Gå til innhold

Til dere som har barn med kromosomfeil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor gamle var dere? Var dette arvelig? Opdaget dere det før fødsel? I såfall på hvilken måte? Vurderte dere å gi det bort ?

Anonymkode: fe3c2...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke gi deg må med disse krenkende trådene dine?

Kromosonfeil kan være så mangt, også kreft skyldes i noen tilfeller kromosonfeil. Skal folk utbrodere alt? 

Anonymkode: 7ad81...ab5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er de krekende? Jeg vil spørre mennesker som er i slik situasjon. Hvordan de opplevde det osv. Hva som er så krenkende med det?

Anonymkode: fe3c2...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kromosomfeil. Det ble oppdaget da jeg var 23. Ikke arvelig. Ingen som kan se eller merke det på meg. 

Anonymkode: ca2de...a31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi bort sitt eget barn? Vet du hva, jeg har sagt det til deg før! Du må oppsøke hjelp, det er ikke normalt å ha en slik frykt for misdannelser og komosomfeil som du har.

Anonymkode: 8ef80...56d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også kromosomfeil, det synes eller merkes ikke. Jeg plages ikke. 

Anonymkode: 748c5...74a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gamle var dere? Var dette arvelig? Opdaget dere det før fødsel? I såfall på hvilken måte? Vurderte dere å gi det bort ?

Anonymkode: fe3c2...a13

Er du bekymret for noe? Har du selv barn med kromosomfeil, eller noen i nær familie? Det er ikke så vanlig med den type informasjonsøk med mindre noen spør, fordi de selv er i en slik situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, sonush skrev:

Er du bekymret for noe? Har du selv barn med kromosomfeil, eller noen i nær familie? Det er ikke så vanlig med den type informasjonsøk med mindre noen spør, fordi de selv er i en slik situasjon.

Er redd å bli i den situasjon 

Anonymkode: fe3c2...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får et friskt barn som blir utsatt for en ulykke og får en alvorlig hjerneskade, vil du vurdere å "gi det bort" da også, TS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er redd å bli i den situasjon 

Anonymkode: fe3c2...a13

Jeg jobber som barnesykepleier og ser syke barn med  enten medfødte eller ervervede tilstander. Det er veldig sjelden at vi får inn barn med en eller annen kromosom feil, det forekommer, men svært sjelden. I de aller fleste tilfeller er det barn med Down syndrom, hvor det IKKE er syndromet i seg selv som er årsaken til at de kommer. 

Jeg ser veldig mye på min avdeling, og ser hvor flinke foreldre er med sine svært syke barn, og de har også sagt at de har hatt styrke de ikke trodde de kom til å  ha. Men ikke en eneste av de har vurdert å "gi bort" barnet sitt. 

Jeg tror at når situasjon oppstår, hvis det i det hele tatt kommer, så kommer du til å være sterkere enn du selv tror.

Men det er ikke noe deilig følelse å hele tiden gå og tenke på dette, å være evig bekymret, uansett hva det gjelder, er ikke bra for psyken. Du bør snakke med legen / psykolog, for å få luftet ut tankene dine. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en mor og to brødre med kromosomfeil - på mor og eldste bror ble det først oppdaget når mamma var gravid med min yngste bror. Husker ikke helt hvor langt hun var på vei når de fant det ut, men de fikk vel mistanke pga oppdagelse av en typisk hjertefeil hos dette syndromet på ordinær ultralyd i uke 18.  De har alle tre hatt sine helseproblemer og lærevansker, noen mer alvorlige enn andre- men de lever tilnærmet normale liv. Det er et syndrom som ikke nødvendigvis gir veldig tydelige ytre utseendemessige trekk, men har man mange med samme syndrom i samme rom vil man se likheter. Vi som også kjenner syndromet kan se trekk - men hos mange er det ingenting som mannen i gata legger merke til. 

Veldig forskjellig hvilket sykdomsbilde man har med dette syndromet. Noen er helt friske, kanskje bare med litt lærevansker, mens andre har langt alvorligere tilstander. 

Såvidt jeg vet var det aldri noe alternativ å søke om sen abort. Og i dag har jeg verdens søteste og snilleste lillebror☺

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er redd å bli i den situasjon 

Anonymkode: fe3c2...a13

Og hva hjelper det å starte ørten tråder på KG om det samme??

Enig med flere over, du må ta tak i dette og oppsøke hjelp.

Anonymkode: 19b3a...035

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er redd å bli i den situasjon 

Anonymkode: fe3c2...a13

Med en så uttalt "redsel" som du gir uttrykk for her på forumet for tiden, så er dette langt over vanlig, normal redsel. Du er så langt over grensen for vanlig redsel for det unormale at det er på høy tid t du søker hjelp hos helsevesenet. Alternativet at du vurderer å aldri få barn og handler deretter. 

Hva hjelper det deg at folk forteller om sine erfaringer med en sånn massiv fobi som du har mot det unormale? Absolutt ingenting, du får bare påfyll og enda mer angst og fobi mot det unormale. Gå til fastlegen og få henvisning til spesialisthelsetjenesten. 

Anonymkode: 7ad81...ab5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...