge innreisen er gyldig. altså han kom for 6 måneder siden, men hadde han kommet om 11 dager, da hadde siste dato for innreise vært forbi og da hadde man ikke kunne bruke dette visumet lenger for å komme inn til Norge"
Politiet: "Jeg vet at det er et D-visum. Men det går ut om 10 dager. Tror jeg tar å ringer stasjonen for å sjekke opplysningene jeg"
Han ringer politiet og man kan høre dama på andre enden gjennom telefonen: "ja hei, kan du sjekke dette DUF nummeret?" 
Dama i den andre enden: "Ja, jeg fant ham?" 
Politiet: "kan du sjekke om han er her lovelig?"
Dama i den andre enden: "Ja, han kan bli til familiegjenforeningsaken hans er ferdig behandlet"
politet: "så den går ut om 10 dager ja?"
Dama: "nei, han kan bli til saken hans er ferdig"
Politiet: "ok, takk. så 10 dager. takk for hjelpen" "ja da har jeg ringt, og de bekreftet at det var 10 dager til. dere burde få ordnet et nytt visum"
 

Hva i alle dager? Følte at dette var trakasering på høyeste nivå, alt fra å latterliggjøre at jeg trengte det varm "lukk døra, de tåler sikkert ikke varme" til "Du kan ikke være langt på vei?" til å late som om visumet går ut og nekter å gi seg (legger ved link til hva D-visum er". Synes bare hele greia var merkelig. Er det liksom ikke lov til å se ut av vinduet sitt? og er det grunn nok til at politiet kommer HJEM til deg? ser mye på TV så ja.. må man ikke ha brev med tillatelse? hahah eller er jeg på bærtur? eller er det bare hormonene? synes det var så rart og så ekkelt, han ene var jo den som snakket han andre sa jo ikke et eneste ord? Er så redd for at han skal komme om 10 dager og fortsatt påstå at visumet er OVER nå.. ringte UDI med engang og de syntes dette var merkelig og dama sa hun skulle sende meg et brev med bekreftelse så i tilfelle han skulle komme tilbake. 

 

8. Informasjon til søkeren når innreisevisum er innvilget

Når innreisevisum er innvilget, skal utenriksstasjonen informere søkeren om følgende:

  • Søkeren plikter å melde seg for politiet innen en uke etter innreise for å søke om tillatelse til familieinnvandring, eller for å melde om innreise til Norge hvis slik søknad allerede er fremmet fra utenriksstasjonen.
  • Alle dokumenter som er nødvendige for å søke om tillatelse til familieinnvandring, må fremlegges for politiet dersom slik søknad ikke er fremmet fra utenriksstasjonen. Utenriksstasjonen bør informere om UDIs nettsider der lister om dokumentasjonen finnes.
  • Søkeren vil ikke få dekket reiseutgifter til Norge.
  • Innreisevisum gir ikke rett til arbeid, og søkeren har ikke anledning til å ta arbeid uten å ha gyldig oppholdstillatelse.
  • Søkeren har ikke rett til norskopplæring eller stønader før eventuell oppholdstillatelse er innvilget.
  • Søkeren har rett til å oppholde seg i Norge inntil søknaden om oppholdstillatelse er avgjort av UDI.
  • Søkeren har ikke anledning til å reise til andre Schengen-stater før oppholdstillatelse eventuelt er innvilget, og søkeren har mottatt oppholdskortet.
  • Søkeren må melde fra om eventuell adresseforandring til politiet,
  • Innvilgelse av innreisevisum innebærer ikke i seg selv at en søknad om oppholdstillatelse vil bli innvilget.

Link: https://www.udiregelverk.no/no/rettskilder/udi-rundskriv/rs-2013-004/

Anonymkode: d75d5...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høes virkelig ikke normalt ut. Jeg hadde tatt turen innom politistasjonen og levert en klage.

Anonymkode: ea49a...df5

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er mannen din fra? Vet du alt om mannen din sin bakgrunn??

Anonymkode: 072b2...623

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på de var politi da? 

Anonymkode: 20a17...078

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det hormoner eller generell tanekløshet? Å legge ut så mye info på nett om det ikke er oppdiktet er lite gjennomtenkt. 

