Gå til innhold

Hvorfor er hundevalper så dyre?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

14 000 kr er jo ikke i nærheten av hva det koster å fø opp en valp de to første måneden (inkl veterinærbesøk etc). 

Hvorfor overpriser de hundene på den måten? Det øker bare sjansen for flere useriøse oppdrettere og sjansen for at de gjør det for å tjene penger (dvs at de ikke har en genuin interesse av å forbedre rasen, og derfor dretter opp dårlige hunder).

Det er relativt forte penger, og mye penger. Jeg så på finn i går, en blandingshund (bastard) lå ute til 18 000 kr. Du skal betale 18 000 kr for en valp som ikke engang er registrert i NKK? Det er idiotisk, useriøst og helt tydelig fordi "oppdretteren" vil tjene raske penger. 

Jeg kjøpte en valp til 20 000 kr for endel år siden. Det var en lliten klump som spiste minimalt med tørrfor og oppdretteren tjente kjempemye på kullet (det var 4 valper..). Hunden fikk i en alder av 3 år prostatitt og måtte kastreres (etter 8 mnd med hyppige veterinærbesøk før de skjønte problemet), var overhormonell og preget av det, og fikk epilepsi i en alder av 4 år der den fra første anfall til død utviklet seg til å bli en aggressiv og livredd hund. Vi brukte 14 000 kr på CT. Hunden var gjennom endel. 

Så, det var 20 000 kr (++++) for 4 år med hund, det.  Og dette var en oppdretter som faktisk helsesjekket alle hundene sine, det var bare uflaks. 

Alle kan ha uflaks. Men hvis oppdrettere kun gjør det for penger, er det ekstremt mange flere hundeeiere som vil oppleve å få lite hund for mye penger. 

Jeg skal kjøpe valp etterhvert, og må ut med 14 000 - 16 000 kr alt etter hvilken oppdretter jeg velger. Jeg er en seriøs hundeeier, og man har jo ikke noe valg hvis man vil ha en hund. Men et er overpriset.

Anonymkode: e76f4...4f3

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest økonomifrue
Skrevet

Det er en myte at oppdrettere tjener så fryktelig mye penger på å ha valpekull. Driver en seriøst så ligger det masse bak det å få kull, foreldrene er premiert på utstilling, jakt, lp, agility osv. 

Forut for purring burde og hundene være sjekket for sykdommer og HD/ad, øyelyst osv.

Og når tispa først har løpetid så må en kanskje reise halve Norge eller til utlandet for å parre tispa, pg det er ingen garanti for at det lykkes, så da må en gjennom samme runden ved neste løpetid. 

Når tispa så er drektig, så har den større behov for mat og oppfølging. Ofte tar man røntgen for å undersøke hvor mange valper det er, slik at man vet om tispa er ferdig med valpingen når valpene kommer. Mange hunder må og gjennom keisersnitt, og en kan jo bare gjette - men det koster flerfoldige tusener. 

Når valpene er kommet til verden, så må de følges opp. Det skal etter hvert brgynne med mat. De skal chippes, vaksineres, få markkur og helsesjekk. 

I tillegg skal hannhundeieren oftest ha igjen verdien tilsvarende en valp. 

Så at de tjener så mye, det er feil! 

Skrevet (endret)

Rart det der. Jeg synest hund er for dyrt, men da er jeg kanskje ikke rette personen til å skaffe meg hund? En god eier hadde jo gledelig betalt så lenge kvaliteten på hund og oppdretter var god. Ser man bort i fra hva det koster å "produsere" valper, synest jeg en god pris er en sikkerhet for å luke bort de som egentlig ikke bør ha hund. Man luker bort de minst seriøse i hvertfall.

Hva mener du TS er riktig pris for en valp?

Endret av Macro
  • Liker 6
Skrevet

La oss feks si at et kull er på 5 valper, og at prisen per er 16 000. Det blir 80 000 kroner totalt inn. Så må faktisk oppdretteren være hjemme med disse valpene og passe på dem så ofte som hver time eller mer. Konklusjon: ingen jobb ved siden av i de to månedene (minst). Da får vi en månedslønn på 80 000/2=40 000. Så kommer utgifter i tillegg per valp osv som allerede har blitt nevnt. Er ikke HELT sinnsvakt med penger, det, vel?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

ADOPTER,  IKKE KJØP . Fullstendig feil å støtte griske, innalv oppdrettere!. Det er TUSENER på tusener av hunder du kan adoptere som desperat trenger hjem.  Valper, unge, eldre, alle aldre.  

Anonymkode: 3a581...2c0

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

De fleste som driver seriøst med oppdrett går mer eller mindre i null etter alle utgifter er dekket. Er jo mye jobb også. Betaler gledelig noen tusenlapper mer for en hund fra en seriøs oppdretter enn å kjøpe fra noen som ikke vet hva de driver med. Uansett, kostnaden for selve hunden er ingenting i forhold til hva det koster å ha hund, spesielt hvis det er sykdom/skade i bilde, noe som er vanskelig å unngå iløpet av 10-15 år som en hund lever. 

