AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #21 Skrevet 9. april 2016 6 minutter siden, Jolene skrev: Dermed blir det feil å kalle han for svensk. Han har svensk statsborgerskap, men er ikke svensk. Han er i så tilfelle syrisk. Det landet du er fra avgjør nasjonaliteten, ikke statsborgerskapet. Men det stemmer ikke, rent språklig er det helt vanlig å beskrive mennesker med svensk statsborgerskap som svenske. Anonymkode: 6da51...f27 2
Jolene Skrevet 9. april 2016 #22 Skrevet 9. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Og han er fra Sverige. Det er derfor han har svensk statsborgerskap. Altså er han svensk. Anonymkode: c60fc...aa0 Leste du i det hele tatt linken jeg la ved? Der står det at han er fra syria. Altså har han syrisk opphav, ikke svensk. 4
Jolene Skrevet 9. april 2016 #23 Skrevet 9. april 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det stemmer ikke, rent språklig er det helt vanlig å beskrive mennesker med svensk statsborgerskap som svenske. Anonymkode: 6da51...f27 For politisk korrekte er kanskje dette vanlig. Jeg holder meg til faktaene. 4
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #24 Skrevet 9. april 2016 Det er ganske drøyt hvor langt de venstre-radikale strekker seg for å prøve å demonisere oss vestlige, men jeg har for lenge siden sluttet å overraske meg over hvor selvutslettende venstresiden ønsker å være. Anonymkode: 711cc...d96 7
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #25 Skrevet 9. april 2016 1 minutt siden, Jolene skrev: For politisk korrekte er kanskje dette vanlig. Jeg holder meg til faktaene. Å nekter å forholde seg til allmenn språkbruk har ingenting med "fakta" å gjøre, i dette tilfellet er det jo heller det motsatte du gjør, nemlig å avkrefte ordbokbetydningen (av folk flest sett på som fakta) av et begrep fordi det er for PK for deg. Anonymkode: 6da51...f27 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #26 Skrevet 9. april 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å nekter å forholde seg til allmenn språkbruk har ingenting med "fakta" å gjøre, i dette tilfellet er det jo heller det motsatte du gjør, nemlig å avkrefte ordbokbetydningen (av folk flest sett på som fakta) av et begrep fordi det er for PK for deg. Anonymkode: 6da51...f27 Nei, du er ikke svensk selv om du har svensk statsborgerskap. At dere venstre raddiser gjerne vil at alle som har fått statsborgerskap skal telle som etniske slik at dere dermed kan rope "se! de etniske gjør det også!" blir jeg ikke særlig overrasket av. Anonymkode: 711cc...d96 7
Jolene Skrevet 9. april 2016 #27 Skrevet 9. april 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å nekter å forholde seg til allmenn språkbruk har ingenting med "fakta" å gjøre, i dette tilfellet er det jo heller det motsatte du gjør, nemlig å avkrefte ordbokbetydningen (av folk flest sett på som fakta) av et begrep fordi det er for PK for deg. Anonymkode: 6da51...f27 Nei. Han er syrisk, ikke svensk. Så enkelt er det faktisk. Jeg kan få svensk statsborgerskap, men jeg vil alltid være norsk. Det kalles etnisitet. 10
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #28 Skrevet 9. april 2016 1 minutt siden, Jolene skrev: Nei. Han er syrisk, ikke svensk. Så enkelt er det faktisk. Jeg kan få svensk statsborgerskap, men jeg vil alltid være norsk. Det kalles etnisitet. Poenget er at å bli betegnet som svensk er ikke betinget av etnisitet, så hvis man forholder seg til vanlige språklige normer er det helt uproblematisk å definere noen som "svensk" selv om man ikke er "etnisk". 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, du er ikke svensk selv om du har svensk statsborgerskap. At dere venstre raddiser gjerne vil at alle som har fått statsborgerskap skal telle som etniske slik at dere dermed kan rope "se! de etniske gjør det også!" blir jeg ikke særlig overrasket av. Anonymkode: 711cc...d96 Joda, det er helt vanlig å kalle noen svensk på bakgrunn av statsborgerskap. Litt barnslig med personangrep, synes du ikke, tulipanen? Anonymkode: 6da51...f27 2
