Gå til innhold

Lik lønn for likt arbeid! Uenig med sjefen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er servitør på ett lite, lokalt spisested og har vært der i over ett år nå, deltid. Da jeg var der på jobbintervju, ville sjefen ha meg der på tiltak fra Nav. (Billig for han.)

Ettersom jeg nettopp hadde vært i tiltak ett annet sted, takket jeg nei og ba han kontakte meg når han hadde råd til å betale meg lønn. Etter noen uker kontaktet han meg, og vi tok en prat. Jeg gikk med på å ha en lav timelønn, fordi jeg gikk på Nav.

Vanskelig å forklare, men jeg skulle ha ett visst beløp i måneden for å dekke alle mine utgifter. Altså lønn, bostøtte og barnetrygd, og det resterende fikk jeg av Nav. Så uansett om jeg fikk litt mer i lønn én måned, betydde det altså mindre penger fra Nav. Så jeg hadde aldri noe ekstra i måneden, uansett hvor mye jeg jobbet. For meg var det viktigere å komme meg ut i jobb, enn å tenke på lønna der og da.

Problemet nå, er at jeg ikke lenger er avhengig av Nav, da jeg vant ett større pengebeløp for litt siden. Jeg klarer meg nå selv og prøver å få jobb og økonomi til å gå opp, for å unngå å havne tilbake på Nav. Og skulle jo nå gjerne hatt bedre lønn enn da jeg begynte. 

Disse tankene om lønn kom for fullt for noen måneden siden, da det ble ansatt en ny servitør hos oss. Jeg har vært eneste ansatt lenge, og vi trengte virkelig en til på laget og det hastet. Hun jobber dog ikke mer 4-6 dager/mnd, mens jeg jobber 14-16 dager/mnd, +/-. Jeg fant ut at hun har 14,- mer enn meg i timen. Jeg synes dette er skikkelig urettferdig. 

Sjefen unnskyldte dette med at hun tross alt jobber mindre enn meg, pluss at det hastet å få inn noen med erfaring der og da, og hun jobber ellers på en ganske stor, populær restaurant og kunne starte med én gang. Han hadde derfor prøvd å møte henne på halvveien når det gjaldt lønn på det andre stedet hun jobbet.

Jeg prøvde å forhandle med han. Jeg forstår at han vil spare mest mulig og at jeg tross alt jobber mer enn henne, men jeg vil gjerne at han skal gå opp noe i lønn, etter som jeg var såpass "snill" mot han da jeg begynte der. "Lik lønn for likt arbeid." Men det ble ikke akkurat mottatt med stormende jubel. Så jeg sa rett ut at jeg kommer til å prioritere andre jobber fremover, hvis det er sånn det skal være. 

Er dere enig i at dette er urettferdig? Eller er jeg urimelig? 

Anonymkode: 1a2f3...779

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er servitør på ett lite, lokalt spisested og har vært der i over ett år nå, deltid. Da jeg var der på jobbintervju, ville sjefen ha meg der på tiltak fra Nav. (Billig for han.)

Ettersom jeg nettopp hadde vært i tiltak ett annet sted, takket jeg nei og ba han kontakte meg når han hadde råd til å betale meg lønn. Etter noen uker kontaktet han meg, og vi tok en prat. Jeg gikk med på å ha en lav timelønn, fordi jeg gikk på Nav.

Vanskelig å forklare, men jeg skulle ha ett visst beløp i måneden for å dekke alle mine utgifter. Altså lønn, bostøtte og barnetrygd, og det resterende fikk jeg av Nav. Så uansett om jeg fikk litt mer i lønn én måned, betydde det altså mindre penger fra Nav. Så jeg hadde aldri noe ekstra i måneden, uansett hvor mye jeg jobbet. For meg var det viktigere å komme meg ut i jobb, enn å tenke på lønna der og da.

Problemet nå, er at jeg ikke lenger er avhengig av Nav, da jeg vant ett større pengebeløp for litt siden. Jeg klarer meg nå selv og prøver å få jobb og økonomi til å gå opp, for å unngå å havne tilbake på Nav. Og skulle jo nå gjerne hatt bedre lønn enn da jeg begynte. 

Disse tankene om lønn kom for fullt for noen måneden siden, da det ble ansatt en ny servitør hos oss. Jeg har vært eneste ansatt lenge, og vi trengte virkelig en til på laget og det hastet. Hun jobber dog ikke mer 4-6 dager/mnd, mens jeg jobber 14-16 dager/mnd, +/-. Jeg fant ut at hun har 14,- mer enn meg i timen. Jeg synes dette er skikkelig urettferdig. 

Sjefen unnskyldte dette med at hun tross alt jobber mindre enn meg, pluss at det hastet å få inn noen med erfaring der og da, og hun jobber ellers på en ganske stor, populær restaurant og kunne starte med én gang. Han hadde derfor prøvd å møte henne på halvveien når det gjaldt lønn på det andre stedet hun jobbet.

Jeg prøvde å forhandle med han. Jeg forstår at han vil spare mest mulig og at jeg tross alt jobber mer enn henne, men jeg vil gjerne at han skal gå opp noe i lønn, etter som jeg var såpass "snill" mot han da jeg begynte der. "Lik lønn for likt arbeid." Men det ble ikke akkurat mottatt med stormende jubel. Så jeg sa rett ut at jeg kommer til å prioritere andre jobber fremover, hvis det er sånn det skal være. 

Er dere enig i at dette er urettferdig? Eller er jeg urimelig? 

