Gå til innhold

Er det skammelig å ha 4,5 i snitt ut av vgs.?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ikke hvilket snitt du har, men hvor mye du har jobbet med skolearbeidet som sier mest om din personlige karakter. Har stor respekt for en kompis av meg med lærevansker som jobbet med skolearbeid til alle døgnets tider uten å få høyere enn 3,4. 

Halvparten av de med en iq på over 130 har lærevansker,  add eller adhd

Anonymkode: ba9c9...40f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde 5,3 fra ungdomsskolen, og 4,1 på videregående. Det ville egentlig føltes katastrofalt, men jeg fullførte vgs på normert tid selv om jeg både gikk gravid i 1,2 klasse og håndterte ett lite barn alene. Så på grunn av det skammer ikke jeg meg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎10‎.‎04‎.‎2016 at 21.51, AnonymBruker skrev:

Er det noe man burde være flau over, eller stolt over? Jeg slet med angst og depresjon på vg1. Var på nippet til å ta selvmord og måtte komme meg gjennom alt helt alene. Selv om jeg prøvde så godt jeg kunne på skolen, fikk jeg aldri gode nok karakterer. Endte med en 4'er, to 3'ere og en 2'er. Dette vil påvirke karakterene mine fra vg2 og vg3 så snittet blir ikke veldig høyt til tross for at jeg sikter på 5'ere (er ikke 6'er elev så 6 får jeg ikke). 

Hva tenker dere?

Anonymkode: c6379...45f

4,5 er midt i mellom 4 og 5 så nei, det er IKKE noe å være flau over, da jeg gikk på videregående, riktignok 20 år siden, så var det et helt normalt VANLIG snitt, slike elever ble kalt flinke.

Anonymkode: 8158a...b6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10.4.2016 at 21.51, AnonymBruker skrev:

Er det noe man burde være flau over, eller stolt over? Jeg slet med angst og depresjon på vg1. Var på nippet til å ta selvmord og måtte komme meg gjennom alt helt alene. Selv om jeg prøvde så godt jeg kunne på skolen, fikk jeg aldri gode nok karakterer. Endte med en 4'er, to 3'ere og en 2'er. Dette vil påvirke karakterene mine fra vg2 og vg3 så snittet blir ikke veldig høyt til tross for at jeg sikter på 5'ere (er ikke 6'er elev så 6 får jeg ikke). 

Hva tenker dere?

Anonymkode: c6379...45f

Orker ikke lese hele tråden altså, sorry, men følte behovet for å svare deg likevel. Jeg synes 4,5 er i øvre gjennomsnitt. Selv hadde jeg 4,2 og det ble jaggu folk av meg og. Slapp av, du har gjort en GOD jobb på VGS!

Anonymkode: d1147...0e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 11.4.2016 at 19.30, Kvark22 skrev:

Keep telling yourself that...

Til ts, du har et godt snitt, men du kommer ikke inn på psykologi profesjon eller medisin hvis du ikke tar opp fag. Du kan gjøre dette eller se om det er andre utdanningelser som går litt i samme retning. Sosionom eller sykepleier f.eks.

Karakterer måler på ingen måter dine evner til å lære(IQ). En gjennomsnittlig person med 100 i IQ, kan lett oppnå seksere i alle fag hvis hun legger ned nok innsats, siden fag på VGS ikke er avanserte nok til at man "ikke forstår". Legger man inn nok innsats klarer man fint seksere. Derimot ville hun _ikke_ egnet seg som forsker innen kjernefysikk, der 100 i iQ ikke vil være nok til å forstå enkelte teoremer etc. En person med 120 IQ som gir _0_ innsats på VGS, kan gå ut med rundt 4 i snitt. Denne personen er langt mer egnet for avansert høyere utdanning da han vil ha det genetiske evnene som trengs for å forstå avansert fysikk og matematikk. 

 

I mange andre vestlige land kombinerer man IQ og karakterer i søknad om høyere utdanning. I Nederland blir man allerede selektert ved ung alder mtp IQ, om man egner seg til å ta høyere utdanning eller ikke.

