Gå til innhold

Medisinstudiet Trondheim og bolig


sonush

Anbefalte innlegg

Min datter har søkt på alle norske universiteter som har medisinstudiet. Hun har gode karakterer, og muligheten er stor for at hun kan komme inn. 

Jeg har mange spørsmål i den forbindelse. 

  • Hvor mye kan hun få fra lånekassen i mnd?
  • Er det nok til å klare seg? Jeg kan max avse 2.000 i mnd, vil det da være nok? 
  • Hva med studentbolig? Hun har søkt allerede men sier at hun får vite i mai og takke i mai og betale fra mai. Hvordan kan man gjøre det om man ikke vet hvilke av de fire universitetene man kommer inn på, hvis man i det  hele tatt kommer inn. 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste studenter klarer seg på studielånet alene, eventuelt med en helgejobb i tillegg for å gjøre det mer økonomisk romslig. Hvis du i tillegg gir henne 2000kr/md vil hun være en mer enn godt holden studen, etter mitt syn!

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer selv i trondheim (første året) og klarer meg helt fint på bare studielånet! Kommer selvfølgelig litt an på leia der hun skal bo, men de fleste klarer seg helt fint - og 2000kr ekstra er mer enn nok!

Vet det er kjipt å måtte godta kontrakt og begynne å betale leie før man vet om man skal flytte inn eller ikke, men sånn jeg ser det er det bedre enn å måtte starte semesteret uten fast boplass. Hvis hun ikke kommer inn er det jo bare å takke nei til hybelen! (Jeg takket selv ja til hybelen jeg bor i nå en måned før jeg fikk vite om jeg hadde kommet inn)

Anonymkode: 012b0...ade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg studerer selv i trondheim (første året) og klarer meg helt fint på bare studielånet! Kommer selvfølgelig litt an på leia der hun skal bo, men de fleste klarer seg helt fint - og 2000kr ekstra er mer enn nok!

Vet det er kjipt å måtte godta kontrakt og begynne å betale leie før man vet om man skal flytte inn eller ikke, men sånn jeg ser det er det bedre enn å måtte starte semesteret uten fast boplass. Hvis hun ikke kommer inn er det jo bare å takke nei til hybelen! (Jeg takket selv ja til hybelen jeg bor i nå en måned før jeg fikk vite om jeg hadde kommet inn)

Anonymkode: 012b0...ade

Ikke noe problem å betale fra mai der man skal studere, men det er mye om man skal betale fra mai i fire forskjellige byer. Hun har søkt alle fire universiteter. Studentbolig er billigere enn privat leie. Og betale for 3 mnd ekstra kan gå. MEN : 

4.500 * 3 mnd = 13.500 * 4 byer= 54.000. 

I tillegg vet man jo ikke garantert om man kommer inn. Vi har familie i de to første byene hun har søkt, så det er ikke problem at hun står uten fast bopel. Men det er jo ikke ønsket situasjon. 

Hva gjorde dere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studerer selv medisin i Trondheim, og hvis det er som du sier at hun har veldig gode karakterer (over 60 poeng er nok garantert plass pga. 15 flere plasser i år), så anbefaler jeg å bare søke bolig i Trondheim, og sette Medisin i Trondheim som øverste valg.

Jeg fikk bolig 27. juli, 2-3 uker før skolestart. Men vanligvis går det greit, siden de prioriterer de yngste studentene. Hvis det ikke går, har Scandic Lerkendal tilbud for hotell for rundt 4000 kr måneden mens du venter på hybel.

Hvis hun vil "safe det", anbefaler jeg å ha Oslo, Bergen og Tromsø på 2., 3., og 4. valg, men ikke søke bolig der (for du må takke ja/nei til hybel før du har fått svar på søknaden fra Samordna opptak). Byene pleier å ha fine ordninger for studenter som ikke har noe sted å bo, mens du venter på bolig.

Anonymkode: 4d2f8...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, sonush skrev:

Ikke noe problem å betale fra mai der man skal studere, men det er mye om man skal betale fra mai i fire forskjellige byer. Hun har søkt alle fire universiteter. Studentbolig er billigere enn privat leie. Og betale for 3 mnd ekstra kan gå. MEN : 

4.500 * 3 mnd = 13.500 * 4 byer= 54.000. 