jabx Skrevet 9. april 2016 #29 Skrevet 9. april 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ah, "han er ikke etnisk svensk". Så en må være hvit for å kunne defineres som svensk? https://no.wikipedia.org/wiki/Rasisme Anonymkode: c60fc...aa0 Må man ha samisk avstamning for å kunne defineres som same? Er det rasistisk hvis ikke hvem som helst får påberope seg status som same? 3
Jolene Skrevet 9. april 2016 #30 Skrevet 9. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Poenget er at å bli betegnet som svensk er ikke betinget av etnisitet, så hvis man forholder seg til vanlige språklige normer er det helt uproblematisk å definere noen som "svensk" selv om man ikke er "etnisk". Joda, det er helt vanlig å kalle noen svensk på bakgrunn av statsborgerskap. Litt barnslig med personangrep, synes du ikke, tulipanen? Anonymkode: 6da51...f27 Sverige har blant annet prinsippet om jus sanguinis, hvilket en mann av syrisk opphav ikke har. Dermed kan følgende kan han enten ha søkt om statsborgerskap, eller ha dobbelt statsborgerskap. Det siste er dermed vanlig. Ergo er han ikke svensk, men syrisk. Det er ikke uten grunn at internasjonale medier omtaler han som Sitat Krayem grew up in Malmö and is of Syrian heritage. Jeg forholder meg til den språklige normen . Sånn er det å lese annen media enn kun den politiske korrekte i Norge og sverige. 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #31 Skrevet 9. april 2016 10 minutter siden, jabx skrev: Må man ha samisk avstamning for å kunne defineres som same? Er det rasistisk hvis ikke hvem som helst får påberope seg status som same? § 2-6. Sametingets valgmanntall. Alle som avgir erklæring om at de oppfatter seg selv som same, og som enten a) har samisk som hjemmespråk, eller b) har eller har hatt forelder, besteforelder eller oldeforelder med samisk som hjemmespråk, eller c) er barn av person som står eller har stått i Sametingets valgmanntall, kan kreve seg innført i Sametingets valgmanntall. Begjæring om innføring i Sametingets valgmanntall rettes til Sametinget. Anonymkode: c60fc...aa0
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #32 Skrevet 9. april 2016 Anbefaler for øvrig: https://vindheim.wordpress.com/2009/06/14/presset-mot-norsk-kultur/ Anonymkode: c60fc...aa0
jabx Skrevet 9. april 2016 #33 Skrevet 9. april 2016 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: § 2-6. Sametingets valgmanntall. Alle som avgir erklæring om at de oppfatter seg selv som same, og som enten a) har samisk som hjemmespråk, eller b) har eller har hatt forelder, besteforelder eller oldeforelder med samisk som hjemmespråk, eller c) er barn av person som står eller har stått i Sametingets valgmanntall, kan kreve seg innført i Sametingets valgmanntall. Begjæring om innføring i Sametingets valgmanntall rettes til Sametinget. Anonymkode: c60fc...aa0 Akkurat, så da er dette rasistisk også. 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #34 Skrevet 9. april 2016 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poenget er at å bli betegnet som svensk er ikke betinget av etnisitet, så hvis man forholder seg til vanlige språklige normer er det helt uproblematisk å definere noen som "svensk" selv om man ikke er "etnisk". Joda, det er helt vanlig å kalle noen svensk på bakgrunn av statsborgerskap. Litt barnslig med personangrep, synes du ikke, tulipanen? Anonymkode: 6da51...f27 Hva prøver du å formidle egentlig? At siden denne syriske mannen hadde svensk statsborgerskap kunne det like gjerne ha vært Karl Johnson fra Sundsvall som hadde vært delaktig i denne terroraksjonen? Kan man automatisk sette likhetstegn mellom Osama Kayen og Karl Johnson siden begge har svensk statsborgerskap? Svensk er svensk liksom? Eller tror du etnisk tilhørighet og opprinnelse kanskje har noen form for betydning her? Anonymkode: 03bde...939 7
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #35 Skrevet 9. april 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva prøver du å formidle egentlig? At siden denne syriske mannen hadde svensk statsborgerskap kunne det like gjerne ha vært Karl Johnson fra Sundsvall som hadde vært delaktig i denne terroraksjonen? Kan man automatisk sette likhetstegn mellom Osama Kayen og Karl Johnson siden begge har svensk statsborgerskap? Svensk er svensk liksom? Eller tror du etnisk tilhørighet og opprinnelse kanskje har noen form for betydning her? Anonymkode: 03bde...939 Mann er mann :fnise: Anonymkode: 9ac8d...199