Anonymkode: bab0f...43e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Enig, ts. Det er horribelt at en hundevalp skal koste så mye. For det koster ikke SÅ mye å fø opp noen kjøtere. Det mye kynisme og dobbeltmoral, også blant vel ansette oppdrettere. Hundemiljøet, inkl. Norsk Kennel Klubb, er i det hele tatt et veldig spesielt miljø, bestående av griske, gamle og halvgamle kjerringer og gubber. De går god for å avle opp f.eks bulldograser med flate snuter som gjør dem nesten ute av stand til å puste, samt avl på hunder som ikke er i stand til å føde på normalt vis. Det avles også på raser med arvelige sykdommer. Og alle disse rasene selges for titusener av kroner. Dette kaller jeg dobbeltmoral av høy klasse. Nei, velg heller en omplasseringshund e.l.. Velg i alle fall en hund med et normalt utseende og en funksjonell kropp. Det er tusenvis av eierløse hunder der ute som trenger et trygt hjem. 

Anonymkode: 79150...ad9

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig, ts. Det er horribelt at en hundevalp skal koste så mye. For det koster ikke SÅ mye å fø opp noen kjøtere. Det mye kynisme og dobbeltmoral, også blant vel ansette oppdrettere. Hundemiljøet, inkl. Norsk Kennel Klubb, er i det hele tatt et veldig spesielt miljø, bestående av griske, gamle og halvgamle kjerringer og gubber. De går god for å avle opp f.eks bulldograser med flate snuter som gjør dem nesten ute av stand til å puste, samt avl på hunder som ikke er i stand til å føde på normalt vis. Det avles også på raser med arvelige sykdommer. Og alle disse rasene selges for titusener av kroner. Dette kaller jeg dobbeltmoral av høy klasse. Nei, velg heller en omplasseringshund e.l.. Velg i alle fall en hund med et normalt utseende og en funksjonell kropp. Det er tusenvis av eierløse hunder der ute som trenger et trygt hjem. 

Anonymkode: 79150...ad9

Jeg er enig i hvert bidige ord du skriver.

Håper folk har hjerte og hjerne til å ta til seg dette og dermed gjøre det rette!

Anonymkode: 3a581...2c0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir ikke helt enig med meg selv. Jeg syns det er dyrt med 12-20000kr for å kjøpe en valp. Du må jo tillegg regne med at hunden kanskje vil koste mer fremover, i utstyr, veterinær, mat, forsikring osv, så da bør man jo ha råd til både valpepris og andre ting. Så ja, jeg syns valper er overprisede.. Kunne ønske de var billigere..

Samtidig får man som seriøs oppdretter luket bort de som ikke er seriøse. Det koster penger å ha en god tispe som skal avles på, både med veterinær, evt reiseutgifter, hann, mat osv.. Og det er bra at hunder koster penger. Sånn at det ikke blir som katter.. Hvor mange episoder er det ikke på våren\sommeren om kattunger som dumpes langs veien, og druknes i lokale tjern.. Hadde kattunger kostet det samme som en hund, og det hadde vært flere seriøse oppdrettere, så hadde vi nok sluppet det.

Anonymkode: 4419d...b86

• Liker 1
Gjest økonomifrue
Skrevet

Hvis innkjøpsprisen er så forferdelig, burde en kanskje ikke skaffe seg hund? 

Bare i mat spiser hunden vår på 23 kg for 1000kr. Også kommer godbiter, utstyr, kurs/treninger, leker, forsikring og sikker mer som jeg ikke kommer på nå i tillegg. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke skal bruke på utstilling, så kan du jo kjøpe en med en liten utstillingsfeil. Eller adoptere en. Eller ha en på foravtale? Mange alternativer for å få det billigere.

Anonymkode: 9335a...0c0

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å adoptere en hund?

For eksempel Foreningen for omplassering av dyr (FOD) eller Dyrebeskyttelsen?

Anonymkode: fec42...db2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, økonomifrue skrev:

Det er en myte at oppdrettere tjener så fryktelig mye penger på å ha valpekull. Driver en seriøst så ligger det masse bak det å få kull, foreldrene er premiert på utstilling, jakt, lp, agility osv. 

Forut for purring burde og hundene være sjekket for sykdommer og HD/ad, øyelyst osv.

Og når tispa først har løpetid så må en kanskje reise halve Norge eller til utlandet for å parre tispa, pg det er ingen garanti for at det lykkes, så da må en gjennom samme runden ved neste løpetid. 

Når tispa så er drektig, så har den større behov for mat og oppfølging. Ofte tar man røntgen for å undersøke hvor mange valper det er, slik at man vet om tispa er ferdig med valpingen når valpene kommer. Mange hunder må og gjennom keisersnitt, og en kan jo bare gjette - men det koster flerfoldige tusener. 

Når valpene er kommet til verden, så må de følges opp. Det skal etter hvert brgynne med mat. De skal chippes, vaksineres, få markkur og helsesjekk. 

