Gå til innhold

Har startlån, selge bolig og begynne på nytt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da viser det seg at jeg muligens må se meg nødt til å selge leiligheten min og flytte igjen grunnet hensynet til min helse. Det lar seg ikke gjøre å fortsette å bo her slik ting har utviklet seg.. Jeg har kommunalt startlån med tilskudd, og regner vel med at alt må betales tilbake. Jeg er 100% ufør, og har ikke mulighet til å jobbe pga helsen og er egentlig fri til å flytte hvor jeg vil da familien er spredd ganske vidt. Da jeg er avhengig av stabilitet håper jeg det vil la seg gjøre å kjøpe ny bolig et annet sted etterhvert. Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal løse dette. Problemet er nyoppstått med kraftige allergiske reaksjoner på parfymer, røyk, og stressrelaterte situasjoner med mange mennesker. Jeg er ufør grunnet en fysisk skade, og må holde meg i aktivitet for å ikke stivne helt. Dessverre blir det vanskeligere og vanskeligere å bo i byområde/tettbygde strøk grunnet allergiene.

Jeg er så sliten nå. Det er verre enn noensinne, og det var ikke før i dag at det gikk opp for meg at jeg muligens blir nødt til å gjøre store forandringer for 2 gang på 5 år. Livet har vært hardt, og utfordringene nange. Ensomheten har til tider vært verst, da jeg har måtte trekke meg bort fra venner og kjente som ikke forstår at jeg får kraftige reaksjoner på røyk og parfyme. Begynner å undres over om en hytte i skogen eller på fjellet vil være det beste for meg. Sukk. Det positive er at jeg ikke har noen jeg må ta hensyn til. 

 

Er det noen her som har vært i lignende evt samme situasjon, og kan dele erfaringer og tanker? Hvordan løste dere bosituasjonen?

Takk på forhånd for svar.

Anonymkode: 9bb0c...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk beskjed om at hvis jeg søkte startlån i Asker og så ville flytte til Bærum senere så kunne jeg få nytt startlån der. Vet ikke om det stemmer. Men sjekk det ut. Kanskje du kan få nytt startlån i en annen kommune ?

lykke til 😊

Anonymkode: fb900...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette MÅ du sjekke på forhånd. Jeg tror kommunene har ulike regler på dette. En venninne hadde 100% lån i en storby og flyttet deretter tilbake til hjemkommunen. Der fikk hun avslag på 100% lån og da hun søkte om lån til EK for så låne i vanlig bank fikk hun også avslag. Nå bor hun på sofa hos bekjente mens hun venter på å få leid egen bolig og bo dårligere enn da hun hadde egen leilighet. Hun fikk beskjed fra kommunen hun flyttet fra om at det ikke var noe problem og at det bare var å flytte. 

Anonymkode: 4f4c5...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du flytte neo sted med den helsemessige problemstillingen, så må du flytte enten til en forblåst øy i havgapet, eller langt over tregrensen. Du må og passe på at du ikke bor i noe med lukter som har satt seg i bygget. 

Anonymkode: 64499...5e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent praktisk så har du vel ingen garantier før søknad er innvilget. Så du må nesten søke om startlån i kommunen du vil bo, en har vel 6 mnd etter innvilget til å kjøpe bolig på. Så da må du kjøpe ny bolig og selge gammel bolig innen 6 mnd. Får du ikke innvilget lån, så får du prøve å søke i en annen kommune.

 

Anonymkode: d2b9f...b86

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt startlån to ganger i to forskjellige kommuner, så det tror jeg skal gå bra. Du får ringe boligkontoret å høre

Anonymkode: 9aaef...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den største utfordringen slik jeg ser det, er at å ikke tåle parfyme og røyk så langt ikke er en sykdom som blir tatt på alvor. 
Så hvis det skal krangles, så kan de mene at grunnlaget for å flytte ikke er til stede.
Jeg tåler heller ikke disse tingene særlig bra, men i dagens samfunn har jeg 0 rettigheter, og er forvist til mine få kvm, noen ganger bare et bitte lite rom når huset fylles opp av parfyme. Da virker en forblåst øy forlokkende, tror meg.

Men hvis det er som flere her sier at de har fått nytt startlån i andre kommuner, så lover jo det godt. Undersøk mulighetene dine. Og lykke til. 

Anonymkode: 93506...bba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...