Gå til innhold

konfirmasjon i familie med dine og mine barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboeren min har to barn fra tideligere forhold, mens jeg har et barn. Det er 3år mellom hans gutt og jente, mens det er 4år mellom hans eldste og mitt barn. 

Så konfirmasjonene kommer til å komme ikke så alt for mange år etter hverandre. 

Hvordan gjør dere det med gaver ol? 

Jeg har veldig lyst til å kjøpe bunad til jenta mi. Moren min døde for noen år siden, så jeg har "holdt" av litt penger som skal gis til konfirmasjon som egenkapital. Fikk da morsarv og får mer arv fra min bestemor etterhvert. 

Anonymkode: 9d31d...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min datter fikk bunad fra sin bestemor og min stedatter fra sin bestemor, så for oss løste det seg på denne måten. Tror jeg hadde i ditt tilfelle valgt å holde arv utenom konfirmasjon, dvs at dere gir felles gave fra deg og din mann med likt beløp til datteren din og til stebarn. Aner ikke om hans barn får bunad, men hadde her valgt å gi datteren min bunad etter arven fra mormoren. Arv og gave er to forskjellige ting etter mitt syn, likt vil det aldri bli, og dine stebarn vil nok få arv fra sine besteforeldre som ikke din datter får. Altså hadde jeg gitt bunad til datteren som arv, og lik gavesum til henne og stebarn. Hadde valgt å gi pengene ment til egenkapital uten for konfirmasjonen. Noen mener nok at dette ikke blir rettferdig ovenfor stebarna, men ved å gjøre det sånn viser man at det likt i gave. 

Anonymkode: 2903a...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer konfirmasjonene på rekke og rad. Alle barna kommer til å få lik sum i gave. Min datter er den eneste som er aktuell for bunad, men tror stedatteren skal få bunad senere (moren vil vente med å gi det). Da spytter vi sikkert inn noen kroner der når det blir aktuelt. Guttene får ikke tilsvarende sum i penger, bunad er noe helt annet! Så jeg tenker faktisk at det ikke blir feil eller urettferdig at jenta mi får bunad i tillegg til pengegaven. 

I ditt tilfelle er det jo arv, og absolutt ikke noe du skal føle på eller tenke på som urettferdig at du kjøper bunad for de pengene. Men som en over her skriver - penger til egenkapital trenger ikke gies som konfirmasjonsgave, men kan gies ved en senere anledning. 

Anonymkode: 1f332...00a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...