Anonymkode: 1a2f3...779

Jeg tror det er relativt vanlig at erfaring og/eller utdanning gir høyere timelønn. Men det kan hende jeg tar feil. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, SRC skrev:

Jeg tror det er relativt vanlig at erfaring og/eller utdanning gir høyere timelønn. Men det kan hende jeg tar feil. 

Jeg hadde samme erfaring når jeg begynte jeg og, hadde bare ikke så høye krav til lønn den gangen, siden den ikke hadde så stor betydning for meg akkurat da. Nå føler jeg at han bare punger ut fordi det hastet, også blir det en varig løsning for henne. Mens jeg, som nå faktisk trenger lønna mi, får ikke ett øre mer.. Føler jeg har vært så snill mot han og at han nå utnytter han meg. Eller er jeg hårsår?

TS

Anonymkode: 1a2f3...779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må også legge til at jeg trives veldig godt på jobben, og når jeg nå leter etter en annen jobb, har jeg hele tiden prøvd å finne noe jeg kan kombinere med nåværende jobb. Men etter dette, mistet jeg litt motivasjonen. At han ikke ønsker å gå opp noen kroner i lønn, betyr også for meg at han ikke setter pris på jobben jeg gjør der. Jeg vet at jeg ikke er lett å erstatte, nettopp pga. den lave lønna.

Før jeg begynte der, jobbet det en annen dame der, og hun jobbet mye mer enn meg og hadde 5,- mer enn meg i timen. 

TS

Anonymkode: 1a2f3...779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke sånn at jo mindre man jobber jo mer skal man tjene per time. Heller tvert i mot, ansatte som er mer faste tjener som regel mer enn ekstrahjelper. Han har vel ikke noe med hvor mye penger du 'trenger' hver måned, han må lønne deg ut fra din markedsverdi ellers bytter du jobb.

Anonymkode: 17bf4...df7

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du burde få like mye som henne. Helt klart

Anonymkode: e3775...bc9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde samme erfaring når jeg begynte jeg og, hadde bare ikke så høye krav til lønn den gangen, siden den ikke hadde så stor betydning for meg akkurat da. Nå føler jeg at han bare punger ut fordi det hastet, også blir det en varig løsning for henne. Mens jeg, som nå faktisk trenger lønna mi, får ikke ett øre mer.. Føler jeg har vært så snill mot han og at han nå utnytter han meg. Eller er jeg hårsår?

TS

Anonymkode: 1a2f3...779

Nei, om hun ikke var veldig kvalifisert og hadde fancy utdanning synes jeg ikke du er hårsår! Jeg er ikke helt inne på de tekniske greiene der, men jeg vet an ansiennitet og utdanning har noe å si for lønn, men i dette tilfellet er sjefen din bare gnien. Ta det opp igjen og si at du nekter å få betalt så lite, hvor mye jobb hver enkelt får har da ingenting å si.

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke sånn at jo mindre man jobber jo mer skal man tjene per time. Heller tvert i mot, ansatte som er mer faste tjener som regel mer enn ekstrahjelper. Han har vel ikke noe med hvor mye penger du 'trenger' hver måned, han må lønne deg ut fra din markedsverdi ellers bytter du jobb.

Anonymkode: 17bf4...df7


Dette som står skrevet her var eksakt det jeg tenkte. Om du jobber mer og har jobbet der lengre burde da du få betalt mer enn henne. Sjefen synes nok du gjør en verdifull jobb og vil sikkert ikke miste deg som ansatt, så krev høyere lønn. Vær mer bestemt og si at om du ikke får like mye betalt når du faktisk har jobbet der lengre, slutter du. Da får nok pipa en annen lyd ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Du bør stå på kravet. Av prinsipp. Det vil også gagne de som begynner å jobber der etter deg.

 

Litt off topic og av nysgjerrighet. Hvor mye vant du? så mye at du ikke trenger å jobbe på grunn av penger? I så fall ville jeg vurdert frivillig arbeid av noe slag.

Anonymkode: 0a242...a16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er servitør på ett lite, lokalt spisested og har vært der i over ett år nå, deltid. Da jeg var der på jobbintervju, ville sjefen ha meg der på tiltak fra Nav. (Billig for han.)

Anonymkode: 1a2f3...779

Slike sjefer er bånnslammet. De utnytter jobbsøkere, og de utnytter NAV. Håper du finner deg en ny jobb. Og det spisestedet der fortjener ærlig talt å gå konkurs, om han ikke klarer å lønne de ansatte skikkelig. 

Anonymkode: 85669...a12

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Organiser deg!

Lik lønn for likt arbeid er et sludder argument. Og det er også direkte tåpelig å bruke andres lønn som hovedargument. Du bør heller fokusere på at du har vært der en stund, kan rutinene og har erfaring og derfor er det rimelig at lønnen din økes. Å begynne å true med å søke andre jobber fungerer bare om du virkelig mener det, og er direkte drepende for forhandling om lønn. Hvorfor skal han betale deg mer når du likevel slutter snart?

Sjefen din er nå likevel en tulling hvis han ikke forstår at denne forskjellen er urimelig. Og du får lære av at andre er flinkere til å forhandle lønn enn du er. Hele regla om at du gikk med på eksistensminimum slik at din arbeidsgiver kunne svindle NAV for tiltaksmidler gjør ikke akkurat din forhandlingsposisjon sterkere heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se deg om etter en annen jobb, du kommer aldri til å trives når du vet av sjefen din synes du er mindre verd enn hun som nettopp har begynt.

Anonymkode: 81b45...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...