I tillegg vet man jo ikke garantert om man kommer inn. Vi har familie i de to første byene hun har søkt, så det er ikke problem at hun står uten fast bopel. Men det er jo ikke ønsket situasjon. 

Hva gjorde dere? 

Ja, jeg er enig i at det blir litt mye! Hvis det ikke er mye tvil om at hun kommer inn tror jeg det er lurest å bare godta hybel i byen som er førstevalget. De har jo tross alt ordninger for å finne hjemløse studenter et sted å bo så det er ikke helt krise hvis hun kommer inn på fjerdevalget og ikke har takket ja til hybel der (det er jo så klart ikke det beste scenarioet, men det blir nå tullete å betale leie for 4 leiligheter i 3 måneder!)

Det var mye lettere for meg, da jeg bare søkte Trondheim og Oslo. Trondheim var førstevalget, og da familien min bor nærme Oslo var det heller lite aktuellt å søke bolig der.

Når hun likevel er garantert bosted i 2 av byene ville jeg egentlig anbefale å bare takke ja til kontrakt i byen som var førstevalget.

Anonymkode: 012b0...ade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Studerer selv medisin i Trondheim, og hvis det er som du sier at hun har veldig gode karakterer (over 60 poeng er nok garantert plass pga. 15 flere plasser i år), så anbefaler jeg å bare søke bolig i Trondheim, og sette Medisin i Trondheim som øverste valg.

Jeg fikk bolig 27. juli, 2-3 uker før skolestart. Men vanligvis går det greit, siden de prioriterer de yngste studentene. Hvis det ikke går, har Scandic Lerkendal tilbud for hotell for rundt 4000 kr måneden mens du venter på hybel.

Hvis hun vil "safe det", anbefaler jeg å ha Oslo, Bergen og Tromsø på 2., 3., og 4. valg, men ikke søke bolig der (for du må takke ja/nei til hybel før du har fått svar på søknaden fra Samordna opptak). Byene pleier å ha fine ordninger for studenter som ikke har noe sted å bo, mens du venter på bolig.

Anonymkode: 4d2f8...c51

Tror hun sa at hun har 58 + realfagspoeng. Rundt 60 + Og hun har søkt Trondheim på 1. Og Oslo på 2.H og 3.V også Bergen og Tromsø. Hun er 18,5 år når hun starter, nov-97, så hun er ung. 

Hvor i Trondheim bor du, studentbolig? Hvor anbefaler du? Både med tanke på sosialt og ro nok til studiene. Altså ikke festbråk, hver kveld / helg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer medisin i Trondheim. Bor på området "Øya", der sykehuset ligger. Man studerer på sykehuset, og de fleste medisinstudenter bor nærme det. Noen unntak såklart.
Jeg bor kanskje 300 meter fra sykehuset. Bor privat.
 

Anonymkode: dadc0...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet på Studentsamskipnaden i Trondheim, og det er ikke vanlig praksis at nye studenter får tilbud om bolig fra mai. Kontraktene går ut 30.06, og man får tilbud om ny kontrakt fra 01.07. Dette gjelder nye som gamle beboere - om hun er førsteårsstudent, vil hun ikke få tilbud om å flytte inn tidligere med mindre hun ber om det selv. Jeg vet ikke hva som er standard på de andre samskipnadene.

Anonymkode: 5e9e6...d85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, sonush skrev:

Tror hun sa at hun har 58 + realfagspoeng. Rundt 60 + Og hun har søkt Trondheim på 1. Og Oslo på 2.H og 3.V også Bergen og Tromsø. Hun er 18,5 år når hun starter, nov-97, så hun er ung. 

Hvor i Trondheim bor du, studentbolig? Hvor anbefaler du? Både med tanke på sosialt og ro nok til studiene. Altså ikke festbråk, hver kveld / helg. 

Så hun har 62 skolepoeng (om hun har 4 realfagspoeng)? Da kan jeg garantere at hun får plass i Trondheim.

97'ere får bolig først fra SiT i Trondheim, så det lover bra.

Jeg bor selv litt lengre unne, nærmere Gløshaugen, men siden medisinstudenter studerer på Øya så ville jeg satt f.eks. studentboligene i Klostergata 56 som førstevalg. Lerkendal og Teknobyen (om du liker å bo med 150 folk) er andre nærme og gode alternativer. Men Berg studentby er jo også bare 5 minutter med sykkel/buss unna Øya, og er ganske moderne, men litt bråkete i helgene vil jeg tro.

