Gå til innhold

Adoptere bort.

Fremhevede innlegg

Gjest Blomsterert
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

OK, takk for svar.

er dett vanlig at folk i Norge gjør slikt? Jeg vet at i Estland er det mer vanlig å adoptere bort barn som har psykisk utviklingshemming eller Downs syndrome etc.

Har aldri hørt om tilfeller i Norge hvor folk velger å "gi vekk" barnet sitt. 

Vet dere om det er noen regler for dette du skal adoptere bort til barnevernet? Er det slik at det holder med å si at du ikke ønsker det barnet eller må du begrunne det på noe viss, for eksempel alenemor og har ikke råd eller psykisk ustabile foreldre kan ikke ta seg av barnet osv.

Anonymkode: 7d0bf...d2d

Det er ikke vanlig,men det hender jo at foreldre ber BV om å overta omsorgen for barna. Det er få norske barn som blir adoptert bort,men det er lovlig og det skjer. Det er jo BV som må ordne med dette antar jeg.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå må du ta deg en tur til legen og få snakket med noen før du tørner helt, TS.

Anonymkode: aea05...0f4

Ikke jeg som trenger å snakke med noen :) 

jeg skriver for en venninne som er ikke er så god på norske regler og lover, samt språket

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

OK, takk for svar.

er dett vanlig at folk i Norge gjør slikt? Jeg vet at i Estland er det mer vanlig å adoptere bort barn som har psykisk utviklingshemming eller Downs syndrome etc.

Vet dere om det er noen regler for dette du skal adoptere bort til barnevernet? Er det slik at det holder med å si at du ikke ønsker det barnet eller må du begrunne det på noe viss, for eksempel alenemor og har ikke råd eller psykisk ustabile foreldre kan ikke ta seg av barnet osv.

Forå klarhet i om hun virkelig ønsker å adoptere bort, var det jeg anbefalte fastlegen og eventuelt advokat. Da kan hun og få hjelp til å "se" seg selv, situasjonen sin og diskutere og tenke over at hun ikke tar en beslutning hun senere vil angre på. 

Det er ikke mange barn i Norge som blir bortadoptert, kanskje under 20 pr. År.

Anonymkode: 9161a...6fc

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du var litt spesiell så mamma og pappa gir deg bort til noen andre istedet :grine:

Anonymkode: 5f88f...4d2

"de kunne ikke ta seg av deg. Nå er du hos noen som vil og kan istedet". Det er mange måter å se det på, men det er jo alikevel positivt å komme dit du er ønsket :)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Fiberhusk skrev:

"de kunne ikke ta seg av deg. Nå er du hos noen som vil og kan istedet". Det er mange måter å se det på, men det er jo alikevel positivt å komme dit du er ønsket :)

Helt sant!

jeg vet ikke hva jeg selv ville valgt. Jeg tror jeg ville vært redd for å tenke hva andre vil si om det. 

AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

OK, takk for svar.

Jeg tviler sterkt på at dårlig økonomi i seg selv alene har noe å si for en slik avgjørelse.

Anonymkode: fd47e...acf

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tviler sterkt på at dårlig økonomi i seg selv alene har noe å si for en slik avgjørelse.

Anonymkode: fd47e...acf

Nei, de vil ikke ha barnet fordi det er sykt med en diagnose. Psykisk. 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde dere gitt vekk ungen deres til BV fordi den var syk og pleietrengende resten av livet?

Dere får ikke kontakt med barnet , aldri. Fordi det et helt ute i sin egen verden og forstår ingenting. Så det er det samme for barnet hvor den er, han har ikke virkelighetsoppfatning.

bare spør. Er det noen som ville gjort det?

• Liker 1
Skrevet

Det er vel Barnevern/Bufdir/Fylkesmann som bestemmer om det er best for barnet og bli adoptert eller om det offentlige skal ha omsorgen. Men også norske barn blir adoptert ja, selv om det ikke er så ofte. Fosterhjem brukes ofte fordi barna derfor har oppfølging/ettervern frem til fylte 18, og noen ganger lenger.  