 

Nå sier jeg ikke at alle med fire i snitt har 120+ IQ og alle med seks i snitt har 100 i IQ, men slik VGS er lagt opp kan man oppnå toppkarakterer så lenge man er gjennomsnittlig oppegående. En person med gjennomsnittlig intelligens kan oppnå høyere karakterer enn en smart person ved å legge inn betydelig mer innsats. Dette går imidlertid ikke når man studerer tunge fag på masternivå/doktor(fysikk, matematikk etc), da man rett og slett vil ha kjempeproblemer med å forstå ting hvis man ikke er over snittet begavet. Personen med 120+ i IQ vil derimot klare dette, hvis han gir mer innsats.

Anonymkode: 5bedf...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Karakterer måler på ingen måter dine evner til å lære(IQ). En gjennomsnittlig person med 100 i IQ, kan lett oppnå seksere i alle fag hvis hun legger ned nok innsats, siden fag på VGS ikke er avanserte nok til at man "ikke forstår". Legger man inn nok innsats klarer man fint seksere. Derimot ville hun _ikke_ egnet seg som forsker innen kjernefysikk, der 100 i iQ ikke vil være nok til å forstå enkelte teoremer etc. En person med 120 IQ som gir _0_ innsats på VGS, kan gå ut med rundt 4 i snitt. Denne personen er langt mer egnet for avansert høyere utdanning da han vil ha det genetiske evnene som trengs for å forstå avansert fysikk og matematikk. 

 

I mange andre vestlige land kombinerer man IQ og karakterer i søknad om høyere utdanning. I Nederland blir man allerede selektert ved ung alder mtp IQ, om man egner seg til å ta høyere utdanning eller ikke.

 

Nå sier jeg ikke at alle med fire i snitt har 120+ IQ og alle med seks i snitt har 100 i IQ, men slik VGS er lagt opp kan man oppnå toppkarakterer så lenge man er gjennomsnittlig oppegående. En person med gjennomsnittlig intelligens kan oppnå høyere karakterer enn en smart person ved å legge inn betydelig mer innsats. Dette går imidlertid ikke når man studerer tunge fag på masternivå/doktor(fysikk, matematikk etc), da man rett og slett vil ha kjempeproblemer med å forstå ting hvis man ikke er over snittet begavet. Personen med 120+ i IQ vil derimot klare dette, hvis han gir mer innsats.

Anonymkode: 5bedf...6ad

Ser at jeg blandet han/hun/det. Ikke bry dere om det da linux tilbyr håpløs auto-korrekt på norsk. Målet var å være konsekvent.

Anonymkode: 5bedf...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 11.4.2016 at 17.29, AnonymBruker skrev:

(...)

Når jeg idag tenker på de som hadde høyt snitt på vgs, var de IKKE intelligente, de bare gjorde det skolen forventet av dem, m.a.o kjedelige folk uten egne tanker, uten egen skaperkraft. Ender ofte opp som byråkrater der de følger "reglene" slavisk...Evt leger uten åpenhet for andre løsninger enn pensum de selv leste, himler med øynene hvis man ser litt utenfor boksen, hvis man f.eks nevner at man har tatt alternativ behandling...Evt psykologer der de kan putte folk i båser kontra å gi dem en diagnose kontra å se hele mennesket osv...

Jeg er oppriktig bekymret at de skoleflinke skal "regjere" viktige jobber der HELHET er viktig, ikke hvor mye og lenge man pugget andres teorier...

Anonymkode: 1a454...7ed

Jeg kommer til å fortsette å stønne inni meg hvis noen nevner alternativ behandling. Jeg vil ikke latterliggjøre noen, placebo kan ha effekt, men jeg vil aldri anbefale placebo til en pasient.

La meg si det enkelt og greit. Alternativ medisin som er bevist å fungere, heter medisin.

Anonymkode: 82a0b...6f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det lange løp spiller det ingen rolle. I dag er det ingen som verken ser eller tenker på karakterene jeg fikk på videregående. Jeg hadde et snitt i underkant av 4. Det er ingenting jeg er flau over. Jeg gjorde mitt beste i en helt forferdelig tid. Jeg er bare glad jeg kom meg gjennom det. ;) 

Mvh Yvonne :heiajente: 

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4,5 er ikke et dårlig snitt, synes nå i alle fall jeg. 😃

Anonymkode: 5400d...9fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier litt om hvordan samfunnet er blitt ? 4.5 i snitt er ikke skammelig, ikke 2.3 heller- hvis du har gjort ditt beste.