Anonymkode: 4d2f8...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Diafragma skrev:

De fleste studenter klarer seg på studielånet alene, eventuelt med en helgejobb i tillegg for å gjøre det mer økonomisk romslig. Hvis du i tillegg gir henne 2000kr/md vil hun være en mer enn godt holden studen, etter mitt syn!

 

Da må jeg si at jeg synes du har et merkelig syn. Dette avhenger helt av man må betale i husleie hver måned, i hvilken by man bor, om man bor sentralt og derfor ikke trenger å benytte seg av kollektivtrafikk osv. osv. I tillegg øker ikke studiestøtten i takt med generell prisutvikling. SSB kan fortelle oss at 94 % av studentene hadde registrert yrkesinntekt i 2010. SSB kan også fortelle at det blir mer og mer vanlig at studenter mottar økonomisk hjelp fra familien. Basert på dette, synes jeg det fremstår pussig at "de fleste studenter klarer seg på studielånet alene".

Anonymkode: faa0a...ec0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er best om hun bor nærmere universitetet, da sparer man også på busskort /mnd.kort. Unnskyld at jeg spør mye, men hun er ung, og har lite økonomisk erfaring. Så jeg lurer i tillegg på hvordan deres mnd.budsjett er lagt opp. Hva er inkl i leie og hva betaler man i tillegg. Mat budsjett, strøm, forsikring osv. Dermed kan vi legge hennes budsjett lettere, og hun kan etterhvert ta ansvaret for ting selv. Deres budsjett vil gi oss pekepinn. 

 

Endret av sonush
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:
3 minutter siden, sonush skrev:

Tror det er best om hun bor nærmere universitetet, da sparer man også på busskort /mnd.kort. Unnskyld at jeg spør mye, men hun er ung, og har lite økonomisk erfaring. Så jeg lurer i tillegg på hvordan deres mnd.budsjett er lagt opp. Hva er inkl i leie og hva betaler man i tillegg. Matte budsjett, strøm, forsikring osv. Dermed kan vi legge hennes budsjett lettere, og hun kan etterhvert ta ansvaret for ting selv. Deres budsjett vil gi oss pekepinn. 

 

Det man evt. sparer på busskort, blir spist opp av høyere leie. Kollektivtransport er billig for studenter i Trondheim (ca 2 000 kr for 180 dager), så det lønner seg nesten uansett å ha periodekort. Hva som er inkludert i leien, varierer fra hybel til hybel. Noen har inkludert strøm, andre ikke - det kan dere se på nettsidene til samskipnaden. Man betaler stort sett ekstra for å bruke vaskerom (18 kr pr maskin når jeg jobbet i SiT, kan ha endret seg). Forsikringer er utenom.

Anonymkode: 5e9e6...d85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet på Studentsamskipnaden i Trondheim, og det er ikke vanlig praksis at nye studenter får tilbud om bolig fra mai. Kontraktene går ut 30.06, og man får tilbud om ny kontrakt fra 01.07. Dette gjelder nye som gamle beboere - om hun er førsteårsstudent, vil hun ikke få tilbud om å flytte inn tidligere med mindre hun ber om det selv. Jeg vet ikke hva som er standard på de andre samskipnadene.

Anonymkode: 5e9e6...d85

Vet ikke om det med mai gjelder alle byer, kanskje bare en by. Hun leste at de får beskjed i mai og det betales fra  de får plassen. Husker ikke hvor det var. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det man evt. sparer på busskort, blir spist opp av høyere leie. Kollektivtransport er billig for studenter i Trondheim (ca 2 000 kr for 180 dager), så det lønner seg nesten uansett å ha periodekort. Hva som er inkludert i leien, varierer fra hybel til hybel. Noen har inkludert strøm, andre ikke - det kan dere se på nettsidene til samskipnaden. Man betaler stort sett ekstra for å bruke vaskerom (18 kr pr maskin når jeg jobbet i SiT, kan ha endret seg). Forsikringer er utenom.

