Gå til innhold

Adoptere bort.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som vet om det er vanlig her i Norge? Har en venninne som har fått et barn med "special needs" og hun klarer ikke ta vare det på det barnet. Så de ønsker å adoptere bort. Noen som vet ?

ps: ønsker ikke noe hat rettet mot meg her.

Anonymkode: 7d0bf...d2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mulig, kontakt fastlegen eller barnevernet for hjelp. Alternativt en advokat.

Anonymkode: 9161a...6fc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan overgi omsorgen til barnevernet om hun ønsker. Jeg kjenner til tilfeller der dette er gjort. 

Anonymkode: 53caf...496

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet er rette instans. der vil de også få nødvendig veiledning gjennom prosessen.

(Ikke skjønner jeg hvorfor advokat blir foreslått)

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, takk for svar.

er dett vanlig at folk i Norge gjør slikt? Jeg vet at i Estland er det mer vanlig å adoptere bort barn som har psykisk utviklingshemming eller Downs syndrome etc.

Har aldri hørt om tilfeller i Norge hvor folk velger å "gi vekk" barnet sitt. 

Vet dere om det er noen regler for dette du skal adoptere bort til barnevernet? Er det slik at det holder med å si at du ikke ønsker det barnet eller må du begrunne det på noe viss, for eksempel alenemor og har ikke råd eller psykisk ustabile foreldre kan ikke ta seg av barnet osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

OK, takk for svar.

er dett vanlig at folk i Norge gjør slikt? Jeg vet at i Estland er det mer vanlig å adoptere bort barn som har psykisk utviklingshemming eller Downs syndrome etc.

Har aldri hørt om tilfeller i Norge hvor folk velger å "gi vekk" barnet sitt. 

Vet dere om det er noen regler for dette du skal adoptere bort til barnevernet? Er det slik at det holder med å si at du ikke ønsker det barnet eller må du begrunne det på noe viss, for eksempel alenemor og har ikke råd eller psykisk ustabile foreldre kan ikke ta seg av barnet osv.

Det beste er nok bare å kontakte de. BV vil forstå at du ikke ønsker et barn om du forteller at du ikke ønsker det/har mulighet til å ta vare på det osv. De vil dermed hjelpe forelderen/foreldrene i prosessen. Kan umulig tro at det skal være regler for det når barnets beste skal komme først. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner flere nordmenn som er adoptert, men de er 40+. De er helt normale. Det var mer vanlig før det ble fri abort. 

Anonymkode: aea05...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mearrasámi skrev:

Det beste er nok bare å kontakte de. BV vil forstå at du ikke ønsker et barn om du forteller at du ikke ønsker det/har mulighet til å ta vare på det osv. De vil dermed hjelpe forelderen/foreldrene i prosessen. Kan umulig tro at det skal være regler for det når barnets beste skal komme først. 

Enig i dette.

Start med BV og ta det derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hva feiler det ungen?

Anonymkode: 25315...0f5

er det vesentlig for at du skal kunne komme med råd?

Anonymkode: 9c938...d61

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet er allerede født? Hvor gammelt er barnet? Kan avlasting være et alternativ? Synes det høres spesielt ut å gi bort barnet sitt på grunn av "special needs" som du sier. Her ønsker jeg ikke å hjelpe til med råd, dessverre. 

Anonymkode: 0015d...5e7

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva feiler det ungen?

Anonymkode: 25315...0f5

Jeg vet ikke hva det heter. Men han har psykisk utviklingshemming. Altså han er annerledes enn oss "vanlige" mennesker. Ser på ungen at han er ikke med. Trist. De har hatt lyst på barn lenge men barnet var ikke friskt, så da gir de opp og vil adoptere bort sønnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet er allerede født? Hvor gammelt er barnet? Kan avlasting være et alternativ? Synes det høres spesielt ut å gi bort barnet sitt på grunn av "special needs" som du sier. Her ønsker jeg ikke å hjelpe til med råd, dessverre. 

Barnet er allerede født og det er ett år gammelt. Har du ikke respekt for folk som ønsker litt annerledes enn deg selv kanskje?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Så du ønsker ikke å hjelpe barnet?

Du synes det er bedre at barnet bor i ett hjem og har en oppvekst med mor/foreldre som ikke ønsker å ha barnet.

Anonymkode: 9c938...d61

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne snakket om dette nylig. Hun hadde kontaktet diverse instanser. Viser seg at det å adoptere bort ikke er mulig i Norge (hadde hun fått informasjon om). Fosterfamilie er alternativet som benyttes i Norge, fikk altså hun beskjed om. Sikkert noen som kan av/bekrefte dette? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jessica
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hva det heter. Men han har psykisk utviklingshemming. Altså han er annerledes enn oss "vanlige" mennesker. Ser på ungen at han er ikke med. Trist. De har hatt lyst på barn lenge men barnet var ikke friskt, så da gir de opp og vil adoptere bort sønnen.

Da håper jeg at de tenker seg godt om. Det høres jo lite gjennomtenkt ut. Er dette på grunn av miljø? Hva andre skal tenke eller ønsker de oppriktig ikke barnet?  Fy faen, tenk å få dersom adopsjonsgrunn. Du var ikke normal så foreldrene ga deg bort 😢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå må du ta deg en tur til legen og få snakket med noen før du tørner helt, TS.

Anonymkode: aea05...0f4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Det er lov til å adoptere norske barn jo. Kontakt barnevernet. De tar over omsorgen uansett annen grunn enn det du oppgir Ts. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Takk. Ikke lov å adoptere i Norge? Eller er det det? Skal ta noen telefoner i morgen. Takk :)

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du var litt spesiell så mamma og pappa gir deg bort til noen andre istedet :grine:

Anonymkode: 5f88f...4d2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...