Anonymkode: 21ded...e30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke skammelig. Det som er skammelig, er når noen dømmer deg etter urimelige standarder. Det er selvfølgelig ikke mulig å komme inn på en del høythengende studier med det snittet, men skammelig er det absolutt ikke. Folk må virkelig roe ned prestasjonspresset og fokusere mer på å leve.

Anonymkode: 03d45...d9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke skammelig og ikke imponerende. Er vel helt ordinært.

Anonymkode: 023e0...543

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10.4.2016 at 21.54, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at det er helt gjennomsnittlig. Og helt ok.

Anonymkode: 606c9...934

gud av meg, er det rart elevene sliter med så mye press i dagens samfunn? Når de får høre at "4,5" er "helt ok"?

Det er faktisk veldig bra å gå ut med 4,5! Veldig mange klarer faktisk ikke få bedre enn ca. 3 i snitt.

Selv fikk jeg 4,2 og var helt overlykkelig over å ha bestått vgs. 

Anonymkode: 4a85d...cd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

gud av meg, er det rart elevene sliter med så mye press i dagens samfunn? Når de får høre at "4,5" er "helt ok"?

Det er faktisk veldig bra å gå ut med 4,5! Veldig mange klarer faktisk ikke få bedre enn ca. 3 i snitt.

Selv fikk jeg 4,2 og var helt overlykkelig over å ha bestått vgs. 

Anonymkode: 4a85d...cd6

Hva som er et bra snitt er jo helt subjektivt. Det handler om hvilke mål en har satt seg selv og hvilke forutsetninger en har. Det er ikke "veldig bra å gå ut med 4,5" for alle, nei. Akkurat slik som det er veldig bra for noen, er det gjennomsnittlig eller mindre bra for andre. 

Anonymkode: dc245...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke. Om alle, eller majoriteten, får 5 og 6 er det noe galt. 4 betyr at du kan det du skal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sier litt om hvordan samfunnet er blitt ? 4.5 i snitt er ikke skammelig, ikke 2.3 heller- hvis du har gjort ditt beste.

Anonymkode: 21ded...e30

Er det noe feil med samfunnet om målet er å gjøre det bra? Om man har gjort sitt beste og det ender opp med 2,3 i snitt, så har man nok gjort et feilvalg med tanke på vgs.

Anonymkode: 023e0...543

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Vampen skrev:

Absolutt ikke. Om alle, eller majoriteten, får 5 og 6 er det noe galt. 4 betyr at du kan det du skal. 

Hvem har sagt at de fleste skal få 5 eller 6? Poenget er at 4 eller 4,5 er nokså ordinært.

Anonymkode: 023e0...543

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hvem har sagt at de fleste skal få 5 eller 6? Poenget er at 4 eller 4,5 er nokså ordinært.

Anonymkode: 023e0...543

Ja, det er det som er poenget. Et snitt på 4,5 er helt normalt og greit, og dermed absolutt ikke "skammelig". Om et snitt på 4,5 er skammelig, så ligger det litt i korta at bare 5-ere og 6-ere er akseptabelt. Og det er absolutt ikke slik det skal være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4,5 er et meget godt snitt, så betyr jo heller ikke videregående karakterene noe som helst om man da ikke skal inn på en skole som krever et visst snitt. Hadde vel 4,6 i min tid for mange år siden. Ikke brukt de karakteren til noe som helst.

Anonymkode: 4c969...6e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Vampen skrev:

Ja, det er det som er poenget. Et snitt på 4,5 er helt normalt og greit, og dermed absolutt ikke "skammelig". Om et snitt på 4,5 er skammelig, så ligger det litt i korta at bare 5-ere og 6-ere er akseptabelt. Og det er absolutt ikke slik det skal være. 

For en som sikter på utdannelser som psykologi profesjon, medisin eller lignende studier med høye poenggrenser er det åpenbart at en ser på snittet sitt som skammelig. Det synes jeg det bør være helt greit å kjenne på. Rent objektivt er det et helt ordinært vitnemål. Over gjennomsnittet. Men om det er skammelig er jo rent subjektivt. 

Anonymkode: dc245...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...