Anonymkode: 5e9e6...d85

Ca 300kr/mnd i Periodekort. Det er jo mulig at hun bruker det utenom skolen også. Besøk o.l Det var jo ikke så ille 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, sonush skrev:

Tror det er best om hun bor nærmere universitetet, da sparer man også på busskort /mnd.kort. Unnskyld at jeg spør mye, men hun er ung, og har lite økonomisk erfaring. Så jeg lurer i tillegg på hvordan deres mnd.budsjett er lagt opp. Hva er inkl i leie og hva betaler man i tillegg. Mat budsjett, strøm, forsikring osv. Dermed kan vi legge hennes budsjett lettere, og hun kan etterhvert ta ansvaret for ting selv. Deres budsjett vil gi oss pekepinn. 

 

De fleste studentbyene er innen gåavstand til sykehuset (Klostergata 56 er 100 meter unna), og jeg personlig sykler året rundt, om det er et alternativ for noen.

Jeg får da 7500 hver måned fra lånekassen, og 20 000, 2 ganger i året. 4500 blir spist opp av leien. 80 kroner til vask av klær. 3000-6000 kroner til bøker (trenger bare kjøpe bøker 1-2 ganger i året).

Jeg bruker 800 kroner på mat hver uke. Mye høyere enn gjennomsnittet vil jeg tro, men det er mulig å overleve på 400 kroner uken til mat (blir mye spaghetti altså). Og så går jo mye penger til alkohol etc, så budsjetten kan variere mye.

Men de fleste medisinstudentene jobber hver sommer og, mange jobber deltidsjobber i Trondheim, så etter at hun får den første jobben sin (noen jobber første semester til og med), vil økonomien gå smooth.

Anonymkode: 4d2f8...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, sonush skrev:

Tror det er best om hun bor nærmere universitetet, da sparer man også på busskort /mnd.kort. Unnskyld at jeg spør mye, men hun er ung, og har lite økonomisk erfaring. Så jeg lurer i tillegg på hvordan deres mnd.budsjett er lagt opp. Hva er inkl i leie og hva betaler man i tillegg. Mat budsjett, strøm, forsikring osv. Dermed kan vi legge hennes budsjett lettere, og hun kan etterhvert ta ansvaret for ting selv. Deres budsjett vil gi oss pekepinn. 

 

Jeg klarer meg overhodet ikke på kun studielånet. Her er hvertfall mitt budsjett. Det er ikke et minimumsbudsjett, så det er fullt mulig å klare seg for mindre. Jeg har satt opp de minste summene jeg mener jeg kunne klart meg for i parentes.  

Husleie, inkludert strøm og internett: 5350

Forsikringer: 0 kr (sikkert ikke lurt)

mat og husholdningsartikler: 2200 kr (1800 kr)

mobil: 229 kr (199 kr)

månedskort: 460 (billigere å kjøpe for 180 dager)

linser: 265 

klær: 500 kr (250 kr)

lommepenger: 2500 kr (1000 kr)

diverse: 500 kr (0 kr)

sparing: alle inntekter over 12000 kr 

bøker: fra sparekonto

større innkjøp eller utgifter som ikke kommer hver måned: fra sparekonto

 

 

 

 

 

 

Anonymkode: 1a558...f7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, sonush skrev:

Ca 300kr/mnd i Periodekort. Det er jo mulig at hun bruker det utenom skolen også. Besøk o.l Det var jo ikke så ille 

Beklager, men for en student med 7500,- inn i mnd, er 300,- av betydning. Det er nok lett å tenke at de to store utbetalingene studenter mottar kan være med på å dekke løpende utgifter. Det kan det jo selvsagt, men kun til en viss grad, da man må kjøpe pensum (selvsagt variasjon fra studie til studie), betale depositum, kanskje man må ha ting til hybelen dersom den er umøblert, pc til å arbeide på etc. En annen ting som mange studenter nok glemmer eller har problemer med å bygge seg opp, er en buffer. Som student kan man også oppleve uforutsette utgifter - et skrekkscenario er at pcen ryker i eksamensperioden.

Anonymkode: faa0a...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Ang det med hybel, kontrakt, og om man kommer inn på studiet: 
Det står på Studentsamskipnadens hjemmesider at førsteårsstudenter får kontraktsstart tidligst fra juni hvis de får hybel gjennom samskipnaden.
Videre står det at hvis de ikke kommer inn på studiet, så slipper de oppsigelsestid på hybelen. 

Les om dette og mer her:
https://www.sit.no/nyhet/ny-student-i-trondheim-hosten-2016

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...