Anonymkode: b3575...e2b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager? Jeg lurer ogsåpå om disse var fra politiet? Viste de legitimasjon? Og om de var fra politiet ville jeg gjettet at det er noen som har levert en eller annen bekymringsmelding på dere, antagelig av fremmedfrykt eller uvetenhet.. :P ta en telefon til politiet du og hør hva dette dreier seg om, og etter det hever du deg over det.

Uff, høres ut som en ubehagelig opplevelse fra en overivrig politibetjent ( om de virkelig var politi... )

Anonymkode: 055c5...f62

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som om noen har tipset politiet om mannen din, uten å vite om han har lovlig opphold eller ei. 

Anonymkode: 34750...362

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde tatt turen innom politistasjonen og levert en klage.

Klage på nøyaktig hva da? At de bemerket at det var varmt der?
Du har kanskje liten erfaring med politiet? Dette er ikke uvanlig oppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikker på de var politi da? 

Anonymkode: 20a17...078

De viste jo aldri legitimasjon, men så hadde de et skilt rundt halsen da? ble bare så satt ut, har aldri hatt med politiet å gjøre før så ble liksom bare litt sånn paff, "hva skjer nå liksom"-følelse.

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høes virkelig ikke normalt ut. Jeg hadde tatt turen innom politistasjonen og levert en klage.

Anonymkode: ea49a...df5

Har vurdert det, men skal til intervju hos politiet om et par måneder for denne familiegjenforeningsaken.. (standard prosedyre)

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det hormoner eller generell tanekløshet? Å legge ut så mye info på nett om det ikke er oppdiktet er lite gjennomtenkt. 

Anonymkode: b3575...e2b

Ånei, har jeg skrevet for mye? men er skikkelig stresset over situasjonen og visste ikke hvor ellers jeg skulle spørre. 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor er mannen din fra? Vet du alt om mannen din sin bakgrunn??

Anonymkode: 072b2...623

Ja heldigvis, vi har vært sammen i 4 år og jeg har bodd med han i hans hjemland og. Han har bare vært her i 6 måneder og han jobber ikke, har lite venner og kan ikke data (så vidt mobilen), så hvor denne politimannen kunne "ha han fra" virker jo for meg og han selv som "åja fra hvor da?" og da svarte han jo bare med "nei vi har vært på denne adressen før" noe som er umulig, jeg har bodd her i ett år før det så var hele bygget et oppussingsobjekt.

 

-TS

Anonymkode: d75d5...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høes virkelig ikke normalt ut. Jeg hadde tatt turen innom politistasjonen og levert en klage.

Anonymkode: ea49a...df5

Har vurdert det, men skal til intervju hos politiet om et par måneder for denne familiegjenforeningsaken.. (standard prosedyre). Så er redd de skal like det dårlig at jeg har klagd på en av deres egne. (igjen ser mye på tv, hehe)

 

-TS

Anonymkode: d75d5...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker du hvordan skiltet rundt halsen så ut? Var det bilde på? Med tjenestenummer? Skal være firesifret

Anonymkode: 20a17...078

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De viste jo aldri legitimasjon, men så hadde de et skilt rundt halsen da? ble bare så satt ut, har aldri hatt med politiet å gjøre før så ble liksom bare litt sånn paff, "hva skjer nå liksom"-følelse.

Har vurdert det, men skal til intervju hos politiet om et par måneder for denne familiegjenforeningsaken.. (standard prosedyre)

Ånei, har jeg skrevet for mye? men er skikkelig stresset over situasjonen og visste ikke hvor ellers jeg skulle spørre. 

Ja heldigvis, vi har vært sammen i 4 år og jeg har bodd med han i hans hjemland og. Han har bare vært her i 6 måneder og han jobber ikke, har lite venner og kan ikke data (så vidt mobilen), så hvor denne politimannen kunne "ha han fra" virker jo for meg og han selv som "åja fra hvor da?" og da svarte han jo bare med "nei vi har vært på denne adressen før" noe som er umulig, jeg har bodd her i ett år før det så var hele bygget et oppussingsobjekt.

 

-TS

Anonymkode: d75d5...762

Politiet går ikke ut med skilt rundt halsen, og oppsøker under ingen omstendigheter personer i privat bolig med skilt rundt halsen. Det er i mot enhver wikkerhetsinstruks. 

