Gå til innhold

Finnes det en best mulig alder for barn ved samlivsbrudd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig er det ingenting som er optimalt for barna når mor og far flytter fra hverandre, men jeg lurer på om det finnes en pekepinn på hvilke perioder som kan være verst og best ift alder?

Anonymkode: 4bc65...44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Før fire års alder vil jeg tro? Det tidligste minnet jeg har fra barndommen er fra barnehagen. Kan kanskje være greit å "få det unnagjort" før man har så veldig mange minner om en samlet familie med de aktuelle personene slik at tapet ikke vil føles like stort? 

Anonymkode: 492d5...50b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det må være når banet er baby eller småbarn.

Anonymkode: 13732...5a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det alltid er vanskelig, men jo større jo bedre fordi man forstår mer og tåler noe bedre atskillelse. Små barn kan i mindre grad forstå hva som skjer, og kjenner det mer på kroppen at den ene ikke er der som før. Derfor tror jeg det er bedre ettersom de er eldre. Da er de også mer etablert med venner og eget liv i større grad enn for mindre barn, og de er mer selvstendige på alle måter. Tror de da lettere kan takle endel slike påkjenninger fordi de tross alt har mer erfaring og mer forståelse på mange områder. Jeg skilte meg da sønnen vår var 11 år, og jeg tror at det var bedre enn om vi hadde gjort det da han var 5-6 år for eksempel. 

Anonymkode: 1b205...699

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter de er flyttet ut 😊

Anonymkode: ac443...838

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi var nesten 2 år da jeg flyttet fra far. Hun takler det veldig bra. Hun er nå 4 og jeg og far samarbeider veldig godt. Min samboers barm var 2(nesten 3) og 6 år da deres foreldre skilte lag. Dette er 6 år siden. Ser at den yngste takler situasjonen best. Han har ingen minner om at mor og far har bodd sammen. Hu største derimot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror jo yngre jo bedre, yngre barn tilpasser seg lettere nye situasjoner, eldre vil også ha et større behov for en forklaring enn yngre, og et brudd mellom to personer man elsker kan være ekstra vanskelig å forstå.

Anonymkode: 92b27...bd9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, egentlig ikke. Samlivsbrudd har det med å gå utover barna uansett hvor gamle de er. Hører ofte folk si at det er enklest når barna er "voksne", en selvmotsigelse og ikke sant i det hele tatt. Ta selvfølgelig ekstra godt vare på barnas behov, men vær litt mer oppmerksom på hvordan dere foreldre takler bruddet også.

Mvh skilsmissebarn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Tror barn under 3 år tar det enklest.  Selv var jeg 2 år, og husker ingen ting av at min biologiske far bodde hos oss. 

Mitt eldste barnebarn var 4 år.  Av spørsmålene hun stilte meg forsto jeg at hun var utrygg på framtiden  For henne ble 50/50 omsorgsfordeling og foreldre som samarbeidet utrolig godt, redningen. 

Mine to yngste barnebarn var 2 år og 4 år da foreldrene gikk fra hverandre.  Den yngste lot seg ikke berøre.  Den eldste hadde det vanskelig, og var mye sint.  Det er ikke lett for en 4-åring å sette ord på, eller forstå.

Hvordan det oppleves som 10-11-12-åring vet jeg ikke.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved 50/50, kanskje 12-16 da har kanskje barnet ett hus/leilighet/rekkehus som de føler tilhørlighet hos, hvis man ikke selger det felles hjemmet. Det hjalp meg mye. Jeg var fortsatt hjemme hos den andre foreldren og, men "huset" liksom var og er hjemme på en annen måte. Min søster som var 8 da de skilte seg føler det ikke helt på samme måte.

Ved omsorg av bare mor eller far(med samvær) vil jeg tro at så tidlig som mulig er best. 

Uansett vil jeg tro det varierer fra barn til barn. 

Anonymkode: 0e2e9...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg flyttet når han var 3 år, det var for sent. Ble veldig mye trøsting og veldig vanskelig å forklare hvorfor, han skjønte men var for liten til å skjønne likevel. 

Endret av makkapakka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter de er flyttet ut 😊

Anonymkode: ac443...838

Er ikke helt sikker på den, du. Foreldrene til en i klassen min på vgs. skilte seg da vi gikk på vgs. Vi gikk på en internatskole, og bodde dermed borte det meste av året. Han hadde det tøft likevel.

Anonymkode: 492d5...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var mellom tre og fire år gammel når foreldrene mine skilte seg. Husker absolutt ingen verdens ting av det. Så det må vel ha gått bra ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...