ops2 Skrevet 9. april 2016 #36 Skrevet 9. april 2016 Jeg får bare sitere Barack Obama: Du kan ha leppestift på en gris. Det er fremdeles en gris. Du kan pakke en fisk inn i papir og kalle det forandring. Den vil fremdeles stinke etter åtte år". Eller: Du kan gi en islamist svensk pass og kalle han en svenske... 5
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #37 Skrevet 9. april 2016 19 minutter siden, jabx skrev: Akkurat, så da er dette rasistisk også. Nei, å være same har ingenting med etnisitet å gjøre. Som det går frem av paragrafen, om du tok deg tid til å lese den, så er det kun betinget av at en oppfatter seg selv som same i tillegg til at en kan samisk. Anonymkode: c60fc...aa0
jabx Skrevet 9. april 2016 #38 Skrevet 9. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, å være same har ingenting med etnisitet å gjøre. Som det går frem av paragrafen, om du tok deg tid til å lese den, så er det kun betinget av at en oppfatter seg selv som same i tillegg til at en kan samisk. Anonymkode: c60fc...aa0 Å være same har definitivt med etnisitet å gjøre, da det er en etnisk gruppe. Etnisitet handler ikke nødvendigvis om biologi, men for å kalle seg same må man i praksis være "biologisk same". Hvis det er galt å skille ut etniske nordmenn som egen gruppe er det også galt å skille ut samer som egen gruppe. 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #39 Skrevet 10. april 2016 9 timer siden, jabx skrev: Etnisitet handler ikke nødvendigvis om biologi, men for å kalle seg same må man i praksis være "biologisk same". 11 timer siden, AnonymBruker skrev: § 2-6. Sametingets valgmanntall. Alle som avgir erklæring om at de oppfatter seg selv som same, og som enten a) har samisk som hjemmespråk, eller b) har eller har hatt forelder, besteforelder eller oldeforelder med samisk som hjemmespråk, eller c) er barn av person som står eller har stått i Sametingets valgmanntall, kan kreve seg innført i Sametingets valgmanntall. Begjæring om innføring i Sametingets valgmanntall rettes til Sametinget. Anonymkode: c60fc...aa0 For å være samisk må en kunne det samiske språk. Hvis språk er det du legger i etnisitet så er jeg både etnisk norsk, etnisk svensk, etnisk dansk, etnisk brite, etnisk russer (russisk er langt mer vrient enn det ser ut til ved første øyekast - men jeg kan det sånn noenlunde), etnisk fransk, etnisk italiener og etnisk spansk (dessverre kan jeg ikke katalansk dog). I tillegg kan jeg prate engelsk med en kanadisk aksent (til vanlig prater jeg med en tydelig engelsk aksent - og ja, jeg vet forskjell på engelsk og amerikansk, som f.eks. 2016 vs 2000 and 16), amerikansk derimot, nei. Avskyr amerikansk engelsk. Dessverre kan jeg ikke samisk, så per din definisjon er jeg ikke same. Men om jeg lærer meg samisk så mener du altså at jeg er en etnisk same? Anonymkode: c60fc...aa0
Gjest Holititten Skrevet 10. april 2016 #40 Skrevet 10. april 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: For å være samisk må en kunne det samiske språk. Hvis språk er det du legger i etnisitet så er jeg både etnisk norsk, etnisk svensk, etnisk dansk, etnisk brite, etnisk russer (russisk er langt mer vrient enn det ser ut til ved første øyekast - men jeg kan det sånn noenlunde), etnisk fransk, etnisk italiener og etnisk spansk (dessverre kan jeg ikke katalansk dog). I tillegg kan jeg prate engelsk med en kanadisk aksent (til vanlig prater jeg med en tydelig engelsk aksent - og ja, jeg vet forskjell på engelsk og amerikansk, som f.eks. 2016 vs 2000 and 16), amerikansk derimot, nei. Avskyr amerikansk engelsk. Dessverre kan jeg ikke samisk, så per din definisjon er jeg ikke same. Men om jeg lærer meg samisk så mener du altså at jeg er en etnisk same? Anonymkode: c60fc...aa0 Det å kunne et språk og ha språket som "hjemmespråk" er ikke det samme, så her bomma du litt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå