Gå til innhold

Lærere: hvor mange elever i klassen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er nyutdannet lærer, og har vært på noen intervjuer i det siste. Har jobbet som vikar på noen skoler tidligere, og der har det vært rundt 20 elever i klassene. På intervjuene får jeg høre at det ikke er uvanlig med store klasser på 30 elever og èn lærer! Hvordan er det der du jobber? Hvor mange elever har du i klassen, og er det en eller to lærere som deler klassen? Hvor mange timer er dere to lærere? Og jobber du på barneskole eller ungdomsskole? Har du tid til elevene dine i timen? 

Anonymkode: f6f50...061

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er nyutdannet lærer, og har vært på noen intervjuer i det siste. Har jobbet som vikar på noen skoler tidligere, og der har det vært rundt 20 elever i klassene. På intervjuene får jeg høre at det ikke er uvanlig med store klasser på 30 elever og èn lærer! Hvordan er det der du jobber? Hvor mange elever har du i klassen, og er det en eller to lærere som deler klassen? Hvor mange timer er dere to lærere? Og jobber du på barneskole eller ungdomsskole? Har du tid til elevene dine i timen? 

Anonymkode: f6f50...061

Jobber på u-skole. Har en klasse med 22 elever og en med 28. Det varierer, men tror rundt 22-30 elever er vanlig i klassene her på sentrale østlandet. Nei, har på ingen måte nok tid til alle elevene. Man føler seg ofte hjelpesløs fordi man rett å slett ikke får hjulpet alle. Det føles ille å ikke rekke de to siste som har sittet med hånda oppe og ventet tålmodig :-(

I noen timer har jeg en støttelærer inne, men er ofte alene med klassen. En assistent tar noen ganger ut elever som er bråkete. 

Anonymkode: 95386...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 elever. Vi er to lærere i 100%. Dette er en heldagsskole, så elevene er på skolen 7 klokketimer dagen. Jeg er i klasseromet 20,5 klokketimer (inkludert lunsj). Jeg er alene kun i 4 av disse. Jeg har ikke tid til alle elevene hver dag, men rekker over alle i løpet av uken.

Anonymkode: 2a784...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stort sett i underkant av 30 elever. Det er i videregående studspes.

Anonymkode: 56d4f...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barneskole. Er vel i gjennomsnitt 25 elever per klasse. Er en klasse der jeg jobber med 30 elever, men jeg har ikke de da.

Får ikke rukket over alle elevene. 

Har delt klasse i kunst og håndverk, og til og med da kan det være vanskelig å komme seg gjennom alle elevene. Men mye bedre enn om det hadde vært full klasse!

Anonymkode: cfb7a...b52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man rekker aldri over alle helt skikkelig,  men  "trikset" er GOD planlegging av timen,  et godt og konkret system for oppfølging,  som elevene vet om. Og elevene må vite hva de alternativt kan gjøre om de står fast.  Sitter halve klassen med hendene i været timen igjennom er sannsynligvis stoffet gjennomgått for dårlig, og det kan være lurt å stanse jobbingen og ta en ny felles gjennomgang.  

Klassestørrelse på 16 - 20 elever er det som fungerer best etter egen erfaring,  men 20 -27 elever er ofte vanlig.  

Kunst og håndverk og matlaging krever selvsagt litt mer på en annen måte,  men her bør gruppestørrelsen være maks 12. 

Anonymkode: 0dd65...a5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kun jobbet på VGS, og der har jeg alltid hatt minst 30, max 35 i klassen på det meste. Såvidt det gikk an å gå (sidelengs) mellom pultene i klasserommet enkelte steder.. Har aldri opplevd å være to lærere, ei heller har jeg hatt noen assistent noen gang. Men akkurat det er det vel mer av for dere som jobber i grunnskolen - heldigvis! Det er jo der de trengs mest, selv om jeg glatt innrømmer at det er situasjoner hvor jeg gjerne skulle hatt en assistent med meg - om så bare for å få delt klassen så de slapp å sitte sammenskviset i et trangt, tett rom. Det kommer veldig an på hva slags fag det er snakk om og hvordan klassen er, om jeg føler at jeg "rekker over" alle i løpet av en time. Selvfølgelig skulle jeg helst hatt halv klasse og dermed fått sett hver enkelt mye bedre, fått snakket med alle og gjort undervisningen mer fleksibel (vanskelig å sende folk ut i grupper når de er 35 og skolen har begrenset plass, for eksempel), men dessverre er nok realiteten at så store klasser begynner å bli normen mange steder, hvertfall på videregående nivå. Og det går utvilsomt ut over lærerens muligheter til å tilrettelegge undervisningen, til å variere undervisningen og til å få ordentlig kontakt med elevene sine.

Dessverre er en konsekvens av disse elevmengdene at de som får mest oppmerksomhet er de som tar mest plass i klassen og som er mest frampå. Og det er synd for de som kanskje ikke tør å spørre om ting i store folkemengder; som er sjenerte eller innadvendte, eller av andre grunner ikke er så frampå. De får jeg ikke alltid tid til (føler jeg selv) - og jeg synes det blir feil å tvinge noen ut i "rampelyset" bare så jeg skal kunne hake av på lista at i dag har jeg spurt xx om noe. Hadde det vært opp til meg hadde jeg hatt max 20 elever. Og nettopp denne elevmengden og alle utfordringene jeg ser knyttet til dette gjør at jeg ikke vil bli lærer på heltid, selv om jeg liker å lære bort, og å jobbe med ungdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i Bergen. Min klasse har 22 elever. Det er vanlig med mellom 20 og 30 på barneskolene her i området. 

Jeg har 4t med assistent i uken, ellers har jeg alle alene. Det går helt fint, men klart det er slitsomt noen ganger. 

Anonymkode: 4e9f5...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kontaktlærer for 28 elever. Jobber i småskolen. Jobber på en skole i Oslo. Den er helt full, og alle klassene er helt fulle (dvs. 28 elever). Det er alt for mange, og egentlig galskap spør du meg. Èn person har ikke mulighet til å være tilstede for 28 barn, hvor det også er en fire-fem stykker med spesielle behov. Har aldri assistent, og er alltid alene:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, finnbjarne skrev:

Jeg er kontaktlærer for 28 elever. Jobber i småskolen. Jobber på en skole i Oslo. Den er helt full, og alle klassene er helt fulle (dvs. 28 elever). Det er alt for mange, og egentlig galskap spør du meg. Èn person har ikke mulighet til å være tilstede for 28 barn, hvor det også er en fire-fem stykker med spesielle behov. Har aldri assistent, og er alltid alene:(

Skolen der jeg jobber er og full. Og det blir jo bare fler og fler elever. Jobber på den største skolen i fylket. Mange blir overraska når jeg sier hvor mange ansatte lærere vi er i forhold til elever. Det er ikke mye. 

Også lurer jeg på når grensa er for at skoler bygges ut? Noen som vet det? Vi har klasser med 30 elever på barneskolen. Det er jo alt for mye! 

Anonymkode: cfb7a...b52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skolen der jeg jobber er og full. Og det blir jo bare fler og fler elever. Jobber på den største skolen i fylket. Mange blir overraska når jeg sier hvor mange ansatte lærere vi er i forhold til elever. Det er ikke mye. 

Også lurer jeg på når grensa er for at skoler bygges ut? Noen som vet det? Vi har klasser med 30 elever på barneskolen. Det er jo alt for mye! 

Anonymkode: cfb7a...b52

Jeg tror det varierer hvor store klasser den enkelte skole har. Er det ikke slik at det ikke lenger er satt en maksgrense på antall elever per lærer? Mener det er slik at de nå er en lov som sier at det skal være et "forsvarlig antall elever per kontaktlærer".. Men det er jo relativt..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, finnbjarne skrev:

Jeg tror det varierer hvor store klasser den enkelte skole har. Er det ikke slik at det ikke lenger er satt en maksgrense på antall elever per lærer? Mener det er slik at de nå er en lov som sier at det skal være et "forsvarlig antall elever per kontaktlærer".. Men det er jo relativt..!

Kanskje når klasserommene begynner å bli for trange? :P 

Anonymkode: cfb7a...b52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skolen der jeg jobber er og full. Og det blir jo bare fler og fler elever. Jobber på den største skolen i fylket. Mange blir overraska når jeg sier hvor mange ansatte lærere vi er i forhold til elever. Det er ikke mye. 

Også lurer jeg på når grensa er for at skoler bygges ut? Noen som vet det? Vi har klasser med 30 elever på barneskolen. Det er jo alt for mye! 

Anonymkode: cfb7a...b52

Det er et arealkrav knyttet til elevene. De skal ha så og så mange kvadratmeter (husker ikke tallet i hodet), men ofte regner de med areal som ikke egentlig egner seg for undervisning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Kanutte skrev:

Det er et arealkrav knyttet til elevene. De skal ha så og så mange kvadratmeter (husker ikke tallet i hodet), men ofte regner de med areal som ikke egentlig egner seg for undervisning. 

Riktig. Ganger, for eksempel. På min skole har vi nettopp utvidet noe inneareal, men ikke klasserom. Jeg er derfor bekymret for at elevtallet vil øke drastisk til høsten. Per i dag er det smekkfullt. 

Anonymkode: 51b9d...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...