I tillegg skal hannhundeieren oftest ha igjen verdien tilsvarende en valp. 

Så at de tjener så mye, det er feil! 

Jakt og kurs skjønner jeg at kan koste litt (men hello, har du 4 kull på en tispe så tjener du inn det før du har solgt hele det første kullet engang) 

Men hva er din forklaring på at en Chihuahuavalp koster 20 000 kr og en jakthundrase 10 000 kr mindre? Bare et eksempel. De aller, aller fleste hunderaser går kun gjennom eventuelle utstillinger (som jo faktisk er oppdretterens hobby! Det blir litt som å selge en ullgenser til 10 000 kr fordi hun som strikket genseren måtte på kurs for å lære seg å strikke først..... skjønner?). Men utenom det, så er det kun helsesjekk av veterinær.

Altså - må bare få det faktum på bordet at jeg snakker om selskapshunder. Som ikke skal benyttes til annet en eventuell utstilling, men aller mest kos og tur. 

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jakt og kurs skjønner jeg at kan koste litt (men hello, har du 4 kull på en tispe så tjener du inn det før du har solgt hele det første kullet engang) 

Men hva er din forklaring på at en Chihuahuavalp koster 20 000 kr og en jakthundrase 10 000 kr mindre? Bare et eksempel. De aller, aller fleste hunderaser går kun gjennom eventuelle utstillinger (som jo faktisk er oppdretterens hobby! Det blir litt som å selge en ullgenser til 10 000 kr fordi hun som strikket genseren måtte på kurs for å lære seg å strikke først..... skjønner?). Men utenom det, så er det kun helsesjekk av veterinær.

Altså - må bare få det faktum på bordet at jeg snakker om selskapshunder. Som ikke skal benyttes til annet en eventuell utstilling, men aller mest kos og tur. 

.....Forresten så bruker ofte oppdretterne sine egne hannhunder, eller bytter tjenester (du låner min, jeg låner en av deg senere..). Så "poenget" ditt mistet sin verdi der.

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke skal bruke på utstilling, så kan du jo kjøpe en med en liten utstillingsfeil. Eller adoptere en. Eller ha en på foravtale? Mange alternativer for å få det billigere.

Anonymkode: 9335a...0c0

Foravtale vil jeg ikke ha, jeg vil ikke at hunden min skal være med på å lage flere valper. Jeg jobber mye med å lære hundene å ignorere andre hunder, ikke ha sex med dem :)

Ja, utstillingsfeil hadde ikke gjort noe, men står man på valpeliste hos en oppdretter så tar man det man får. Jeg i hvertfall. 

Jeg kommer til å betale 14 000 - 16 000 kr for hunden, men jeg tenker sånn ellers. Det er feil at de skal koste så mye. Jeg har råd, og tar meg råd til det, men synes allikevel at det er skikkelig overpriset. 

En jeg kjenner dretter opp katter, og selger hver katt for 8000kr/stk. Hun har mor og far HOS SEG selv, og betaler da 0kr for parring. Eneste hun betaler for er mat og en helsesjekk. Og det kommer på 50 000 kr? Neppe...

Skrevet

Er vel også tilbud og etterspørsel. De fleste "varer" selges til det markedet er villig til å betale. Hvis ingen ville betale, måtte de gått ned i pris.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Tvist skrev:

Er vel også tilbud og etterspørsel. De fleste "varer" selges til det markedet er villig til å betale. Hvis ingen ville betale, måtte de gått ned i pris.

Det er sant, og jeg bidrar til at prisen opprettholdes ved at jeg også betaler for det. Men du sier noe, jeg tror jammen meg jeg skal forhøre meg med en haug av oppdrettere og få redegjort på kronen hva som gjør at de kan selge hunden til 15 000 kr ;) Det hadde vært ufattelig interessant å høre. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor ER disse tusenvis av hunder til adopsjon da? Jeg vil ha en omplasseringshund, og har trålet internett etter organisasjoner som omplasserer hunder, men der er det enten hunder som ikke går overens med barn eller som sliter med et eller annet problem som gjør at jeg ikke kan ha den i familien. Jeg VIL hjelpe en hund, men finner ingen som passer. Hvor er valpene?

Anonymkode: 2d84a...5ff

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, økonomifrue skrev:

Hvis innkjøpsprisen er så forferdelig, burde en kanskje ikke skaffe seg hund? 

Bare i mat spiser hunden vår på 23 kg for 1000kr. Også kommer godbiter, utstyr, kurs/treninger, leker, forsikring og sikker mer som jeg ikke kommer på nå i tillegg. 

Hvorfor det? Hva er det for en merkelig setning egentlig? 

Jeg har unger som må ha gode sko, overpriset (hello, 1000 kr for barnesko som skal bruke i 2 mnd), men siden markedet er som det er må jeg jo betale for varen, det som kreves ;)

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å adoptere en hund?

For eksempel Foreningen for omplassering av dyr (FOD) eller Dyrebeskyttelsen?

Anonymkode: fec42...db2

Nei, jeg skal kjøpe en hund for 14 000 - 16 000 kr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...