• Liker 1
Skrevet

Ryddet for hets.

Raven Emerald, mod.

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor folk skal hetse og snakke stygt om folkets avgjørelser. Hvem er det dere tror dere er? Kan ikke folk styre livet sitt slik de ønsker?

det er her mobbing, baksnakking ol kommer fra. Fordi enkelte skal bestemme hva andre skal gjøre og velger de annerledes så er de dårlig mennesker og ikke fortjener barn osv. Jeg blir så kvalm! 

La mennesker få lov å ta sine avgjørelser uten å slenge mennesker full i dritt. Hvor er respekt overfor andre her? Er det ingen som har hørt om det lenger? Kvalmt!!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde dere gitt vekk ungen deres til BV fordi den var syk og pleietrengende resten av livet?

Dere får ikke kontakt med barnet , aldri. Fordi det et helt ute i sin egen verden og forstår ingenting. Så det er det samme for barnet hvor den er, han har ikke virkelighetsoppfatning.

Jeg kjenner flere mennesker som er vurdert til å ha en kognitiv fungering under 10-12 mnd. Noen av disse helt ned i 0-3 mnd. Multifunksjonshemmede med ulike typer hjerneskader eller -misdannelser. Ingen av dem er helt ute i sin egen verden. Du får kontakt med alle de jeg kjenner. De viser tegn til å kjenne igjen vante arenaer og reagerer med uro på endringer. De viser tegn til gjenkjennelse overfor mennesker de har jevn kontakt med. 

Ingen av dem vet forskjellen på for eksempel begrepene bil og båt - men de langt fleste våkner til, smiler eller viser andre tegn til interesse når de tas inn i bil eller båt. Fordi de har erfart at bil/båt betyr endring av arena - og de vet ikke hvor de skal.

Alle som én er fantastiske mennesker. Å bli kjent med dem har fått meg til å se verden med nye øyne. Er du klar over for en lykkefølelse det er å få nugatti på skiva til frokost, når man ikke vet hvilken smak som kommer? 

Nei, du skal være forsiktig med å si at det ikke spiller noen rolle for barnet hvor det er. For det er slett ikke sikkert at det er sant. 

Som sagt, dersom din venn er sikker på avgjørelsen, er det barnevernet som skal kontaktes. 

Det finnes kanskje også andre løsninger. Om det er omsorgsoppgaven som er for tung, kan kanskje barnebolig være et alternativ? Jeg er usikker på hvordan det formelt løses, for å være ærlig. Det bør barnevernet ha mer kunnskap om. Dersom din venn ikke ønsker å ha noe som helst kontakt med barnet, er også det mulig. Det er din venn som avgjør om og hvor mye kontakt hun skal ha med barnet. 

Du spør hva jeg ville valgt? Vel, hvis omsorgsoppgaven hadde blitt for tung rent praktisk, ville jeg valgt barnebolig med hyppig kontakt og nær oppfølging. Kanskje brukerstyrt personlig assistent i hjemmet, eller kanskje kjøpt en hel tomannsbolig eller bygd på huset? Jeg vet ikke. Det jeg vet, er at jeg aldri hadde greid å kutte kontakt med barnet mitt frivillig. 

Anonymkode: 53caf...496

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NEI. Jeg hadde aldri gitt ifra meg barnet mitt uansett, elsker h*n så ufattelig mye og hadde gjort alt for å gi h*n et verdig og godt liv med meg til tross for eventuelle handikap. En slektning av meg ble tatt vare på av sine foreldre fram til h*n døde i godt voksen alder, h*n fikk et godt liv til tross for sitt handikap.

Anonymkode: cac65...1f3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

NEI. Jeg hadde aldri gitt ifra meg barnet mitt uansett, elsker h*n så ufattelig mye og hadde gjort alt for å gi h*n et verdig og godt liv med meg til tross for eventuelle handikap. En slektning av meg ble tatt vare på av sine foreldre fram til h*n døde i godt voksen alder, h*n fikk et godt liv til tross for sitt handikap.