FINN deg noe bedre å dikte opp og gjør det litt mer troverdig ved å utelate faktafeil. 

Anonymkode: b3575...e2b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Politiet går ikke ut med skilt rundt halsen, og oppsøker under ingen omstendigheter personer i privat bolig med skilt rundt halsen. Det er i mot enhver wikkerhetsinstruks. 

FINN deg noe bedre å dikte opp og gjør det litt mer troverdig ved å utelate faktafeil. 

Anonymkode: b3575...e2b

Det er vel ikke helt sant??

Jeg bodde i en blokk en gang hvor polititet ringte på hos meg, kledd i sivile klær med et skilt rundt halsen. De skulle ha tak i noen andre som bodde i blokken

Anonymkode: 072b2...623

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Husker du hvordan skiltet rundt halsen så ut? Var det bilde på? Med tjenestenummer? Skal være firesifret

Anonymkode: 20a17...078

Skiltet hadde ikke bilde på (tror jeg), kun politilogo og litt mer tekst som jeg ikke leste? Tenkte ikke på at det ikke kunne vært politi, de ringte jo dama i politistasjonen da? Så de må vel ha vært det?

Anonymkode: d75d5...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært noen saker hvor folk har utgitt seg for å være politi, men ikke er det. De gjør det for å rane folk, så jeg hadde tatt en tur på politistasjonen og hørt om noen kunne bekrefte at det faktisk hadde vært politifolk hos dere. Politiet har jo interesse av det hvis de faktisk ikke var fra politiet også. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke helt sant??

Jeg bodde i en blokk en gang hvor polititet ringte på hos meg, kledd i sivile klær med et skilt rundt halsen. De skulle ha tak i noen andre som bodde i blokken

Anonymkode: 072b2...623

Faktisk, skal ikke politiet ha noe rundt halsen som kan føre til at de blir skadet i basketak med personer. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skiltet hadde ikke bilde på (tror jeg), kun politilogo og litt mer tekst som jeg ikke leste? Tenkte ikke på at det ikke kunne vært politi, de ringte jo dama i politistasjonen da? Så de må vel ha vært det?

Anonymkode: d75d5...762

Du fantaserer bare mer og mer. Politiskilt skal ha bilde.  Du har rett og slett som du selv skriver, sett for mye på tv. 

Anonymkode: b3575...e2b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Politiet går ikke ut med skilt rundt halsen, og oppsøker under ingen omstendigheter personer i privat bolig med skilt rundt halsen. Det er i mot enhver wikkerhetsinstruks. 

FINN deg noe bedre å dikte opp og gjør det litt mer troverdig ved å utelate faktafeil. 

Anonymkode: b3575...e2b

Hallo jeg har eksamen på onsdag, har bedre ting å gjøre enn å dikte opp ALT dette. Men hvis du kan så mye om dette og dette tydligvis ikke er normalt, synes du jeg burde ta turen ned til politistasjonen bare for å spørre hva i alle dager dette var for noe? Og til hovedspørsmålet mitt; er dette lov i det hele tatt? Å komme inn i en leilighet grunnet at man så ut av et VINDU? (Var jo hans begrunnelse)

Anonymkode: d75d5...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det var det. Dere skriver at de ikke skal ha noe rundt halsen noe de hadde, jeg fåt hetta nå. Jeg drar til stasjonen. 

-Ts

Anonymkode: d75d5...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Faktisk, skal ikke politiet ha noe rundt halsen som kan føre til at de blir skadet i basketak med personer. 

Du fantaserer bare mer og mer. Politiskilt skal ha bilde.  Du har rett og slett som du selv skriver, sett for mye på tv. 

Anonymkode: b3575...e2b

Ro deg litt ned du da. Her er den unektelig noe som kan tyde på at det kanskje har vært ikke helt ærlige personer på ferde, og da er det viktig at TS får gjort politiet oppmerksom på det.

Anonymkode: 20a17...078

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

til hovedspørsmålet mitt; er dette lov i det hele tatt? Å komme inn i en leilighet grunnet at man så ut av et VINDU? (Var jo hans begrunnelse)

Politiet syntes det var noe kjent med fyren de så gjennom et vindu og ville sjekke han opp. Helt lovlig, helt normalt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...