Anonymkode: cac65...1f3

Det vet du ikke før du er i sitasjonen.-og det at du kjenner noen betyr ikke at du vet hvordan det er. Har du vært der 24/7? Nei

Men den ungen hadde sikkert ett bra liv.

Anonymkode: 9c938...d61

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnet er allerede født og det er ett år gammelt. Har du ikke respekt for folk som ønsker litt annerledes enn deg selv kanskje?

Fy flate!   Er helt vanvittig,  har de INGEN kjærlighet til barnet sitt?  Tydeligvis ikke!  Er det mest kyniske og amoralske jeg har lest på lenge. Iskaldt& mørkt.  

Anonymkode: a9721...4c4

• Liker 4
Gjest Melis_R
Skrevet

Kanskje de ikke burde fått noen barn, for voksne kan de ikke være. Syns det er litt for enkelt å bare gi bort barnet sitt, bare pågrunn av at det barnet ikke er friskt! 

Skrevet

De gir over omsorgen for barnet til barnevernet. BV vil da lete etter egnede fosterforeldre, som etterhvert vil kunne få adoptere barnet. Det er ikke uvanlig at fosterbarn blir adoptert hvis bio foreldre synes det er greit? Barnet vil bli plassert på institusjon den korte eller lengre perioden inntil fosterforeldre blir funnet, eller mellom fosterforeldre hvis bytter skjer (og det skjer).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde nok ikke gjort det, så sant jeg hadde fått hjelp til å ta meg av barnet. Og det får man vel her i landet? Men hvis alternativet hadde vært å ta meg av barnet helt alene 24/7 så hadde jeg ikke hatt noe valg, for det er jeg ikke i stand til da jeg er kronisk syk.

Anonymkode: 70840...a41

Skrevet (endret)

Skjønner ikke hvorfor folk skal hetse og snakke stygt om folkets avgjørelser. Hvem er det dere tror dere er? Kan ikke folk styre livet sitt slik de ønsker?

det er her mobbing, baksnakking ol kommer fra. Fordi enkelte skal bestemme hva andre skal gjøre og velger de annerledes så er de dårlig mennesker og ikke fortjener barn osv. Jeg blir så kvalm! 

La mennesker få lov å ta sine avgjørelser uten å slenge mennesker full i dritt. Hvor er respekt overfor andre her? Er det ingen som har hørt om det lenger? Kvalmt!!

Du misforstår TS. Dette er ikke snakk om en vanlig avgjørelse slik at noen får styre livet sitt slik de ønsker. Dette er snakk om folk som ønsker å kvitte seg med et sykt barn som om det var en annen feilvare de hadde kjøpt. 

Når en velger å bli foreldre må en ha tenkt over konsekvensene av denne avgjørelsen. Det å bringe et barn til verden skal og pleier ikke være en situasjon hvor du kan levere fra deg resultatet om du ikke er helt fornøyd! Jeg skal ikke gå inn på abortdebatten, for jeg er for selvbestemt abort, men da er det i hvert fall snakk om et foster som enda ikke er levedyktig utenfor livmor. 

Hvordan hadde samfunnet vært dersom vi skulle angret på barnet vi hadde fått? Skulle det bært en plass vi kunne levere inn barnet og byttet til et annet som oppfylte våre spesifikasjoner og ønsker? Det er jo nettopp det det er snakk om her. Skal de prøve igjen og se om det klaffer denne gang? Hva om det samme skjer igjen?

Hvis du ser på svarene i tråden her som drittslenging og respektløse, så vil jeg påstå at du ikke forstår hvordan verden fungerer. 

Endret av ablaze
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ikke jeg som trenger å snakke med noen :) 

jeg skriver for en venninne som er ikke er så god på norske regler og lover, samt språket

Forklar for din venn dersom ingen har gjort det at ved å "overgi" barnet til noen andre vil hun (og evt far) automatisk bli vurdert av BV, leger, helsesøster osv dersom de skulle få barn igjen som de ønsker beholde - og at det bare skulle mangle at Norge ivaretar barn på den måten...

Anonymkode: 039c4...894

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...